تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,618 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,302,955 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,355,694 |
نقد ادله مشهور بر تنجس آب قلیل ملاقی با نجس | ||
مطالعات فقهی و فلسفی | ||
مقاله 2، دوره 7، شماره 25، فروردین 1395، صفحه 7-31 اصل مقاله (807.97 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
احمد مرادخانی1؛ مجتبی رحیمی* 2 | ||
1استادیار گروه فقه و حقوق، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران | ||
2استاد | ||
چکیده | ||
همانگونه که روشن است یکی از عوامل مهمی که باعث تفسیر ناقص از روایات می شود عدم توجه به قرائن مخصوصا ارتکازات مربوط به موضوع محل بحث می باشد. در مورد تنجس آب قلیل به صرف ملاقات نیز همین اتفاق افتاده است. ارتکاز و بنای عقلا در مورد آلودگی آب(کم باشد یا زیاد) این است که تا وقتی که متغیر نشده می توان از آن استفاده کرد و اگر شارع مخالف این تلقی شدید بود لازم بود صریح و مکرر بیان کند. و همچنین اگر آب قلیل در این فرض نجس می شد برای مردم عصر رسول الله و اهل بیت، عسر و حرج شدیدی ایجاد می کرد که این خلاف حکمت و نیز رویه شارع در تشریع احکام است. علاوه بر این دو، روایات صریحی (14 روایت) در مجامع روایی شیعه وارد شده است مبنی بر عدم تنجس آب قلیل. حال در این مقاله در صدد این هستیم که ادله فقها را بر تنجس آب قلیل بررسی نمائیم، یعنی اجماع و روایات اهل بیت. در ادامه خواهید دید که تنها راه منطقی جمع بین ادله این است که بگوییم آب قلیل به صرف ملاقات نجس نمی شود اما بر اساس روایات اهل بیت استفاده از آن کراهت دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
ارتکاز؛ آب قلیل؛ آب کر؛ عسر و حرج؛ تنجس | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,070 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 676 |