تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,987 |
تعداد مقالات | 83,495 |
تعداد مشاهده مقاله | 76,810,019 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 53,906,625 |
بررسی نقش تعاملی پاسخگویی و کنترل ادراک شده بر عملکرد شغلی کارکنان شهرداری شهر تبریز | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مطالعات جامعه شناسی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 4، دوره 10، شماره 35، شهریور 1396، صفحه 55-64 اصل مقاله (469.73 K) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
صمد ستاری علیشاهی1؛ ابوالفضل قاسمزاده علیشاهی2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1دانش آموخته کارشناسیارشد مدیریت منابع انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز- ایران (نویسنده مسئول). | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2عضو هیات علمی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز- ایران. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
هدف کلی این پژوهش بررسی نقشتعاملی پاسخگویی و کنترل ادراک شده بر عملکرد شغلی کارکنان شهرداری شهر تبریز میباشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان شهرداری شهر تبریز میباشد. که طبق آمار شهرداری شهر تبریز تعداد کل کارکنان رسمی و پیمانی آن 2488 نفر میباشد. روش نمونهگیری در این تحقیق نمونهگیری تصادفی طبقهای میباشد و حجم نمونه آماری با در نظر گرفتن جدول مورگان 383 در نظر گرفته شد. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. در این پژوهش ابزار سنجش پرسشنامه که برای سنجش پاسخگویی از پرسشنامه هاچوارتر و همکاران(2003)، کنترل ادراک شده تتریک و لاراکو(1987) و عملکرد شغلی پاترسون(1990) استفاده شد. پایایی پرسشنامهها با روش آلفای کرونباخ محاسبه شد. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تعدیلکننده مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که بین پاسخگویی با عملکرد شغلی (15/0=r، 01/0>P) رابطه مثبت معنیدار وجود دارد. از طرفی نتایج پژوهش نشان داد که بین کنترل ادراک شده با عملکرد شغلی (29/0=r، 01/0>P) رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که پاسخگویی و کنترل ادراک شده نقش تعاملی در پیشبینی عملکرد شغلی ندارند. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
پاسخگویی؛ کنترل ادراک شده و عملکرد شغلی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
بررسینقشتعاملیپاسخگوییوکنترل ادراک شدهبر صمد ستاری علیشاهی[1] ابوالفضل قاسمزاده علیشاهی[2] تاریخ دریافت مقاله:19/8/1395 تاریخ پذیرش نهایی مقاله:23/1/1396 چکیده هدف کلی این پژوهش بررسی نقشتعاملی پاسخگویی و کنترل ادراک شده بر عملکرد شغلی کارکنان شهرداری شهر تبریز میباشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان شهرداری شهر تبریز میباشد. که طبق آمار شهرداری شهر تبریز تعداد کل کارکنان رسمی و پیمانی آن 2488 نفر میباشد. روش نمونهگیری در این تحقیق نمونهگیری تصادفی طبقهای میباشد و حجم نمونه آماری با در نظر گرفتن جدول مورگان 383 در نظر گرفته شد. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. در این پژوهش ابزار سنجش پرسشنامه که برای سنجش پاسخگویی از پرسشنامه هاچوارتر و همکاران(2003)، کنترل ادراک شده تتریک و لاراکو(1987) و عملکرد شغلی پاترسون(1990) استفاده شد. پایایی پرسشنامهها با روش آلفای کرونباخ محاسبه شد. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تعدیلکننده مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که بین پاسخگویی با عملکرد شغلی (15/0=r، 01/0>P) رابطه مثبت معنیدار وجود دارد. از طرفی نتایج پژوهش نشان داد که بین کنترل ادراک شده با عملکرد شغلی (29/0=r، 01/0>P) رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که پاسخگویی و کنترل ادراک شده نقش تعاملی در پیشبینی عملکرد شغلی ندارند. واژگان کلیدی:پاسخگویی، کنترل ادراک شده و عملکرد شغلی.
مقدمه توجه به کارکنان و در راس آن عملکرد شغلی[3] آنها به عنوان بزرگترین و مهمترین سرمایه سازمان، پدیدهای است که در طول چند دهه اخیر رشد فراوانی داشته است. عملکرد شغلی، به عنوان ارزش سازمانی رفتارهای شغلی کارکنان در زمانها و موقعیتهای شغلی مختلف تعریف میشود. اسپکتور[4] بیان میکند که مردم زمانی میتوانند در مشاغل خود به خوبی عمل کنند که از توانایی و انگیزش لازم برای داشتن عملکرد مناسب بهرهمند باشند. بررسیها نشان میدهند که از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر عملکرد کارکنان، پاسخگو نمودن آنها میباشد(مارکوکزی و شین[5]، 2005؛ به نقل از توکلی، عابدی و صالحنیا، 1388). پاسخگویی مسئله مهم و چالشآور در نظامهای اداری و سیاسی بیشتر کشورها بوده و است. در سازمانهای دولتی از جمله شهرداریها که ازجمله سازمانهای خدماتیاست امروزه دستخوش تغییرات زیادی شدهاند، مسئله پاسخگوییمبتنی براین فرض است که تصمیمات و اقدامات کارگزاران همواره بر امور اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جوامع اثر میگذارد(فقیهی، 1380). مفهوم پاسخگویی، مفهومی چند وجهی، پیچیده و قابل تامل میباشد. اولسون به وجود واژههای مختلف برای این مفهوم اشاره میکند و میگوید در زبان بعضی از کشورها، واژه پاسخگویی وجود ندارد و نزدیکترین واژه به آن مسئولیت است(السون[6]، 1998). جوامع به اهدافشان از طریق سازمانها دست پیدا میکنند. پاسخگویی یکی ازمعیارهای اساسی برای حفظ و پایداری سازمانها میباشد. بهویژه پاسخگویی مکانیسمهایی را از طریق انتظارات مشترک و هماهنگیهایی که میتواند اتفاق بیفتد فراهم میآورد. به عبارتی دیگر نظم و هماهنگی میان یکایک افراد و سازمانهای اجتماعی ایجاد میکند. انبوهی از استانداردهارا که یکایک افراد و گروهها را پاسخگو میسازد و این موارد اجازه قضاوت و ضمانت اجرایی را فراهم میسازد(گلفند[7]، چونگ[8] و راور[9]، 2004). یک تعریف روشن و مختصر از پاسخگویی از نظر متخصصان وجود ندارد. با این حال، برخی از عناصر عمومی که جزء مهمترین اجزای تعریف آن میباشد در این جا آورده میشوند. این عناصر عبارت است از: 1. افراد در قبال اعمالشان جوابگو هستند. 2. گروهها یا افرادی که افراد به آنها پاسخگو هستند، دارای قدرت تنبیه و پاداش هستند. 3. پاسخگویی پیوندی بین فرد و دیگران برقرار میکند(الری و کلی، 2004). "فرینک و کلیمسکی"(1998)، توصیفی از پاسخگویی را پیشنهاد میکنند. آنها اذعان میدارندکه پاسخگویی «... نیاز برای توجیه یا دفاع از یک تصمیم یا عمل در قبال افرادی است که قدرت پاداش و تنبیه را دارند و اینکه چنین پاداشها و تنبیهها مشروط به شرایط پاسخگویی میباشند.» در کل، پاسخگویی شخصی ابزاری برای القای هنجارها، مقررات و دستورات قانونی به شمار میآید(تتلاک، 1985). آن اشاره به این دارد، افرادی که داخل یک سیستم اجتماعی فعالیت دارند عدم پاسخگویی مناسب آنها به اعمالشان منجر به تنبیهات مالی و قانونی میشود(اسلنکر، بریت، پنینگتون، مورفی و دوهرتی، 1994). تحقیقات نشان داده است که پاسخگویی زمانی که فرد خود را دارای احساس کنترل بالایی میداند، میتواند پیامدهای مثبتی داشته باشد(قاسمزاده، 1391). کنترل ادراک شده متغیری میباشد که توجه محققان را به خود جلب کرده است. کنترل ادراک شده اشاره به توانایی تاثیر فرد بر محیط خود دارد(کاراسک، 1979؛ کانستر و چوبروک، 1991). منظور از کنترل ادراک شده باور فرد به این است که تا چه اندازه توانایی تاثیر بر رویدادها یا موقعیتها را دارد (کاراسک، 1979). در تحقیقات صورت گرفته، محققان اغلب از مفهوم کنترل ادراک شده به جای کنترل واقعی استفاده میکنند(کانستر و چوبروک، 1991). کنترل ادراک شده اشاره به باور فرد به توانایی تاثیر بر محیط خود دارد. همانند مفهوم کنترل، کنترل ادراک شده یک سازه موقعیتی به شمار میآید. به طور اخص کنترل ادراک شده بیشتر مربوط به ادراک فرد از محیط کارش میباشد تا یک ویژگی خصیصهای مانند منبع کنترل(هال، 2005). طبق نظر فولکمن و موسکوتیز(2004)، مقابله یک فرایند پیچیده و چند بعدی است که به مقتضیات و منابع محیطی نیز وابسته است. به طور خلاصه باور بر این است که داشتن منابع و توانایی در استفاده از منابع روانشناختی و نیز فیزیولوژیک مشکلات و عوامل استرسزای روزانه را کاهش میدهد. یکی از این منابع مورد نظر احساس کنترل شخصی است. شواهد نشان داده است که جهتگیری کنترل بیرونی بیشتر با پیامدهای روانی-اجتماعی منفی نظیر افسردگی و اضطراب ارتباط دارد. همچنین این شواهد بیانگر آن است که احساس کنترل بر بیماری جسمانی با پیامدهای روان- شناختی مثبت رابطه دارد(به نقل از باقریان، بهرامی احسان، گیلانی و صانعی، 1388). کنترل شغلی اشاره به باور افراد در مورد اثرگذاری بر محیط کار دارد و لذا ادراکات افراد از محیط کار تاثیر قابل توجهی بر کنترل شغلی اعمال مینمایند و واکنشهای آنان به محیط کار را تحت تاثیر قرار میدهد(اسپکتور، 1986). تا به حال معدود پژوهشگرانی متغیرهای اثرگذار بر کنترلشغلی را مورد بررسی و مطالعه قرار دادهاند. برای مثال کوسکو و همکاران(2006)، و والس(2005)، بااستفاده از تنشهای شغلی و افسردگی کارکنان، کنترل شغلی آنها را پیشبینی نمودهاند. الفرینگو و همکاران(2005)، نیز با استفاده از تنشهای شغلی، میزان سازگاری و جو روانشناختی حاکم برسازمان، موفق به پیشبینی میزانکنترل شغلی کارکنان شدهاند(به نقل از نعامی؛ ارشدی، غفوری و سفادرانی، 1388). در داخل نیز نعامی و همکاران(1388)، به بررسی رابطه جو روانشناختی ادراک شدهسازمان با کنترلشغلیپرداختهاند.آنهابهرابطهمثبتمعنیداری بین این دو متغیر دست یافتهاند. هدف تحقیق حاضر این است که رابطه پاسخگویی و کنترل ادراک شده را با عملکرد شغلی در بین کارکنان شهرداری تبریز بررسی نموده و از طریق پاسخگویی و کنترل ادراک شده نتایج عملکرد شغلی را پیشبینی نماید. پاسخگویی و کنترل ادراک شده در این بررسی به عنوان متغیر مستقل و عملکرد شغلی را به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شده است.
روش تحقیق این تحقیق از لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات و دادهها یک تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است و از نظر هدف، از نوع تحقیقات کاربردی است. جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان شهرداری شهر تبریزمیباشد که طبق آمار شهرداریشهر تبریز تعدادکل کارکنانرسمی و پیمانیآن 2488 نفرمیباشد. حجم نمونه انتخاب شده با استفاده از جدول مورگان 383 نفر بود. روش نمونهگیری از نوع تصادفی طبقهای (طبقات بر اساس مناطق) بود. برایجمعآوریاطلاعاتدراینپژوهشاز دوپرسشنامهاستانداردومحققساختهبهشرحزیر استفاده گردید. - پرسشنامه پاسخگویی:برای اندازهگیری پاسخگویی از یک مقیاس تک بعدی که دارای 8 سوال میباشد، استفاده خواهد شد. این ابزار توسط هاچوارتر و دیگران(2003) تهیه شده است. این پرسشنامه بر اساس مقیاس هفت درجهای لیکرت از کاملاً مخالفم=1 تا کاملاً موافقم=7 پاسخ داده میشود. نمرات هر 8 گویه مقیاس جمع شده و یک نمره کل برای هر فرد در این مقیاس در نظر گرفته میشود. مقدار آلفای کرونباخ برای ابعاد این پرسشنامه در تحقیقات متعدد خارجی و داخلی در دامنهای از 73/0 تا 91/0 به دست آمده است. تحقیقاتی مانند: هال و فریس(2010) و (2009)، بروکس، پررو، هال، فرینک و هاچوارتر (2008)، هال، رویل، بریمر، پررو، فریس و هاچوارتر(2006)، هاچوارتر، پررو، هال و فریس(2005)، و هاچوارتر، فریس، گاوین، پررو، هال و فرینک(2007)، رویل، هاچوارتر، پررو و فریس(2005)، درخشانی (1393)، حسنی، قاسمزاده و شیرازی(1392)، و قاسمزاده(1391). همچنین تحقیقات قبلی سازه روایی سازه و تک بعدی بودن این را نیز تایید کردهاند. هال و همکاران(2006)، هاچوارتر و همکاران(2005)، و قاسمزاده، عباسزاده، حسنی و هاشمی(1392). - پرسشنامه کنترل ادراک شده: کنترل ادراک شده با استفاده از پرسشنامه تتریکو لاراکو(1987)، اندازهگیری شد. این ابزار شامل 5 سوال میباشد. این پرسشنامه بر اساس مقیاس پنج درجهای لیکرت (اصلا"=1 تا حد زیادی=5) پاسخ داده میشود. روایی و پایایی این ابزار قبلاً در تحقیقات متعدد مانند: تتریک و لارکو(1987)، و قاسمزاده و همکاران(1392)، مورد تایید قرار گرفته است. در پژوهش حاضر به منظور بررسی پایایی این پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. - پرسشنامه عملکرد شغلی: پرسشنامه 11 سوالی عملکرد شغلی، توسط پاترسون(1990)، تهیه و تدوین گردیده و توسط شکرکن و ارشدی در ایران ترجمه شده است. این پرسشنامه بر اساس مقیاس 5 درجه لیکرت پاسخ داده خواهد شد. روایی صوری و محتوایی و پایایی این ابزار قبلاً توسط پژوهشگرانی چون مقیمی(1389)، قاسمزاده(1391)، و قاسمزاه(1392)، مورد تایید قرار گرفته است. در این پژوهش برای ارزیابی پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردیده است. به این ترتیب جهت بررسی پایایی، پرسشنامههای حاضر ابتدا بر روی 47 نفر از همان کارکنان مورد پژوهش اجرا شد و پایایی مورد تایید قرار گرفت. همچنین به منظور تامین روایی پرسشنامههای حاضر، با وجود استاندارد بودن ابزارها و استفاده مکرر آنها در پژوهش، دادههای حاصل از اجرای این مقیاس در گروه نمونه تحلیل عاملی شدند. این تحلیل به شیوه تحلیل اکتشافی به روش مولفههای اصلی (PC) با چرخش واریماکس انجام شده است. مقدار ضریب KMO (ضریب کفایت نمونهگیری) برابر 72/0 و مقدار خی آزمون کرویت بارتلت (Bartlett's Test of Sphericity 8/14406) به دست آمد که در سطح 01/0 معنادار بوده و نشانه کفایت نمونه و متغیرهای نمونه برای انجام تحلیل عاملی است. نتایج حاصل مورد تایید و واریانس تجمیعی حدود 78/0 به دست آمده است. با توجه به این که در این پژوهش جامعه آماری کلیه کارکنان شهرداری شهر تبریز بود و از آن جایی که این شهر تبریز دارای چندین منطقه میباشد، ابتدا با استفاده از نمونهگیری تصادفی طبقهای تعداد کارکنان هر یک از مناطق مشخص شد و بعد اقدام به توزیع پرسشنامهها در میان کارکنان هر یک از مناطقگردید. بدین منظور پس ازهماهنگی با مسئولین شهرداری پرسشنامهها به طور تکتک به کارکنان ارائه شد. بدین مفهوم که پرسشنامهها در قالب یک پرسشنامه کلی همراه با مقدمه و دستورالعمل توزیع شد. در بین فواصل زمانی که پرسشنامهها توزیع میگردید، سعی شد که با ارائه توضیحات از خستگی و بیمیلی کارکنان و در حقیقت تاثیر نامطلوب بر جوابگویی آنها جلوگیری شود و در نهایت کارکنان بعد از کاملکردن پرسشنامه با استفاده از شماره تلفنیکه روی برگه اول پرسشنامه نوشته شده بود اتمام تکمیل را اطلاع میدادند و یا با مراجعه حضوری پرسشنامهها جمعآوری میشد. در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل دادهها از تکنیکهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی، ضریب همبستگی پیرسون (جهت بررسی روابط دوگانه بین متغیرها) و رگرسیون چندگانه تعدیلکننده (Moderated multiple regression) جهت پیشبینی عملکرد شغلی از روی تعامل متغیرهای پیشبین پاسخگویی و کنترل ادراک شده با استفاده از نرمافزار آماری 15 SPSS استفاده گردید.
یافتهها در جدول شماره (1) شاخصهای توصیفی متغیرها جهت بررسی پراکندگی مناسب توزیع دادهها ارائه شده است، با توجه به این جدول مقادیر آمارههای میانگین و انحراف استاندارد نشانگر پراکندگی مناسب دادهها میباشند. جدول شماره (1): میانگین و انحراف استاندارد نمرات کارکنان در هر یک از متغیرهای پژوهش
جدول شماره (2): ماتریس همبستگی
همبستگی بین متغیرهای پژوهش در جدول شماره (2) ارائه شده است. چنان چه در جدول مشاهده میشود، ضریب همبستگی بین متغیرهای پاسخگویی با عملکرد شغلی مثبت و معنیدار (15/0=r، 01/0>P) هستند. همچنین بین متغیرهای کنترل ادراک شده عملکرد شغلی رابطه مثبت و معنیدار (29/0=r، 01/0>P) هستند. بیشترین ضریب همبستگی بین کنترل ادراکی با عملکرد شغلی 29/0=r میباشد. جدول شماره (3): نتایج تحلیل رگرسیون تعدیلکننده برای پیشبینی عملکرد شغلی
نتایج نشان میدهند که پاسخگویی (05/0P< و 10/0=β) و کنترل ادراک شده (05/0p< و 27/0=β) عملکرد شغلی را پیشبینی میکنند. در دومین گام تعامل پاسخگویی و کنترل ادراک شده وارد معادله شد که در این تعامل معنیدار دیده نمیشود.
شکل شماره (1): نقش تعاملی پاسخگویی و کنترل ادراک شده بر عملکرد شغلی
بحث و نتیجهگیری پژوهش حاضر با هدف بررسینقشتعاملیپاسخگوییوکنترل ادراک شدهبرعملکردشغلیکارکنان شهرداری شهر تبریز انجام شد. تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که رابطه مثبت معناداری بین دو متغیر پاسخگویی و عملکرد شغلی وجود دارد.به عبارتی افزایش پاسخگویی از طرف کارمندان، همراه با افزایش عملکرد شغلیاز طرفآنها خواهد بود. این نتایج نیز هماهنگ با یافتههای فرینک و فریس(1999)، هال و همکاران(2009)، وهاچوارتر و همکاران(2007)، میباشد. مبانی نظری و پژوهشی حاکی از تاثیرات مثبت پاسخگویی بر عملکرد میباشد(یارنولد، 1988). به طور ویژه، اگر در افراد سطح حداقلی از پاسخگویی احساس نشود، کارکنان هر چه دوست دارند را انجام خواهند داد که این منجر به بینظمی در سازمان خواهد شد. طبق مبانی پژوهشی اگر چه احساس پاسخگویی مرتبط با تعدادی از نتایج مهم کاری مانند رفتار شهروندی سازمانی میباشد(فرینک و کلیموسکی، 1998)، برجستهترین رابطه را با عملکرد شغلی دارد(هاچوارتر، 2007). بررسیها نشان میدهند که از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر عملکرد کارکنان، پاسخگو نمودن آنها میباشد(مارکوکزی و همکاران، 2005؛ به نقل از توکلی و همکاران، 1388). به طور ضمنیکسانی که پاسخگویی بیشتری درک میکنند باید رفتارهای کاری سطح بالایی نسبت به کسانی که پاسخگویی کمتری دارند را نشان دهند. این امر منعکس کننده یک رابطه چشمگیر و مثبت پاسخگویی با عملکرد شغلی است(هاچوارتر، 2007). نتیجه پژوهش حاضر نیز تایید مبانی نظری و پژوهشی قبلی بود. از طرفی نتایج نشان داد که رابطه مثبت معناداری بین دو متغیر پاسخگویی و کنترل ادراک شده وجود دارد. به عبارتی افزایش پاسخگویی از طرف کارمندان همراه با افزایش کنترل ادراک شده از طرف آنها خواهد بود. نتایج حاصل با نتایج تحقیقات هال و همکاران(2007)، همسو میباشد. هال و همکاران در تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که پاسخگویی یک منبع مهمی به شمار میآید که میتواند کنترل ادراک شده را تحت تاثیر قرار دهد. علاوه بر این نتایج نشان داد که بین کنترل ادراک شده و عملکرد شغلی کارکنان رابطه وجود دارد. این یافتهها با مطالعات قبلی که در این زمینه صورت گرفته هماهنگ است و همچنین با تحقیقات فردریکسون (2001)، کافتیوس(2007)، و لوین(1989)، همسو میباشد. کنترل اشاره به باور افراد در مورد اثرگذاری بر محیط کار دارد و لذا ادراکات افراد از محیط کار تاثیر قابل توجهی بر کنترل شغلی اعمال مینماید و واکنشهای آنان به محیط کار را تحت تاثیر قرار میدهد. همچنین با نتایج تحقیق حسنی و همکاران(1392)، همسو میباشد. حسنی و همکاران(1393)، در تحقیق خود با عنوان نقش با وجدان بودن و کنترل ادراکی بر رضایت و استرس شغلی کارکنان به این نتیجه رسیدند که کنترل ادراکی بر نگرشهای کارکنان در مورد رضایت شغلی آنان اثر گذار است که نتایج حاصل با نتایج تحقیق فوق همسو میباشد. نهایتاً نتایج حاصل از این تحقیق با نتایج تحقیق فرینک و کلیموسکی(1998)، اسلنکر و ویگولد[10](1989)، و رابرتسون و دیکسن[11](2004)، همسو میباشد. فرینک و کلیموسکی(1998)، در پژوهش خود نشان دادندکه پاسخگویی با تعدادی از پیامدهای مهم شغلی ازجمله عملکرد شغلی رابطه معنیداری دارد. همچنین اسلنکر و ویگولد(1989)، در تحقیق خود نشان دادندکه پاسخگویی رابطه مثبت با عملکرد شغلی دارد. علاوهبر این رابرتسونو دیکسن(2004)، در تحقیق خود نشان دادند که کنترل ادراکی با عملکرد کارکنان رابطه معنیدار و مثبت دارد که نتایج این تحقیقات با نتایج تحقیق فوق همسو میباشد.
منابع باقریانسرارودی، رضا؛ بهرامی احسان، هادی؛ گیلانی، بیژن و صانعی، حمید. (1388). کنترل شخصی ادراک شده و افسردگی پس از سکته قلبی. مجله روانشناسی بالینی. سال اول، شماره 2، صص 70- 61. پارسا، شلر (1389). بررسی رابطه بین پاسخگویی، رضایت و استرس شغلی. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه ارومیه. توکلی، زینب؛ عابدی، محمدرضا و صالحنیا، منیژه. (1388). تاثیر آموزش رفتار شهروندی سازمانی بر افزایش تعهد سازمان. چشمانداز مدیریت. دوره نهم، شماره 33، صص 124-105. حسنی، محمد. (1393). نقش یادگیری سازمانی بر پاسخگویی و عملکرد کارکنان درمانی. مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه. دوره دوازدهم، شماره 10، صص 996-988. حسنی، محمد؛ قاسمزاده، ابوالفضل؛ شیرازی، رحیم. (1392). بررسی نقش میانجی حمایت سازمانی در رابطه بین ادراک رفتار سیاسی سازمانی با رضایت و عملکرد شغلی. فصلنامه علمی- پژوهشی مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت.سال ششم، شماره 23، صص 138-119. قاسمزاده علیشاهی، ابوالفضل. (1391). بررسی میزان بر ازش تجربی مدل علی – ساختاری عوامل سازمانی، فردی، شغلی و رفتاری موثر بر رفتار پاسخگویی اعضای هیات علمی دانشگاههای دولتی استان آذربایجانغربی. رساله دکتری دانشگاه ارومیه. قاسمزاده علیشاهی، ابوالفضل؛ سیدعباسزاده، میرمحمد؛ حسنی، محمد؛ هاشمی، تورج. (1392). مدلسازی ساختاری ویژگیهای شخصیتی بر استرس و عملکرد شغلی با توجه به اثرات میانجی رفتار پاسخگویی فردی. دو ماهنامه سلامت کار ایران. دوره 10، شماره2، صص 64-54. مقیمی، محمد. (1386). سازمان و مدیریت رویکردی پژوهشی. تهران: انتشارات رشد. نعامی، عبدالزهرا؛ ارشدی، نسرین و غفوری ورنوسفادرانی، محمدرضا. (1388). رابطه جو روانشناختی ادراک شده سازمانی با کنترل شغلی در کارکنان کارخانه صنعتی اسنوا. فصلنامه تحقیقات علوم رفتاری. دوره 7، شماره 2، صص 130-118. Breaux, D, M., Munyon, T, P., Hochwarter, W, A., & Ferris, G, R. (2009). Politics as moderator of the accountability job satisfaction Relationship: Evidence Across three studies. Journal of Management. Vol. 3, P.p: 307-326. Breaux, D, M., Perrewe, P, L., Hall, A, T., Frink, D, D., & Hochwarter, W, A. (2008). Time to try a little tenderness? The detrimental effects of accountability when coupled with abusive supervision. Journal of Leadership & organizational studies. Vol. 15, P.p: 111-122. Cortese, C, G. (2007). Job satisfaction of Italian nurses: an exploratory study. Nursing Management. 15(3), P.p: 303-312. Fredrickson, B, L. (2001). The effects of locus of control and anxiety on verbalconditioning. Journal of Personality. 41, P.p: 417-440. Frink, D, D., & Ferris, G, R. (1999). The moderating effects of accountability on the conscientious-performance relationship. Journal of Business and Psychology. 13, P.p: 515-524. Frink, D, D., & Klimoski, R, J. (1998). Toward a theory of accountability in organizations and human resource management. Research in personal and human resource management. 16, P.p: 1-15. Hall, A, T. (2005). Relationship between felt accountability as a stressor and strain reactions: the neutralizing role of autonomy across two studies. Journal of Occupational Health Psychology. 11, P.p: 87-99. Hall, A, T., & Ferris, G, R. (2010). Accountability and extra-role behavior. Employ Response Rights. P.p: 9-948. Hall, A, T., Zinko, R., Perryman, A, A., & Ferris, G, R. (2009). Organizational citizenship behavior: Mediators in the relationship between accountability and job performance and satisfaction. Journal of leadership and organizational studies. 15, P.p: 381-392. Hall, A.T., Royle, M. T., Brymer, R.A., Perrewe, P. L., Ferris, G. R., & Hochwarter, W. A. (2006). Relationship between felt accountability as a stressor and strain reactions: the neutralizing role of autonomy across two studies. Journal of Occupational Health Psychology. 11, Pp: 87-99. Hochwarter, W, A., Ferris, G, R., Gavin, M, B., Perrewe, P, L., Hall, A, T., & Frink, D, D. (2007). Political skill as neutralizer of felt accountability-job tension effects on job performance ratings: A longitudinal investigation. Organizational Behavior and Human Decision processes. 102, P.p: 226-239. Hochwarter, W, A., Kacmar, C., & Ferris, G, R. (2003). Accountability at work: an examination of antecedent and consequences.Paper presented at the annual meeting of the society for industrial and organizational psychology. Orland, FL. Hochwarter, W, A., Perrewe, P, L., Hall, A, T., & Ferris, G, R. (2005). Negative affectivity as a moderator of the from and magnitude of the relationship between felt accountability and job tension. Journal of Organizational Behavior. 26, P.p: 517-534. Karasek, R. (1979). Job demands, job decision latitude, and mental strain: implications for job redesign. Administrative Science Quarterly. 24, P.p: 285-306. Lerner, J, S., & Tetlock, P, E. (1999). Accountability for the effects of accountability. Psychological Bulletin. Vol. 125, P.p: 255-275. Levin, I. & Stokes, J. (1989). Dispositional approach to job satisfaction: role of negative affectivity. Journal of AppliedPsychology. 74, P.p: 752-758. Patterson, C. (1990). The future of optimism. Am Psychol. 55, P.p: 44-55. RoyleM, H., Hochwarter, W, A., Perrewe, P., & Ferris, G, R. (2005). The interactive effects of accountability and job self-efficacy on political behavior. Organizational Analysis. 13 (1), P.p: 53-71. Schlenker, B, R., Britt, T, W., Pennington, J., Murphy, R., & Doherty, K. (1994). The triangle model of responsibility. Psychological Review. 101, P.p: 632-652. Schlenker, B, R., & Weigld, M, F. (1989). Self-identification and accountability. Spector, P, E. (1986). Perceived control by employees: A meta-analysis of studies concerning autonomy and participation at work. Human Relations. 39, P.p: 1005-1016. Tetlock, P, E. (1992). The impact of accountability on judgment and choice. Toward a social contingency model, In M. Zanna, Advances in Experimental Social Psychology. New York Academic Press. P.p: 37-331. Thoms, P., Does, J, J., & Scott, K, S. (2002). Relationship between accountability, job satisfaction, and trust. Human Resource Development Quarterly. 13, P.p: 307-323. Yarnold, P, R., Mueser, K, T., & Lyons, J, S. (1988). Type A behavior, accountability, and work rate in small groups. Journals of Research in Personality. 22, P.p: 353-360.
1. کارشناسیارشد مدیریت منابع انسانی،واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی؛ تبریز- ایران. E- mail:samad.sattary60@gmail.com 2. عضو هیات علمی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز- ایران (نویسنده مسئول). E- mail: ghasemzadee@yahoo.com [3]. Job Performance [4]. Spector [5].Morkoczy and Xin [6]. Olson [7].Gelfand [8]. Chong [9]. Raver [10].Schlenker&Weigold [11].Roethlisbergre&Dikson
بررسینقشتعاملیپاسخگوییوکنترل ادراک شدهبر صمد ستاری علیشاهی[1] ابوالفضل قاسمزاده علیشاهی[2] تاریخ دریافت مقاله:19/8/1395 تاریخ پذیرش نهایی مقاله:23/1/1396 چکیده هدف کلی این پژوهش بررسی نقشتعاملی پاسخگویی و کنترل ادراک شده بر عملکرد شغلی کارکنان شهرداری شهر تبریز میباشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان شهرداری شهر تبریز میباشد. که طبق آمار شهرداری شهر تبریز تعداد کل کارکنان رسمی و پیمانی آن 2488 نفر میباشد. روش نمونهگیری در این تحقیق نمونهگیری تصادفی طبقهای میباشد و حجم نمونه آماری با در نظر گرفتن جدول مورگان 383 در نظر گرفته شد. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. در این پژوهش ابزار سنجش پرسشنامه که برای سنجش پاسخگویی از پرسشنامه هاچوارتر و همکاران(2003)، کنترل ادراک شده تتریک و لاراکو(1987) و عملکرد شغلی پاترسون(1990) استفاده شد. پایایی پرسشنامهها با روش آلفای کرونباخ محاسبه شد. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تعدیلکننده مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که بین پاسخگویی با عملکرد شغلی (15/0=r، 01/0>P) رابطه مثبت معنیدار وجود دارد. از طرفی نتایج پژوهش نشان داد که بین کنترل ادراک شده با عملکرد شغلی (29/0=r، 01/0>P) رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که پاسخگویی و کنترل ادراک شده نقش تعاملی در پیشبینی عملکرد شغلی ندارند. واژگان کلیدی:پاسخگویی، کنترل ادراک شده و عملکرد شغلی.
مقدمه توجه به کارکنان و در راس آن عملکرد شغلی[3] آنها به عنوان بزرگترین و مهمترین سرمایه سازمان، پدیدهای است که در طول چند دهه اخیر رشد فراوانی داشته است. عملکرد شغلی، به عنوان ارزش سازمانی رفتارهای شغلی کارکنان در زمانها و موقعیتهای شغلی مختلف تعریف میشود. اسپکتور[4] بیان میکند که مردم زمانی میتوانند در مشاغل خود به خوبی عمل کنند که از توانایی و انگیزش لازم برای داشتن عملکرد مناسب بهرهمند باشند. بررسیها نشان میدهند که از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر عملکرد کارکنان، پاسخگو نمودن آنها میباشد(مارکوکزی و شین[5]، 2005؛ به نقل از توکلی، عابدی و صالحنیا، 1388). پاسخگویی مسئله مهم و چالشآور در نظامهای اداری و سیاسی بیشتر کشورها بوده و است. در سازمانهای دولتی از جمله شهرداریها که ازجمله سازمانهای خدماتیاست امروزه دستخوش تغییرات زیادی شدهاند، مسئله پاسخگوییمبتنی براین فرض است که تصمیمات و اقدامات کارگزاران همواره بر امور اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جوامع اثر میگذارد(فقیهی، 1380). مفهوم پاسخگویی، مفهومی چند وجهی، پیچیده و قابل تامل میباشد. اولسون به وجود واژههای مختلف برای این مفهوم اشاره میکند و میگوید در زبان بعضی از کشورها، واژه پاسخگویی وجود ندارد و نزدیکترین واژه به آن مسئولیت است(السون[6]، 1998). جوامع به اهدافشان از طریق سازمانها دست پیدا میکنند. پاسخگویی یکی ازمعیارهای اساسی برای حفظ و پایداری سازمانها میباشد. بهویژه پاسخگویی مکانیسمهایی را از طریق انتظارات مشترک و هماهنگیهایی که میتواند اتفاق بیفتد فراهم میآورد. به عبارتی دیگر نظم و هماهنگی میان یکایک افراد و سازمانهای اجتماعی ایجاد میکند. انبوهی از استانداردهارا که یکایک افراد و گروهها را پاسخگو میسازد و این موارد اجازه قضاوت و ضمانت اجرایی را فراهم میسازد(گلفند[7]، چونگ[8] و راور[9]، 2004). یک تعریف روشن و مختصر از پاسخگویی از نظر متخصصان وجود ندارد. با این حال، برخی از عناصر عمومی که جزء مهمترین اجزای تعریف آن میباشد در این جا آورده میشوند. این عناصر عبارت است از: 1. افراد در قبال اعمالشان جوابگو هستند. 2. گروهها یا افرادی که افراد به آنها پاسخگو هستند، دارای قدرت تنبیه و پاداش هستند. 3. پاسخگویی پیوندی بین فرد و دیگران برقرار میکند(الری و کلی، 2004). "فرینک و کلیمسکی"(1998)، توصیفی از پاسخگویی را پیشنهاد میکنند. آنها اذعان میدارندکه پاسخگویی «... نیاز برای توجیه یا دفاع از یک تصمیم یا عمل در قبال افرادی است که قدرت پاداش و تنبیه را دارند و اینکه چنین پاداشها و تنبیهها مشروط به شرایط پاسخگویی میباشند.» در کل، پاسخگویی شخصی ابزاری برای القای هنجارها، مقررات و دستورات قانونی به شمار میآید(تتلاک، 1985). آن اشاره به این دارد، افرادی که داخل یک سیستم اجتماعی فعالیت دارند عدم پاسخگویی مناسب آنها به اعمالشان منجر به تنبیهات مالی و قانونی میشود(اسلنکر، بریت، پنینگتون، مورفی و دوهرتی، 1994). تحقیقات نشان داده است که پاسخگویی زمانی که فرد خود را دارای احساس کنترل بالایی میداند، میتواند پیامدهای مثبتی داشته باشد(قاسمزاده، 1391). کنترل ادراک شده متغیری میباشد که توجه محققان را به خود جلب کرده است. کنترل ادراک شده اشاره به توانایی تاثیر فرد بر محیط خود دارد(کاراسک، 1979؛ کانستر و چوبروک، 1991). منظور از کنترل ادراک شده باور فرد به این است که تا چه اندازه توانایی تاثیر بر رویدادها یا موقعیتها را دارد (کاراسک، 1979). در تحقیقات صورت گرفته، محققان اغلب از مفهوم کنترل ادراک شده به جای کنترل واقعی استفاده میکنند(کانستر و چوبروک، 1991). کنترل ادراک شده اشاره به باور فرد به توانایی تاثیر بر محیط خود دارد. همانند مفهوم کنترل، کنترل ادراک شده یک سازه موقعیتی به شمار میآید. به طور اخص کنترل ادراک شده بیشتر مربوط به ادراک فرد از محیط کارش میباشد تا یک ویژگی خصیصهای مانند منبع کنترل(هال، 2005). طبق نظر فولکمن و موسکوتیز(2004)، مقابله یک فرایند پیچیده و چند بعدی است که به مقتضیات و منابع محیطی نیز وابسته است. به طور خلاصه باور بر این است که داشتن منابع و توانایی در استفاده از منابع روانشناختی و نیز فیزیولوژیک مشکلات و عوامل استرسزای روزانه را کاهش میدهد. یکی از این منابع مورد نظر احساس کنترل شخصی است. شواهد نشان داده است که جهتگیری کنترل بیرونی بیشتر با پیامدهای روانی-اجتماعی منفی نظیر افسردگی و اضطراب ارتباط دارد. همچنین این شواهد بیانگر آن است که احساس کنترل بر بیماری جسمانی با پیامدهای روان- شناختی مثبت رابطه دارد(به نقل از باقریان، بهرامی احسان، گیلانی و صانعی، 1388). کنترل شغلی اشاره به باور افراد در مورد اثرگذاری بر محیط کار دارد و لذا ادراکات افراد از محیط کار تاثیر قابل توجهی بر کنترل شغلی اعمال مینمایند و واکنشهای آنان به محیط کار را تحت تاثیر قرار میدهد(اسپکتور، 1986). تا به حال معدود پژوهشگرانی متغیرهای اثرگذار بر کنترلشغلی را مورد بررسی و مطالعه قرار دادهاند. برای مثال کوسکو و همکاران(2006)، و والس(2005)، بااستفاده از تنشهای شغلی و افسردگی کارکنان، کنترل شغلی آنها را پیشبینی نمودهاند. الفرینگو و همکاران(2005)، نیز با استفاده از تنشهای شغلی، میزان سازگاری و جو روانشناختی حاکم برسازمان، موفق به پیشبینی میزانکنترل شغلی کارکنان شدهاند(به نقل از نعامی؛ ارشدی، غفوری و سفادرانی، 1388). در داخل نیز نعامی و همکاران(1388)، به بررسی رابطه جو روانشناختی ادراک شدهسازمان با کنترلشغلیپرداختهاند.آنهابهرابطهمثبتمعنیداری بین این دو متغیر دست یافتهاند. هدف تحقیق حاضر این است که رابطه پاسخگویی و کنترل ادراک شده را با عملکرد شغلی در بین کارکنان شهرداری تبریز بررسی نموده و از طریق پاسخگویی و کنترل ادراک شده نتایج عملکرد شغلی را پیشبینی نماید. پاسخگویی و کنترل ادراک شده در این بررسی به عنوان متغیر مستقل و عملکرد شغلی را به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شده است.
روش تحقیق این تحقیق از لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات و دادهها یک تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است و از نظر هدف، از نوع تحقیقات کاربردی است. جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان شهرداری شهر تبریزمیباشد که طبق آمار شهرداریشهر تبریز تعدادکل کارکنانرسمی و پیمانیآن 2488 نفرمیباشد. حجم نمونه انتخاب شده با استفاده از جدول مورگان 383 نفر بود. روش نمونهگیری از نوع تصادفی طبقهای (طبقات بر اساس مناطق) بود. برایجمعآوریاطلاعاتدراینپژوهشاز دوپرسشنامهاستانداردومحققساختهبهشرحزیر استفاده گردید. - پرسشنامه پاسخگویی:برای اندازهگیری پاسخگویی از یک مقیاس تک بعدی که دارای 8 سوال میباشد، استفاده خواهد شد. این ابزار توسط هاچوارتر و دیگران(2003) تهیه شده است. این پرسشنامه بر اساس مقیاس هفت درجهای لیکرت از کاملاً مخالفم=1 تا کاملاً موافقم=7 پاسخ داده میشود. نمرات هر 8 گویه مقیاس جمع شده و یک نمره کل برای هر فرد در این مقیاس در نظر گرفته میشود. مقدار آلفای کرونباخ برای ابعاد این پرسشنامه در تحقیقات متعدد خارجی و داخلی در دامنهای از 73/0 تا 91/0 به دست آمده است. تحقیقاتی مانند: هال و فریس(2010) و (2009)، بروکس، پررو، هال، فرینک و هاچوارتر (2008)، هال، رویل، بریمر، پررو، فریس و هاچوارتر(2006)، هاچوارتر، پررو، هال و فریس(2005)، و هاچوارتر، فریس، گاوین، پررو، هال و فرینک(2007)، رویل، هاچوارتر، پررو و فریس(2005)، درخشانی (1393)، حسنی، قاسمزاده و شیرازی(1392)، و قاسمزاده(1391). همچنین تحقیقات قبلی سازه روایی سازه و تک بعدی بودن این را نیز تایید کردهاند. هال و همکاران(2006)، هاچوارتر و همکاران(2005)، و قاسمزاده، عباسزاده، حسنی و هاشمی(1392). - پرسشنامه کنترل ادراک شده: کنترل ادراک شده با استفاده از پرسشنامه تتریکو لاراکو(1987)، اندازهگیری شد. این ابزار شامل 5 سوال میباشد. این پرسشنامه بر اساس مقیاس پنج درجهای لیکرت (اصلا"=1 تا حد زیادی=5) پاسخ داده میشود. روایی و پایایی این ابزار قبلاً در تحقیقات متعدد مانند: تتریک و لارکو(1987)، و قاسمزاده و همکاران(1392)، مورد تایید قرار گرفته است. در پژوهش حاضر به منظور بررسی پایایی این پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. - پرسشنامه عملکرد شغلی: پرسشنامه 11 سوالی عملکرد شغلی، توسط پاترسون(1990)، تهیه و تدوین گردیده و توسط شکرکن و ارشدی در ایران ترجمه شده است. این پرسشنامه بر اساس مقیاس 5 درجه لیکرت پاسخ داده خواهد شد. روایی صوری و محتوایی و پایایی این ابزار قبلاً توسط پژوهشگرانی چون مقیمی(1389)، قاسمزاده(1391)، و قاسمزاه(1392)، مورد تایید قرار گرفته است. در این پژوهش برای ارزیابی پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردیده است. به این ترتیب جهت بررسی پایایی، پرسشنامههای حاضر ابتدا بر روی 47 نفر از همان کارکنان مورد پژوهش اجرا شد و پایایی مورد تایید قرار گرفت. همچنین به منظور تامین روایی پرسشنامههای حاضر، با وجود استاندارد بودن ابزارها و استفاده مکرر آنها در پژوهش، دادههای حاصل از اجرای این مقیاس در گروه نمونه تحلیل عاملی شدند. این تحلیل به شیوه تحلیل اکتشافی به روش مولفههای اصلی (PC) با چرخش واریماکس انجام شده است. مقدار ضریب KMO (ضریب کفایت نمونهگیری) برابر 72/0 و مقدار خی آزمون کرویت بارتلت (Bartlett's Test of Sphericity 8/14406) به دست آمد که در سطح 01/0 معنادار بوده و نشانه کفایت نمونه و متغیرهای نمونه برای انجام تحلیل عاملی است. نتایج حاصل مورد تایید و واریانس تجمیعی حدود 78/0 به دست آمده است. با توجه به این که در این پژوهش جامعه آماری کلیه کارکنان شهرداری شهر تبریز بود و از آن جایی که این شهر تبریز دارای چندین منطقه میباشد، ابتدا با استفاده از نمونهگیری تصادفی طبقهای تعداد کارکنان هر یک از مناطق مشخص شد و بعد اقدام به توزیع پرسشنامهها در میان کارکنان هر یک از مناطقگردید. بدین منظور پس ازهماهنگی با مسئولین شهرداری پرسشنامهها به طور تکتک به کارکنان ارائه شد. بدین مفهوم که پرسشنامهها در قالب یک پرسشنامه کلی همراه با مقدمه و دستورالعمل توزیع شد. در بین فواصل زمانی که پرسشنامهها توزیع میگردید، سعی شد که با ارائه توضیحات از خستگی و بیمیلی کارکنان و در حقیقت تاثیر نامطلوب بر جوابگویی آنها جلوگیری شود و در نهایت کارکنان بعد از کاملکردن پرسشنامه با استفاده از شماره تلفنیکه روی برگه اول پرسشنامه نوشته شده بود اتمام تکمیل را اطلاع میدادند و یا با مراجعه حضوری پرسشنامهها جمعآوری میشد. در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل دادهها از تکنیکهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی، ضریب همبستگی پیرسون (جهت بررسی روابط دوگانه بین متغیرها) و رگرسیون چندگانه تعدیلکننده (Moderated multiple regression) جهت پیشبینی عملکرد شغلی از روی تعامل متغیرهای پیشبین پاسخگویی و کنترل ادراک شده با استفاده از نرمافزار آماری 15 SPSS استفاده گردید.
یافتهها در جدول شماره (1) شاخصهای توصیفی متغیرها جهت بررسی پراکندگی مناسب توزیع دادهها ارائه شده است، با توجه به این جدول مقادیر آمارههای میانگین و انحراف استاندارد نشانگر پراکندگی مناسب دادهها میباشند. جدول شماره (1): میانگین و انحراف استاندارد نمرات کارکنان در هر یک از متغیرهای پژوهش
جدول شماره (2): ماتریس همبستگی
همبستگی بین متغیرهای پژوهش در جدول شماره (2) ارائه شده است. چنان چه در جدول مشاهده میشود، ضریب همبستگی بین متغیرهای پاسخگویی با عملکرد شغلی مثبت و معنیدار (15/0=r، 01/0>P) هستند. همچنین بین متغیرهای کنترل ادراک شده عملکرد شغلی رابطه مثبت و معنیدار (29/0=r، 01/0>P) هستند. بیشترین ضریب همبستگی بین کنترل ادراکی با عملکرد شغلی 29/0=r میباشد. جدول شماره (3): نتایج تحلیل رگرسیون تعدیلکننده برای پیشبینی عملکرد شغلی
نتایج نشان میدهند که پاسخگویی (05/0P< و 10/0=β) و کنترل ادراک شده (05/0p< و 27/0=β) عملکرد شغلی را پیشبینی میکنند. در دومین گام تعامل پاسخگویی و کنترل ادراک شده وارد معادله شد که در این تعامل معنیدار دیده نمیشود.
شکل شماره (1): نقش تعاملی پاسخگویی و کنترل ادراک شده بر عملکرد شغلی
بحث و نتیجهگیری پژوهش حاضر با هدف بررسینقشتعاملیپاسخگوییوکنترل ادراک شدهبرعملکردشغلیکارکنان شهرداری شهر تبریز انجام شد. تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که رابطه مثبت معناداری بین دو متغیر پاسخگویی و عملکرد شغلی وجود دارد.به عبارتی افزایش پاسخگویی از طرف کارمندان، همراه با افزایش عملکرد شغلیاز طرفآنها خواهد بود. این نتایج نیز هماهنگ با یافتههای فرینک و فریس(1999)، هال و همکاران(2009)، وهاچوارتر و همکاران(2007)، میباشد. مبانی نظری و پژوهشی حاکی از تاثیرات مثبت پاسخگویی بر عملکرد میباشد(یارنولد، 1988). به طور ویژه، اگر در افراد سطح حداقلی از پاسخگویی احساس نشود، کارکنان هر چه دوست دارند را انجام خواهند داد که این منجر به بینظمی در سازمان خواهد شد. طبق مبانی پژوهشی اگر چه احساس پاسخگویی مرتبط با تعدادی از نتایج مهم کاری مانند رفتار شهروندی سازمانی میباشد(فرینک و کلیموسکی، 1998)، برجستهترین رابطه را با عملکرد شغلی دارد(هاچوارتر، 2007). بررسیها نشان میدهند که از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر عملکرد کارکنان، پاسخگو نمودن آنها میباشد(مارکوکزی و همکاران، 2005؛ به نقل از توکلی و همکاران، 1388). به طور ضمنیکسانی که پاسخگویی بیشتری درک میکنند باید رفتارهای کاری سطح بالایی نسبت به کسانی که پاسخگویی کمتری دارند را نشان دهند. این امر منعکس کننده یک رابطه چشمگیر و مثبت پاسخگویی با عملکرد شغلی است(هاچوارتر، 2007). نتیجه پژوهش حاضر نیز تایید مبانی نظری و پژوهشی قبلی بود. از طرفی نتایج نشان داد که رابطه مثبت معناداری بین دو متغیر پاسخگویی و کنترل ادراک شده وجود دارد. به عبارتی افزایش پاسخگویی از طرف کارمندان همراه با افزایش کنترل ادراک شده از طرف آنها خواهد بود. نتایج حاصل با نتایج تحقیقات هال و همکاران(2007)، همسو میباشد. هال و همکاران در تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که پاسخگویی یک منبع مهمی به شمار میآید که میتواند کنترل ادراک شده را تحت تاثیر قرار دهد. علاوه بر این نتایج نشان داد که بین کنترل ادراک شده و عملکرد شغلی کارکنان رابطه وجود دارد. این یافتهها با مطالعات قبلی که در این زمینه صورت گرفته هماهنگ است و همچنین با تحقیقات فردریکسون (2001)، کافتیوس(2007)، و لوین(1989)، همسو میباشد. کنترل اشاره به باور افراد در مورد اثرگذاری بر محیط کار دارد و لذا ادراکات افراد از محیط کار تاثیر قابل توجهی بر کنترل شغلی اعمال مینماید و واکنشهای آنان به محیط کار را تحت تاثیر قرار میدهد. همچنین با نتایج تحقیق حسنی و همکاران(1392)، همسو میباشد. حسنی و همکاران(1393)، در تحقیق خود با عنوان نقش با وجدان بودن و کنترل ادراکی بر رضایت و استرس شغلی کارکنان به این نتیجه رسیدند که کنترل ادراکی بر نگرشهای کارکنان در مورد رضایت شغلی آنان اثر گذار است که نتایج حاصل با نتایج تحقیق فوق همسو میباشد. نهایتاً نتایج حاصل از این تحقیق با نتایج تحقیق فرینک و کلیموسکی(1998)، اسلنکر و ویگولد[10](1989)، و رابرتسون و دیکسن[11](2004)، همسو میباشد. فرینک و کلیموسکی(1998)، در پژوهش خود نشان دادندکه پاسخگویی با تعدادی از پیامدهای مهم شغلی ازجمله عملکرد شغلی رابطه معنیداری دارد. همچنین اسلنکر و ویگولد(1989)، در تحقیق خود نشان دادندکه پاسخگویی رابطه مثبت با عملکرد شغلی دارد. علاوهبر این رابرتسونو دیکسن(2004)، در تحقیق خود نشان دادند که کنترل ادراکی با عملکرد کارکنان رابطه معنیدار و مثبت دارد که نتایج این تحقیقات با نتایج تحقیق فوق همسو میباشد.
منابع باقریانسرارودی، رضا؛ بهرامی احسان، هادی؛ گیلانی، بیژن و صانعی، حمید. (1388). کنترل شخصی ادراک شده و افسردگی پس از سکته قلبی. مجله روانشناسی بالینی. سال اول، شماره 2، صص 70- 61. پارسا، شلر (1389). بررسی رابطه بین پاسخگویی، رضایت و استرس شغلی. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه ارومیه. توکلی، زینب؛ عابدی، محمدرضا و صالحنیا، منیژه. (1388). تاثیر آموزش رفتار شهروندی سازمانی بر افزایش تعهد سازمان. چشمانداز مدیریت. دوره نهم، شماره 33، صص 124-105. حسنی، محمد. (1393). نقش یادگیری سازمانی بر پاسخگویی و عملکرد کارکنان درمانی. مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه. دوره دوازدهم، شماره 10، صص 996-988. حسنی، محمد؛ قاسمزاده، ابوالفضل؛ شیرازی، رحیم. (1392). بررسی نقش میانجی حمایت سازمانی در رابطه بین ادراک رفتار سیاسی سازمانی با رضایت و عملکرد شغلی. فصلنامه علمی- پژوهشی مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت.سال ششم، شماره 23، صص 138-119. قاسمزاده علیشاهی، ابوالفضل. (1391). بررسی میزان بر ازش تجربی مدل علی – ساختاری عوامل سازمانی، فردی، شغلی و رفتاری موثر بر رفتار پاسخگویی اعضای هیات علمی دانشگاههای دولتی استان آذربایجانغربی. رساله دکتری دانشگاه ارومیه. قاسمزاده علیشاهی، ابوالفضل؛ سیدعباسزاده، میرمحمد؛ حسنی، محمد؛ هاشمی، تورج. (1392). مدلسازی ساختاری ویژگیهای شخصیتی بر استرس و عملکرد شغلی با توجه به اثرات میانجی رفتار پاسخگویی فردی. دو ماهنامه سلامت کار ایران. دوره 10، شماره2، صص 64-54. مقیمی، محمد. (1386). سازمان و مدیریت رویکردی پژوهشی. تهران: انتشارات رشد. نعامی، عبدالزهرا؛ ارشدی، نسرین و غفوری ورنوسفادرانی، محمدرضا. (1388). رابطه جو روانشناختی ادراک شده سازمانی با کنترل شغلی در کارکنان کارخانه صنعتی اسنوا. فصلنامه تحقیقات علوم رفتاری. دوره 7، شماره 2، صص 130-118. Breaux, D, M., Munyon, T, P., Hochwarter, W, A., & Ferris, G, R. (2009). Politics as moderator of the accountability job satisfaction Relationship: Evidence Across three studies. Journal of Management. Vol. 3, P.p: 307-326. Breaux, D, M., Perrewe, P, L., Hall, A, T., Frink, D, D., & Hochwarter, W, A. (2008). Time to try a little tenderness? The detrimental effects of accountability when coupled with abusive supervision. Journal of Leadership & organizational studies. Vol. 15, P.p: 111-122. Cortese, C, G. (2007). Job satisfaction of Italian nurses: an exploratory study. Nursing Management. 15(3), P.p: 303-312. Fredrickson, B, L. (2001). The effects of locus of control and anxiety on verbalconditioning. Journal of Personality. 41, P.p: 417-440. Frink, D, D., & Ferris, G, R. (1999). The moderating effects of accountability on the conscientious-performance relationship. Journal of Business and Psychology. 13, P.p: 515-524. Frink, D, D., & Klimoski, R, J. (1998). Toward a theory of accountability in organizations and human resource management. Research in personal and human resource management. 16, P.p: 1-15. Hall, A, T. (2005). Relationship between felt accountability as a stressor and strain reactions: the neutralizing role of autonomy across two studies. Journal of Occupational Health Psychology. 11, P.p: 87-99. Hall, A, T., & Ferris, G, R. (2010). Accountability and extra-role behavior. Employ Response Rights. P.p: 9-948. Hall, A, T., Zinko, R., Perryman, A, A., & Ferris, G, R. (2009). Organizational citizenship behavior: Mediators in the relationship between accountability and job performance and satisfaction. Journal of leadership and organizational studies. 15, P.p: 381-392. Hall, A.T., Royle, M. T., Brymer, R.A., Perrewe, P. L., Ferris, G. R., & Hochwarter, W. A. (2006). Relationship between felt accountability as a stressor and strain reactions: the neutralizing role of autonomy across two studies. Journal of Occupational Health Psychology. 11, Pp: 87-99. Hochwarter, W, A., Ferris, G, R., Gavin, M, B., Perrewe, P, L., Hall, A, T., & Frink, D, D. (2007). Political skill as neutralizer of felt accountability-job tension effects on job performance ratings: A longitudinal investigation. Organizational Behavior and Human Decision processes. 102, P.p: 226-239. Hochwarter, W, A., Kacmar, C., & Ferris, G, R. (2003). Accountability at work: an examination of antecedent and consequences.Paper presented at the annual meeting of the society for industrial and organizational psychology. Orland, FL. Hochwarter, W, A., Perrewe, P, L., Hall, A, T., & Ferris, G, R. (2005). Negative affectivity as a moderator of the from and magnitude of the relationship between felt accountability and job tension. Journal of Organizational Behavior. 26, P.p: 517-534. Karasek, R. (1979). Job demands, job decision latitude, and mental strain: implications for job redesign. Administrative Science Quarterly. 24, P.p: 285-306. Lerner, J, S., & Tetlock, P, E. (1999). Accountability for the effects of accountability. Psychological Bulletin. Vol. 125, P.p: 255-275. Levin, I. & Stokes, J. (1989). Dispositional approach to job satisfaction: role of negative affectivity. Journal of AppliedPsychology. 74, P.p: 752-758. Patterson, C. (1990). The future of optimism. Am Psychol. 55, P.p: 44-55. RoyleM, H., Hochwarter, W, A., Perrewe, P., & Ferris, G, R. (2005). The interactive effects of accountability and job self-efficacy on political behavior. Organizational Analysis. 13 (1), P.p: 53-71. Schlenker, B, R., Britt, T, W., Pennington, J., Murphy, R., & Doherty, K. (1994). The triangle model of responsibility. Psychological Review. 101, P.p: 632-652. Schlenker, B, R., & Weigld, M, F. (1989). Self-identification and accountability. Spector, P, E. (1986). Perceived control by employees: A meta-analysis of studies concerning autonomy and participation at work. Human Relations. 39, P.p: 1005-1016. Tetlock, P, E. (1992). The impact of accountability on judgment and choice. Toward a social contingency model, In M. Zanna, Advances in Experimental Social Psychology. New York Academic Press. P.p: 37-331. Thoms, P., Does, J, J., & Scott, K, S. (2002). Relationship between accountability, job satisfaction, and trust. Human Resource Development Quarterly. 13, P.p: 307-323. Yarnold, P, R., Mueser, K, T., & Lyons, J, S. (1988). Type A behavior, accountability, and work rate in small groups. Journals of Research in Personality. 22, P.p: 353-360.
1. کارشناسیارشد مدیریت منابع انسانی،واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی؛ تبریز- ایران. E- mail:samad.sattary60@gmail.com 2. عضو هیات علمی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز- ایران (نویسنده مسئول). E- mail: ghasemzadee@yahoo.com [3]. Job Performance [4]. Spector [5].Morkoczy and Xin [6]. Olson [7].Gelfand [8]. Chong [9]. Raver [10].Schlenker&Weigold [11].Roethlisbergre&Dikson | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
منابع باقریانسرارودی، رضا؛ بهرامی احسان، هادی؛ گیلانی، بیژن و صانعی، حمید. (1388). کنترل شخصی ادراک شده و افسردگی پس از سکته قلبی. مجله روانشناسی بالینی. سال اول، شماره 2، صص 70- 61. پارسا، شلر (1389). بررسی رابطه بین پاسخگویی، رضایت و استرس شغلی. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه ارومیه. توکلی، زینب؛ عابدی، محمدرضا و صالحنیا، منیژه. (1388). تاثیر آموزش رفتار شهروندی سازمانی بر افزایش تعهد سازمان. چشمانداز مدیریت. دوره نهم، شماره 33، صص 124-105. حسنی، محمد. (1393). نقش یادگیری سازمانی بر پاسخگویی و عملکرد کارکنان درمانی. مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه. دوره دوازدهم، شماره 10، صص 996-988. حسنی، محمد؛ قاسمزاده، ابوالفضل؛ شیرازی، رحیم. (1392). بررسی نقش میانجی حمایت سازمانی در رابطه بین ادراک رفتار سیاسی سازمانی با رضایت و عملکرد شغلی. فصلنامه علمی- پژوهشی مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت.سال ششم، شماره 23، صص 138-119. قاسمزاده علیشاهی، ابوالفضل. (1391). بررسی میزان بر ازش تجربی مدل علی – ساختاری عوامل سازمانی، فردی، شغلی و رفتاری موثر بر رفتار پاسخگویی اعضای هیات علمی دانشگاههای دولتی استان آذربایجانغربی. رساله دکتری دانشگاه ارومیه. قاسمزاده علیشاهی، ابوالفضل؛ سیدعباسزاده، میرمحمد؛ حسنی، محمد؛ هاشمی، تورج. (1392). مدلسازی ساختاری ویژگیهای شخصیتی بر استرس و عملکرد شغلی با توجه به اثرات میانجی رفتار پاسخگویی فردی. دو ماهنامه سلامت کار ایران. دوره 10، شماره2، صص 64-54. مقیمی، محمد. (1386). سازمان و مدیریت رویکردی پژوهشی. تهران: انتشارات رشد. نعامی، عبدالزهرا؛ ارشدی، نسرین و غفوری ورنوسفادرانی، محمدرضا. (1388). رابطه جو روانشناختی ادراک شده سازمانی با کنترل شغلی در کارکنان کارخانه صنعتی اسنوا. فصلنامه تحقیقات علوم رفتاری. دوره 7، شماره 2، صص 130-118. Breaux, D, M., Munyon, T, P., Hochwarter, W, A., & Ferris, G, R. (2009). Politics as moderator of the accountability job satisfaction Relationship: Evidence Across three studies. Journal of Management. Vol. 3, P.p: 307-326.
Breaux, D, M., Perrewe, P, L., Hall, A, T., Frink, D, D., & Hochwarter, W, A. (2008). Time to try a little tenderness? The detrimental effects of accountability when coupled with abusive supervision. Journal of Leadership & organizational studies. Vol. 15, P.p: 111-122.
Cortese, C, G. (2007). Job satisfaction of Italian nurses: an exploratory study. Nursing Management. 15(3), P.p: 303-312.
Fredrickson, B, L. (2001). The effects of locus of control and anxiety on verbalconditioning. Journal of Personality. 41, P.p: 417-440.
Frink, D, D., & Ferris, G, R. (1999). The moderating effects of accountability on the conscientious-performance relationship. Journal of Business and Psychology. 13, P.p: 515-524.
Frink, D, D., & Klimoski, R, J. (1998). Toward a theory of accountability in organizations and human resource management. Research in personal and human resource management. 16, P.p: 1-15.
Hall, A, T. (2005). Relationship between felt accountability as a stressor and strain reactions: the neutralizing role of autonomy across two studies. Journal of Occupational Health Psychology. 11, P.p: 87-99.
Hall, A, T., & Ferris, G, R. (2010). Accountability and extra-role behavior. Employ Response Rights. P.p: 9-948.
Hall, A, T., Zinko, R., Perryman, A, A., & Ferris, G, R. (2009). Organizational citizenship behavior: Mediators in the relationship between accountability and job performance and satisfaction. Journal of leadership and organizational studies. 15, P.p: 381-392.
Hall, A.T., Royle, M. T., Brymer, R.A., Perrewe, P. L., Ferris, G. R., & Hochwarter, W. A. (2006). Relationship between felt accountability as a stressor and strain reactions: the neutralizing role of autonomy across two studies. Journal of Occupational Health Psychology. 11, Pp: 87-99.
Hochwarter, W, A., Ferris, G, R., Gavin, M, B., Perrewe, P, L., Hall, A, T., & Frink, D, D. (2007). Political skill as neutralizer of felt accountability-job tension effects on job performance ratings: A longitudinal investigation. Organizational Behavior and Human Decision processes. 102, P.p: 226-239.
Hochwarter, W, A., Kacmar, C., & Ferris, G, R. (2003). Accountability at work: an examination of antecedent and consequences.Paper presented at the annual meeting of the society for industrial and organizational psychology. Orland, FL.
Hochwarter, W, A., Perrewe, P, L., Hall, A, T., & Ferris, G, R. (2005). Negative affectivity as a moderator of the from and magnitude of the relationship between felt accountability and job tension. Journal of Organizational Behavior. 26, P.p: 517-534.
Karasek, R. (1979). Job demands, job decision latitude, and mental strain: implications for job redesign. Administrative Science Quarterly. 24, P.p: 285-306.
Lerner, J, S., & Tetlock, P, E. (1999). Accountability for the effects of accountability. Psychological Bulletin. Vol. 125, P.p: 255-275.
Levin, I. & Stokes, J. (1989). Dispositional approach to job satisfaction: role of negative affectivity. Journal of AppliedPsychology. 74, P.p: 752-758.
Patterson, C. (1990). The future of optimism. Am Psychol. 55, P.p: 44-55.
RoyleM, H., Hochwarter, W, A., Perrewe, P., & Ferris, G, R. (2005). The interactive effects of accountability and job self-efficacy on political behavior. Organizational Analysis. 13 (1), P.p: 53-71.
Schlenker, B, R., Britt, T, W., Pennington, J., Murphy, R., & Doherty, K. (1994). The triangle model of responsibility. Psychological Review. 101, P.p: 632-652.
Schlenker, B, R., & Weigld, M, F. (1989). Self-identification and accountability.
Spector, P, E. (1986). Perceived control by employees: A meta-analysis of studies concerning autonomy and participation at work. Human Relations. 39, P.p: 1005-1016.
Tetlock, P, E. (1992). The impact of accountability on judgment and choice. Toward a social contingency model, In M. Zanna, Advances in Experimental Social Psychology. New York Academic Press. P.p: 37-331.
Thoms, P., Does, J, J., & Scott, K, S. (2002). Relationship between accountability, job satisfaction, and trust. Human Resource Development Quarterly. 13, P.p: 307-323.
Yarnold, P, R., Mueser, K, T., & Lyons, J, S. (1988). Type A behavior, accountability, and work rate in small groups. Journals of Research in Personality. 22, P.p: 353-360. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,371 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 521 |