تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,991 |
تعداد مقالات | 83,507 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,129,979 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,172,651 |
پهنه بندی خطر زمین لغزش حوضه آبخیز سد زاکین با استفاده از مدل Inedex overly maps و سامانه سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) | ||
علوم جغرافیایی (جغرافیای کاربردی) | ||
مقاله 4، دوره 11، شماره 22، خرداد 1394، صفحه 42-57 اصل مقاله (1.1 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی (نظری و تحلیلی) | ||
نویسندگان | ||
سیروس حسن پور* 1؛ لیلا رحیلی خراسانی2 | ||
1کارشناس ارشد سنجش از دور و GIS آمار و فناوری اطلاعات، سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی زمین شناسی دانشگاه آزاد علوم تحقیقات تهران | ||
چکیده | ||
زمین لغزش میتواند یکی از عوامل موثر در ایجاد و انتقال رسوبات آبرفتی به سد زاکین در حوضه آبخیز زاکین در استان هرمزگان باشد. هدف اصلی این تحقیق، شناسایی مناطق لغزشی و تعیین پارامترهای موثر در پهنه بندی خطر زمین لغزش در حوضه بالادست سد زاکین به روش،مدل شاخص ترکیب وزنی میباشد.در این تحقیق، ابتدا 9 عامل شامل نقشه شیب، جهت شیب، ارتفاع،لیتولوژی، کاربری اراضی، فاصله از سد، فاصله از شبکه آبراهه، فاصله از گسل و میزان بارش منطقه به عنوان متغیرهای تاثیر گذار تعیین شدند. سپس لایههای اطلاعاتی این عوامل با استفاده از نرم افزارهای9,3 Arc GIS تهیه شده و وزن طبقات هر کدام از عوامل با مدل شاخص همپوشانی نقشه Inedex overly map)) تعیین گردیدند. آنگاه با تلفیق نقشه لایههای اطلاعاتی هر یک از پارامترها در محیط نرم افزارGIS ، اقدام به تهیه نقشه نهایی پهنه بندی خطر زمین لغزش حوضه آبخیز مذکور در 5 طبقه ازحساسیت خیلی زیاد تا خیلی کم صورت گرفت. نتایج نشان میدهد که عامل زمین شناسی منطقه به عنوان عامل اصلی و عوامل دیگری چون، فاصله از گسل < 500متر، شیب بین 25 تا 45 درصد، بارندگی بیش از >500میلیمتر، فاصله از شبکه زهکشی0-50متر،کاربری اراضی لخت مارنی،ارتفاع بین 1400تا2000 متر،فاصله از سد 0-50متر، جهت شیب جنوبی به ترتیب درپراکندگی زمین لغزشهای منطقه موثر میباشند. نواحی خیلی پرخطر و پرخطر اغلب در مجاورت مراتع با دامنههای پرشیب و مرتفع تا متوسط ارتفاع گرفته اند. تغییر کاربری اراضی و توپوگرافیکی ناشی از احداث سد، جابجایی مواد رسوبی و حمل و انتقال رسوبات آبرفتی سبب تشدید زمین لغزشهای منطقه داشته اند. نتایج نشان میدهد که پهنه بندی خطر زمین لغزش در محیطGIS یعنی روی هم انداختن لایهها و در نظرگرفتن اشتراک مکانهای لغزش در نقشههای مختلف به عنوان عرصههای مستعد لغزش، ارزش واقعی لایهها اطلاعاتی را نشان نمی دهد. در حالی که استفاده از مدل های مفهومی Multi class maps در کنار سامانه اطلاعات جغرافیایی (GIS)علاوه بر خود لایهها، واحدهای موجود در لایه نیز ارزش و وزن خواهند داشت. که سبب افزایش دقت در تعیین مکانهای لغزش در نقشه میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
پهنه بندی؛ زمین لغزش؛ مدل شاخص همپوشانی نقشه؛ حوضه آبخیز زاکین؛ (GIS) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 782 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 804 |