تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,618 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,303,128 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,356,905 |
ناهماهنگی تصویر در شعر دفاع مقدس | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
زیباییشناسی ادبی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 2، دوره 7، شماره 27، فروردین 1395، صفحه 29-52 اصل مقاله (626.04 K) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
هر جریـان ادبی، مشخصههای ویـژهای دارد که آن را از سایر گونهها و جریانها متمایز میسازد: درونمایه، تصویر، مشخصههایی زبانی و...؛ در شعر دفاع مقدس نیز میتوان خصوصیات منحصربفردی را ملاحظه کرد؛ از جمله واژگان مرتبط با مناطق جنگی، ابزارهای جنگی، نمودهای تاریخی ـ سیاسی، شخصیتها و بالاخره تصاویر ادبی خاص. در این پژوهش که به شیوه توصیفی ـ تحلیلی و با روش کتابخانهای انجام میپذیرد، اثبات خواهیم کرد که گفتمان جنگ و دفاع مقدس در نهایت توانسته است نظام تصویری متمایزی را به خود اختصاص دهد. با اینحال در تصاویر این دوره، ناهماهنگی ویژهای نیز به چشممیخورد | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شعر پارسی؛ دفاع مقدس؛ تصویر | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ناهماهنگی تصویر در شعر دفاع مقدس
دکتر بهروز رومیانی*معصومه بخشی زاده**
چکیده هر جریـان ادبی، مشخصههای ویـژهای دارد که آن را از سایر گونهها و جریانها متمایز میسازد: درونمایه، تصویر، مشخصههایی زبانی و...؛ در شعر دفاع مقدس نیز میتوان خصوصیات منحصربفردی را ملاحظه کرد؛ از جمله واژگان مرتبط با مناطق جنگی، ابزارهای جنگی، نمودهای تاریخی ـ سیاسی، شخصیتها و بالاخره تصاویر ادبی خاص. در این پژوهش که به شیوه توصیفی ـ تحلیلی و با روش کتابخانهای انجام میپذیرد، اثبات خواهیم کرد که گفتمان جنگ و دفاع مقدس در نهایت توانسته است نظام تصویری متمایزی را به خود اختصاص دهد. با اینحال در تصاویر این دوره، ناهماهنگی ویژهای نیز به چشممیخورد.
واژههای کلیدی شعر پارسی، دفاع مقدس، تصویر.
مقدمه جنگ نیز مانند هر رویداد تاریخی ـ اجتماعی، تأثیرات خاصی بر شعر و ادب داشته است. همانگونه که رویدادهای مشابه چون حملهی مغول، اشغالهای نظامی و سیاسی و... در حافظه ادبی ثبت گردیده است. در دوره معاصر، همزمان با آغاز جنگ تحمیلی، شاعران ایرانی به دفاع از وطن، رزمندگان و مبانی فکری نظام پرداخته و اشعار ماندگاری را خلق کردند. مجموعه سرودهایی را که در قالبهای گوناگون اعم از سنتی و نو، نیمایی و سپید شکل گرفتهاند و درونمایه اصلی آنها تشویق و تکریم «دوست و تحقیر و تهدید «دشمن» و تقویت روحیه مذهبی و ملی برای حفظ وطن و انقلاب است، شعر جنگ مینامیم .شعر جنگ به لحاظ زمانی حدفاصل بین شروع تجاوز دشمن تا پذیرش قطعنامه (۵۹۸) را در بر میگیرد. (از رزم، از پرواز، 1373: ۱۲) شعر جنگ خودجوش بود. شاعران چه ضعیف و چه قوی، احساسات درونی خویش را نسبت به دفاع حق در مقابل باطل و حوادث و پیامدهای اوضاع آن به دور از هر نوع تصنّع و تکلف و کسب شهرت و مکنت بیان میکردند. در تعریف ادبیات پایداری اظهارنظرهای گوناگونی دیده میشود مربوط به دفاع از فرهنگ و جغرافیای یک ملت است: «مجموعه مقالات، سخنرانیها ،شعرها و داستانهایی که مربوط به دفاع از فرهنگ و جغرافیای یک ملت میشود را ادبیات پایداری مینامند.» (محمودی، ص 235) اما در نگاهی دقیق «بازتـاب هنری ـ ادبی رویدادهای معتـرضانه، که از زشتیها و پلشتیهای بیداد داخلی و خارجی، در همه حوزههای سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی با زبانی هنری (ادیبانه) سخن میگوید را ادب پایداری مینامند.» (شفعیی: ص 165).
محتوای شعر دفاع مقدس محتوای شعر این دوره، به طور خاص به جبهه و دفاع ختم میشود و بیانگر شواهد و رویدادهایی است که شاعر به چشم دیده یا شنیده: «میخواستم شعری برای جنگ بگویم، دیدم نمیشود / دیگر قلم زبان دلم نیست / گفتم: باید زمین گذاشت قلمها را / دیگر سلاح سرد سخن کار ساز نیست / باید سلاح تیزتری برداشت / باید برای جنگ / از لوله تفنگ بخوانم / با واژه فشنگ / میخواستم / شعری برای جنگ بگویم / شعری برای شهر خودم ـ دزفول ـ دیدم که لفظ ناخوش موشک را / باید به کار برد... اما / من از درون سینه خبر دارم / ...از آن شب سیاه / آن شب که در غبار / مردی به روی جوی خیابان / خم بود / با چشمهای سرخ و هراسان / دنبال دست دیگر خود میگشت / باور کنید من با دوچشم مات خودم دیدم / که کودکی ز ترس خطر تند میدوید / اما سری نداشت / لختی دگر به روی زمین غلتید / و ساعتی دگر / مردی خمیده پشت و شتابان / سر را به ترک بند دوچرخه / سوی مزار کودک خود میبرد / چیزی درون سینه او کم بود... / اما این شانههای گرد گرفته / چه ساده و صبور وقت وقوع فاجعه میلرزند / اینان / هرچند بشکسته زانوان و کمرهاشان ـ بیهیچ خان و مان / در گوششان کلام امام است ـ فتوای استقامت و ایثار ـ.... (قیصر امینپور) برخی از این اشعار نیز در وصف دلاوریها و رشادتهای رزمندگان است:
( گلمرادی: ۱۱۲)
(امینپور: 73)
(اخلاقی: ۵۸)
(مشفق کاشانی: ۷۹)
(رحمتی: 52) البته معدود اشـعاری نیز با روحیـه ضد جنـگ و با هدف بیان ضررهای دشمـنی و آسیـبشناسی جنگ سروده شده است: آن روزها که نور در جیرهبندی بود آیا کسی تشر زد به شاعران فربه روزگار از شب سرودن از مرگ گفتن دیگر بس است؟ **چه جوانانی اسماعیل میبینی؟ چه جوانانی بسیارشان هنوز صورت عشق را به سینه نفشردهاند و موهای صورت پسرها هنوز در نیامده اگر چه زیر قران رد شدهاند، قلبشان میتپد. (براهنی: 70) ویژگیهای ادب پایداری 1 ـ ستایش مجاهدان و شهدا: ـ با شمایم با شما، که در هر گام / دشتها را ستاره کاشتهاید/ زیر باران تیغ ونیزه و تیر / حرمت عشق، پاس داشتهاید. (اسرافیلی: 66) ـ چه سان سینهها را سپر ساختید / که این، سان، به معراج پرداختید ؟!/ چه گویم سزاوار تو، ای شهید !/ حیاتاًسعیداً مماتاً سعیداً. (همان: 66)
(امینپور: 69) «علیرضا قزوه» میسراید
«علیرضا قزوه» در جایی دیگر میسراید:
(قزوه: 84) 2 ـ ستایش جهاد:
/.(همان: 41)
(همان: 52) 3 ـ دعوت به مبارزه
(مردانی: 46) 4 ـ ستایش وطن:
.(فیض: 108)
.(اسرافیلی: 30) ای ایستاده در چمن آفتابی معلوم وطنم ای تواناترین مظلوم تو را دوست دارم ای آفتاب شمایل دریادل و مرگ در کنار تو زندگی است ایستادهایم در کنار تو سبز و سربلند «هراتی: 72» در ادامه شعر، دریچهای به سوی وطن از نظرگاه دینی میگشاید: کجای زمین از تو عاشقتر است ای چشمانداز روشن خدا وقتی خدا رحمت بینهایتش را باریدن میگیرد میگویم شاد از تو تشنهتر نیافته است (همان: 72) هراتی در پایان مظاهر ملی و دینی را هم در وطن در میآمیزد و میگوید: ای رویین تن متواضع ای میزبان امام ای پوریای ولی ای طیب ای وطن من (همان: 73) - ستایش چهرههای شاخص انقلاب:
(اسرافیلی: 58) 6 ـ طرح الگوهای تاریخی:
. (اسرافیلی: 76) 7 ـ امید به آینده و ایجاد نشاط و روحیه:
(وحیدی: 1378) 8 ـ
(اسرافیلی: 76) 9- استفاده از فرهنگ مذهبی (به ویژه فرهنگ عاشورا) -وارث بلند حسین !/ بوی این خاک بوی عا شوراست / و آن غبار که می رسد از دور / از هجوم پلید رهزن ها ست. (اسرافیلی،76.1378) 10-ترسیم چهره مردم جنگ زده:
(امینپور: 138).
(اسرافیلی: 47) ــ شهر ما از حجله اکبر پر است /از صدای ضجه اصغر پر است / اصغر بغض پرستاران شده / اصغر در خواب بمباران شده / اصغر مخلوط آهن پارهها / اصغر چسبیده بر دیوارها / اصغر از مو شناسایی شده /...(عزیزی،1378: 102) 11ــ نفرین و اظهار انزجار از بیدادگران: دلم شکستهتر از شیشههای شهر شماست / شکسته باد کسی کاین چنینمان میخواست. (محمودی،1385.123)
بررسی تصویر در شعر دفاع مقدس مبحث علمی تصویر و طرح آن در زبان پارسی، قدمت زیادی ندارد. نخستینبار استاد فرزانه، دکتر شفیعی کدکنی در این باره سخن گفتهاند: «بحث از تصویر را نخستینبار دکتر شفیعی کدکنی در کتاب صور خیال در شعر فارسی مطرح کرد و از جنبه نظری و عملی آن را به دقت در شعر فارسی به بحث گذاشت. تصویر در نقد جدید، در عامترین مفهوم، بر کل زبان مجازی اطلاق میشود، یعنی آن بخش از کاربردهای خلاقانه و هنری زبان که از رهگذر تصرفات خیال در زبان عادی به وجود میآید. اما تعاریف متنوعی از این اصطلاح شده است که برخی از آنها را از نظر میگذرانیم.1 ــ ایماژ: عکسی است که از کلمات حاصل میشود.2 ــ تصویرگری، عبارت است از نمایش تجربه حسی به وسیله زبان.3 ــ تصویر به مجموعه تصرفات بـیانی و مجازی (تشبیه، استعاره، کنایه، مجاز) اطلاق میشود. هر کدام از این تعریفها تلقی خاصی از تصویر ارایه میکند. همین چند تصویر نشان میدهد که اصطلاح تصویر، دامنه معنایی گستردهای دارد. » (فتوحی: 41-42) این زبان مجازی و هنری تحتتأثیر زمان و سبک نیز بوده است «تخیل و تصویرپردازی عرصه تمرین آزادی و خلاقیت است. هر هنرمندی به طرز خاص خویش به جهان مینگرد و نگاهش متاثر از حالات عاطفی و روحی اوست. تاریخ ادبیات به روشنی نشان میدهد که شـاعران در ادوار مختلف، پدیدههای جهان را به گونـهای متـفاوت دیده و به تـصویر کـشیدهاند. دوره کلاسیک به ستایش طبیعت برخاسته و با کلمات به نقاشی طبیعت پرداختهاند. در عصر رمانتیک، طبیعت را ما در هنر و سر چشمه الهام دانستهاند و احساس خویش را در اشیا جاری کردهاند. هر کدام از این نگرشها در هر عصری ناشی از نوع نگرش و حالات روحی و عاطفی خاصی بوده که بر روح آن عصر غلبه داشته است.» (همان: 67) دفاع مقدس و فرهنگ و ادبیات آن بر صور خیال شاعران و زبان مخیل آنان تأثیر کرده و واژگان و اصطلاحات که مفهوم جنگ و نبرد داشته نه تنها در سبک ادبی و شاعرانه بلکه در سبک و زبان عادی نیز تأثیر کرده سخنوران با بهرهگیری از این اصطلاحات، فضای شعر را با مفهوم دفاع مقدس و جنگ گره زدهاند. عبدالجبّار کاکایی گوید: حرف من برای تو کاغذ مچاله است گوش تو برای من سطلی از زباله است آه! موی صورتم سپید شد پشت سیم خاردار خندهات حرف من شهید شد. (کاشانی: ۲۴) آه اگر شعر دمی قفل لبم بردارد کهکشانی ز شهیدان به زمین میبارد (ابراهیمی: ۱۱)
(مشفق کاشانی: ۱۳۳) از ویژگیهای تصویری شعر دفاع مقدس، تصویرپردازی بهواسطه ابزار جنگی میباشد مثل خمپاره، نارنجک، مین و... وسایلی که مفهوم علامت و نشانه پیدا کردند مثل: چفیه، پلاک و...
( ابراهیمی: ۲۱) در تصویرسـازی، برخی واژگـان چون: شقایق، لاله، کبوتر، گل بهار، گلهای شقایق غربتسوز، آیینه، پرستو، آلالههای پرپر، شمشاد، سرو، نخل گل سوری، سوسن، نیلوفر، گل شب بو، صنوبر، خورشید، مرغان مهاجر، و... نماینده و سمبل شهید و شهادت میباشند.
(مشفق کاشانی: ۱۴۹)
(شریفی: ۱۵)
(وحیدی: ۳۸) تشبیه در شعر دفاع مقدس در شعر پایداری تشبیه فراوانتر از دیگر تصاویر بیانی دیده میشود و ما در تشبیهات این دوره فقط شاهد تصاویری از مصادیق ادبیات پایداری (جنگ، جبهه، شهادت، عناصر مذهبی، مقاومت و...) نیستیم بلکه تصاویر مربوط به طبیعت و موضوعات گوناگون دیگر در شعر این دوره فراوان دیده میشود و در شواهدی که خواهیم آورد این مفهوم به وفور دیده خواهد شد.
(قصری: 32)
(شاهرخی: 76)
(قصری: 56)
(سعیدی: 21) ــ نه چه می گویم این آشنایان، مثل کابوسی از وحشت و درد / بارها دیدم آشفته کردند خواب سرسبز افکار را.(سعیدی: 20) ــ و آنقدر به حسابم واریز میشدی / که مثل لامپ ،دلم عین روشنایی میشد. (رحیمی: 77) ــ و حالا که فرا رسیدهای / تعطیل تعطیلم، چون رودخانه بیکاری / که استعدادش / تحلیل رفته.(رحیمی: 85) ــ سر به صحرا میگذارم تا کویرستان هستی / شاید از ابر کرامت گریه باران ببینیم.(مشفق کاشانی: 9) ــ آن پریزاد که در شیشه دل خانه گرفت / خلوتی داشته با مردم دریایی من.(همان: 84) ــ باری غرابت لرزان روزها کش میدهد مرا / و بذر حوصله، در گوشی تلفن جوانه میزند. (رجایی: 44) ــ دشت بود و انتها نبود/ آسمان و خاک / در کرانه افق / سر به گوش نهاده/ مرد خسته را / زیر تازیانه نگاهشان / خنده میزدند.( نظافت: 88) اما در این تصاویر، یکسانی و هماهنگی خاصی به چشمنمیخورد. در کنار تشبیهاتی که بیانگر نگرش مذهبی است، میتوان شواهدی دال بر طبیعتگرایی، نمادگرایی، واقعگرایی را ملاحظهکرد. در ابیات ذیل، نگرش مذهبی غالب است: همه تشنه کرم توایم، به خدا قسم علی ای علی/ چو کبوتری که شود مقیم، به در حرم علی ای علی (عباسی قصری :83) شبی که ماه جمال احمد ز شام تار حجاز سر زد/ خدا خودش هم به وجد آمد چو دید ماه جمال او (همان: 81) برخی اشعار، بیانگر تصویرسازی به واسطه واژگانی از جبهه و جنگ و پایداری است: از چشمههای شرجی چشمان او مپرس / کارون و کرخه داشت در اهواز میگریست (همان: 29) چگونه خاک دگر را عوض کنم با تو / مگر که خاک عزیز وطن ،چو پیرهن است (همان:53) طبیععتگرایی نیز در تشبیهات این دوره ملاحظهمیشود: تا ابرهای تیره تردید/ سیمای آفتاب عزیزش را / در پردههای قهر نپوشاند (محبت: 26) نخل ایمان و بذر احسان را /در دل خویش بارور کردند.41 ما قطره قطرههای پراکنده / ما جویبارهای رها در مسیر شوق (محبت: 26)
(موسوی گرمارودی: 19) ــ ای بذر غم/ وشکوفه درد/بر دشت عقیق خون،گل زرد (همان: 39) ــ گفتم این غنچه لبان، خون که در سر دارند/ گفت بگذر چو صبا از سخن خامی چند. (همان: 16) - گیاه آبزیام، بی بهار میرویم / مگر، همان گذرد، گاه از سر بلمی و.... (همان: 13) -چو فجر کاذبم انگار و هیچ سوی نیام/ نه در پگاه وجودی ،نه در شب عدمی (همان: 13) ــ منم چو شبنم و تویی چو پرتو نگاه خور / که« لحظهواره» مرا: همارهوار میکنی. (همان: 11) ــ من شعرشیعیم / در دست دیگرم همه شمشیر/ بر سینهام :/گلداغ ارغوان صدها هزار زخم (همان: 92) ــ می گشتهام هماره: /در کوچههای پاک عدالت / در باغهای سرخ شهادت / اکنون... (همان: 92) ــ و اینک منم، این شعرشیعه ــ /یک باغ، داغلاله خونرنگ /یک مثنوی سروده شمشیر/ یک ــ دوستی در کودکی، مردانه است / این یکی شمع است و آن، پروانه است (ذکاوت: 63) ــ دلا! تمامی یاران چو رود کوچیدند/ولی دریغ که تو آب پشت سد بودی. (همان: 81) ــ برگم و از ریشه دور افتادهام/ مثل نی، از بیشه دور افتادهام (همان: 92) ــ رها کن ما از قفس دان خاک / دلم مثل بسمل نفس میزند. (همان: 92) ــ خاک، گویا بر خط ابرویشان دل داده است / باد، همچون زائری چرخنده گرد خالشان. (همان: 99) ــ آخرین جمله دفترچه هستی عشق است /عشق، خود چیست؟ سر آغاز کلام شهدا. (همان: 21)
استعاره در شعر پایداری «استعاره در لغت مصدر باب استفعال است. یعنی عاریه خواستن لغتی را به جای لغتی دیگر» زیرا شاعر در استعاره واژهای را به علاقه مشابهت به جای واژه دیگری به کار میبرد. (شمیسا: 157) استعارات این دوره عمدتاً جهت تصویرگری شهدا و جانبازان؛ ائمه اطهار و شخصیتهای مذهبی، ادبی و تاریخی؛ نمایش شکل دشمنان است. که برخی از مثالهای مربوط به این دوره بدین شرح است: 2 ــ 2 ــ 1 ــ استعاره از شهدا، رزمندگان و جانبازان: شعرای این دوره جهت نشان دادن تصویر شهدا از تصاویر آسمانی نظیر آفتاب، ماه و ستاره استفاده نمودهاند. چرا که این عناصر نماد پاکی و درخشانی هستند و شهدا نیز همچون این مصادیق پاک وعلوی هستند. 2 ــ 2 ــ 1 ــ 1 ــ بوسه میزنم ای ماه رد پای زخمت را.(وحیدی: 40) 2 ــ 2 ــ 1 ــ 2 همچنین از دیگر تصاویری که برای شهدا به کار بردهاند تصاویر مرتبط با گلهاست. نظیر غنچه خونین، شقایق، لاله، ارغوان، گل سرخ. دلیل استفاده از این موارد این است که شهدا چون گل لطیفند و همانطور که عمر گل بسیار اندک است شهدا نیز عمرشان چون گل کوتـاه است. دیگر اینکه از گلهای به رنـگ قرمز استفاده کردهاند که این خود نشاندهنده سرخی خون آنهاست. مثال: آه که داغ لالهها بسته ره نفس مرا. (وحیدی: 37) مثال: آی مردم ! به خدا داغ کبوتر دیدم / هر کجا گام زدم لاله پرپر دیدم. (وحیدی: 69) مثال: تا سرزمین عشق پر از ارغوان گردد. (وحیدی: 16) مثال: همسفران لاله / همقطاران شقایق / از بازگشت پرستوهای عاشق / میگویند. ( شرف شاهی: 42). با این که لاله و شـقایق دو تـصویر تـکراری هستند اما ترکیب این دو کلمه با همسفر و هم قطار آنها را زیبا و نو جلوه داده است. ـ دریا: نماد عظمت، وسعت و پاکی است که این خود گویای عظمت جایگاه شهدا و ائمه است.
(رحمدل: 76) ـ سرو: در ادبیات نماد قد بلندی است اما به نظر میرسد که در ادبیات پایداری نماد آزادگی است. و بدین منظور رزمندگان را به سرو تشبیه کرده است. مثال: به پاکپازی ما سروی، به دشت خرم باور هست. (وحیدی: 23) اس از:جوانان دلیر ـ پرستوی مهاجر یا عاشق: از ویژگیهای پرستو، مهاجر بودن اوست. اگر منظور از او شهید باشد این استعاره نشاندهنده این است که شهید با شهادتش از این دنیا به سرای باقی کوچ میکند. و اگر منظور از آن آزاده باشد وجه شبه بازگشت وی از اسارتگاه به وطن را ذهن میرساند. مثال: همسفران لاله / همقطاران شقایق / از بازگشت پرستوهای عاشق /میگویند. (شرف شاهی: 42) ـ اکسیر دوام: اکسیر مادهیی است که یه هرچیز که بزنند آن را ناب و باارزش میکند، از این گذر، شهید نیز برای وطن خود اکسیر و مایه ارزش است. مثال:... بر لحظه سرمستان اکسیر دوام آمد. (رحمدل: 14) ـ شیر: شجاعت و دلاوری شهدا مد نظر است. مثال: و شیر دولت ایمان / تا شامگاه تیره ضربت خوردن / از او نگهبانی کرد. (صفارزاده: 62) ـ کبوتر: پاک و معصوم بودن را به ذهن میرساند. مثال: آی مردم! به خدا داغ کبوتر دیدم / هر کجا گام زدم لاله پرپر دیدم. (وحیدی: 69) ـ نخل تناور: استوار و محکم بودن آن مد نظر است. مثال:... به هر طرف نظر اندازم، هزار نخل تناور هست. (وحیدی: 23) ـ استعاره از ائمه اطهار (شخصیتهای مذهبی، ادبی و تاریخی): علاوه بر تصاویری که برای شهدا به کار بردهاند از تصاویری نظیر: مخزن بینایی، ستون قدسی، اسم اعظم، چشمهسار تامل، چشمه نور و... غیره استفاده کردهاند. ـ مخزن بینایی: وجه شبه در این مورد بصیرت بالاست که ائمه از بینش والایی برخور دارند. مثال: حتی در آن زمان / که در جوار پیمبر بودند/ در جوار مخزن بینایی / تاریک بود. (وحیدی: 67) استعاره از حضرت محمد. ـ اسم اعظم: اسم اعظم را انسانهای عادی نه به آن علم دارند و نه آنرا درک میکنند. و فقط افراد خاصی چون ائمه و اولیا خداوند به آن مطلع هستند. و دیگر این که، در خود کلمه اسم اعظم یک نوع عظمت و بزرگی است و از این رو عظمت ائمه را به اسم اعظم تشبیه کردهاند. مثال: چنان بر اسم اعظم زخم زد شمشیر زهر آلود... (وحیدی: 46) استعاره: از حضرت علی (ع) ـ ستـون قدسی: ستون نـماد پایداری، استحکام و تکیهگاه است. ائمه نیز چون ستـونی تکیهگاه امت خود هستند. این تصویر تازه و نو است. مثال: چشم و چراغ امامت / ستون قدسی رفعت / و پیکر ستبر رشادت / را به پرویزن بدل کردند. هر سه، استعاره از امام حسین میباشد. ـ چشمهسار تامل: چشمه خود منبع آب است (چشمه سار تامل = منبع تامل) ائمه هم برای امت خود منبع تامل و علم هستند. مثال: جام شـتاب را / جایـی که چشمهسار تامل بود / خالی ز محتـوای فکر و تعقل / یکباره سر کشیدند. (صفارزاده: 46) ـ استعاره از دشمنان: در ادبیات پایداری جهت نمایشدادن شکل دشمنان به تصاویری نظیر حیوانات و خزندگان وحشی و شوم روی میآورند. 1 ـ حیوانات وحشی: گرگ، کفتار، کرکـس و سـگ: ویژگی این حیوانات وحشی بودن آنهاست و دشمن نیز، دارای همین ویژگی است. مثال: قرن ائتلاف کرکس و کفتار / قرن سازمانهای ملل قوی/ قرن میمونهای مقلد / قرن حشرههای کوچک خود بزرگبین. (شرفشاهی: 44) مثال:... و به سگی که شاخه زیتون به دندان دارد / اعتماد نکنی. (همان: 53) 2 ـ خزندگان: مار، زالو، کرم ساقهخوار: وجه شبه، خونخوار بودن و نیش زدن را به ذهن میرساند. از این جهت دشمن به این موارد تشبیه شده است. مثال: و مارهای کوچک خونآشام / بر شاخههای زخم ریشه کردهاند. (رحمدل: 71) 3 ـ پرندگان شوم: جغد و کلاغ که هر دو در ادبیات نماد شومی و نحوست است. از این جهت است که دشمن را به این موارد تشبیه کردهاند. همانطور که پیش از این ذکر شد، ادبیات پایداری و مفاهیم آن خود را در استعاره متجلی کرده است و البته اکثر این تصویر مربوط به طبیعت میباشد. (گل، سرو، جوی، دریا، چشمه، کبوتر...) البته استعارات با رویکرد مذهبی نیز ملاحظه میشود: هیچجا کج نگه هیچ پلنگی نکنند / همهجا در خطر آهوی حرم باشد (عباسی: 14) جز به نام علی این قلعه نشد هرگز فتح / میکند فخر به خود چون در خیبر، گوشم (همان: 17) روزها خلافت را شیر بیشه حق بود / شب که میرسید از راه پیشه را دگر میکرد (همان: 85) محمد جواد محبت: 1 ـ (نذر علیاصغر) بلور روشـن رویـا چقـدر خوبـی تو / گل همیشه تماشا چقدر خوبی تو 7 ـ استعاره از علیاصغر (ع) ـ مجرده. تصویر بلور روشن رویا تازه است. 2 ـ (نذر علیاصغر) تبسم خوش گلها ـ چقدر خوبی تو / تو را زتار دل خویش میدهم آواز 7 ـ استعاره از علیاصغر (ع) 3 ـ (نذر علیاصغر) تو ای شکوفه پاکی، گل همیشه بهار / به باغ حضرت زهرا چقدر خوبی تو. 8 ـ هر دو استعاره ازعلیاصغر (ع) 4 ـ شکفته چون نکند لالههای عشق مرا / تو را که حنجره در پرده هزار آواست14 ـ استعاره از شهدا 5 ـ بپوش جامه زخون شفق که پوشانند / زقطرههای شقایق، سپیدزاران را 27 ـ استعاره از شهدا2 ـ اس از وطن مرشحه. 6 ـ (نذر حضرت زهرا) گوهر پاکـت به مریـم ـ هم طراز / همچو مریم، اهل راز، اهل نماز 28 ـ استعاره ازحضرت زهرا 7 ـ برای حضرت زهرا) گل کجا تاب خشونت دارد.؟/...........35 ـ استعاره از حضرت زهرا ـ مجرده. 8 - (پیشکش به حضرت زهرا) او را به خاک تیره، نه پرواز میدهد / در آسمان کبوتر از بند رسته را 34 ـ استعاره از حضرت زهرا ـ مرشحه. (سنجری: 34) بر خاست آتش از دل گلها و غنچهها / وقتی که آن حماسه پرپر به خون نشست. استعاره از فرزندان امام حسین. (همان: 38). کم کم در امتداد افق مثل یک شهید / خورشید لحظههای مقدر به خون نشست. (همان: 39) استعاره از امام حسین سقای کبوتران لب تشنه عشق / همدوش عطش به آب و آتش میزد (سنجری: 99) استعاره از فرزندان امام حسین ـ تو از قبیله خونی / و ما از تبار جنون / خون تو در شن فرو شد / و از سنگ جوشید / ای باغ بینش ستم، دشمنی زیباتر از تو ندارد / و... (همان: 169) استعاره از: امام حسین ـ با نهرهای جاری خوناب / با بوتههای سرخ شهادت / و آن سروهای سبز دلاور/ (نظافت: 66) استعاره از شهدای کربلا ـ ای روشن خدا / در شبهای پیوسته تاریخ / ای روح لیلةالقدر / حتی اذا مطلع الفجر/... (همان: 52) استعاره از حضرت علی ـ ای چادر عفت لولاک / از شرم تو، شرم را جگر پاک / یک دشت، شقایق بهشتی / بر سینه زداغ و درد کشتی / ای بذر غم / و شکوفه درد / بر دشت عقیق خون، گل زرد. (همان: 39) استعاره از حضرت زینب 5 ـ (هی هی از این عشق خوش احمدی): ای سمن باغ خداوندگار / سرو غلام قد ناژوی توست / (همان: 11) استعاره از پیامبر 6 ـ بوسه بر لعل سخنگوی نگاری چو زدی / شرح شیرینی آن قند، به تکرار بگوی. (همان: 15) استعاره از لب 7 ـ کجایی ای گل خورشید باغسار وطن / که بی تو طرف چمن، جای زندگانی نیست. (همان: 10) استعاره ازشهدا 8 ـ وقتی که آب / جاری تر از سرشک / جاریتر از خون / نیست / و سپیدار سبز / به نماز شقایق / قامت میبندد / و کوه / از شکیب باستانی خود / در رنج است. (همان: 35) استعاره مکنیه 9 ـ ای سرو بلند باغ ایمان / وی قمری شاخسار احسان. (همان: 41) استعاره از حضرت عباس صفارزاده 1 ـ ددان تاریخ / در حفر خندق آدم سوز / و نصب موشک آدمسوز... ـ استعاره از ظالمان (صفارزاده: 21) 2 ـ جام شتاب را / جایی که چشمهسار تامل بود / خالی زمحتوای فکر و تعقل / یکباره سر کشیدند. استعاره از حضرت علی (همان:46) 3 ـ گنجی که در کمرکش سقیفه ربودند.. استعاره از خلافت ـ همان: 58 4 ـ و شیر دولت ایمان / تا شامگاه تیره ضربت خوردن / از او نگهبانی کرد. استعاره از حضرت علی (همان: 62) 5 ـ چشم و چراغ امامت / ستون قدسی رفعت / و پیکر ستبر رشادت را / به پرویزن بدل کردند. هر سه استعاره از امام حسین است. 6 ـ و در ظلام آنهمه تنهایی / ستارگانی تنها / نا پیدا / چراغدار پیروی اویند. استعاره از پیروان امام علی (همان: 68) 7 ـ در تنگنای خوفگاه شام غریبان / نور و نوید نافذ تقدیر / قلب حزین را روشن میدارد. استعاره از حضرت مهدی (همان: 85)
نتیجه در شعر پایداری، تصویرها و صنایع ادبی خاصی به چشم میخورد که قابل دستهبندی و بررسی است. با اینحال تصویرها از حوزههای متنوع و گاه متضادی است که به بنا به دلایل اجتماعی ـ تاریخی در کنار هم قرار گرفتهاند. تصویرها عموماً از جریان شعر آیینی، مکتب رمانتیسم و نمادگرایی مخصوص شعر معاصر سرچشمه گرفته است. از این میان، استعارهها عمدتاً مأخوذ از شعر آیینی است.
منابع و مآخذ 1 ـ ابراهیمی، حسین. میاندار. مشهد: کنگرة بزرگداشت سرداران خراسان، 1378. 2 ـ از رزم. از پرواز گزیدهای از اشعار دفاع مقدّس. ناشر، کنگرة بزرگداشت سرداران سپاه و 36 هزار شهید استان تهران: چاپ اوّل، 1377. 3 ـ اخلاقی، زکریا. تبسمهای شرقی. نشر ذوی القربی، 1389. 4 ـ اسرافیلی، حسین. مجموعه شعر. گزیده ادبیات معاصر (5)، تهران: نشر نیستان. 1378. 5 ـ امیری اسفندقه، مرتضی. مجموعه شعر. گزیده ادبیات معاصر (34)، تهران: نشر نیستان. 1378. 6 ــ امینپور، قیصر. تنفس صبح. تهران: هنر و اندیشه اسلامی. امین پور، قیصر(1372) آینههای ناگهان، تهران، افق. 1363. 7 ــ امینپور، قیصر. سنت و نوآوری در شعر معاصر. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی،1384. 8 ــ براتیپور، عباس. مجموعه شعر. گزیده ادبیات معاصر (24)، تهران: نشر نیستان. 1378. 9 ــ ذکات، خلیل. مجموعه شعر. گزیده ادبیات معاصر (67)، تهران: نشر نیستان، 1378. 10 ــ ذکاوت، خلیل. اما دلم نیامد. شیراز: نیم نگاه، 1381. 11 ــ رجایی، نرگس. مجموعه شعر. گزیده ادبیات معاصر (73)، تهران: نشر نیستان، 1378. 12 ــ رحمتی، عبدالحسین. آن روزها رفتند. تهران: شاهد، ۱۳۷۹. 13 ــ رحمدل، غلامرضا. مجموعه شعر. گزیده ادبیات معاصر (66)، تهران: نشر نیستان، 1378. 14 ــ رضایینیا، عبدالرضا. مجموعه شعر. گزیده ادبیات معاصر (27)، تهران: نشر نیستان، 1378. 15 ــ سنجری، محمود. مجموعه شعر. گزیده ادبیات معاصر (13)، تهران: نشر نیستان، 1378. 16 ــ شاهرخی، محمود. مجموعه شعر. گزیده ادبیات معاصر (21)،تهران: نشر نیستان، 1378. 17 ــ شریفی، محمود. از نسل پرستوها. تهران: شمس اردهال، 1380. 18 ــ شفیعی، امین.آنچه گفتم تمام دلم نیست. شیراز: انتشارات تعقل، 1385. 19 ــ شفیعی، خلیل. خاکریز آسمان. شیراز: انتشارات تعقل، 1385. 20 ــ شفیعی، سیّدضیا، خیالهای شهری. تهران: تکا، 1387. 21 ــ شمیسا، سیروس. معانی بیان. تهران: نشر فردوس، 1382. 22 ــ صفارزاده، طاهره. مجموعه شعر .گزیده ادبیات معاصر (1)، تهران: نشر نیستان، 1378. 23 ــ عزیزی، احمد. مجموعه شعر. گزیده ادبیات معاصر (55)، تهران: نشر نیستان، 1378. 24 ــ عباسی قصری، کیومرث. مجموعه شعر. گزیده ادبیات معاصر (40)، تهران: نشر نیستان، 1378. 25 ــ فتوحیرود معجنی، محمود. بلاغت تصویر.تهران: انتشارات سخن، 1385. 26 ــ فیض، ناصر. مجموعه شعر. گزیده ادبیات معاصر (65)، تهران: نشر نیستان، 1378. 27 ــ فیض، ناصر؛ گل، غزل. گلوله. تهران: بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس. 1372. 28 ــ قزوه، علیرضا. مجموعه شعر. گزیده ادبیات معاصر (41)، تهران: نشر نیستان، 1378. 29 ــ قزوه، علیرضا. از نخلستان تا خیابان. تهران: سوره مهر، چ 6. قزوه، علیرضا، 1387، سوره انگور، تهران: تکا. 1385. 30 ــ کاشانی، سپیده. مجموعه شعر. گزیده ادبیات معاصر (31)، تهران: نشر نیستان، 1378. 31 ــ کاشانی، مشفق. مجموعه شعر. گزیده ادبیات معاصر (14)، تهران: نشر نیستان، 1378. 32 ــ کاکایی، عبدالجبار. مجموعه شعر. گزیده ادبیات معاصر (7)، تهران: نشر نیستان، 1378. 33 ــ گل مرادی، شیرینعلی. آوازهای گل محمدی. چاپ و نشر فرهنگ گستر، 1381. 34 ــ گل مرادی، شیرینعلی. نخلهای تشنه. چاپ و نشر فرهنگ گستر، 1378. 35 ــ محبت، محمد جواد. مجموعه شعر. گزیده ادبیات معاصر (68)، تهران: نشر نیستان، 1378. 36 ــ مردانی، نصرا ... .قانون عشق. تهران: نشر صدا، 1378. 37 ــ مردانی، نصرا ... .آتش نی. تهران: اطلاعات، 1370. 38 ــ مشفق کاشانی، عباس، سیرنگ. تهران: فرهنگ گستر، 1382. 39 ــ موسوی گرمارودی. مجموعه شعر. گزیده ادبیات معاصر (2)، تهران: نشر نیستان. 1378. 40 ــ نظافت، مجید. مجموعه شعر. گزیده ادبیات معاصر (33)، تهران: نشر نیستان. 1378. 41 ــ وحیدی، سیمیندخت. مجموعه شعر. گزیده ادبیات معاصر (18)، تهران: نشر نیستان، 1378. 42 ــ هراتی، سلمان. آب در سماور کهنه. تهران: تکا،1386.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
منابع و مآخذ 1 ـ ابراهیمی، حسین. میاندار. مشهد: کنگرة بزرگداشت سرداران خراسان، 1378. 2 ـ از رزم. از پرواز گزیدهای از اشعار دفاع مقدّس. ناشر، کنگرة بزرگداشت سرداران سپاه و 36 هزار شهید استان تهران: چاپ اوّل، 1377. 3 ـ اخلاقی، زکریا. تبسمهای شرقی. نشر ذوی القربی، 1389. 4 ـ اسرافیلی، حسین. مجموعه شعر. گزیده ادبیات معاصر (5)، تهران: نشر نیستان. 1378. 5 ـ امیری اسفندقه، مرتضی. مجموعه شعر. گزیده ادبیات معاصر (34)، تهران: نشر نیستان. 1378. 6 ــ امینپور، قیصر. تنفس صبح. تهران: هنر و اندیشه اسلامی. امین پور، قیصر(1372) آینههای ناگهان، تهران، افق. 1363. 7 ــ امینپور، قیصر. سنت و نوآوری در شعر معاصر. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی،1384. 8 ــ براتیپور، عباس. مجموعه شعر. گزیده ادبیات معاصر (24)، تهران: نشر نیستان. 1378. 9 ــ ذکات، خلیل. مجموعه شعر. گزیده ادبیات معاصر (67)، تهران: نشر نیستان، 1378. 10 ــ ذکاوت، خلیل. اما دلم نیامد. شیراز: نیم نگاه، 1381. 11 ــ رجایی، نرگس. مجموعه شعر. گزیده ادبیات معاصر (73)، تهران: نشر نیستان، 1378. 12 ــ رحمتی، عبدالحسین. آن روزها رفتند. تهران: شاهد، ۱۳۷۹. 13 ــ رحمدل، غلامرضا. مجموعه شعر. گزیده ادبیات معاصر (66)، تهران: نشر نیستان، 1378. 14 ــ رضایینیا، عبدالرضا. مجموعه شعر. گزیده ادبیات معاصر (27)، تهران: نشر نیستان، 1378. 15 ــ سنجری، محمود. مجموعه شعر. گزیده ادبیات معاصر (13)، تهران: نشر نیستان، 1378. 16 ــ شاهرخی، محمود. مجموعه شعر. گزیده ادبیات معاصر (21)،تهران: نشر نیستان، 1378. 17 ــ شریفی، محمود. از نسل پرستوها. تهران: شمس اردهال، 1380. 18 ــ شفیعی، امین.آنچه گفتم تمام دلم نیست. شیراز: انتشارات تعقل، 1385. 19 ــ شفیعی، خلیل. خاکریز آسمان. شیراز: انتشارات تعقل، 1385. 20 ــ شفیعی، سیّدضیا، خیالهای شهری. تهران: تکا، 1387. 21 ــ شمیسا، سیروس. معانی بیان. تهران: نشر فردوس، 1382. 22 ــ صفارزاده، طاهره. مجموعه شعر .گزیده ادبیات معاصر (1)، تهران: نشر نیستان، 1378. 23 ــ عزیزی، احمد. مجموعه شعر. گزیده ادبیات معاصر (55)، تهران: نشر نیستان، 1378. 24 ــ عباسی قصری، کیومرث. مجموعه شعر. گزیده ادبیات معاصر (40)، تهران: نشر نیستان، 1378. 25 ــ فتوحیرود معجنی، محمود. بلاغت تصویر.تهران: انتشارات سخن، 1385. 26 ــ فیض، ناصر. مجموعه شعر. گزیده ادبیات معاصر (65)، تهران: نشر نیستان، 1378. 27 ــ فیض، ناصر؛ گل، غزل. گلوله. تهران: بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس. 1372. 28 ــ قزوه، علیرضا. مجموعه شعر. گزیده ادبیات معاصر (41)، تهران: نشر نیستان، 1378. 29 ــ قزوه، علیرضا. از نخلستان تا خیابان. تهران: سوره مهر، چ 6. قزوه، علیرضا، 1387، سوره انگور، تهران: تکا. 1385. 30 ــ کاشانی، سپیده. مجموعه شعر. گزیده ادبیات معاصر (31)، تهران: نشر نیستان، 1378. 31 ــ کاشانی، مشفق. مجموعه شعر. گزیده ادبیات معاصر (14)، تهران: نشر نیستان، 1378. 32 ــ کاکایی، عبدالجبار. مجموعه شعر. گزیده ادبیات معاصر (7)، تهران: نشر نیستان، 1378. 33 ــ گل مرادی، شیرینعلی. آوازهای گل محمدی. چاپ و نشر فرهنگ گستر، 1381. 34 ــ گل مرادی، شیرینعلی. نخلهای تشنه. چاپ و نشر فرهنگ گستر، 1378. 35 ــ محبت، محمد جواد. مجموعه شعر. گزیده ادبیات معاصر (68)، تهران: نشر نیستان، 1378. 36 ــ مردانی، نصرا ... .قانون عشق. تهران: نشر صدا، 1378. 37 ــ مردانی، نصرا ... .آتش نی. تهران: اطلاعات، 1370. 38 ــ مشفق کاشانی، عباس، سیرنگ. تهران: فرهنگ گستر، 1382. 39 ــ موسوی گرمارودی. مجموعه شعر. گزیده ادبیات معاصر (2)، تهران: نشر نیستان. 1378. 40 ــ نظافت، مجید. مجموعه شعر. گزیده ادبیات معاصر (33)، تهران: نشر نیستان. 1378. 41 ــ وحیدی، سیمیندخت. مجموعه شعر. گزیده ادبیات معاصر (18)، تهران: نشر نیستان، 1378. 42 ــ هراتی، سلمان. آب در سماور کهنه. تهران: تکا، | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,301 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 346 |