تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,618 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,303,162 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,357,052 |
ارزیابی توانایی پیش بینی مدل های آماری و لجستیک برای تهیه نقشه پهنه بندی خطر زمین لغزش (مطالعه موردی: حوضه ونک) | ||
جغرافیای طبیعی | ||
مقاله 8، دوره 9، شماره 32، شهریور 1395، صفحه 123-140 اصل مقاله (1.6 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی - پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علیرضا عرب عامری* 1؛ کورش شیرانی2؛ امیرحسین حلبیان3 | ||
1دانشجوی دکتری ژئومورفولوژی،دانشگاه تربیت مدرس،تهران، ایران | ||
2استادیار مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان،اصفهان،ایران | ||
3دانشیار گروه جغرافیا، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش تهیه نقشه حساسیت زمین لغزش با استفاده از مدل های آماری بر اساس سیستم اطلاعات جغرافیایی در جنوب غرب استان اصفهان، حوضه ونک می باشد. نخست، موقعیت زمین لغزش ها در منطقه مطالعاتی با استفاده از تفسیر عکس های هوایی و پیمایشات میدانی متعدد تعیین گردید. از ۲۰۰ زمین لغزش شناسایی شده ۱۴۰ مورد (۷۰٪) به صورت تصادفی برای اجرای مدل و ۶۰ مورد (۳۰٪) برای صحت سنجی مدل مورد استفاده قرار گرفت. عوامل موثر در زمین لغزش شامل شیب، جهت شیب، ارتفاع، لیتولوژی، بارندگی، فاصله از گسل، تراکم آبراهه، فاصله از جاده و کاربری اراضی از پایگاه داده های مکانی استخراج گردید. با استفاده از این فاکتورها، حساسیت زمین لغزش و وزن هر فاکتور بوسیله روش های رگرسیون لجستیک، تراکم سطح و فاکتور اطمینان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج ارزیابی مدل ها با استفاده از روش جمع کیفی نشان داد مدل تراکم سطح بالاترین میزان جمع کیفی (35/0) و بعد از آن مدل های فاکتور اطمینان و رگرسیون لجستیک به ترتیب با مقادیر جمع کیفی 29/0 و 11/0 در رده های بعدی قرار گرفتند. تفسیر نقشه های زمین لغزش نشان داد که پارامترهای طبقات ارتفاعی، بارندگی و جهت شیب نقش اصلی را در وقوع زمین لغزش ها در منطقه مورد مطالعه بازی می کنند. این نقشه های حساسیتزمین لغزش می تواند به منظور برنامه ریزی کاربری اراضی، ساخت جاده در آینده و کاهش خطرات مورد استفاده قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزیابی؛ زمین لغزش؛ روش های آماری؛ شاخص جمع کیفی؛ حوضه ونک | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 712 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 903 |