تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,621 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,331,711 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,377,900 |
اثربخشی آموزش شناختی-رفتاری گروهی عزت نفس برجرات ورزی، خودکارآمدی، اضطراب اجتماعی و کمرویی دانش آموزان پسر مضطرب اجتماعی | ||
روانشناسی اجتماعی | ||
مقاله 5، دوره 2، شماره 33، دی 1393، صفحه 59-79 اصل مقاله (1.86 M) | ||
نویسنده | ||
مهدی حسنوند عموزاده* | ||
دانشگاه پیام نور | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضربررسی اثربخشی آموزش شناختی-رفتاری گروهی عزت نفس بر جرات ورزی، خودکارمدی، اضطراب اجتماعی و کمرویی دانش آموزان پسرمضطرب اجتماعی در سال تحصیلی90-89 می باشد. پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایش دوگروهی با پیش آزمون وپس آزمون بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را دانش آموزان پسر پایه های دوم و سوم دبیرستانی شهرستان ایلام تشکیل می دادند. بین 240 نفر از دانش آموزان به کمک سیاهه فوبیای اجتماعی با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای بررسی شدند و 32 نفر با بهره گیری از مصاحبه تشخیصی ساختاریافته اضطراب اجتماعی بر پایه معیارهای تشخیصی متن بازنگری شده راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی انتخاب شدند. آنگاه آزمودنیها بصورت تصادفی دردو گروه 16 نفری گواه و آزمایش جای داده شدند. سیاهه اضطراب اجتماعی، مقیاس کمرویی جک و باس، مقیاس خودکارآمدی و مقیاس جرات ورزی برای نوجوانان به عنوان پس آزمون برروی آزمودنیها اجراگردید. آموزش گروهی عزت نفس در 13 جلسه 90 دقیقه ای به صورت هفتگی به گروه آزمایش ارائه گردید. در خلال این مدت گروه گواه هیچ مداخله ای دریافت نکرد. سپس پرسشنامه ها بار دیگر به عنوان پس آزمون اجرا گردید. تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش گروهی عزت نفس بطور معنا داری میزان کمرویی و اضطراب اجتماعی گروه آزمایش را در مقایسه با گروه کنترل کاهش داده است (0001/0>P). همچنین این آموزش موجب گشت نمرات جرات ورزی وخودکارآمدی گروه آزمایش درمقایسه با گروه کنترل بطور معناداری افزایش پیدا کند(0001/0>P). یافته ها همچنین نشان دادکه آموزش گروهی عزت نفس می تواند بعنوان روشی موثردرجهت افزایش جرات ورزی و خودکارآمدی و همچنین کاهش اضطراب اجتماعی و کمرویی در نظر گرفت. | ||
کلیدواژهها | ||
عزت نفس؛ خودکارآمدی؛ جرات ورزی؛ کمرویی؛ اضطراب اجتماعی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 601 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 466 |