تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,618 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,303,110 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,356,876 |
جایگاه و اهمیّت تأویل قرآن در شعر ناصرخسرو | ||
فصلنامه تخصصی زبان و ادبیات فارسی | ||
مقاله 4، دوره 11، شماره 4، بهمن 1394، صفحه 73-100 اصل مقاله (7.02 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حمیدرضا مرادیان1؛ حمیدرضا سلیمانیان* 2 | ||
1عضو هیأتعلمی گروه زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد فردوس | ||
2استادیار زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربتحیدریّه | ||
چکیده | ||
مسأله اعتقاد به وجود لایهها و درجاتِ قرآن کریم (ظاهر و باطن)، از مباحث بحثبرانگیزی است که علمای اسلامی به آن توجه داشتهاند. درک معانی و مفاهیم قرآن بر معیار ظاهر یا باطن نیز شرایط و ضوابط و روشهای آن ازجمله مسائلِ متنازعفیه در حوزة اندیشههای اسلامی است. در میان فِرَق اسلامی، آنکه بیشازهمه به وجودِ باطن قرآن و روش دستیابی به آن یعنی «تأویل» توجه و اهتمام داشته و بنیان فکری خویش را بر تأویل نهاده، اسماعیلیه است. ناصرخسرو قبادیانی مفسّر و ایدئولوگ بزرگ اسماعیلیان و یکی از مبلّغان رسمی این مذهب در خراسان است. بررسی آثار وی این مطلب را آشکار میسازد که در آثار منثورش چون وجه دین، جامعالحکمتین، خوانالاخوان و زادالمسافرین، تأویلگرایی گستردهای را در پیش گرفته است. در دیوان ـبنابه اقتضای سخن شاعرانه و قابلیّتنداشتن بیان مفاهیم فلسفی و کلامیـ بیشاز آنکه به حقیقت تأویل و ماهیّت آن و بررسی مصادیق آن بپردازد، از جایگاه و اهمیّت آن سخن رانده است. دعوت به تأویلگرایی و پرهیز از ظاهرگرایی و تقلید، تعریف تأویل در مقام تشبیه و تمثیل که خاص کلام شاعرانه است، تبیین رابطة تنزیلوتأویل و مثالوممثول و بهویژه مسئولیت خاندان پیامبر(ص) در تأویل قرآن کریم، از مضامین سخن این شاعر است که این مقاله به بررسی آنها پرداخته است. شمارة ذیل هریک از شواهد شعری، مربوط به شمارة صفحات دیوان ناصرخسرو بهتصحیح مجتبی مینوی و مهدی محقق است. | ||
کلیدواژهها | ||
اسماعیلیه؛ تأویل و تنزیل؛ قرآن و ناصرخسرو | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 732 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 677 |