تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,621 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,331,621 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,377,859 |
بررسی اثرات اطلاعات نا متقارن بر بازار بیمه اتومبیل ایران در شهر تهران | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اقتصاد مالی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 8، دوره 10، شماره 37، اسفند 1395، صفحه 149-164 اصل مقاله (696.26 K) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
عباسعلی ابونوری* 1؛ مریم محمد حسینی2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1دانشیار دانشکده اقتصاد و حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2کارشناس ارشد برنامهریزی و سیستمهای اقتصادی -تهران ایران | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نقش اطلاعات نامتقارن در بازار بیمه از اهمیت خاصی برخوردار است. وجود اطلاعات نامتقارن در بازارهای بیمه و تعیین قراردادهای بهینه از طریق شناخت ریسک پذیری افراد و طبقه بندی صحیح آنها امکان پذیر است . این پژوهش با استفاده از اطلاعات بیمه ای 20000 بیمهگزار بیمه بدنه اتومبیل شرکت بیمه ایران در شهر تهران انجام شده است. بر اساس جدول مورگان 300 بیمهگزار بیمه بدنه اتومبیل شرکت بیمه ایران در شهر تهران را به روش تصادفی ساده انتخاب و اطلاعات موجود از طریق تماس تلفنی تکمیل شده است . الگوی پژوهشی بر اساس مدل پروبیت و متغیر ها شامل سن ، تجربه رانندگی، درجه تحصیلات، نوع اتومبیل، وجود تصادف وعدم تصادف در سال 1389 میباشد. با استفاده از تعاریف ریسک، پوشش بیمهای با اقتباس از مدل پروبیت و چیاپوری و همکاران(2006) به بررسی وجود پدیده اطلاعات نامتقارن از طریق نرم افزار Stata پرداختیم.بر اساس یافتههای تحقیق، این فرضیه که افرادی با پوشش بیمهای بالاتر با احتمال تصادف بیشتری همراهاند، رد شده است . همچنین در نمونه مورد بررسی رابطه معناداری بین وجود اطلاعات نامتقارن و درجه ریسکپذیری افراد به اثبات نرسید، اما میان سطح تحصیلات وتعداد تصادفات بیمهگزاران ارتباط مثبت و معنا دارمورد تایید قرار گرفت. Abstract This paper pays to the effect of asymmetric information in insurance markets contracts. Based on a sample survey consist of 2000 auto insurers in Tehran City , with using Morgan test, we select 300 insurers in automobile insurance which are chosen randomly. We designed a model which included insured age, driving experience, degree of education, automobile type and individual who have an accident or have not an accident performances in 2010. Via a Probit model estimation and risk functions of individuals and coordinating with Chiappori (2006) ,we tested asymmetric information effect by using of STATA software. The findings show that, people who chose higher insurance coverage, do not have higher likelihood accident necessarily. Besides this, we found out that there is no significant correlation between asymmetric information and degrees of risk in automobile insurance. However, we released that there is significant correlation between degrees of education and number of accidents. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
واژههای کلیدی: اطلاعات نامتقارن، انتخاب وارون، مخاطرات اخلاقی، بیمه بدنه اتومبیل، بیمهگر، بیمهگزار. طبقه بندی JEL : B26؛ D81؛ G32؛ G22 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
بررسی اثرات اطلاعات نا متقارن بر بازار بیمه اتومبیل ایران در شهر تهران
عباسعلی ابونوری
مریم محمدحسینی[2]
چکیده نقش اطلاعات نامتقارن در بازار بیمه از اهمیت خاصی برخوردار است. وجود اطلاعات نامتقارن در بازارهای بیمه و تعیین قراردادهای بهینه از طریق شناخت ریسک پذیری افراد و طبقه بندی صحیح آنها امکان پذیر است . این پژوهش با استفاده از اطلاعات بیمه ای 20000 بیمهگزار بیمه بدنه اتومبیل شرکت بیمه ایران در شهر تهران انجام شده است. بر اساس جدول مورگان 300 بیمهگزار بیمه بدنه اتومبیل شرکت بیمه ایران در شهر تهران را به روش تصادفی ساده انتخاب و اطلاعات موجود از طریق تماس تلفنی تکمیل شده است . الگوی پژوهشی بر اساس مدل پروبیت و متغیر ها شامل سن ، تجربه رانندگی، درجه تحصیلات، نوع اتومبیل، وجود تصادف وعدم تصادف در سال 1389 میباشد. با استفاده از تعاریف ریسک، پوشش بیمهای با اقتباس از مدل پروبیت و چیاپوری و همکاران(2006) به بررسی وجود پدیده اطلاعات نامتقارن از طریق نرم افزار Stata پرداختیم.بر اساس یافتههای تحقیق، این فرضیه که افرادی با پوشش بیمهای بالاتر با احتمال تصادف بیشتری همراهاند، رد شده است . همچنین در نمونه مورد بررسی رابطه معناداری بین وجود اطلاعات نامتقارن و درجه ریسکپذیری افراد به اثبات نرسید، اما میان سطح تحصیلات وتعداد تصادفات بیمهگزاران ارتباط مثبت و معنا دارمورد تایید قرار گرفت.
واژههای کلیدی: اطلاعات نامتقارن، انتخاب وارون، مخاطرات اخلاقی، بیمه بدنه اتومبیل، بیمهگر، بیمهگزار. طبقه بندی JEL: B26,D81,G32,G22
1- مقدمه در شرکت بیمه وقتی بیمهگر از رفتار بیمهگزار اطلاعاتی ندارد، قراردادهای یکسانی را برای افراد متفاوت طراحی میکند. از آنجائی که برخی افراد محتاط و افرادی هم مخاطرهای هستند، بیمهگر از نوع ریسک بیمهگزار اطلاعاتی در اختیار ندارد، و پدیده اطلاعات نامتقارن در این بازار شکل میگیرد. زیرا بیمهگزار اطلاعاتی دارد که بیمهگر فاقد این اطلاعات است. اطلاعات نامتقارن زمانی بوجود می آید که یک طرف مبادله قرارداد اطلاعات بیشتری نسبت به طرف مقابل داشته و از مزیت اطلاعاتی برخوردار است. تحلیل این موضوع مربوط به اقتصاد اطلاعات است. فقدان نقص در اطلاعات منجر به عدم کارایی و شکست مکانیزم بازار در قیمت گذاری نرخ بیمه میگردد. اگر شرکتهای بیمه، اطلاعات کافی بیمهگر را در اختیار داشته باشند، وجود این اطلاعات موجب می شود شرکت بیمه به کارایی و سود لازم دست یابد. مسئله اصلی، وجود اطلاعات نامتقارن[i]، شامل مخاطرات اخلاقی[ii] و انتخاب وارون [iii] در بازار بیمه اتومبیل است. انتخاب وارون وقتی در بازار بیمه شکل میگیرد که خریداران بیمه ، اطلاعاتی درباره میزان ریسک خود دارند در حالی که بیمهگرانی که قرارداد بیمه را صادر میکنند، هیچ اطلاعاتی از رفتار وخصوصیات خریداران بیمه ندارند و قراردادهای یکسانی را برای افراد متفاوت طراحی میکنند. مساله انتخاب وارون قبل از انعقاد قرارداد بوجود میآید. بنابراین ، انتخاب وارون به اطلاعات خصوصی و پنهان کارگزار قبل از عقد قرار داد اشاره می کند به گونه ای که کار گزار قبل از عقدقرار داد اطلاعات مفیدی در مورد خصوصیات خود دارد که کار فرما را تحت تاثیر قرار می دهد و این موضوع به اطلاعات پنهان کارگزار قبل از عقد قرار داد باز می گردد. مساله دیگر مخاطرات اخلاقی است،که گاهی میتوان حالتی از عمل مخفی نامید،که به اطلاعات خصوصی و انگیزه پنهان افراد بعد از عقد قرارداد گفته می شود، به گونه ای که افراد زمان عقد قرارداد اطلاعات یکسانی دارند ولی بعد از انعقاد قرار داد کار فرما قادر به مشاهده رفتار و نوع تلاش کارگزار نیست. وقتی فردی بیمه میشود، در رفتار بیمهگر تغییری مشاهده میشود و از این زاویه فرد نسبت به گذشته کمتر محتاط میشود و مخاطرات اخلاقی پس از عقد قرارداد بیمه ای بوجود میآید.[iv]
3- معرفی الگوهای بیمه ای مبتنی بر ریسک
در الگوهای متعددی موضوع بیمه مبتنی بر ریسک بررسی شده است. برای نمونه، راتچیلد واستگلیتیز[v] (1976) افراد را به دو گروه مخاطرهای و محتاط تقسیم بندی نمودند. افراد پرریسک ، پوشش بیمهای بالاتر را انتخاب میکنند و دارای نرخ تصادفات بالاتری نسبت به بقیه هستند ، آنها استدلال می کنند، وقتی بیمهگر نمیتواند نوع ریسک بیمهگزار خود را شناسایی کند؛ قراردادی ارائه میدهندکه برای بیمهگزاران با ریسک بالا را بیش از حد بیمه کرده ومطلوبیت بالایی را نصیب آنها میکند. این قرارداد نسبت به بیمهگزاران کم ریسک سود صفر داشته ونسبت به بیمهگزاران پر ریسک سود منفی به دنبال خواهد داشت، در نتیجه این قرارداد از سوی بیمهگران پیشنهاد نمیشود. راتچیلد واستگلیتیز قراردادهای متعادل را به دو نوع اصلی قراردادهای تلفیقی[vi] و قراردادهای تفکیکی[vii] تقسیم بندی می کنند. در قراردادهای تلفیقی بیمهگر یک نوع قرارداد را به همه افـراد با مشخصههای متفاوت (درجه ریسک، سطح تلاش و غیره ارائـه میدهد. قراردادهای تفکیکی یا مجزا به قراردادهای گفته میشود که بیمهگران اقدام به طراحی قراردادهای مجزا برای هر گروه از مشتریان خود میکنند و با افراد با ویژگیهای گوناگون، قراردادهای متفاوتی منعقد میشود. راتچیلد و استیگلیتز نشـان میدهند که مـدل آنها تعـادل از نـوع تلفیقی ندارد. به این علت که در چنین تعادلی یک شرکت بیمه میتوانست با پیشنهاد قرارداد بهتر برای افراد با ریسک پایینتر ویک قـرارداد بدتر برای افراد با ریسک بالاتر به نحوه سودآورتری عمل کند.مجموعه قرادادهای متعادل از نظر راتچیلد و استیگلیتز دو ویژگی زیر را دنبال میکنند: 1) هیچ قراردادی در تعادل که سود منفی داشته باشد از طرف شرکتهای بیمه پیشنهاد نمیشود. 2) هیچ قراردادی خارج از تعادل که سود مثبت یا صفر برای شرکت بیمه داشته باشد، وجود ندارد. در غیر این صورت ، شرکتهای بیمه اقدام به ارائه قرارداد در نقطه سودآور خواهند کرد و قرارداد فعلی، قرارداد تعادلی نخواهد بود.
ویلسون بیان کرد مشتریان کم ریسک تمایل کمتری برای خرید بیمه خواهند داشت. . در صورتی که پرتفوی شرکتهای بیمه متشکل از مشتریان پر ریسک باشد، متوسط احتمال تصادف برای مشتریان افزایش یافته و در دوره بعد قیمت بیمه نامه بر اساس احتمال خطر فرد پر ریسک تعیین خواهد شد و در نتیجه خروج مجدد مشتریان محتاط را در پی خواهد داشت . در بلندمدت این شرکتها به تعـادل خواهند رسید. ولی به دلیل خروج مشتریـان کم ریسک که تمـایل به از استفاده بیمه داشتهاند، از کارایی اجتماعی برخوردار نخواهد بود. اما وقتی بنگاهها فهرستی از بیمه نامههای دارای قیمتها و پوششهای متفاوت را پیشنهاد میکنند. بیمه گزاران ممکن است، برخی از اطلاعات را فاش کنند. آنها نشان دادند که امکان وجود یک تعادل تفکیک کننده نش وجود دارد که در آن خریداران با سطوح ریسک بالا و ریسک پایین، قرادادهای جداگانه خریداری میکنند، این تعادل تفکیک کننده با سود صفر برای هر قرار داد، به وسیله پوشش جزئی بیمهای برای خریـداران محتاط و به وسیله پوشش کامل بیمـهای برای خریـداران مخاطرهای مشخص میشود. [ix]
در این نوع از قراردادها، افراد (بیمهگزاران) با عمل خود که همـان انتخاب قرارداد است، اطلاعات مفیدی در اختیار بیمهگر قرار داده و انتظارات بیمهگر تحقق مییابد. به عبارتی، قراردادها مطابق میل بیمهگر انتخاب میشوند. افـراد با ریسک بالاتر، قـراردادهای با پوشش بالا و افراد با ریسک کمتر، قراردادهای با پوشش بیمهای کمتر انتخاب میکنند. این قرار دادها از لحاظ اطلاعاتی سازگار نامیده میشوند. زیرا بیمـهگر بر اساس علائمی که از بیمـهگزاران میگیرد، طبقهبندی ریسک را انجام داده و برای افراد با هر طبقه ریسک، قرارداد بـا پوشش و قیمت مناسب را ارائـه میدهد. در این قرارداد انتخاب وارون وجود نخواهد داشت. [xi]
3-1- پشینیه پژوهش رشته اقتصاد اطلاعات ، با انتشار دو مقاله ،ویلیام ویکری (1961)و جورج استیگلرپایه گذاری شد. موضوع مقاله ویکری بر "سفته بازی متقابل، حراج ها ومناقصههای رقابتی مهر وموم شده "متمرکز بود. وی به بررسی مسائلی می پردازد که ارتباط بسیار نزدیکی با ایجاد انگیزه کـار برای کارگزارانی دارد، که اطلاعـات خصوصی بیشتری نسبت به ترجیحـات خود دارند و نظریه حـراج را پیریزی مینماید. استیگلر با تمرکز بر"اقتصاد اطلاعات " ، مدل سادهای ارائه داد که شـامل اطلاعات بود و نظریه استاندارد اقتصادی را به کـاربرد تا به طور درون زا تعیین میکرد که کـارگزاران اقتصـادی باید چقدر اطلاعـات کسب کنند. در چار چوب اقتصاد مارشالی مـدل اطلاعاتی وی موضوع غربال کردن اطلاعات را تبیین نمود. میشـان ، دانویه وداچـور[xii] (2010) نشـان دادند مـدل ابرینگ و دیگران[xiii] (2003) شامـل یـادگیری و انتخـاب پوشش بیمه میباشد. آنها با استفاده از الگوهای پارامتری و ناپارامتری در آزمون اطلاعـات نابرابر در فرانسه طی سالـهای 1955_1997 دریافتند مشکل اطلاعـات در بین رانندگـان با تجربه وجود ندارد. امـا شواهد قوی از مخاطرات اخلاقی و کمی اطلاعات نابرابر در بین رانندگان کمتر از 15 سال تجربه مشاهده شد . در این حالت رانندگان دارای کمتر از 5 سال تجربه رانندگی ترکیبی از یادگیری و مخاطرات اخلاقی را دارند. براساس نظریه آکرلوف وجود اطلاعات نامتقارن در بازار باعث می شود که محصولات بد ،محصولات خوب را از بازار خارج کنند و همچنین سبب می شوند تعادل در بازارها از نوع تعادلی که در مباحث اقتصاد خرد کلاسیک از برابری عرضه و تقاضا حاصل می شود، وجود نداشته باشد.در این شرایط متخصصین اقدام به تدوین الگو و ارائه نظریه اطلاعات نامتقارن میپردازند (وحید ماجد،1386). آکرلوف(1970) در مقاله ای به عنوان اتومبیل های بد (اتومبیلهای دست دوم) نا اطمینانی از کیفیت و سازو کار بازار را ارایه نمود که مهمترین پژوهش در اقتصاد اطلاعات به شمار می آید. در این مقاله، انتخاب نامطلوب مبتنی بر اطلاعات نامتقارن تشریح شده است. او بازار محصولی را تحلیل کردکه در آن فروشنده نسبت به خریدار از اطلاعات بیشتری در باره کیفیت محصول که همان بازار اتوموبیل بد می باشد ، برخوردار است. پنگ شی و امیلیاندوالذر (2011) در بازار بیمه اتومبیل سنگاپور بر اساس خصوصیات سن ، وضعیت(تاهل یا مجرد بودن فرد) ، جنسیت و خصوصیات اتومبیل افراد مانند نوع اتومبیل، ساخت اتومبیل وجود اطلاعات نامتقارن در بازار بیمه اتومبیل را از طریق ارتباط بین انتخاب پوشش بیمهای و تصادفات را بررسی کرده اند. طبیبیان و نوریان(1383) وجود یا عدم وجود مخاطرات اخلاقی در بازار بیمه ایران را مطرح نمودند.در این مقاله سیاست گذازی های بیمهای در بخش خدمات درمانی و ناکارایی آنها را تحت اطلاعات نامتقارن از دو روش آنالیز واریانس و روش چهار معادله ای بررسی نموده اند. مطلبی(1382) در بررسی کـارایی سیستم بیمه ایران و اطلاعـات نامتقارن، وجود ناکارایی در بازار بیمه ایران را از طریق آزمودن ضریب انتخاب وارون، بررسی و نشان داد که ورود افراد مخاطرهای و ریسک منجر به افزایش ضریب وارون و ورود افراد محتاط منجر به کاهش ضریب وارون میشود. نتیجه کل یک رونـد افزایشی را نشـان داد که بر این اساس وجود انتخاب وارون در صنعت بیمه کشور تایید گردید. عبدلی(1385) از حیث بررسی کارایی بیمه اتومبیل با رویکرد پارامتری و بررسی قراردادهای بیمه سازگار اطلاعاتی قابل ملاحظه ، دریافت که رفتار رانندگان طبق معیار تجربه رانندگی کمتر از سه سال و بیشتر از سه سال متفاوت میباشد. همچنین بین انتخاب پوشش بالاتر و ریسک افراد همبستگی مثبت وجود دارد.
4- الگوی پژوهش الگوی این پژوهش شامل ؛ الگوهای اطلاعات نامتقارن ، شامل الگو های معیار (مرجع) ، مدل انتخاب وارون، مدل علامت دهی ، مدل مخا طرات اخلاقی و... و روشهای تخمین مدلها نیز شامل ؛ مدل احتما ل خطی LPM ،مدل لاجیت و مدل پروبیت باشد که در این پژوهش مدل پروبیت ا نتخاب شده است که نسبت به سایر روشهای خطی از مزیت نسبی بیشتری بر خوردار است. - مدل پروبیت مدل پروبیت دو متغیره را بر مبنای تئوری مطلوبیت یا جنبه انتخاب عقلایی رفتاری (ارائه شده توسط مک فادن[xiv]) بیان مینمایم . مدل خطی پروبیت مزیتی نسبت به مدل لاجیت دارد.در مدل پروبیت توزیع باید نرمال باشد، به همین دلیل عموما به مدل پروبیت نیز مدل نرمیت گفته میشود. [xv]توجه داشته باشید در مدلهای با متغیرهای وابسته منقسم به دو گروه، بررسی2R محاسباتی ارزش چندانی ندارد. بنابراین 2Rبه عنوان معیار خوبی برای برازش درنظر گرفته نمی شود. = = + =
فرض میکنیم iتعداد افراد (بیمهگذاران) و مجموعه متغیرهای توضیحی برونزای افراد است ، که در انتخاب پوشش بیمهای یا ریسک تاثیرگذار هستند این متغیرها به شکل متغیرهای مجازی یا ثابت اند. در معادله اول انتخاب قرارداد ودر معادله دوم وقوع تصادف را بیان میکند ودو خطای الگو،با و معرفی شده وشرایط استانداردامید ریاضی ،واریانس و کو واریانس الگو به شکل زیر خواهد بود. i]=0
Var[ ]=var[ ]=1
cov[ ]=p
فرض می شود که خطای استاندارد به عنوان باقیمانده معادلات برآوردی نشان دهنده اطلاعـات پنهان بیمهگذار هستند. بعد از اینکه متغیرهای وابسته بوسیله متغیرهای برونزای توضیحی مناسب، توضیح و برآورد میشوند. .بنابراین ، همبستگی مثبت بین این دو جزء خطا میتواند نشان دهنده وجود نابرابری اطلاعاتی در بیمه بدنه اتومبیل باشد. بنابراین همبستگی مثبت بین این دو جزء خطا به شکل زیر محاسبه میشود. =C+P
متغیرهای با فاصله اطمینان 95 درصد از لحاظ آماری معنا دار و در مدل پذیرفته میشوند. اکنون با توجه به محدودیتها و متغیرهای در دسترس، ما نیز مانند چیاپوری ودیگران (2000) از مدل پروبیت استفاده مینمایم که در این مدل فرض نرمال بودن متغیرها اجرا می شود.
5- معرفی متغیرهای الگو تعداد مشاهدات یا افرادی که در این مجموعه برای آزمون استفاده شدهاند، 20000 بیمهگزارمیباشندکه از این میان، تعداد 300 نفر به طور تصادفی و به روش کوکران و بر اساس جدول مورگان انتخاب کردهایم؛ در مدت قرارداد یکساله(1389) ، ممکن است دچـار تصـادف یاخسارت شده باشند. به کمک آلفای کرونباخ اعتبارروایی و پایایی نمونهها بررسی شد. متغیرهای الگو عبارتند از: 1) مشخصات جمعیتی رانندهها شامل سن ، تحصیلات و جنس بیمهگزار 2) ویژگی رانندگی فرد شامل میزان تجربه رانندگی، سابقه خسارت وی در سال گذشته در صورت برخورداری از پوشش بیمه بدنه. 3) مشخصات اتومبیل بیمهگزار شامل سال ساخت اتومبیل، کاربرد اتومبیل، خارجی یا ایرانی بودن اتومبیل. 4) مشخصات قرارداد بیمهای فرد شامل پوشش بیمهای انتخاب شده فرد است یعنی فرد پوشش اصلی بیمه را انتخاب کرده یا اینکه پوشش اضافی(سرقت قطعات درجا، بلایای طبیعی، غرامت تعمیرگاه، نوسانات قیمتی ،شکست شیشه و موادشیمیایی) را نیز انتخاب کرده است. انتخاب هر پوشش اضافی به همراه پوشش اصلی اختیاری میباشد. 5) مدت قرارداد در برگیرنده تاریخ آغاز وپایان قرارداد بیمه. 6) ریسک تحقق یافته بیمهگزار: آیا در طول دوره بررسی، بیمهگزار تصادف داشته است یا خیر؟
متغیرهـای برونزای الگو شـامل سن ، تحصیلات ، جنسیت، سابقه رانندگی، سال تجربه رانندگی ، ساخت اتومبیل، نوع اتومبیل، خارجی یا ایرانی بودن اتومبیل میباشد . متغیـر های درونـزای الگو شامل پوشش بیمه و نوع ریسک می باشد. متغیرهای بدست آمده در دو دامنه صفر و یک به صورت زیر نمادگذاری و تعریف میشود: Age : برابر 1 است هرگاه سن فرد بیمهگزار بزرگتر یا برابر با 41 سال باشد و برابر با 0 است ، هرگاه سن فردکمتر از 41 سال باشد. علت انتخاب 41 این است که میانه سن بیمهگزاران میباشد وسن بالاتر از آن را میتوان به طور نسبی به عنوان سن بالا تعبیر کرد. Sex : برابر 1 است هرگاه بیمهگزار مرد باشد و اگر زن باشد برابر 0 است. Year : مساوی 1 است در صورتیکه مـاشین پنچ سال یا بیشتر از سـاخت آن گذشته باشد(متغیری است که بزرگترین فراوانی مطلق یا نسبی را در جامعه داشته باشد) ودر غیر اینصورت 0 است. :Drivingexperince میزان تجربه رانندگی فرد تا سال 1389 را بیان میکند Use : مساوی 1 خواهد بود اگر ماشین برای مصـارف شخصی استفاده شود و 0 خواهد بود اگـر مسافر کشی، باربری وغیره استفاده شود :How معادل 1 است هنگامی که ماشین بیمهگزار خارجی باشد و در غیر اینصورت 0 خواهد بود. Accident: مساوی 1 میباشد زمانیکه بیمهگزار در دوره مورد بررسی حداقل یک تصادف را داشته باشد و در غیر اینصورت 0 می گردد. :Cover برابر 1 است هنگامی که بیمهگزار علاوه بر پوشش اصلی بیمه بدنه، پوششهای اضافی را نیز انتخاب کرده باشد و اگر بیمهگزار فقط پوشش اصلی را انتخاب کند برابر 0 میباشد. :Cosumtype مسـاوی 1 خواهد بود اگر بیمـهگزار ماشین خود را برای مصـارف شخصی استفاده نماید، برابر2 خواهیم گرفت اگر بیمهگزار ماشین خود را برای حمل بار بکار ببرد ومساوی3 میباشد هنگامی که بیمهگزار ماشین خود را به عنوان تاکسی یا آژانس استفاده نماید. Education : معادل1 است اگر بیمهگزار بیسواد باشد، برابر 2 است اگر بیمهگزار زیر دیپلم بوده، و زمانی3 ا ست هرگاه بیمهگزار دیپلم باشد، و مساوی 4خواهد بود اگر بیمهگزار فوق دیپلم بوده، برابر5 است هرگاه بیمهگزار لیسانس باشد، برابر6 است اگر بیمهگزار فوق لیسانس بوده و مساوی با 7 میباشد اگر بیمهگزار دکترا داشته باشد.
6- تخمین الگو و تحلیل یافته های تجربی با توجه به طبقه بندی ریسک، اکنون به بررسی متغیرهای توضیحی و وابسته الگو شامل خسارت یا تصادف (Accident) و پوشش بیمه ای (Cover) میپردازیم. تعریف خسارت در این پژوهش، خسارتهایی است که ناشی از ریسک راننده است. با این تعریف، خسارتهای مربوط به سیل، زلزله خسـارت محسوب نمیشوند . به عـبارتی ، تنها خسارت ناشی از تصـادفات رانندگی(کلی وجزیی) ملاک تعیین وقوع حـادثه قرار گرفته است. به دلیل اینکه در مدل خطی پروبیت، توزیع باید نرمال باشد، تا حد امکان سعی شده که متغیرهایی که از قدرت توضیح دهندگی مناسب برخوردارند، در مدل لحاظ شود. لذا به دلایل نرمال نبودن متغیرسن افراد لحاظ نمیشود. اکنون با استفاده از متـغیرdrivingexprience (تجربه راننـدگی)، بیمـهگزاران را به دو گـروه، افـرادی که سـابقه راننـدگی کمتـر از ده سال و افـرادی که سـابقه راننـدگی ده سـال یا بیشتـر دارند، تقسیم نمودهایم. سپس مدل را برای کل رانندگان تخمین میزنیم. هدف اصلی بررسی اطلاعات نابرابر در صنعت بیمه بدنه اتومبیل ایران میباشد. حال با استفاده ازآزمون پروبیت به مقایسه این سه گروه میپردازیم.
جدول 1- نتایج الگوی برآوردی برای رانندگان کمتر از ده سال تجربه رانندگی
منبع: یافتههای پژوهشگر
جدول(1)؛ مشاهده میگرددکه متغیرهای در سطح اطمینان95 درصد برای رانندگان کمتر از ده سال تجربه رانندگی از لحـاظ آمـاری معنیدار بوده؛ مورد پذیرش آزمـون است. چنانچه در جدول (1) مشاهده می شود متغیر توضیحی تجربه رانندگی، پروبیت آن بیشتر از05/0 میباشد که از لحاظ آماری معنیدارنمیباشد . لذا برای حل مشکل ، ازآزمون t استفاده میشود.
جدول2- آزمون t برای رانندگان کمتر از ده سال تجربه رانندگی
منبع: یافتههای پژوهشگر
جدول(2) آزمونt برای رانندگان کمتر از ده سال تجربه رانندگی میباشد؛ در سطح اطمینان 95 معنا دار نبود و در نتیجه فرضیه صفر رد میشود وبنابراین ، همبستگی بین ریسک وپوشش بیمـه وجود ندارد. این نتیجه بیانگر آن است که انتخاب وارون در نمونه مورد بررسی وجود دارد.
جدول3- نتایج الگوی برآوردی برای رانندگان بیشتر از ده سال تجربه رانندگی
منبع : یافتههای پژوهشگر
طبق جداول (3) مشاهده می گردد که متغیر های در سطح اطمینان 95 درصد برای رانندگان بیشتر از ده سال تجربه رانندگی از لحاظ آماری در سطح معنا داری است و پروبیت آن برابر 05/0 می باشد. بنا براین؛ وجود اطلاعات نا متقارن بین رانندگان بیشتر از ده سال تجربه رانندگی تایید می شود . در نتیجه این رانندگان از مزیت اطلاعاتی بر خوردارند.
جدول 4- نتایج الگوی برآوردی برای کل رانندگان
منبع : یافتههای پژوهشگر
جدول (4) تخمین پروبیت دو متغیره برای کل رانندگان می باشدضرایب متغیرها در معـادله پروبیت ریسـک در سطح اطمینان(95 درصد) معنادار بوده و به ترتیب year و drivingexperience،دارای ضرایب منفی، منفی، منفی و مثبت میباشند. این بدین معناست که مردان بیشتر از زنان تصادف میکنند و در واقع احتمال تصادف زنان کمتر است ، در مورد تحصیلات این نتیجه حاصل گردید که افراد تحصیل کرده کمتر از دیگر افراد تصادف مینمایند و بنابراین احتمـال تصادف درافراد تحصیلکرده کمتر است ، تجربـه رانندگی بدین صورت است که افراد باتجربه، کمتر از بی تجربه تصادف میکنند و احتمـال تصادف درافراد باتجربه کمتر است. اما کارکرد اتومبیل دقیقا رابطه عکس با تصادف دارد و بیانگر این مطلب است که احتمال تصادف در ماشینهای قدیمیتربیشتر می باشد.همچنین ضرایب متغیر های education وHow،Use در معادله پروبیت پوشش در سطح اطمینان (95 درصد) معنـادار بوده و به ترتیب دارای ضـرایب مثبت، مثبت و مثبت میباشد. این بدین معنـاست افـرادی که استفاده شخصی از اتومبیل خود دارند بیمه بیشتری میخرند و همچنین افرادی که اتومبیل آنها خارجی می باشند بیمـه بیشتری میخرند.علامت مثبت در education ،بدین معنا است که افراد تحصیلکرده پوشش بیمهای بیشتری می خرند ، مربوط به رابطـه مثبت ریسـک گـریزی با تحصـیلات بالا است. دو معـادله پروبیت (پـوشش بیمـهای وتصادف) به عنـوان متغیر وابسته و متغیرهای توضیحی به عنـوان متغیر مستقل میباشند. مسلما یک خطای تشخیص مدل را خواهند داشت. آزمون همبستگی بین جملات خطای بین پوشش بیمه ای و ریسک در جدول (4) نشان می دهد که در سطح اطمینان 95 درصد از لحاظ آماری معنادار میباشد. همچنین ارتباط مثبت بین تصادف و انتخاب پوشش ، معادل0140/1 میباشد.بنابراین فرضیه صفر مبنی بر وجود اطلاعات نا متقارن برای کل رانندگان رد نشده است پس در واقع اطلاعات نا متقارن در بین کل رانندگان وجود دارد. حال برای اثبات ارتباط بین پوشش بیمه ای و ریسک ،ابتدا بر اساس تجربه رانندگی ؛ افراد بیمه گزار را به سه گروه:1-بیمه گزار با کمتر از 10سال تجربه رانندگی 2- بیمه گزاران با بیشتر از ده سال تجربه رانندگی و3- کل بیمه گزاران ؛ تقسیم می کنیم ؛ سپس ارتباط بین پوشش بیمه ای و ریسک برای هر گروه را بررسی می کنیم: جدول (5) این ارتباط را برای رانندگان کمتر از ده سال تجربه رانندگی نشان می دهد.
جدول 5- نتایج الگوی برآوردی ارتباط بین پوشش بیمه ای و ریسک بیمه گزاران ، رانندگان
منبع : یافتههای پژوهشگر
آنچه درجدول (5) مشاهده میشود، درسطح اطمینان 95درصد برای رانندگان کمتر از ده سال تجربه رانندگی سطح معناداری وجود ندارد و برابر با 595/0 میباشد.این بدین معناست که هیچ رابطهی بین ریسک وپوشش بیمهای وجود ندارد. این جدول ارتباط بین پوشش بیمه ای و ریسک را برای رانندگان بیشتر از ده سال تجربه رانندگی را بررسی می کند. بر اساس محاسبات تحقیق جدول 5 ، درسطح اطمینان 95درصد برای رانندگان بیشتر از ده سال تجربه رانندگی سطح معناداری وجـود دارد و برابر با 001/0 است وضـریب منفی بیانگر آن است که رابطه بین ریسک وپوشش بیمهای رابطهی معکوس میباشد. بر اساس یافتههای تحقیق جدول 5 ، درسطح اطمینان 95درصد برای کل رانندگان سطح معناداری وجود دارد و برابر با 002/0 است وضریب منفی بیانگر آن است که رابطه بین ریسک وپوشش بیمهای رابطهی معکوس میباشد. پس با مقایسه ضرایب جدول (5) میتوان این طور نتیجه گیری کرد؛ افرادی که پوشش بیمهای بالاتر را انتخاب میکنند با احتمال تصادف بیشتری همراهاند، در نمونه ما اثبات نشد. حال رابطه بین ریسک پذیری و اطلاعات نامتقارن در نمونه های پژوهش مورد بررسی قرار می دهیم. در این صورت، وجود اطلاعات نامتقارن را در دوگروه رانندگان کمتر از ده سال و گروه رانندگان بیشتر از ده سال تجربه رانندگی بررسی می کنیم. برای این منظور همبستگی بین جملات خطا(که برای اثبات وجود اطلاعات نامتقارن به کار می رود) مجددا بین این گروه(رانندگان گروه کمتر از ده سال و گروه رانندگان بیشتر از ده سال تجربه رانندگی) مورد آزمون قرارمی گیرد. جدول (6)رابطه تصادف و اطلاعات نامتقارن را برای رانندگان کمتر از ده سال تجربه رانندگی را نشان می دهد.
جدول 6- نتایج الگوی برآوردی بررسی رابطه تصادف و اطلاعات نا متقارن برای بیمه گزاران ، رانندگان
منبع : یافتههای پژوهشگر
با توجه به نتایج تخمین پژوهش، معناداری بودن کل آزمون با توجه به آماره F اثبات میشود. همچنین با توجه به آمـارهt در سطح 95 درصـد فرضیه صفر مبنی بر عدم همبستگی بین جملات خطای دو مدل پروبیت (پروبیت بین ریسک وسایر متغیرها و پروبیت بین پوشش بیمهای وسایر متغیرها)ذکر شد، رد خواهد شد. بنابراین وجود همبستگی بین جملات خطا در بین رانندگان کمتر از ده سال تجربه رانندگی قابل رد شدن نیست. جدول(6) ارتباط بین تصادف و اطلاعات نا متقارن برای رانندگان بیشتر از ده سال تجربه رانندگی را نشان می دهد. همچنین با توجه به نتایج تخمین پژوهش، معنادار بودن کل آزمون با توجه به آماره F اثبات میشود. همچنین با توجه به آمـارهt در سطح 95 درصد فرضیه صفر مبنی بر عدم همبستگی بین جملات خطای دو مدل پروبیت (پروبیت بین ریسـک وسـایر متغیـرها و پروبیت بین پوشش بیمـهای وسایر متغیـرها)ذکر شد، رد خواهد شد. بنابراین وجـود همبستگی بین جملات خطا در بین رانندگان بیشتر از ده سال تجربه رانندگی قابل رد شدن نیست. پس بر اساس ضرایب جدول (6) نتیجه میگیریم که در نمونه ما ارتباطی بین ریسکپذیری و اطلاعات نامتقارن وجود ندارد و فرضیه دوم تحقیق رد می شود.
جدول 7- نتایج الگوی برآوردی میزان تحصیلات در تصادفات
منبع : یافتههای پژوهشگر
بر اساس یافتههای تحقیق وجدول (7)، بیشترین تصـادف در بیـن افـراد زیر دیپلم معـادل با 88/ 34 درصد میباشد. این افـراد با احتیاط رانندگی نکردهاند ودچار حادثه شدهاند وکمترین تصـادف در بین افراد بیسواد میباشد. در نمونه مورد بررسی، تنها3 نفر بیمهگزار بیسواد وجود دارد و آن 3 نفر بیمهگزار هم تصادف نکردهاند و با توجه به محاسبات تحقیق، کمترین تصادف مـربوط به افراد فوق لیسانس بـرابر با 90/6 درصد میباشد. با مقـایسه این دویافته ها نشان می دهند که احتمـال تصـادف در افراد بیمهگزار با مـدرک تحصیلی بالاتـر ، کمتر و احتمال تصادف در افـراد بیمهگزار با مـدرک تحصیلی پایینتر، بیشتر میباشد. در جدول (3) ضریب منفی در تحصیلات بیانگر این است که که احتمـال تصـادف در افراد بیمهگزار با مـدرک تحصیلی بالاتـر ، کمتر و احتمال تصادف در افـراد بیمهگزار با مـدرک تحصیلی پایینتر، بیشتر میباشد. همچنین در سطح اطمینان 95 درصد، رابطه معناداری بین درجه تحصیلات وتعداد تصادفات بیمهگزاران وجود دارد و این مقدار برابر با 013/0 است. درضمن موضوع تحلیل تقارن اطلاعات در جدول (6) نشان داده شده است.
6- نتیجه گیری نتایج نشان داد که براساس دادههای پیمایشی مردان تقریبا دوبرابر زنان تصادف کرده واحتمال تصادف در زنان بیشتر است.تاثیر نوع کاربری اتومبیل در تصادفات نشان می دهد که افراد بیمه گزار و دارای خودروی حمل بار با بیشترین تصادف و خودروی شخصی دارای کمترین تصادف می باشند. اتومبیلهای قدیمیتر نیز نسبت به اتومبیلهای جدید دارای نرخ تصادف بیشتری هستند. برای پی بردن به وجود اطلاعات نامتقارن ، با تقسیم بندی افراد بیمهگزار برای رانندگان کمتر از 10سال تجربه رانندگی اطلاعات نامتقارن وجود ندارد ولی وجود اطلاعات نامتقارن در بین رانندگان بیشتر از ده سال تجربه رانندگی تایید می شود.همچنین نتیجه گرفتهایم که بین ریسک و پوشش بیمهای همبستگی مثبت وجود دارد و وجود اطلاعات نامتقارن بین ریسک وپوشش بیمه ای برای کل رانندگان نیز تایید می شود. بر اساس فرضیه این پژوهش ، برای رانندگان کمتر از ده سال تجربه رانندگی سطح معنا داری وجود ندارد،یعنی رابطه ای بین ریسک و پوشش بیمه ای مشاهده نشد. اما برای رانندگان بیشتر از ده سال تجربه رانندگی سطح معناداری وجود دارد وضریب بین ریسک و پوشش بیمهای منفی و بیانگر رابطهای معکوس بین این دو متغیر است.در عین حال، برای کل رانندگان این رابطه معنا دار بوده و ضریب منفی نشان دهنده رابطه معکوس بین ریسک و سطح پوشش بیمه ای میباشد. در این پژوهش این فرضیه که افرادی که با احتمال تصادف بیشتری همراهاند؛ پوشش بیمهای بالاتر را انتخاب میکنند ، در نمونه مورد بررسی اثبات نشد. همچنین ، ارتباط معناداری بین سطح ریسکپذیری واطلاعات نامتقارن وجود ندارد.
[i] .Asymmetric Information. [ii]. Moral Hazard. [iii]. Adverse Selection. [iv]. Sarit Weiburd(2010). [v] .Rothschild,M and Strigilitz,J.1976 [vi] .Pooling Equilibrium [vii] .Sepreating Equilibrium [viii] .Willson Equilibrium [ix] .Stiglitz, Joseph,(2001) [x]. Information consistent [xi] .Abdoli, (1385) [xii]. Dionne,G.,Michual,p,c :Dahchour, M,(2010) [xiii]. Abbring.et.al.(2003) [xiv]. Mc-Fadden(توضیح مدل در پایان نامه محقق دوم آمده است.) [xv] گجراتی(1383)
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1) آستین، عبداله (1382) ؛اینترنت ابزاری برای ترفیع بیمه ، تازه های جهان بیمه ،انتشارات پژوهشکده بیمه،ش 62. 2) طبیبیان ،محمدو علی نوریان،(1383)،"سیاستگذاری بهینه بیمه ای در بخش درمان با توجه به مخاطرات اخلاقی" فصلنامه صنعت بیمه ،شماره 75،ص 5-85. 3) عبدلی،قهرمان،نظریه القای ناشی از عدم تقارن اطلاعات بین بیماران و پزشکان، مجله تحقیقات اقتصادی، شماره 68 بهار 1384،صفحات 91-114. 4) علی زاده ،جعفر (1383) ،راهنمای بیمه اتومبیل به زبان ساده ،انتشارات بهنامی ،تهران. 5) گجراتی،دامودار،مبانی اقتصاد سنجی، ترجمه ابریشمی، حمید،جلد اول ودوم، انتشارات دانشگاه تهران، تهران1383. 6) ماجد، وحید(1385) "انتخاب نامساعد وامکان استقرار قراردادهای سازگار اطلاعاتی " فصلنامه صنعت بیمه، شماره 85، 83-105. 7) مطلبی، سید محمد موسی(1380)،" مخاطرات اخلاقی وبازار بیمه" فصلنامه مفید، شماره 35، 41-62. 8) میر جلیلی،سید حسین ،(1382) ،اقتصاد اطلاعات نا متقارن ،مجله اطلاعات سیاسی اقتصادی ؛شماره 269و270. 9) نادری، مجتبی (1383) فصلنامه صنعت بیمه سال نوزدهم شماره 2 و شماره مسلسل74 صفحات 143-188. 10) Akerlof,G.A. (1970),”The Market for lemon :Quality-1,Uncertainty and the Market Mechanism “ ,Quarterly journal of Economic, 84 :pp.448-500. 11) Chiappor,P.A.,Salanie,B. (2000),”Testing for Asymmetric Information insurance market” ,journal of Political Economy,Feb.vol.108,no.1 pp.56-78. 12) Dahchour,M.and Dionne,G. (2002),”Pricing of Automobile Insurance under Asymmetric Information “:A study on panel Data, working paper 01-06 may 2002. 13) Dionne,G;Michual,P.C ;Dahchour,m;(2010);separating moral hazard from adverse selection in Automobile Insurance. Longitudinal Evidence from France 14) Peng shi, Emiliano A.Valdez;(2011): "A Copula approach to test asymmetric information with applications to predictive modeling Insurance": Mathematic and Economic 49(2011)226-236. 15) Stiglitz, Joseph ;(2001), “ Information and the change in the paradigm in Economics ”; Prize lecture ; Columbia Business school, Columbia university. 16) Sarit Weiburd,(2010), “Dose police presence reduce accident ?”,Discussion paper,No.12-16,Agust.2010,Maryland University. 17) Rothschild, M & stiglitz, J 1976,'Equilibrium in competitive insurance markets', An Essay on the Economics of Imperfect Information, Quarterly Journal of Economics, vol. 90, no.4, pp.629-49
یادداشتها
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,186 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 644 |