تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,621 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,331,439 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,377,739 |
بررسی رابطهی ذهنیت فلسفی و ایدئولوژی برنامه درسی با رویکردهای تدریس در دبیران متوسطه دوم نظری. | ||
فصلنامه علمی پژوهش های یاددهی و یادگیری دانشگاه آزاد واحد بجنورد | ||
مقاله 4، دوره 12، شماره 49، اسفند 1395، صفحه 57-80 اصل مقاله (953.02 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمد جوادی پور1؛ نورورزعلی کرمدوست2؛ سهراب محمدی پویا* 3 | ||
1دانشیار برنامه ریزی درسی، دانشگاه تهران | ||
2دانشیار گروه روشها و برنامههای آموزشی، دانشگاه تهران. | ||
3دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطهی ذهنیت فلسفی و ایدئولوژی برنامه درسی با رویکردهای تدریس دبیران میباشد. جامعه پژوهش حاضر شامل دبیران دوره متوسطه دوم نظری شهرستان نهاوند به تعداد 244 نفر می باشد که با روش سرشماری در نهایت 183پرسشنامه جمعآوری گردید. ابزار پژوهش حاضر شامل پرسشنامههای ذهنیت فلسفی(1382)، ایدئولوژی برنامه درسی(1393) و رویکردهای تدریس(2007) میباشدروایی صوری پرسشنامهها با استفاده از نظر متخصصان تایید گردید؛ ضریب آلفای کرونباخ برای ذهنیت فلسفی 72/0و رویکرد تدریس 85/0 و ضریب بازآزمایی برای هریک از ابعاد ایدئولوزی بالاتر از 69/0 به دست آمد. یافتهها نشان داد که، ذهنیت فلسفی دبیران(63/01،0/0P<) بالاتر از حد متوسط بوده، ایدئولوژی غالب در بین آنان کارایی اجتماعی بود و رویکرد تدریس معلم – محور بیش از رویکرد محصل- محور مورد حمایت دبیران میباشد. همچنین نتایج حاکی از رابطهی معنیدار ذهنیت فلسفی و بُعد انعطافپذیری با ایدئولوژی دانش پژوهان علمی، یادگیرنده محور و بازسازی اجتماعی بود. همچنین رابطه معنیداری بین ذهنیت فلسفی با رویکرد معلم- محور(05/0P>)، و نیز ابعاد جامعیت و تعمق از ذهنیت فلسفی با رویکردهای معلم- محور و شاگرد- محور مشاهده گردید. وجود ارتباط مثبت معنیدار بین رویکرد تدریس معلم- محور با رویکرد تدریس محصل- محور (01/0P<، 33/0r=) از دیگر یافتههای پژوهش حاضر به شمار میآید. | ||
کلیدواژهها | ||
ذهنیت فلسفی؛ ایدئولوژی برنامه درسی؛ رویکردهای تدریس؛ دبیران متوسطه | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 705 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 800 |