تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,621 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,331,562 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,377,802 |
پرورش تفکر انتقادی بر اساس تحلیل محتوای کتاب منطق الطیر عطار نیشابوری | ||
فصلنامه علمی پژوهش های یاددهی و یادگیری دانشگاه آزاد واحد بجنورد | ||
مقاله 7، دوره 12، شماره 50، خرداد 1396، صفحه 121-140 اصل مقاله (847.06 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فرامرز محمدی پویا1؛ سینا ترکاشوند2؛ سهراب محمدی پویا3 | ||
1مدرس گروه علوم تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران | ||
2دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
3دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفههای تفکر انتقادی در منطقالطیر عطار نیشابوری و به روش تحلیل محتوای کیفی و مفهومی، صورت پذیرفته است. بدین صورت که از طریق مطالعهی نظری، به تحلیل مفهوم تفکر انتقادی و تبیین مؤلفههای آن پرداخته و سپس ازفرموارسیدومرحلهایبازوبدونپیشسازمانیافتگیجهتتحلیلمحتوایمنطقالطیراستفادهشدهاست. بهاینصورتکهکل اشعار، حکایات و تماثیلمورد بررسی قرار دادهشدهومواردیکهدارایمضامینمرتبط با مؤلفههای تفکر انتقادیبودند،شناساییوطیدوموقعیتازجمله؛آدرس اشعار، حکایت و تماثیل، وزمینهیمصداقی،درفرمتحلیلمحتوامنظورشدهاند. یافتهها به تبیین مؤلفههای نهگانهای برای تفکر انتقادی انجامید (پرسشگری، قضاوت با معیار روشن، استدلال، تجزیه و تحلیل، بیطرفی، روشمندی، عینیتگرایی، حقیقتجویی، انعطافپذیری) و سپس برای هر یک از مؤلفهها، مصادیقی در منطقالطیر عطار استخراج گردید. نتایجپژوهش حاکی از تأکید منطقالطیر عطار بر همهی مؤلفههای تفکر انتقادی بهخصوص مؤلفهی پرسشگری، حقیقت جویی، قضاوت و ارزیابی با معیار روشن بوده، لذابهرهمندی از متون عرفانی میتواند در پرورش تفکر انتقادی موثر باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
کلیدواژهها:منطقالطیر- تفکر انتقادی- تحلیلمحتوا- تحلیلمفهومی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 528 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 980 |