تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,618 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,302,994 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,356,004 |
معیارهای برنامهریزی کلان توسعه گردشگری روستایی در کشور مطالعه موردی: استان خراسان رضوی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اکوسیستم های طبیعی ایران | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 7، دوره 7، شماره 2 - شماره پیاپی 24، شهریور 1395، صفحه 77-87 اصل مقاله (663.11 K) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: پژوهشی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسنده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
بیت الله محمودی* | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
دانشگاه شهرکرد | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
در این تحقیق، برنامهریزی کلان توسعه گردشگری روستایی در سطح استان خراسان رضوی، از طریق جمعآوری و تدوین معیارهای موثر و اولویتبندی آنها بر اساس روش دلفی صورت پذیرفت. پس از تعیین امتیاز و اولویت معیارها، نقشه کلان مناطق مستعد برنامهریزی گردشگری روستایی بدست آمد. مطابق این بررسی از 8 گروه معیار گردشگری، محیطی، کالبدی– زیرساختی، اقتصادی، فرهنگی– اجتماعی، طراحی، مدیریتی و معماری 24 معیار اصلی و 89 زیرمعیار شناسایی گردید. در این راستا بیشترین زیرمعیارها در گروه معیار فرهنگی– اجتماعی با 19 معیار و کمترین آنها در گروه معیار مدیریتی است که 5 معیار را در برگرفته است. نتایج دلفی برای گروه معیارها نشان داد گروه معیارهای گردشگری، محیطی، فرهنگی – اجتماعی، کالبدی – زیرساختی، معماری، اقتصادی، طراحی و مدیریتی به ترتیب دارای اولویت 1 تا 8 هستند. مطابق بررسی انجام گرفته برای سطحبندی میزان تاثیرگذاری زیرمعیارها، 3/8 درصد از زیرمعیارها در طبقه با تأثیرگذاری بسیار زیاد، 6/22 درصد در طبقه با تأثیرگذاری زیاد، 7/35 درصد تأثیرگذاری متوسط و 4/33 درصد در طبقه تأثیرگذاری کم واقع شدهاند. همچنین نتایج نشان داد زیر معیارهای جاذبهها و مقاصد گردشگری، تقاضا و بازار گردشگری، پوشش گیاهی، اقلیم، امنیت، مخاطرات محیطی و موقعیت نسبت به محورهای گردشگری به ترتیب بیشترین اولویت را داشته اند. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
توسعه گردشگری روستایی؛ معیارهای برنامهریزی؛ روش دلفی؛ استان خراسان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
معیارهای برنامهریزی کلان توسعه گردشگری روستایی در کشور مطالعه موردی: استان خراسان رضوی بیت الله محمودی[1] تاریخ دریافت: 23/11/94 تاریخ پذیرش: 26/4/95
چکیده در این تحقیق، برنامهریزی کلان توسعه گردشگری روستایی در سطح استان خراسان رضوی، از طریق جمعآوری و تدوین معیارهای موثر و اولویتبندی آنها بر اساس روش دلفی صورت پذیرفت. پس از تعیین امتیاز و اولویت معیارها، نقشه کلان مناطق مستعد برنامهریزی گردشگری روستایی بدست آمد. مطابق این بررسی از 8 گروه معیار گردشگری، محیطی، کالبدی– زیرساختی، اقتصادی، فرهنگی– اجتماعی، طراحی، مدیریتی و معماری 24 معیار اصلی و 89 زیرمعیار شناسایی گردید. در این راستا بیشترین زیرمعیارها در گروه معیار فرهنگی– اجتماعی با 19 معیار و کمترین آنها در گروه معیار مدیریتی است که 5 معیار را در برگرفته است. نتایج دلفی برای گروه معیارها نشان داد گروه معیارهای گردشگری، محیطی، فرهنگی – اجتماعی، کالبدی – زیرساختی، معماری، اقتصادی، طراحی و مدیریتی به ترتیب دارای اولویت 1 تا 8 هستند. مطابق بررسی انجام گرفته برای سطحبندی میزان تاثیرگذاری زیرمعیارها، 3/8 درصد از زیرمعیارها در طبقه با تأثیرگذاری بسیار زیاد، 6/22 درصد در طبقه با تأثیرگذاری زیاد، 7/35 درصد تأثیرگذاری متوسط و 4/33 درصد در طبقه تأثیرگذاری کم واقع شدهاند. همچنین نتایج نشان داد زیر معیارهای جاذبهها و مقاصد گردشگری، تقاضا و بازار گردشگری، پوشش گیاهی، اقلیم، امنیت، مخاطرات محیطی و موقعیت نسبت به محورهای گردشگری به ترتیب بیشترین اولویت را داشته اند. کلمات کلیدی: توسعه گردشگری روستایی، معیارهای برنامهریزی، روش دلفی، استان خراسان رضوی.
مقدمه هر کشوری که بخواهد در راه توسعه گردشگری خود گام بر دارد، لازم است از منظر آمایش سرزمین و تعیین توانمندی جاذبههای گوناگون گردشگری در مناطق مختلف، مکانهایی را برای ایجاد زیر ساختهای گردشگری به صورت دهکده یا مجتمع انتخاب و سازماندهی کند (2). جهت فراهم نمودن بستر توسعه پایدار گردشگری، در مرحله اول شناسایی جاذبهها و در مرحله بعد برنامهریزی برای توسعه آنها ضروری است (8). تصمیمگیری و برنامهریزی مکانی گردشگری از طریق شناسایی، ارزیابی کمی و کیفی، توزیع فضایی و میزان توانمندی طبیعی مکانهای گردشگری به انجام می رسد (4). ایران از جمله کشورهایی است که به علت داشتن پتانسیلهای طبیعی، تاریخی و فرهنگی، همواره مورد توجه گردشگران نقاط مختلف دنیا قرار داشته است که این عامل شرایط مساعدی را برای بهرهبرداری و توسعه زیرساختهای گردشگری فراهم میسازد. توسعه گردشگری روستایی یکی از شکلهای رایج برنامهریزی گردشگری در کشور است که هدف آن ایجاد مناطقی با کارکردهای متنوع گردشگری در سطوح منطقهای، ملی و بین المللی میباشد (11). گردشگری روستایی در سالهای اخیر به عنوان عامل مهمی در تحول و توسعه نواحی روستایی مورد توجه قرار گرفته است. بسیاری از فعالیتهای اقتصادی طی دهههای اخیر دچار افول شدید و سطح درآمد و اشتغال در فعالیتهای کشاورزی سنتی به ویژه درآمد سرانه روستاییان تا کمتر از میزان متوسط درآمد سرانه کشور کاهش یافته است (13). شناسایی نواحی مناسب برای توسعه گردشگری روستایی در دو سطح کلان و خرد قابل برنامهریزی است. در سطح کلان پهنههای سرزمینی و در سطح خرد روستاهای مناسب انتخاب و برنامهریزی صورت خواهد گرفت (6). در فرایند برنامهریزی مکانی توسعه گردشگری در سطح دنیا از معیارهای مختلفی استفاده میشود که بدیهی است معیارهای ارائه شده توسط سازمانهای ذیربط جهانی فقط در سطح یک رهنمود کلی قابل استفادهاند و باید با توجه به ویژگیهای طبیعی و انسانی هر کشور از حالت عام خارج شده و با شرایط خاص هر منطقه تطبیق یابد (7). باتاچاریا وکوماری[2] (2004) از معیارهای حفظ سلامت اکوسیستم، حفظ میراثهای فرهنگی، توانایی محیطزیست برای توسعه اکوتوریسم، رضایت
مندی گردشگران، ظرفیت برد، مشارکت مردمی و آگاهی ایجاد شده در مکزیک استفاده نمودند (5). مخدوم(2001) از معیارهای شیب، سنگ و خاک، جهت جغرافیایی، آب، گیاه، اقلیم و آب و هوا برای گزینش عرصههای مناسب تفرج متمرکز و گسترده در عرصه های طبیعی استفاده نمود (18). سند ملی طبیعتگردی به معیارهای اقلیم، سیمای فیزیکی، منابع آب، کیفیت محیط، پوشش گیاهی، حیات وحش، اقتصادی، اجتماعی، سیمای فرهنگی- تاریخی، سیمای فیزیکی و جنبههای مدیریتی برای گزینش مکانهای طبیعتگردی اشاره کرده است (8). سازمان جهانی گردشگری برای این منظور به معیارهای عوامل محیطی، عوامل اجتماعی، عوامل مدیریتی اشاره نموده است (29). بدری و یاری(2009) حصار برای توسعه گردشگری روستایی در استان کهگیلویه و بویراحمد از معیارهای ارزش بصری، تعداد جاذبه گردشگری، دسترسی آسان، فضای قابل توسعه، نزدیکی به کانونهای گردشگر فرست، نزدیکی به مراکز خدمات پشتیبانی و حجم تقاضای گردشگری استفاده کردند (1). در این مطالعه سعی بر آن شد معیارهای برنامهریزی مکانی کلان توسعه گردشگری روستایی در استان خراسان رضوی شناسایی و در مرحله بعد پهنههای کلان سرزمینی این استان برای گردشگری روستایی مشخص شود. مواد و روش ها استان خراسان رضوی یکی از استانهای خراسان در شمال شرقی ایران به مرکزیت سیاسی مشهد است که از شمال، غرب، جنوب غربی، جنوب و شرق به ترتیب با ترکمنستان و استانهای خراسان شمالی، سمنان، یزد، خراسان جنوبی و با افغانستان همسایه است. این استان به عنوان قطب اصلی گردشگری زیارتی کشور، فرصت بسیار مناسبی را برای توسعه شکلهای دیگر گردشگری به خصوص گردشگری روستایی فراهم آورده است. در این مطالعه در مرحله اول با در نظر گرفتن تجارب خارجی و داخلی، گروه معیارها، معیارهای اصلی و زیر معیارهای موثر بر فرایند برنامهریزی مکانی توسعه گردشگری روستایی در مقیاس کلان استانی با روش تحلیلی- توصیفی مشخص گردید و در مرحله بعد اولویتبندی معیارها از طریق روش دلفی(12 و 22) انجام گرفت و در نهایت در محیط سیستم اطلاعات جغرافیایی(Arc GIS 9.3)، بر اساس روش ترکیب خطی وزندار و عملیات جبری رستری، مطلوبیت طیفی گسترههای جغرافیایی استان خراسان رضوی برای برنامهریزی مکانی گردشگری روستایی پهنهبندی گردید. در استفاده از روش دلفی از نظرات کارشناسی 22 نفر متخصص در زمینه گردشگری (5 نفر کارشناس گردشگری، 5 نفر
کارشناس محیط زیست، 4 نفر مدیر اجرایی بخش گردشگری، 3 نفر کارشناس منابع طبیعی، 5 نفر کارشناس برنامهریزی منطقه ای- شهری) استفاده گردید. در این روش هر کارشناس در ابتدا اولویت هر گروه معیار را نسبت به هم و در مرحله بعد اولویت معیارهای اصلی و زیر معیارهای هر گروه معیار را مشخص کرده است. در محاسبه امتیاز معیارها، در ابتدا امتیاز معیارهای اصلی و زیر معیارهای هر گروه معیار محاسبه و در مرحله بعد با توجه به امتیاز گروه معیارها، امتیاز تمامی معیارهای اصلی و زیرمعیارها مطابق روابط زیر محاسبه شده است (17): = امتیاز زیر معیار در هر گروه معیار امتیاز معیار اصلی × امتیاز اولیه زیر معیار در معیار اصلی = امتیاز نهایی معیار اصلی امتیاز گروه معیار× امتیاز اولیه معیار اصلی = امتیاز نهایی زیر معیار امتیاز گروه معیار× امتیاز زیر معیار در هر گروه معیار نتایج تعیین معیارها و اولویت بندی آنها برای گزینش معیارهای توسعه گردشگری روستایی از 8 گروه معیار گردشگری، محیطی، کالبدی- زیرساختی، اقتصادی، فرهنگی- اجتماعی، طراحی، معماری و مدیریتی استفاده شد. 24 معیار اصلی، 89 زیر معیار در فرایند برنامهریزی مورد استفاده قرار گرفت (شکل1). در جدول 1 تا 8 معیارهای اصلی و زیر معیارهای هر گروه معیار به همراه امتیاز و اولویت آنها آورده شده است. مطابق این جداول گروه معیارهای گردشگری، محیطی، فرهنگی – اجتماعی، کالبدی – زیرساختی، معماری، اقتصادی، طراحی و مدیریتی به ترتیب دارای اولویت 1 تا 8 هستند.
شکل1- پراکنش تعداد زیرمعیارها در هر گروه معیار جدول 1- اولویت گروه معیار، معیار اصلی و زیرمعیارهای گردشگری
جدول 2- اولویت گروه معیار، معیار اصلی و زیرمعیارهای محیطی
جدول 3- اولویت گروه معیار، معیار اصلی و زیرمعیارهای زیرساختی – کالبدی
جدول 4- اولویت گروه معیار، معیار اصلی و زیرمعیارهای فرهنگی- اجتماعی
جدول 5- اولویت گروه معیار، معیار اصلی و زیرمعیارهای طراحی
جدول 6- اولویت گروه معیار، معیار اصلی و زیرمعیارهای مدیریتی
جدول 7- اولویت گروه معیار، معیار اصلی و زیرمعیارهای اقتصادی
جدول 8- اولویت گروه معیار، معیار اصلی و زیر معیارهای معماری
پهنهبندی طیفی مطلوبیت گردشگری روستایی با توجه به دادههای اطلاعاتی موجود در مقیاس استانی در مجموع 23 لایه اطلاعاتی از زیر معیارها برای پهنهبندی نهایی استفاده گردید. در شکل های 2 تا 5 نقشه تعدادی از مهمترین زیرمعیارهای دارای اولویت آمده است. شکل 6 پهنهبندی طیفی مطلوبیت توسعه گردشگری در استان خراسان رضوی را نشان میدهد. بر اساس این نقشه عرصههای دارای رنگ قهوهای بیشترین مطلوبیت برنامهریزی گردشگری روستایی را دارند. مطابق این نقشه طبقه امتیازی 1.02 تا 1.97 بیشترین و طبقه 0.14 تا 0.55 کمترین مطلوبیت برای توسعه گردشگری روستایی را دارد.
شکل6- پهنه طیفی مطبوبیت برنامهریزی توسعه گردشگری استان جدول9- طبقه بندی میزان تأثیرگذاری معیارها
بحث و نتیجه گیری در این مطالعه برای اولین بار با تحلیل مطالعات داخلی و خارجی، مجموعه جامعی از معیارها و زیر معیارهای موثر بر فرایند برنامهریزی کلان توسعه گردشگری تدوین شده است. در همین راستا در این بررسی در گروه معیار محیطی 6 معیار اصلی و 16 زیر معیار، در گروه معیار گردشگری 3 معیار اصلی و 16 زیر معیار، در گروه معیار فرهنگی - اجتماعی3 معیار اصلی و 19 زیر معیار، در گروه معیار اقتصادی 2 معیار اصلی و 7 زیر معیار، در گروه معیار کالبدی – زیر ساختی 3 معیار اصلی و 11 زیر معیار، در گروه معیار طراحی 3 معیار اصلی و 9 زیر معیار، در گروه معیار معماری 2 معیار اصلی و 7 زیر معیار و در گروه معیار مدیریتی 2 معیار اصلی و 4 زیر معیار استفاده گردید. بدیهی است که میزان اهمیت و تاثیر گذاری هر کدام از معیارها در فرآیند برنامهریزی توسعه گردشگری روستایی متفاوت است، موضوعی که در بسیاری از مطالعات نیز به آن اشاره شده است (3، 9، 10، 11، 14، 16 و 20). تحلیل وضعیت تأثیرگذاری معیارهای موثر بر فرایند برنامهریزی برای تعیین روستاهای هدف گردشگری در منطقه مورد بررسی نشان میدهد 3/8 درصد معیارها تأثیرگذاری بسیار زیاد، 6/22 درصد تأثیرگذاری زیاد، 7/35 درصد تأثیرگذاری متوسط و 4/33 درصد تأثیرگذاری کمی دارند. در جدول 9 طبقهبندی میزان درصد تاثیرگذاری معیارها آمده است. معیارهای به کار رفته در این بررسی برای ارزیابی در مقیاس کلان برنامهریزی گردشگری مورد استفاده است. موضوعی که در معیارهای باتاچاریا و کاماری(2004) (3) و معیارهای سند ملی طبیعت گردی (27) نیز دیده میشود. اما در مطالعه نوری (2008) (21)، معیارهای براون (2001) (4)، معیارهای کیت سیو (2002) (15)، معیارهای مخدوم (2001) (18)، معیارهای ترمبلی (2006) (27) و بدری و یاری حصار(2009) (1)، برنامهریزی گردشگری تنها در سطح خرد بدون در نظر گرفتن کلیه عوامل تأثیرگذار بر فرایند گردشگری انجام گرفته است. نقشه پهنهبندی طیفی تولید شده به صورت کلان در مقیاس استانی، گسترههای مستعد برای برنامهریزی توسعه گردشگری روستایی در استان را نشان میدهد. این موضوع نشان میدهد که فرایند انتخاب خرد و دقیق مناطق مستعد توسعه گردشگری روستایی باید در این پهنهها برنامه ریزی شود. استفاده از رویکرد کلان برنامهریزی دارای مزیتهای فراوانی است که از جمله آن در نظر گرفتن کلیه عوامل در مقیاس کلان برنامهریزی منطقهای و فضایی است که در نهایت ریسک برنامهریزی ناحیهای را به حداقل میرساند (25 و 29). برای اجرای رویکرد خرد برنامهریزی برای تعیین روستاهای هدف گردشگری در استان مذکور پیشنهاد میشود از روش حذف مناطق بدون پتانسیل در مقیاس محلی اقدام شود. در این روش معیارهایی که دارای شاخص حذف کننده هستند نقش اصلی را در مشخص کردن پهنههای دارای قابلیت برای تعیین روستاهای هدف گردشگری بازی میکنند. به این ترتیب که در ابتدا مناطقی که فاقد جاذبهها و مقاصد گردشگری (اولویت 1 حذف کنندگی) میباشند حذف شده و از مناطق باقیمانده آنهایی که فاقد تقاضا و بازار گردشگری (اولویت 2 حذف کنندگی) میباشند حذف میشوند و حذف مناطق به همین ترتیب ادامه پیدا میکند تا در نهایت مناطقی که دارای بیلان اقتصادی منفی (الویت آخر حذف کنندگی) هستند نیز حذف شده و آنچه باقی میماند مکانهایی میباشد که بیشترین استعداد را برای معرفی روستاهای هدف گردشگری دارد. با توجه به اینکه در حال حاضر روش علمی مشخصی برای معرفی روستاهای هدف گردشگری در کشور وجود ندارد استفاده از این روش می تواند مناطقی را که دارای بیشترین قابلیت برای انتخاب روستاهای هدف گردشگری میباشند، تعیین کند.
References
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 998 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 427 |