تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,618 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,302,934 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,355,515 |
پهنه بندی تصادفات جاده ای با هدف تعیین نقاط حادثه خیز با استفاده از GIS(نمونه موردی مسیر همدان- ملایر) | ||
آمایش محیط | ||
مقاله 8، دوره 9، شماره 34، آذر 1395، صفحه 155-175 اصل مقاله (615.37 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسنده | ||
محمد رحمانی* | ||
هیات علمی دانشگاه آزاد واحد همدان | ||
چکیده | ||
حمل و نقل از دیدگاه علوم مختلف دارای مفاهیم متنوعی است و از جنبه های مختلفی می تواند مورد بررسی قرار گیرد در برنامه ریزی شهری یکی از مهمترین مسائلی که در حوزه حمل و نقل برون شهری مورد توجه قرار میگیرد موضوع مهم تصادفات جاده ای و عواملی است که در بروز آن نقش ایفا میکند. لذا در همین راستا محقق در این پژوهش به عنوان یک پژوهش کاربردی به جمع آوری اطلاعات تصادفات صورت گرفته و برداشت میدانی این نقاط در طول مسیر همدان ملایر به صورت مشاهده مستقیم و تحلیل آن بر روی تصاویر هوایی منطقه پرداخته است. محقق در این تحقیق با تعیین دقیق نقاط مورد نظر در سالهای 92 و 91 ابتدا نسبت به دسته بندی نوع تصادفات اقدام و سپس اطلاعات را دسته بندی و در دیتا بیس نرم افزار Arc Gis وارد نموده است. نتایج تحلیلی با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی و نرم افزار مورد نظر بصورت نقطه ای و پهنه ای ویژگی مسیر در قالب نقشه های کاربردی ترسیم نموده است که در نهایت مسیر همدان – ملایر در چهار طیف، امن، نسبتاً امن، خطر ناک و حادثه خیز پهنه بندی و راهکارهای لازم در کاهش تصادفات جاده ای ارائه گردیده است. | ||
کلیدواژهها | ||
سیستم اطلاعات جغرافیایی؛ شریان های جاده ای؛ حمل و نقل؛ تصادف | ||
مراجع | ||
1) آیین نامه مدیریت ایمنی حمل و نقل و سوانح رانندگی،مصوب 4/6/1388، وزارت کشور ـ وزارت راه و ترابری ـ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ، وزارت صنایع و معادن ـ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران. 2) اجزاء شکوهی، م.، شاداب مهر، ه.1394،مطالعه تطبیقی موقعیت مکانی پمپ بنزین های شهر مشهد.آمایش محیط، شماره 28، 82-77. 3) تولایی، س. 1386.جغرافیای اقتصادی(صنعت، حمل و نقل، انرژی). انتشارات جهاد دانشگاهی واحد خوارزمی.240 صفحه. 4) جعفری، م .امینی شیرازی، ح. 1389."ارایه مدل ارزیابی شاخص مبنا جهت اندازه گیری سطح پایداری حمل و نقل در برنامه ریزی و مدیریت یکپارچه شهری". اولین کنفرانس بین المللی مدیریت شهری با رویکرد توسعه پایدار، مرکز مطالعات تکنولوژی دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران. 5) رایت،پ. رحیمی،ا،1379.مهندسی ترابری(اصول برنامه ریزی و مدل سازی حمل و نقل). دانشگاه علم و صنعت ایران.370 صفحه. 6) رحمانی، محمد،1393، طرح جامع تصادفات سازمان حمل و نقل پایانه ها. 7) عزت پناه، ب.، شکوری، م.، مددی، ا.1393. مدل سازی مکان یابی و پارکینگ طبقاتی با استفاده از روش AHPو شاخص همپوشانی وزنی در محیط GIS (نمونه موردی: منطقه 2 اردبیل). آمایش محیط، شماره 27، 20-1. 8) عربانی، م، نیکویی کمساری، ع.1385. مهندسی ترافیک. انتشارات دانشگاه گیلان.194 صفحه. 9) غنی زاده، ع. 1389. مقدمه ای بر مهندسی حمل و نقل.جلد اول. انتشارات آذرخش.304 صفحه. 10) فرج زاده اصل، م.1384.سیستم اطلاعات جغرافیایی و کاربرد آن در برنامه ریزی توریسم. انتشارات سمت.180 صفحه 11) محمودی، ع. 1376. اقتصاد حمل و نقل تهران. نشر اقتصاد نو.253 صفحه. 12) محمودی، م.1362. جغرافیای حمل و نقل. چاپ اول. مرکز نشر دانشگاهی تهران.240 صفحه. 13) منتظری, م و اداوی، مجید،۱۳۸۵، بررسی مولفه های ترافیکی سیستمهای حمل و نقل شهری و عوامل موثر بر آن، هشتمین همایش حمل و نقل ریلی، تهران، انجمن حمل و نقل ریلی، دانشگاه علم و صنعت. 14) نیکخو، ن.، الیرومی،ع،. نوری،ح.1394. تحولات کاربری اراضی شهر ملایر با بهره گیری از سنجش از دور، آمایش محیط، شماره 30، 86-63. 15) هیوود، ل. عالمی راد، ح. 1383.طراحی سیستم های اطلاعات جغرافیایی. مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری ایران. 156 صفحه
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,314 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,090 |