تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,987 |
تعداد مقالات | 83,495 |
تعداد مشاهده مقاله | 76,810,015 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 53,906,624 |
بررسی شاخصهای روان سنجی پرسشنامه دلبستگی به مدرسه | ||
فصلنامه علمی پژوهش های یاددهی و یادگیری دانشگاه آزاد واحد بجنورد | ||
مقاله 1، دوره 6، شماره 27، تیر 1390، صفحه 9-34 اصل مقاله (787.07 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علی پژوهنده1؛ ولی االله فرزاد2؛ پروین کدیور3 | ||
1دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی-دانشگاه تربیت معلم | ||
2استادیار گروه روان شناسی دانشگاه تربیت معلم | ||
3استاد گروه روان شناسی دانشگاه تربیت معلم | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، بررسی روایی عاملی و پایایی پرسشنامه دلبسـتگی بـه مدرسه است. به همین منظور به طور تصادفی 380دانشآموز دختـر و پسـر از بـین دبیرستانهای سطح شهر مشهد، انتخاب شـدند. بـرای بررسـی پایـایی پرسشـنامه از ضریب آلفای کرانبـاخ و بـرای تعیـین روایـی عـاملی آن از تحلیـل عـاملی اکتشـافی و تأییدی استفاده شد. همسو با نتایج پژوهش موتون و همکاران ) (1996مطالعه حاضر نشان داد که این پرسشنامه از همسانی درونی قابل قبولی برخوردار است و ضـرایب آلفای کرانباخ در زیر مقیاسهای آن بین 0/80تـا 0/83اسـت. همچنـین نتـایج تحلیـل عاملی اکتشافی و تاییدی مؤید آن است که ساختار پرسشنامه برازش قابـل قبـولی بـا دادهها دارد و کلیه شاخصهای نیکویی برازش، مدل را تایید مـیکننـد. بنـابراین، ایـن پرسشنامه میتواند ابزار مناسبی برای ارزیـابی دلبسـتگی دانـشآمـوزان بـه مدرسـه باشد | ||
کلیدواژهها | ||
دلبستگی به مدرسه؛ روایی عاملی؛ پایایی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 400 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 595 |