تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,618 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,303,114 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,356,882 |
اثربخشی آموزش گروهی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر شدت علائم بالغین مبتلا به اختلالات خوردن | ||
فصلنامه تعالی مشاوره و روان درمانی | ||
مقاله 5، دوره 5، شماره 17، خرداد 1395، صفحه 73-91 اصل مقاله (204.32 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سودابه احمدی خوشبخت* 1؛ سیدمحمود میرزمانی2؛ زینب علی مددی3 | ||
1سایر | ||
2پروفسور | ||
3روانپزشک | ||
چکیده | ||
چکیده در این تحقیق به «اثربخشی آموزش گروهی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر شدت علائم بالغین مبتلا به اختلالات خوردن» پرداخته شده و سؤال اصلی بدین ترتیب تدوین شده است به چه میزان درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر نگرش به تغذیه و بازخورد خوردنموثر است؟ روش تحقیق، نیمه آزمایشی بوده و به مقایسه متغیر اصلی تحقیق در گروه آزمایش و گروه گواه پرداخته شده است. جامعه تحقیق حاضر را تمامی مراجعین مبتلا به اختلالات خوردن مراجعهکننده به کلینیک روانپزشکی بهار تشکیل میدهند. در تحقیق حاضر با پیروی از روش هدفمند، افراد دارای اختلال خوردن شناسایی شده و سپس با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی تعداد 30 نفر (15 نفر گروه گواه و 15 نفر گروه آزمایش) از مراجعهکنندگان 18 تا 65 سال بهعنوان نمونه انتخاب شدند. در این تحقیق از دو پرسشنامه آزمون نگرش به تغذیه کارنر و همکاران، آزمون بازخورد خوردن گارنر و گارفینگل بهعنوان ابزار استفاده شده است که هر دو پرسشنامه دارای روایی و اعتبار مطلوبی هستند. در نهایت، با استفاده از مدل آماری تحلیل کواریانس یکطرفه به آزمون سؤالهای تحقیق پرداخته شد و یافتههای تحقیق نشان داد که آموزش گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر نگرش به تغذیه و بازخورد خوردن مؤثر بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
اثربخشی؛ درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT)؛ اختلالات خوردن | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,369 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,780 |