تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,621 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,331,577 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,377,812 |
تبیین علّی سرزندگی تحصیلی بر اساس الگوهای ارتباطی خانواده: نقش واسطهای ابرازگری هیجانی | ||
روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی | ||
مقاله 3، دوره 13، شماره 51، فروردین 1396، صفحه 257-269 اصل مقاله (516.56 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سهیلا فرحمند1؛ محبوبه فولادچنگ* 2 | ||
1دانشجوی دکتری | ||
2دانشیار دانشگاه شیراز | ||
چکیده | ||
تبیین علی سرزندگی تحصیلی بر اساس الگوهای ارتباطی خانواده باواسطه گری ابرازگری هیجانی دانشآموزان هدف این پژوهش بود. 504دانشآموز دبیرستانی (261 دختر، 243 پسر) شهر شیراز با روش نمونهبرداری خوشهای تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند و پرسشنامه تجدیدنظرشده الگوهای ارتباطی خانواده (فیتزپاتریک و ریچی، 1994)، پرسشنامه ابرازگری هیجانی (کینگ و امونز، 1990) و پرسشنامه سرزندگی تحصیلی (دهقانیزاده و دیگران، 1393) را تکمیل کردند .نتایج تحلیل مسیر نشان داد که مدل پیشنهادی با دادههای این پژوهش برازش مناسب دارد و الگوهای ارتباطی خانواده تأثیرمستقیم و غیرمستقیم معنادار بر سرزندگی تحصیلی دانشآموزان دارد. بدین معنا که جهتگیری گفتوشنود تأثیر مستقیم مثبت و معنادار بر سرزندگی تحصیلی دانشآموزان دارد و افزایش ابرازگری هیجانی مثبت و کاهش ابرازگری هیجانی منفی سرزندگی تحصیلی را به صورت غیرمستقیم افزایش میدهد. همچنین نتایج نشان داد که جهتگیری همنوایی به صورت غیرمستقیم و با افزایش ابرازگری هیجانی منفی سرزندگی تحصیلی را کاهش میدهد. درمجموع، نتایج بیانگرآن بود که ابرازگری هیجانی نقش واسطهای بین الگوهای ارتباطی خانواده و سرزندگی تحصیلی دانشآموزان دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
الگوهای ارتباطی خانواده؛ سرزندگی تحصیلی؛ ابرازگری هیجانی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,053 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 987 |