تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,991 |
تعداد مقالات | 83,508 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,147,303 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,191,180 |
خویشکاریهای منظومة همای و همایون بر اساس نظریة ولادیمیر پراپ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
فصلنامه تخصصی زبان و ادبیات فارسی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 3، دوره 12، شماره 7، آبان 1395، صفحه 50-78 اصل مقاله (5.63 M) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
لیلا عدل پرور* 1؛ حمیدرضا فرضی2؛ علی دهقان2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز، گروه زبان و ادبیّات فارسی، تبریز، ایران | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ولادیمیر پراپ، فولکلور شناس روسی، برای تجزیه و تحلیل قصّههای پریان، الگویی را پیشنهاد کرده و معتقد است میتوان این الگو را در مورد سایر قصههای عامیانه نیز به کار برد. منظومة همای و همایون از جمله داستانهای عاشقانه است. در این مقاله سعی شد تا نمودار خویشکاریهای پراپ و روش ریخت شناسانة وی در داستان همای و همایون اجرا شود تا مشخص گردد نظریة پراپ تا چه اندازه با آن انطباق دارد. برای این منظور ابتدا مقدّمهای دربارة تحلیل ساختاری متن و روش پراپ مطرح شده است. سپس کارکردهای پیشنهادی پراپ از قصّة همای و همایون استخراج شده و همسانگردی پراپ با ذکر مثالهایی توضیح داده شد. یافتههای این پژوهش گویای تطابق داستان همای و همایون با کارکردهای ریخت شناسانة پراپ است و توالی کارکردهای مورد نظر پراپ با اندکی تغییر در این داستان دیده میشود. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ولادیمیر پراپ؛ خویشکاری؛ همای و همایون؛ همسانگردی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقدّمه تحلیل ساختاری یکی از شگفتانگیزترین دستاوردهای نقد ادبی معاصر است. یکی از زمینههای موفقیّت ساختارگرایی، روایتشناسی است. «روایتشناسی علم نسبتاً نوبنیانی است که به بررسی ساختارهای مختلف روایت، مانند؛ راوی، طرح، شخصیّت و... میپردازد». (اخوت، 1371: 2) «میتوان گفت که بررسی ساختاری داستان، به رغم میراثی که از ارسطو تا به امروز به جا مانده تقریباً از کاری که ولادیمیر پراپ روی حکایات پریان روسی انجام داد شروع شده است». (اسکولز، 1383: 91) پراپ در سال 1928 نخستین کتاب خود به نام «ریختشناسی قصّههای پریان» را به چاپ رسانید. ترجمۀ کتاب در محافل و در میان فلکلور شناسان با استقبال کم نظیری روبرو شد آن را بسیار نقد و تحسین کردند، روشهای پراپ را سرمشق قرار دادند و از آن الهام گرفتند و «ریختشناسی» بهعنوان یک علم جدید و مفید مورد توجّه بسیاری از محققین قرار گرفت». (خدیش، 1387: 51 -52) پراپ در بررسی افسانههای جادویی به این نتیجه رسید که شخصیّتهای قصّهها مختلفاند، ولی عملکردهایی که دارند، محدود است. «اگر چه در این قبیل افسانهها جزییات زیادی وجود دارد، امّا پیکرة کلی آنها بر مجموعه اساسی کارکردهای سی و یکگانه بنا شده است». (سلدن و ویتسون، 1384: 141) وی واحدهای سازنده روایت را «کارکرد» نامید. که مترجمان فارسی زبان «function» را به کارکرد خویشکاری، کنش و نقش ویژه ترجمه کردهاند. «خویشکاری» یا کارکرد یعنی عمل شخصیّتی از اشخاص قصّه که از نقطه نظر اهمیّتی که در جریان عملیّات دارد تعریف میشود. خویشکاری شخصیّتهای قصّه، سازههای بنیادی قصّه هستند و قبل از هر چیز باید آنها را جدا کرد. (پراپ، 1386: 52) وی پس از تجزیه و تحلیل صد قصّه به سی و یک خویشکاری دست پیدا میکند و هر کدام از آنها را با نمادی مشخّص میکند:
جدول شمارة 1- خویشکاری پراپ
هر یک از این سی و یک کارکرد دارای زیر مجموعههایی هستند که فهرست کامل آن در کتاب ریختشناسی پریان آمده است. «کارکردها و سازهها به مثابة بخشبندی جمله به واجها و تک واژها هستند، امّا دقّت آن را ندارند». (تسلیمی، 1388: 68) «پراپ برای تحلیل ساختاری جزییات را مدنظر قرار داد. توجّه بیش از حد او به این عناصر، سبب شده تا برخی از محققان آن را به مثابه چیدن آجرهای ساختمانی در نظریه او تلقی کنند». (هارلند، 1385:247) هدف وی این بود که بتواند به ساختار روایی همه داستانها دست یابد. هدف روایتشناسی عبارت از کشف الگوهای عام روایت است که همه شیوههای ممکن برای گفتن داستان را در بر میگیرد. (برتنز، 1382: 99) با وجود انتقادات بر الگوی پراپ «کمتر نویسنده و نظریهپردازی را در زمینة ادبیّات میتوان یافت که به نوعی از شیوهها و دیدگاههای پراپ و دنباله روانش تأثیر نپذیرفته باشد». (بیات و دیگران، 1377: 3)
پیشینة تحقیق پس از پراپ، مطالعات بسیاری در کشورهای مختلف انجام شد. در ایران پگاه خدیش (1384) دربارة ریختشناسی افسانههای جادویی ایران تحقیقاتی انجام داد و به نتایج ارزندهای دست یافت. جلالیپور (1391) دربارة ریختشناسی قصّههای اساطیری و پهلوانی شاهنامه فردوسی بر اساس روش ولادیمیر پراپ تحقیق کرده و به 21 کارکرد دست یافت. علاوه بر اینها مقالاتی نیز دربارة ریختشناسی برخی متون نوشته شده است: قافلهباشی و بهروز(1386) «ریختشناسی حکایتهای کشفالمحجوب و تذکرةالاولیاء» را بررسی و تحلیل کردهاند. خانفی و فیضی (1386) قصّه سمک عیار را از این دیدگاه تجزیه و تحلیل کردهاند. ذوالفقاری(1389) با «ریختشناسی افسانة عاشقانه گل بکاولی» معتقد است با اندک جابهجایی در خویشکاریها و حذف برخی دیگر میتوان نظریة پراپ را در مورد قصّههای پریان ایرانی و هندی تسرّی داد.» یوسفی نیکو (1389) با جستجو در «داستان پیامبران در تفاسیر سورآبادی و طبری» 26 خویشکاری مشاهده کرد و به نتایج مشابهی دست یافت. عباسی (1389) با «نقد و بررسی قصّة گنبد سفید» معتقد است «سازههای قصّهای «گنبد سفید» بر اساس ریختشناسی قصة پریان قابل تنظیم است. روحانی و قادیکلایی (1390) در بررسی «قصّه دیوان در شاهنامه فردوسی» نشان داده است که الگوی پراپ با این قصّهها همخوانی دارد. آذر و پور سیّد (1390) داستان «گنبد سرخ» در هفت پیکر نظامی را بررسی کردهاند و به 13 کارکرد دست یافتهاند. در تمام مقالههای مذکور و برخی دیگر از تحقیقهای بررسی شده، اگر چه در مواردی عدم توالی کارکردها مشهود است، امّا مؤلفان به نتیجهای موافق با الگوی پراپ دست یافتهاند. و ما در این مقاله قصد داریم داستان «همای و همایون» را از این دیدگاه مورد بررسی قرار دهیم.
معرفی خواجوی کرمانی و همای و همایون: «کمالالدین ابوعطا محمودبنعلیبنمحمود کرمانی، متخلص به خواجو، معروف به نخلبند شعرا متولّد کرمان بهسال 698 ﻫ. است.» (سبحانی، 1382: 42) «مجموعۀ آثارش قریب چهل و چهار هزار بیت است. دیوانش شامل دو بخش صنایعالکمال و بدایعالجمال است. دیگر آثار او عبارتند از: همای و همایون، گل و نوروز، کمال نامه، روضةالانوار، گوهرنامه، سامنامه. گزیدة اشعارش به نام مفاتیحالقلوب است. دو رسالة دیگر به نامهای «سبعالمثانی» و «مناظرة شمس و سحاب» دارد. وفاتش در شیراز در سال 753 ﻫ. واقع شده و آرامگاهش در شیراز در بیرون دروازة اللهاکبر شیراز است». (صفا، 1372: 44- 48) همای و همایون مثنوی است عاشقانه در داستان عشق همایون با همای دختر فغفورچین به بحر متقارب که خواجو آن را در سال 732 در 4407 بیت به اتمام رسانید. در این منظومه گذشته از نظامی تأثیر سبک شاهنامه کاملاً محسوس است. (رضازاده، 1369: 383) منظومة همای و همایون خواجو، در میان همانندهای خود سرنوشتی استثنایی یافته است؛ بدین ترتیب که سالها بعد گویندة ناشناس با تبدیل و تغییر و حذف اسامی، واژهها و ابیات، و افزودن افسانههایی از پریان و دیوان، منظومة سامنامه را در بیش از 14500 بیت پدید آورده است. (یان ریپکا، 1383: 305) در این مقاله سعی بر این است داستان همای و همایون، بر اساس خویشکاریهای پراپ مورد بررسی قرارگیرد. ابتدا خویشکاریهای اشخاص قصة را، از داستان همای و همایون استخراج کرده و بر میشماریم. سپس توضیحی در مورد خویشکاری داده، و نشانة قراردادی خویشکاری همراه با مثالهایی از داستان همای و همایون بهعنوان نمونه، آورده میشود، تا مشخص شود، نظریة پراپ تا چه حد بر این داستان انطباق دارد. خویشکاریها و کارکردهای داستان همای و همایون 1-کارکرد دور شدن یا غیبت:β در این خویشکاری یکی از اعضای خانواده، از خانه غیبت میکند. شخصی که غیبت اختیار میکند میتواند یکی از اعضای نسل مسنتر باشد.(1β) یکی از شکل های حاد غیبت بهصورت مرگ پدر و مادر نموده میشود.(2β)گاهی اعضای نسل جوانتر خانواده غیبت میگزینند. (3β) (پراپ، 1386: 61) 1-1 غیبت همای3β: همای به علت دلتنگی از خانوادهاش دور میشود.
1-2 مرگ منوشنگ2β: طبق الگوی پراپ یکی از شکلهای حاد غیبت مرگ پدر و مادر است.
1-3 مرگ همایون: وقتی پسر همایون به ده سالگی میرسد، همایون از دنیا میرود.
2-کارکرد قدغنg: این کارکرد به دو صورت امر و نهی بهکار میرود. 2-1 کارکرد نهی1:g در این کارکرد قهرمان قصّه از کاری نهی میشود. 2-1-1 همایون، همای را از تیمار و درد برحذر میدارد.
2-1-2 لشکریان همای را از عشق ورزی به نقش همایون بر حذر می دارند:
2-2 دستور یا فرمان2g: «شکل وارونه نهی به شکل امر یا پیشنهاد ابراز میگردد.» (پراپ، 1386: 62) 2-2-1 پادشاه منوشنگ به همای میگوید اگر قصد شکار دارد به شکار برود و یک روزه برگردد:
2-2-2 سعد بازرگان به همای توصیه میکند از زند جادوگر دوری کند.
2-2-3 فغفور چین به وزیرش دستور میدهد همایون را پنهان کند:
3- کارکرد سرپیچی و نقض نهی d: این کارکرد بلافاصله پس از کارکرد نهی میآید. 3-1 قهرمان موارد نهی شده را نقض میکند.1d» (پراپ، 1386: 63) 3-1-1 همای به تعقیب گور می رود بازگشتش به تأخیر میافتد. از دستور پدر سرپیچی میکند.
3-1-2 همای به توصیة لشکریان گوش نمیکند:
3-1-3- همای به توصیة سعد بازرگان عمل نکرده و میگوید باکی از زند جادو ندارد.
3-2 انجام دادن دستور یا فرمان2d: 3-2-1 وزیر، فرمان فغفور چین را اطاعت کرده و همایون را در قعر چاه پنهان میکند:
3-2-2 همای به خواستة فغفور چین عمل میکند و همایون را به چین بر میگرداند:
4-کارکرد پرس و جو یا خبرگیریe: «با این خویشکاری شخصیّت جدیدی که میتوان او را اصطلاحاً شریر نامید، وارد قصّه میشود. نقش او به هم زدن آرامش خانواده خوشبخت، ایجاد یک نوع مصیبت، یا وارد آوردن صدمه و زیان است». (پراپ، 1386: 64) 4-1 خبرگیری شریر از قهرمان1e:کشت زاری که همای بدانجا میرود اقامتگاه پری است در این قصّه پری نقش شریر را دارد که تعادل و آرامش زندگی همای را بر هم میزند. 4-1-1 پری به پیشواز همای آمده خبرگیری میکند تا اطلاعات لازم را در مورد او بهدست آورد:
4-2 خبرگیری قهرمان از شریر2e: قهرمان آینده از شریر چیزهایی میپرسد. (پراپ،1386: 65) در داستان همای و همایون، قهرمان از شخصیّتهای دیگر داستان خبرگیری میکند. 4-2-1- همای از سعد بازرگان پرسوجو میکند:
4-2-2 همای در یک روز بهاری در کنار جویبار زیبارویی میبیند و از او پرسوجو میکند:
4-3 خبرگیری بهوسیلة اشخاص دیگر3e: 4-3-1 سعد بازرگان در مورد نام و نشان همای سؤال میکند:
4-3-3 همایون از همای پرسوجو میکند و در مورد نام و نشانش از او سوال میکند:
5-کارکرد خبر دهی z: «شریر اطلاعات لازم را بهدست میآورد». (پراپ، 1386: 65) 5-1-1 همایون با سؤالاتی که از همای میکند اطّلاعات لازم را بهدست میآورد1z:
5-2خبرگیری قهرمان از اشخاص دیگر 3 z: 5-2-1 خبردهی پریزاد به همای: پریزاد به همای پاسخ میدهد دختر خاقان چین است:
5-2-2 سعد بازرگان به همای خبر میدهد:
6- کارکرد فریب کاری یا نیرنگ h: در این خویشکاری شریر میکوشد قربانی را بفریبد تا بتواند بر او یا چیزهایی که به وی تعلّق دارد دست یابد. (پراپ، 1386 :66) 6-1 به کار بردن وسایل جادویی بهوسیلة شریر2h: همای وقتی وارد قصر پری میشود در آن جا دیبایی زرنگار میبیند که تصویر پری چهره بر آن نگاشته بودند. پری به او میگوید این تصویر دختر فغفور چین است. همای در آن تصویر خیره شده و از می عشق مست میشود. در مورد عمل نیرنگ باید گفت که تصویر شهزاده چینی که همای میبیند، اگر چه نوعی ساحری محسوب نمیشود، امّا نتیجهای همچون نتیجۀ سحر را به دنبال دارد.
لشکریان همای که وی را از این عشق بر حذر میدارند به صراحت اعلام میکنند که تصویری که همای دیده جادویی است تا بدین وسیله وی را فریب دهند:
7- همکاری ناخواستهq: «قربانی به همة اغواگریهای شریر تسلیم میشود، نهی و تحذیرها نقض میگردند، و پیشنهادهای فریبنده مورد قبول قرار میگیرد». (پراپ، 1386: 68) 7-1 قهرمان بی اختیار مغلوب تأثیرات عوامل جادویی میشود2q: همای نمیداند پری سعی میکند وی را با تصویر فریب دهد. به همین خاطر درخواست وی را قبول میکند.
7-2 قهرمان تسلیم فریبهای شریر میشود3 :qفغفور چین با دادن وعدة ازدواج همای با همایون، وی را فریب میدهد و هر دو را به چین بر میگرداند.
8- شرارتA یا کمبود a: پراپ معتقد است عناصرA(شرارت) یا a (کمبود) برای هر قصّهای ضروری است و صورتهای دیگری از فاجعه و گره در قصّه وجود ندارد. (پراپ،1368: 79 ) 8-1 شرارتA: این خویشکاری اهمیتّی استثنایی دارد، زیرا با آن تحرّک واقعی قصّه آغاز میشود. غیبت، نادیده گرفتن نهی، خبردهی و... راه را برای این خویشکاری آماده میسازد. (پراپ،1386 :69) 8-1-1 شرارت پری: پری شریری است که همای را افسون میکند. 11A و به زور او را برای ازدواج میخواهد. 16A و پس از فریب دادن همای ناپدید میشود.
8-1-2 شرارت ربودن قهرمان1A: قصّه ممکن است مصیبت و بدبختی دیگری برای قهرمان در آستین داشته باشد. شرارت آغازین قصّه تکرار میشود. (پراپ، 1386 : 122) شریر دوّم، زنگی آدم خوار به نام سمندون است که همای را میرباید.
8-1-3 شرارت زند جادو: که به دزدی و چپاول میپردازد.(5A) و راه گذر کاروانیان را بسته است.
8-ا-4 شرارت زندانی کردن قهرمان15A: فغفور چین همای را در توران دژ زندانی میکند.
8-1-5 شرارت طرد کردن قهرمان 9A: همای پس از این که توسط سمن رخ آزاد میشود به ملاقات همایون میآید امّا همایون وی را طرد کرده و میگوید به نزد سمن رخ برگرد.
8-1-6 شرارت اغواکردن فغفور همای را 8A: «شریر قربانی خود را میطلبد، یا اغوامیکند و بهداممیاندازد. معمولاً این صورت نتیجة یک پیمان خدعهآمیز است». (پراپ، 1386: 73) فغفور با دادن وعدة ازدواج به همای از او میخواهد همراه همایون به چین برگردد و با این نیرنگ همای را اغوا کرده و زندانی میکند.
8-2 نیاز یا کمبود a: وقتی قصّهای «شرارت» را ندارد، با کمبود آغاز میشود. (همان، 77) 8-2-1 نیاز به عروس یا همسر برای یک نفر1a: تصویری که همای در قصر پری میبیند گویاترین مثال در این مورد است که همای با دیدن آن جستجوی خود را آغاز میکند.«قهرمان داستان کمبود یا نبودن چیزی را از طریق شخصیّتهای میانجی در مییابد.» (پراپ، 1386: 157) پری نیز نقش میانجی دارد که همای کمبود و فقدان را از طریق وی در مییابد و پری از همای میخواهد که با دیده باطن در تصویر دختر فغفور چین بنگرد:
8-2-2 نیاز به داشتن فرزند6a: پادشاه منوشنگ با وجود داشتن رفاه و آسایش آرزوی داشتن فرزندی را در سر میپروراند. تنها خواستهاش از خداوند این بود که فرزندی به وی عطا کند.
9- میانجیگری، رویداد ربطدهندهB: «در این خویشکاری مصیبت یا نیاز علنی میشود؛ از قهرمان قصّه درخواست و یا به او فرمان دادهمیشود که به اقدام پردازد». (پراپ، 1386: 80) 9-1 قهرمان مستقیماً اعزام میشود2B: در داستان همای ندای سروش به گوش همای میرسد و به او پیشنهاد میکند برای رسیدن به دلبر باید رنج سفر بر خود هموار کند.
9-2 بردن قهرمان از جایی به جای دیگر5B: مأموران فغفور چین همای را در توران دژ زندانی میکنند خودشان به چین بر میگردند.
9-3 نوحه سرایی قهرمان7B: همای در زندان نوحه سرایی میکند.
9-4 آزاد شدن مخفیانه قهرمان 6B: همای مخفیانه توسط یاریگری به نام سمن رخ آزاد میشود.
10- مقابله آغازینc: قهرمان بهدنبال تصمیم ارادی، به جستجو میپردازد. (پراپ،1386: 84) 10-1 همای به پیشنهاد سروش تصمیم میگیرد به جستجوی معشوق به دشت و صحرا رود:
10-2 همای به قصد مقابله و نبرد با زند جادو به زرینه دژ میرود.
11- کارکرد عزیمت : در این خویشکاری عزیمت معنایی متفاوت از غیبت موقتی که خود یکی از عناصر قصّه است دارد. (پراپ، 1386 : 85) 11-1 عزیمت همای: همای پس از این که تصمیم میگیرد به جستجو بپردازد از لشکریان میخواهد پیغام وی را به پدر و مادرش برسانند و بگویند جگر گوشه شما به سرزمین ختن رفت.
11-3 عزیمت همایون: همایون به خاطر جستجوی همای حرکت میکند.
12- کارکرد بخشنده :Dدر این خویشکاری شخصیّت جدیدی وارد قصّه میشود؛ این شخصیّت را میتوان بخشنده یا تدارک بیننده نامید. (پراپ، 1386: 86) 12-1 اولین بخشنده7D: همای و بهزاد، پس از رهایی از دست زنگیان، جمعی را میبیند که به سوی آنان آمده و میگویند: رسمی کهن در شهر ماست که وقتی عمر شاه به پایان رسید، نخستین کسی که از راه میرسد به سلطانی برگزینیم. بخشندگان از همای درخواست میکنند که پادشاهی سرزمین خاور را بپذیرد.
12-2 دومین بخشنده 2 :Dطبق الگوی پراپ «بخشنده به قهرمان سلام میکند و از او پرسشهایی میکند. اینصورت را میتوان گونه ضعیفتری از آزمون شمرد». (پراپ، 1386: 87) بخشنده دوم پیرمردی به نام سعد بازرگان است در مورد نام و نشانش سؤال میکند:
12-3 بخشندة سوم1D: بخشندة سوم همایون است که همای را میآزماید، همایون برای آزمودن همای از وی سؤالاتی میپرسد تا به میزان عشق وی پی ببرد.
13- واکنش قهرمان E: «در این خویشکاری قهرمان در برابر نخستین خویشکاری بخشنده، واکنش مثبت یا منفی نشان میدهد. (پراپ، 1386: 91- 92) 13-1 واکنش همای7E: همای به درخواست افرادی که از وی میخواهند پادشاهی را بپذیرد پاسخ مثبت میدهد، حکومت را به دست میگیرد و وزارت خود را به بهزاد میسپارد:
13-2 واکنش قهرمان2E: همای به سؤالات سعد بازرگان پاسخ میدهد:
13-3 واکنش قهرمان1E: همای به سؤالات همایون، پاسخ میدهد:
14- انتقال از سرزمینی به سرزمین دیگرG: در این خویشکاری قهرمان به مکان چیزی که در جستجوی آن است انتقال داده میشود، یا راهنمایی میشود. (پراپ، 1386: 107) 14-1 قهرمان بر روی زمین یا دریا سفر میکند2G: همای به سرزمین خاور میرود.
14-2 قهرمان پرواز میکند1:G بهزاد و فرینوش برای یافتن همای به معبر صعبالعبوری میرسند بهزاد با اسب خود پرواز میکند و از آن گذرگاه باریک میگذرد.
15- رسیدن به صورت ناشناسo: طبق الگوی پراپ «در اینجا دو رده درخور تشخیص است: 1) به خانه رسیدنی که در آن قهرمان نزد صنعتگران به سر میبرد. 2) به دربار پادشاهی میرسد در عین حال گاهی لازم مینماید که رسیدن ساده را همینگونه بنمایانیم.» (پراپ،1386: 125) 15-1 همای در صحرا سواری ناشناس میبیند که شتابان به سوی آنها میآید.
16- شناسایی قهرمانQ: «قهرمان از روی علامتی، داغی یا از روی چیزی که به او داده میشود شناخته میشود.» (پراپ،:129:1386) 16-1 شناسایی همای توسط لشکریان: لشکریانی که به تعقیب همای میآیند از روی تیری که نام همای بر روی آن نوشته شده (علامتی برای شناسایی قهرمان) وی را میشناسند.
17- تغییر شکلT: «قهرمان شکل و ظاهر جدید پیدا میکند.» (پراپ، 1386: 130) 17-1 تغییر شکل همای3T: همای در گفتگو با سعد بازرگان خود را به شکل بازرگانی درآورده و خود را قیس پسر قیسان بازرگان معرفی میکند.
17-2 تغییر شکل همایون 2T: همایون برای آزمودن میزان زور و مردانگی همای، چهرهاش را میپوشاند و خود را «هام» معرفی میکند.
18- کار سخت M: «کار و مأموریت دشوار به قهرمان داده میشود.» (پراپ،1386: 126) همای با ورود به زرینه دژ با دریای آتش روبرو میشود.
19- دست یابی بهوسیله سحر آمیزF: «پراپ میگوید چیزهایی که یاد میکنیم همه میتوانند بهعنوانیک عامل جادویی عمل کنند: 1) جانوران، 2) اشیایی مانند سنگ آتشزنه یا انگشتری3) اشیایی که دارای خواص جادویی هستند4) صفات و تواناییهایی که مستقیماً به قهرمان داده میشود." (پراپ،1386: 94) 19-1دریافت عامل جادوییF: همای با گفتن اسم اعظم از دریای آتش میگذرد. «موضوع تأثیر نام یزدان در باطل کردن سحر ساحران در حماسههای ملّی ایران سابقه دارد ایرانیان چون به جادو گرفتار میشدند به نام یزدان و یاری او بر آن فایق میشدند». (صفا، 1374: 328)
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
فهرست مقالات
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,696 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,157 |