تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,622 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,346,240 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,387,874 |
مطالعه جامعهشناختی روند و فرایند شکلگیری آموزش علوم سیاسیدر ایران و مصر از انقلاب مشروطه تا 1391 | ||
تغییرات اجتماعی - فرهنگی | ||
مقاله 7، دوره 11، شماره 1 - شماره پیاپی 40، فروردین 1393 اصل مقاله (232.8 K) | ||
نویسندگان | ||
سیفاله سیفاللهی1؛ آرش رضادوست2 | ||
1دانشیار جامعهشناسی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران | ||
2دانشآموخته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس | ||
چکیده | ||
علوم سیاسی در کشورهای خاورمیانه رشتهای نوظهور تلقی میشود، بهعبارت دیگر در این کشورها فرایند دگرگونی هنجاری در حوزههای ساختاری پیش از فضای آموزش انجام میگیرد. شاخصها و تفاوتهای آموزش علوم سیاسی در دو کشور خاورمیانهای یعنی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی مصر بهجهت یافتن نقاط قوت و نقاط ضعف وضعیت موجود موضوع این تحقیق میباشد بههمین منظور وضعیت آموزش علوم سیاسی در کشورهای ایران و مصر، مورد بررسی تطبیقی قرار گرفته است. فرضیه این تحقیق بر دو مبحث پایهای زیر بنیان نهاده شده است: 1ـ متون درسی موجود در حوزهی علوم سیاسی مصر بیشتر ناظر بر عملگرایی و مؤلفههای ژئوپلتیکی استوار است. 2ـ متون درسی ایران در حوزهی علوم سیاسی عمدتاً ماهیتی نظری انتزاعی و ژئوکالچری داشته است. دستاوردهای این تحقیق نشان میدهد که کثرت دانشکدههای مجموعهی علوم سیاسی و تعدد دانشجویان رشتهی علوم سیاسی در ایران نظری (حفظی) بودن دروس علوم سیاسی، ناکارآمدی و غیر کاربردی بودن این رشته که عمدتاً ماهیتی نظری و انتزاعی دارد و بکار نگرفتن فارغالتحصیلان این رشته در دستگاه دیپلماسی کشور منجر به بیاهمیتی و بیکاری فارغالتحصیلان رشتهی علوم سیاسی انجامیده است. هدف اصلی از تشکیل رشتهی علوم سیاسی، ارائه آموزشهای لازم به کادر دیپلماتیک و سایر تصمیمگیرندگان سیاستهای داخلی و خارجی کشورهاست. با توجه به دستاوردهای این تحقیق در کشور ما این رشته نتوانسته است جایگاه شایستهای را کسب نماید و متخصصان این رشته کمتر در جایگاه شغلی خود مشغول بهکار میباشند. با مراجعه به وزارت امور خارجه و بررسی کارکنان و مسؤولین این وزارتخانه بهعنوان یکی از عمدهترین جاهایی که مرتبط با رشتهی علوم سیاسی است هرچه بیشتر با مهجور ماندن و بیتوجهی به این رشته در کشور ما آشنا خواهید شد و این از آسیبهای علوم سیاسی میباشد در صورتیکه در کشور مصر بهجهت کمبود دانشکدههای علوم سیاسی و دانشجویان این رشته، کاربردی بودن دروس سیاسی دانشگاههای مصر بازار کار برای فارغالتحصیلان این کشور در شغلی که تخصص آنرا کسب نمودهاند فراهم است. | ||
کلیدواژهها | ||
علوم سیاسی؛ خاورمیانه و آموزش عالی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 391 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 137 |