تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,621 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,331,374 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,377,678 |
بررسی تعارض کار، خانواده- کار در بین زنان شاغل در نهادهای دولتی شهر تبریز | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مطالعات جامعه شناسی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 2، دوره 10، شماره 36، مهر 1396، صفحه 48-31 اصل مقاله (993.97 K) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
پری فتحیپور1؛ صمد رسول زاده اقدم2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1کارشناس ارشد جامعهشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی؛ تبریز- ایران. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، آذر شهر- ایران | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
هدف این تحقیق بررسی رابطه بین اشتغال و تعارض کار- خانواده در بین زنان شاغل در نهادهای دولتی شهر تبریز می باشد. جامعه آماری شاملکلیه زنان شاغل متاهل در نهادهای دولتی شهرتبریز است که حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران تعداد 278 نفر تعیین شد. روش نمونهگیری از نوع نمونه- گیری تصادفیساده میباشد. ابزار اندازهگیری پرسشنامه 18 مادهایسنجه چندبعدی تعارض کار– خانواده، کارلسون و همکاران(2000)، برای سنجش میزان شدت تعارض کار- خانواده میباشد. ضرایب پایایی با آلفای کرونباخ سنجیده شده و نتایج قابل قبولی به دست آمد. همچنین اطلاعات به دست آمده با استفاده از نرمافزار spss 19 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و برای آزمون فرضیهها از آزمونهای تحلیل واریانس، همسبتگی پیرسون استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد تعارض کار- خانواده کلی بر حسب نوع شغل و تحصیلات پاسخگویان متفاوت میباشد. به طوری که میانگین تعارض کار- خانواده کلی در مشاغل خدماتی و تحصیلات زیر لیسانس بیشتر از سایر پاسخگویان میباشد. میزان همبستگی کنش تعارض کار- خانواده کلی با سابقه شغلی افراد معنادار نمیباشد اما این میزان همبستگی با درآمد افراد معنادار می باشد و این رابطه یک رابطه معکوس میباشد. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
تعارض کار؛ خانواده؛ تعارض خانواده؛ کار؛ زنان شاغل متاهل؛ درآمد؛ سابقه شغلی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
بررسی تعارض کار، خانواده- کار در بین زنان شاغل در نهادهای دولتی شهر تبریز پری فتحیپور[1] دکتر صمد رسولزاده اقدم[2] تاریخ دریافت مقاله:9/4/1395 تاریخ پذیرش نهایی مقاله:26/1/1396 چکیده هدف این تحقیق بررسی رابطه بین اشتغال و تعارض کار- خانواده در بین زنان شاغل در نهادهای دولتی شهر تبریز می باشد. جامعه آماری شاملکلیه زنان شاغل متاهل در نهادهای دولتی شهرتبریز است که حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران تعداد 278 نفر تعیین شد. روش نمونهگیری از نوع نمونه- گیری تصادفیساده میباشد. ابزار اندازهگیری پرسشنامه 18 مادهایسنجه چندبعدی تعارض کار– خانواده، کارلسون و همکاران(2000)، برای سنجش میزان شدت تعارض کار- خانواده میباشد. ضرایب پایایی با آلفای کرونباخ سنجیده شده و نتایج قابل قبولی به دست آمد. همچنین اطلاعات به دست آمده با استفاده از نرمافزار spss 19 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و برای آزمون فرضیهها از آزمونهای تحلیل واریانس، همسبتگی پیرسون استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد تعارض کار- خانواده کلی بر حسب نوع شغل و تحصیلات پاسخگویان متفاوت میباشد. به طوری که میانگین تعارض کار- خانواده کلی در مشاغل خدماتی و تحصیلات زیر لیسانس بیشتر از سایر پاسخگویان میباشد. میزان همبستگی کنش تعارض کار- خانواده کلی با سابقه شغلی افراد معنادار نمیباشد اما این میزان همبستگی با درآمد افراد معنادار می باشد و این رابطه یک رابطه معکوس میباشد. واژگان کلیدی: تعارض کار، خانواده، تعارض خانواده، کار، زنان شاغل متاهل، درآمد، سابقه شغلی.
بیان مساله تحولات گوناگونی به طور همزمان در دهههای پایانی قرن بیستم رخ داد و مسائل کار و خانواده را تشدید کرد. افزایش درصد زنان شاغل، افزایش نسبت زنان به مردان در بازار کار، حضور زنان در جایگاههای کلیدی و مدیریتی در ادارات و مشاغل دولتی و به طور کلی تغییر ترکیب نیروی کار و از طرف دیگر پیشرفتهای تکنولوژیک، شرایط و ساختارهای کاری را دگرگون کرد و خانوادههای دو شغله که در آنها مرد و زن هر دو شاغل میباشند را شکل داد و باعث برهم زدن تعادل موجود میان کار و خانواده گردید. (بیگی، 1389). تعارض کار- خانواده دارای دو بعد اصلی تعارض کار- خانواده و خانواده– کار است. تعارض کار با خانواده زمانی رخ میدهد که خواستهای کاری، با کاهش تعهد و انرژی فرد، توانایی او را برای ایفای نقشهای خانوادگی کاهش دهد و تعارض خانواده با کار نیز زمانی رخ میدهد که خواستهای خانوادگی، این منابع را به گونهای مصرف کنند که از توانایی فرد برای ایفای نقشهای کاری کاسته شود. تعارض کار- خانواده زنان بیشترین تاثیر را از عوامل خانوادگی میپذیرد، بنابراین برای رفع یا کاهش تعارض زنان، باید بیشتر بر عوامل خانوادگی تمرکز داشت(رستگارخالد، 1385). گرین هاوس و بیوتل[3] به ارائه سه شکل خاص تعارض کار- خانواده پرداختهاند که عبارت است از: 1. تعارض مبتنی بر زمان: هنگامی به وجود میآید که افراد به علت فشارهای حاصل از یک نقش، از انجام نقشهای دیگر باز میمانند. 2. تعارض مبتنی بر تنش: اشاره به فشارهای تولید شده یک نقش دارد که بر روی عملکرد فرد در سایر حوزه ها تاثیر میگذارد. 3. تعارض مبتنی بر رفتار: به الگوهای خاص رفتاری درون یک نقش اشاره دارد که با انتظارات سایر نقشها ناسازگار استet al, 2009: 282) .(Peters باتوجه به این که اشتغال زنان هم در چارچوب خانواده و هم در جامعه نمود دارد و باعث تغییراتی میشود، اهمیت پرداختن به مسئله اشتغال زنان و بررسی عوامل اثرگذار بر پیامدهای آن روشن میشود. تاثیری که کار زن و درآمد وی در ابعاد مختلف زندگی دارد بر کسی پوشیده نیست، خصوصاً اثری که این درآمد بر رفاه خانواده و رضایت زناشویی میگذارد. امروزه رفاه خانواده درجوامع بسیار مهم است و اعضای آن خصوصاً زن و شوهر تلاش خود را انجام میدهند تا از هر جهت به آرامش و خوشبختی و رضایت برسند. بنابراین تلاش محقق بر این است که بتواند عواملی که باعث تنش و ایجاد تعارض در محیط کار و خانواده برای زنان شاغل میشود شناسایی و راهکارهای لازم ارائه گردد تا آنان بتوانند همگام با توسعه پیش رفته و منزلت اجتماعی و پایگاه اقتصادی و رضایت شغلی خود را کسب نموده و از حقوق و مزایای یکسانی نسبت به مردان برخوردار شوند و با کسب رضایت شغلی، فشار نقش ها باعث تعارض نخواهد شد و زنان می توانند به وظایف مادری و همسری در محیط خانه نیز بپردازند. عدم تعارض کار و خانواده باعث بالا رفتن میزان رضایت از زندگی و بهداشت سلامت روانی زنان شده و از بروز افسردگی و اختلال در کارکرد های خانواده جلوگیری خواهد شد.
مبانی نظری پژوهش نظریه پارسونز در نظریه پارسونز نقش ابزاری مردان و نقشهای بیانگر زنان به خوبی بیان شده است. منظور پارسونز از این دو مفهوم آن است که وظیفه زن در خانواده تامین نیازهای عاطفی و احساسی اعضای خانواده و وظایف مرد تامین نیازهای مادی و اقتصادی آنان است. مسئولیتهای خانوادگی و انتظارات پیرامون نقش زن و مادر بر این است که زنهای شاغل با معامله کردن بر سر هویتهای نقشی دو گانه خود بین آنها توازن ایجاد کنند اما در مورد مردها، انتظارات هنجاری و سنتی این است که هنوز نقشهای شوهر و پدر ایجاب نمیکند که مردها به طور کامل در خانهداری و بچهداری مسئولیت و درگیری داشته باشند. وانگهی نقش شوهر در نیروی کار با وظایف خانوادگی به عنوان نانآور هماهنگی دارد. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که محدودیتهای ساختاری و هنجاری ناشی از تقسیم جنسیتی کار این اجازه را به مردان میدهد تا دو هویت یا نقش خانوادگی و شغلی داشته باشند. اما زنان باید از یکی به نفع دیگری بگذرند و به همین دلیل غالباً بیشتر از مردان تعارض بین این دو نقش یا هویت را تجربه میکنند(Bielby, 1989). پارسونز این تقسیم نقش را بهترین شکل، برای حفظ وحدت خانوادگی میداند و تداخل هر نوع نقش دیگر را سبب برهم خوردن تعادل زندگی به حساب میآورد؛ چرا که معتقد است، به خصوص در حالت اشتغال زن، او حالت بیانگر را از دست داده و تبدیل به رقیب شغلی شوهر خود میشود، رقابت زن و شوهر با یکدیگر سبب ناهماهنگی خانواده میشود(اعزازی، 1376).
نظریه نقش رشد و ازدیاد خانوادههای دو شغله به ویژه در کشورهای صنعتی و مسائلی که با آن مواجهاند، لااقل در دو حوزه متفاوت پژوهشی و علمی، بازتابهایی در پی داشته است. این دو حوزه را میتوان نخست با نظریه نقش و مباحث مربوط به فواید و پیامدهای نامطلوب نقشهای چندگانه که به طور خلاصه به شکلگیری دو رویکرد کمیابی[4] و انباشتگی نقش[5] منجر میشود برشمرد و دوم، بررسیهایی دانست که به ارتباط متقابل کار– خانواده، به ویژه از حیث تاثیراتی که این دو نهاد در تعامل با یکدیگر بر عملکرد شغلی، رفتار سازمانی و بهرهوری نیروی انسانی شاغل درسازمانها درپی دارند میپردازند. نخستین نظریه- پردازان نقش غالباً به جنبهها و پیامدهای منفی نقشها توجه میکردند و یکی از مفروضات مهم در نظریههای اولیه نقشهای اجتماعی این بود که تعدد روابط با دیگران منبع فشار روانی و ناپایداری اجتماعی است(Sieber, 1974). بر همین اساس در بررسیهای مرتبط با رابطه متقابل کار– خانواده با قبول فرض کمبود امکانات شخصی لازم برای حفظ تعهدات شغلی، معمولاً افراد روی پیوستار تعهد به کار در مقابل تعهد به خانواده جای داده میشدند. در این دیدگاه ایجاد توازن بین تعهدات فرد به فعالیت- های مختلف اساساً به عنوان یک موضوع تجربی در نظر گرفته نمیشد(Aree, 1996). اما به تدریج و در اواسط دهه 70 میلادی و پس از آن که جامعهشناسانی نظیر سایبر(1974)، توئیتس(1983)، و مارکز (1977)، شروع به دیدن ترکیب نقشها از جنبه مثبت آن کردند، رویکرد کمیابی و تحقیقات مبتنی بر آن قدری به سستی گرایید و زمینه را برای انجام دادن بررسیهایی درباره پیامدها و منافع مثبت حاصل از تعدد و ترکیب نقشها مساعد گردانید. این رویکرد که در آن زمان یک انقلاب نظری در نوع خود به شمار میرفت، چنین مطرح ساختکه انباشت نقشها، پیامدها و منافع مثبتی برای سازمان خود و نظام نقشهای کنشگر به همراه دارد و به ویژه در امنیت وجودی او کاملاً موثرند. میتوان گفت هر قدر تعداد نقشهای فرد بیشتر باشد، حس موجودیت معنادار و رفتار به سامان که لازمه سلامت روانی فرد و نظم اجتماعی پایدار است تقویت میشود، آنها همچنین نشان دادند که چگونه نظام از نقشهای مهم به هم پوشانده و علیرغم افزایش تعدد نقشها میتواند به کاهش فشار و تعارض یاری رساند(توئیتس، 1983). به همین دلیل تحقیقات جدیدتر به ابعاد و جنبههای مثبت حاصل از نقشهای چندگانه نیز توجه کردند و منافعی نظیر احترام به خود، خودمختاری، و احساس کنترل و سلامت کلی فرد را کشف کردند(کلارک، 1997).
رویکرد انباشتگی نقش این رویکرد بر این امر تاکید میورزد که تعدد نقشها به طور مطلق نمیتوانند زیانآور یا سودمند تلقی شوند بلکه فشارزایی یا خشنود کنندگی نقشهای چندگانه بسته به عوامل و شرایطی نظیر کیفیت ویژگیهای شخصیتی فرد و عوامل ساختار اجتماعی نظیر پایگاه یا منزلت اجتماعی و میزان حمایت ادارک شده از دیگران، مهم در نتایج ایفای چند نقش موثر بودهاند(Swanson,1998). رویکرد انباشتگی نقش به منافع بالقوه نقشهای چندگانه تاکید دارد. به این معنا که اگر فرد تعهد زیادی به همه نقشهای خود داشته باشد میتواند بدون احساس فشار و تنش، تمامی نقشهای خود را توسعه بخشد. براساس این رویکرد احساس تعهد، انرژی و زمان لازم برای همه نقشها را به وجود خواهد آورد و این منشاء احساس موفقیت و رضایت درفرد میشود(Roxburgh, 1999). دراین راستا زیبر تحت عنوان فرضیه تجمع نقشها به منافع حاصل از تکثر نقشهای زنان اشاره میکند و معتقد است داشتن نقشهای متعدد موجب دسترسی به منابعی مانند امنیت، منزلت، ارتقاء پایگاه اجتماعی و برخورداری بیشتر از حمایت اجتماعی میشود(نقل از احمدنیا، 1380). اما از نظر هیپارد و پوپ ایجاد تعادل میان انتظارات مربوط به نقشهای شغلی و خانوادگی ممکن است با احساس خستگی، نگرانی، تقصیر، فشار روانی و اضطراب آمیخته شود و بر سلامت روانی زنان تاثیر منفی بگذارد(همان). نظریه تضاد نقش اگر نقشهای شغلی بر نقشهای خانوادگی افزوده شوند، با توجه به آنکه هردو از نقشهای اجتماعی افراد محسوب میشوند، هر یک از این نقشها منابع در خور توجهی از زمان و انرژی فرد را تقاضا میکنند و تقاضاهای متعدد از قلمروهایکار و خانواده بر هم افزوده میشوند و فرد چون نمیتواند تقاضاهای هر دو نقش را برآورده کند، به اضافه بار و تعارض نقش دچار میشود. برای آن که شخص به کار یا خانواده تعهد شدید پیدا کند، باید از تعهد قوی به نقش دیگر صرف نظر کند که این موضوع به ویژه برای مادران شاغل که اشتغال تمام وقت دارند، بیشتر صادق است، به طوری که اشتغال تمام وقت آنها پیامدهای منفی برای سلامت روانی و روابط اجتماعی آنان در پی دارد(رستگارخالد، 1385).
نظریه فشار نقش ویلیام گود[6](1960)، مطابق با نظریه فشارنقش، نظام کلی نقش فرد را نظامی میداندکه مورد تقاضای بیش از حد میباشد به طوری که فرد قادر نیست به طور کامل پاسخگوی همه خواستهها باشد. بدین ترتیب احتمال بسیاری وجود دارد که فرد با حجم زیاد و ترکیب نامنظم و تعارضآمیز الزامات نقش مواجه گردد. به همین دلیل گود در آن دسته از فنونی که به شخص برای سازماندهی نظام نقش و کاهش فشار از طریق کنترل روابط اجتماعی توصیه میکند تاکید دارد. گود معتقد است که خانواده مرکز اصلی تخصیص نقش است و به همین دلیل نقش اساسی درکاهش فشار نقش افراد دارد. خانواده به عنوان یک نهاد حمایت کننده قوی برای مقابله با فشارهای تهدید کننده فرد، عمل میکند و عواطف عمیق درون خانواده از طریق وا داشتن هر فرد به تایید نمودن یا همدردی کردن با دیگران باعث کاهش فشار و در صورت فقدان نیز موجب افزایش فشار به فرد میشود. بدین ترتیب مطابق نظرگود، وجود فضای همدلانه در خانواده موجب میشود که انرژی بسیار کمتری از افراد صرف شود و درنتیجه مقدار زیادی انرژی برای نقشهای پر خواستتر آنان باقی بماند، همچنین این فضای همدلانه باعث میشود بدون از دست دادن انرژی، برخی نقشها را ایفاء کرد و حتی برای استفاده در آن نقش یا ایفای سایر نقشها، تولید انرژی نمود(به نقل از رستگارخالد، 1382).
دیدگاه عقلایی دیدگاه عقلایی بیان میکند که بین ساعات صرف شده در کار و خانواده و میزان تعارض تجربه شده رابطه مستقیمی برقرار است. هر چه اشخاص ساعات زیادتری را در نقش شغلی یا خانوادگی بگذرانند احتمال این که تعارض بین نقش را تجربه کنند زیادتر خواهد شد. افراد شاغل ساعاتی را که به خانواده اختصاص میدهند، کمتر از مقدار زمانی است که در شغل صرف میکنند. بنابراین احتمال تجربه تداخل شغل با خانواده بیشتر از تداخل خانواده با شغل میباشد. البته زنان در مقایسه با مردان بر حسب تقسیم جنسیتی کار تمایل یا اجبار بیشتری برای گذراندن ساعات زیادتر درخانه و امور خانوادگی دارند، لذا تداخل خانواده با شغل بیشتری را تجربه می کنند(رستگارخالد، 1385).
دیدگاه تاثیرپذیری نامتقارن نقش پلک(1977)، در نظریه تاثیرپذیری نامتقارن نقشهای کاری و خانوادگی مطرح مینماید که نقشهای زنان در خانه، نقشهای آنان در محیط کار را تحتالشعاع قرار میدهد، زیرا که زنان به طور سنتی و بر حسب تقسیم کار مسئولیت اصلی در اداره امور و خواستههای خانواده را دارا هستند و در مقابل در میان مردان نقشهای مربوط به کار، نقشهای خانوادگی را تحتتاثیر قرار میدهند. به دلیل آنکه آنان بیشتر بیرون از خانه مشغول هستند و تمایل بیشتری دارند تا از اوقات خود در خانه برای رهایی از فشارهای محیط کار استفاده کنند(Frone et al, 1992). مطابق با نظریه پلک احتمال بیشتری وجود دارد که مردان در مقایسه با زنان، اجازه دهند تعارض کاری به حوزه نقشهای خانوادگی ریزش پیدا کند و در نتیجه آنان تعارض را از کار به خانواده تجربه میکنند. در حالی که برای زنان احتمال بیشتری دارد که مسئولیتهای خانوادگی وارد زندگیکاری و نقش شغلی آنان شده و بر آن تاثیرگذارد. در نتیجه آنان تعارض را از خانواده به کار تجربه می کنند(Duxbury & Higgins, 1991).
دیدگاه جنسیتی نقش از نظر این دیدگاه تفاوت اساسی در رابطه با تعارض کار- خانواده بین زنان و مردان وجود دارد. چون نقشهای سنتی رایج در فرهنگ، تاکیدهای متفاوتی برای مردان و زنان تجویز میکنند. مثلاً کار و شغل را برای مردان و مسئولیتهای خانهداری و مراقبت از کودکان را برای زنان تاکید مینمایند. این اصل همان تقسیم سنتی و جنسیتی کار است که در نظریه پارسونز در توصیف سنتی نقشهای ابزاری مردان و نقشهای بیانگر زنان به خوبی بیان شده است. نقش عمده نظریههای جنسیت نشان دادن این مطلب استکه موقعیت زنان در بازار کار را میتوان به عنوان جزئی از کل سیستم اجتماعی که در آن زنها تابع هستند، در نظر گرفت(کار، 1378). گرین هاوس و بیوتل(1985)، بیان میکنند که همان گونه که هویتهای شغلی با خانوادگی فرد برای او مهمتر یا برجستهتر میشود، وی به آن نقش تعلق بیشتری میباید و ممکن است نسبت به ایفای آن، از سطوح بالاتری از انگیزش برخوردار گردد. در این حالت، فرد نسبت به فشارهای محیطی در آن نقش حساستر و موفقیتها و پاداشهای مربوط به آن نقش برایش مهم میگردد و در نتیجه تعهد زمانی بیشتر، به آن نقش پیدا میکند و این وضع روی هم رفته سبب فشارهایی میشود که میتواند باعث برخورد آن نقش با نقشهای دیگر فرد شود. بدین ترتیب، مرزهای کار– خانواده نفوذپذیر میشود یعنی شخص اجازه میدهد که خواستهای یک نقش به حوزه نقش دیگر وارد شود و این تجاوزات به افزایش تعارض کار با خانواده منجر میشود(رستگارخالد، 1385).
فرضیههای تحقیق - به نظر میرسد تعارض کار– خانواده زنان شاغل بر حسب نوع شغل آنان متفاوت است. - به نظر میرسد تعارض کار– خانواده زنان شاغل بر حسب تحصیلات آنان متفاوت است. - به نظر میرسد بین سابقه کار زنان و تعارض کار – خانواده رابطه وجود دارد. - به نظر میرسد بین درآمد زنان با تعارض کار- خانواده رابطه وجود دارد.
تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها تعارض کار– خانواده تعریف نظری: گرین هاوس و بیوتل معتقدند، زمانی که دو یا چند نقش به وسیله یک فرد انجام گیرد تعارض درون نقشی حادث میشود و تعارض کار– خانواده ناشی از ناسازگاری این نقشها است. فرض اصلی آنها این است، زمان و انرژی که افراد برای انجام نقشهای کار و خانواده دارند، اندک است برای سنجش میزان شدت تعارض کار- خانواده از پرسشنامه 18مادهای سنجه تعارض کار– خانواده (Carlson et al, 2000)، استفاده شده است که توضیحات کاملتر در مورد این ابزار در بخش روش- شناسی تحقیق آمده است.
روششناسی تحقیق این تحقیق از لحاظ زمانی از نوع مقطعی میباشد چون در یک مقطع زمانی انجام میگیرد و از لحاظ ژرفایی از نوع تحقیقات پهنانگر و از لحاظ معیار اجرایی تحقیق کاربردی، از نظر گردآوری اطلاعات جزو روشهای تحقیق اسنادی و میدانی محسوب میشود. این تحقیق از لحاظ روابط بین متغیرهای مستقل و وابسته از نوع مطالعات همبستگی و با توجه به این که شامل جمعآوری اطلاعات به طور مستقیم از گروهی از افراد است و نتایج به دست آمده از نمونه به کل جامعه آماری تعمیم داده میشود از نوع پیمایشی میباشد و با توجه به این که محقق هیچ نوع دخل و تصرفی در متغیرهای مستقل ندارد از این لحاظ جزو تحقیقات پس رویدادی محسوب می شود. جامعه آماری در این تحقیق شامل کلیه زنان شاغل متاهل در نهادهای دولتی شهر تبریز میباشد. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران و با سطح خطای 5 درصد تعداد 278 نفر تعیین شدکه برای دقت بیشتر و در نظر گرفتن مقادیر پرت تعداد 300 عدد پرسشنامه توزیع شد. روش نمونهگیری نیز نمونهگیری تصادفی ساده میباشد. برای سنجش میزان شدت تعارض کار- خانواده از پرسشنامه 18 مادهای سنجه چندبعدی تعارض کار– خانواده، کارلسون و همکاران(2000)، استفاده شده است که این مقیاس ابعاد شش گانه تعارض کار– خانواده را مورد ارزیابی قرار میدهد. دامنه پاسخها از گزینه یک (کاملاً موافقم) تا پنج (کاملاً مخالفم) با استفاده از مقیاس لیکرت است. نمره بالاتر در این آزمون نشان دهنده تعارض کار– خانواده بیشتر خواهد بود. مادههای این پرسشنامه به شش مقوله سه مادهای تقسیم میشوند. به این صورت که سه ماده اول، تعارض کار- خانواده مبتنی بر زمان (یعنی مدت زمانی که صرف انجام شغل میشود از صرف وقت برای فعالیتهای خانوادگی میکاهد)، سه ماده دوم، تعارض خانواده– کار مبتنی بر زمان (یعنی مدت زمانی که صرف انجام فعالیتهای خانوادگی میشود از صرف وقت برای شغل میکاهد، سه ماده سوم، تعارض کار- خانواده بر مبنای توان فرسایی (یعنی میزان انرژی که صرف انجام شغل میشود از صرف انرژی برای فعالیتهای خانوادگی میکاهد)، سه ماده چهارم تعارض خانواده- کار بر مبنای توان فرسایی (یعنی میزان انرژیکه صرف فعالیتهای خانوادگی انجام میشود از صرف انرژی برای شغل میکاهد)، سه ماده پنج، تعارض کار– خانواده مبتنی بر رفتار (یعنی تداخل کردن رفتارها و هنجارهای کاری در رفتارها و هنجارهای خانوادگی) و سه ماده ششم تعارض خانواده- کار مبتنی بر رفتار (یعنی تداخل کردن رفتارها و هنجارهای خانوادگی در رفتارها و هنجارهای کاری) را میسنجد. کارلسون و همکارانش(2000)[7]، برای این آزمون میزان ضرایب پایایی با آلفای کرونباخ بین 0.78 و 0.87 گزارش کردهاند. همچنین در مطالعه واتای، نیشکیدو و موراشیما(2006)، روایی و پایایی این ابزار را در 6 خرده مقیاس بین 0.77 تا 0.92 گزارش کردهاند. رسولی(1388)، پس از ترجمه آن و تطبیقش با شرایط فرهنگی ایران، روایی محتوایی این پرسشنامه با استفاده از نظرات 10 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاههای علوم پزشکی، بهزیستی و توانبخشی ایران بالا گزارش کرده است و پایایی این پرسشنامه را بااستفاده ازنظر 20 نفر از پرستاران بیمارستانهای همدان بعد از دو هفته آزمون مجدد بین 66/0 تا 89/0 و انسجام درونی آن را با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 84/0 گزارش کرده است. دراین تحقیق نیز پایایی سوالات و ساختن شاخصهای سنجش متغیرها از آلفای کرونباخ استفاده شده است که میزان آن برای متغیر تعارض کار- خانواده مبتنی بر زمان برابر با 87/0، متغیر تعارض خانواده– کار مبتنی بر زمان برابر با 82/0، متغیر تعارض کار– خانواده بر مبنای توان فرسایی برابر با 88/0، متغیر تعارض خانواده– کار بر مبنای توان فرسایی برابر با 82/0، متغیر تعارض کار– خانواده مبتنی بر رفتار برابر با 76/0، متغیر خانواده– کار مبتنی بر رفتار برابر با 86/0 محاسبه شده است. روش گردآوری اطلاعات این تحقیق از طریق میدانی میباشد که با توجه به در اختیار بودن موضوع مورد مطالعه و دسترسی به آن در نظر گرفته شده است که با مراجعه مستقیم به نمونههای مورد نظر انجام میگیرد. در این تحقیق با استفاده از نرم افزار SPSS از جداول یک طرفه و دو طرفه و همچنین از شاخصهای مرکزی مانند میانگین و به منظور آزمون فرضیههای تحقیق از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس استفاده شد. البته قبلاً مقادیر پرت و انتهایی بررسی شده و نرمال بودن توزیع دادهها به وسیلۀ آزمون کلموگروف اسمیرنوف بررسی گردید.
توصیف متغیرها و عوامل مرتبط با تحقیق یکی از متغیرهای اصلی تحقیق رسته شغلی پاسخگویان میباشد که 43 نفر (3/14درصد) در رسته آموزشی، 48 نفر (16درصد) در رسته درمانی، 48 نفر (16درصد) در رسته فنی، 72 نفر (24 درصد) در رسته دفتری، 49 نفر (3/16درصد) در رسته خدماتی و 40 نفر (3/13درصد) در رسته مالی مشغول به کار هستند. از نظر تحصیلات نیمی از پاسخگویان یعنی 50.3 درصد دارای مدرک تحصیلی لیسانس میباشند و کسانی که دارای مدارک بالای لیسانس یا زیر لیسانس هستند تقریبا دارای توزیعی متوازن (هر کدام 25 درصد) هستند. میانگین سابقه کار پاسخگویان 61/8 سال و میانگین درآمد آنها نیز 13944000 ریال میباشد.
جدول شماره (1): وضعیت توصیفی شاخصهای تعارض کار- خانواده- کار
جدول شماره (1) وضعیت توصیف متغیر اصلی تحقیق (تعارض کار- خانواده- کار) را نشان میدهد که تعارضکار و خانواده مبتنی بر زمان با میانگین 84/2، تعارض خانواده و کار مبتنی بر زمان با میانگین 07/2، تعارضکار و خانواده مبتنی بر توانفرسایی با میانگین 98/2، تعارض خانواده و کار مبتنی بر توانفرسایی با میانگین 33/2، تعارض کار و خانواده مبتنی بر رفتار با میانگین 82/2 و تعارض خانواده و کار مبتنی بر رفتار با میانگین 71/2 بیانگر تعارضی درحد متوسط و اندکی بالاتر ازآن در همه شاخصها میباشد.
یافتهها - آزمون فرضیه اول: تعارض کار-خانواده بر حسب نوع شغل پاسخگویان متفاوت است. برحسب نتیجه آزمون تحلیل واریانس، میتوان گفت بر حسب متغیر نوع شغل تعارض کار- خانواده کلی متفاوت میباشد. به طوری که مقدار Fمحاسبه شده برابر با (8.399F= و 0.000p<) تعیین گردیده است. لذا فرضیه پژوهش مبنی بر وجود تفاوت در تعارض کار- خانواده کلی بر حسب نوع شغل پاسخگویان متفاوت میباشد. با نگاهی به جدول شماره (2) میتوان این تفاوتها را در میانگین گروههای مختلف شغلی مشاهده نمود. همان گونه که در جدول مذکور میتوان دید، میانگین تعارض کار- خانواده کلی در مشاغل خدماتی با میانگین 56.5918 بیش از سایر مشاغل میباشد. بعد از مشاغل خدماتی به ترتیب مشاغل دفتری با میانگین 48.1389 و مشاغل درمانی با میانگین 46.4167 در مدارج بعدی قرار دارند. کمترین میانگین متعلق به مشاغل آموزشی با میانگین 42.5116 میباشد. درجدول مذکور تفاوت میانگین- های ابعاد فرعی تعارض کار- خانواده از جمله تعارض کار- خانواده بر حسب زمان، توانفرسایی و رفتار و خرده ابعاد هر کدام از این ابعاد نیز به همراه ارقام میانگین هر کدام از ابعاد و خرده ابعاد به اضافه آزمون- های مربوطه ذکر شده است . یکی از خرده مقیاسهای تعارض کار- خانواده ، تعارض بر حسب زمان میباشد که از خرده مقیاس- های تعارض کار- خانواده بر حسب زمان و تعارض خانواده- کار بر حسب زمان تشکیل شده است که آزمون تحلیل واریانس مرتبط با آن بیانگر تفاوت معنیدار خرده مقیاس اول (تعارض کار- خانواده بر حسب زمان) با (13.216 F=و 0.000p<)، خرده مقیاس دوم (تعارض خانواده- کار بر حسب زمان) با (6.216 F=و0.000 p<) و مقیاس کلی(تعارض کار- خانواده- کار بر حسب زمان) با (14.507 F=و 0.000 p< ) برحسب شغل میباشد. یکی دیگر از خرده مقیاسهای تعارض کار- خانواده ، تعارض بر حسب توانفرسایی میباشد که از خرده مقیاسهای تعارض کار- خانواده بر حسب توان و تعارض خانواده- کار بر حسب توان تشکیل شده استکه آزمون تحلیل واریانس مرتبط با آن بیانگر تفاوت معنیدار خرده مقیاس اول (تعارضکار- خانواده بر حسب توان) با (5.884 F=و 0.000p<)، خرده مقیاس دوم (تعارض خانواده- کار بر حسب توان) با (5.268 F=و 0.000p<) و مقیاس کلی (تعارض کار- خانواده- کار بر حسب توان) با (6.859 F=و 0.000p<) بر حسب شغل میباشد. یکی دیگر از خرده مقیاسهای تعارض کار- خانواده، تعارض بر حسب رفتار میباشد که از خرده مقیاسهای تعارض کار- خانواده بر حسب رفتار و تعارض خانواده- کار بر حسب رفتار تشکیل شده است که آزمون تحلیل واریانس مرتبط با آن بیانگر تفاوت غیرمعنی دار خرده مقیاس اول (تعارض کار- خانواده بر حسب رفتار) با (1.663 F=و 0.143p<)، خرده مقیاس دوم (تعارض خانواده- کار بر حسب رفتار) با (1.664 F=و 0.143p<) و مقیاس کلی (تعارض کار- خانواده- کار بر حسب رفتار) با (0.810 F=و 0.111p<) بر حسب شغل میباشد.
جدول شماره (2): تفاوت میانگین شاخص های تعارض کار- خانواده بر حسب شغل پاسخگویان
- آزمون فرضیه دوم: تعارض کار- خانواده بر حسب سطح تحصیلات پاسخگویان متفاوت است. برحسب نتیجه آزمون تحلیل واریانس، میتوان گفت برحسب متغیر سطح تحصیلات، تعارض کار- خانواده کلی متفاوت می باشد. به طوریکه مقدار Fمحاسبه شده برابر با (8.982 F=و 0.000p<) تعیین گردیده است. لذا فرضیه پژوهش مبنی بر وجود تفاوت در تعارض کار- خانواده کلی برحسب سطح تحصیلات پاسخگویان متفاوت میباشد. با نگاهی به جدول (3) میتوان این تفاوتها را درمیانگین گروههای مختلف تحصیلی مشاهده نمود. همان گونه که در جدول مذکور میتوان دید، میانگین تعارض کار- خانواده کلی در تحصیلات زیر لیسانس با میانگین 52.4400 بیش از سایر پاسخگویان میباشد. بعد از پاسخگویان با مدرک تحصیلی زیر لیسانس به ترتیب تحصیلات لیسانس با میانگین 46.1126 و تحصیلات بالای لیسانس با میانگین 44.3919 در مدارج بعدی قرار دارند. در جدول مذکور تفاوت میانگینهای ابعاد فرعی تعارض کار- خانواده از جمله تعارض کار- خانواده بر حسب زمان، توانفرسایی و رفتار و خرده مقیاسهای هر کدام از این ابعاد نیز به همراه ارقام میانگین هرکدام از ابعاد و خرده ابعاد به اضافه آزمونهای مربوطه ذکر شده است. یکی از خرده مقیاسهای تعارض کار- خانواده، تعارض بر حسب زمان میباشد که از خرده مقیاسهای تعارض کار- خانواده بر حسب زمان و تعارض خانواده- کار بر حسب زمان تشکیل شده است که آزمون تحلیل واریانس مرتبط با آن بیانگر تفاوت معنیدار خرده مقیاس اول (تعارض کار- خانواده بر حسب زمان) با (13.143 F=و 0.000p<)، خرده مقیاس دوم (تعارض خانواده- کار بر حسب زمان) با (8.454F= و 0.000p<) و مقیاس کلی (تعارض کار- خانواده- کار برحسب زمان) با (16.063F= و 0.000p<) بر حسب تحصیلات می باشد. یکی دیگر از خرده مقیاسهای تعارض کار- خانواده، تعارض بر حسب توانفرسایی میباشد که از خرده مقیاسهای تعارض کار- خانواده بر حسب توان و تعارض خانواده- کار بر حسب توان تشکیل شده است که آزمون تحلیل واریانس مرتبط با آن بیانگر تفاوت غیر معنیدار خرده مقیاس اول (تعارض کار- خانواده بر حسب توان) با (2.205 F=و 0.112p<)، تفاوت معنیدارخرده مقیاس دوم (تعارض خانواده- کار بر حسب توان) با (6.101 F=و 0.003p<) و مقیاس کلی (تعارض کار- خانواده- کار بر حسب توان) با (4.847 F=و 0.008p<) بر حسب تحصیلات میباشد. یکی دیگر از خرده مقیاسهای تعارض کار- خانواده، تعارض بر حسب رفتار میباشد که از خرده مقیاسهای تعارض کار- خانواده بر حسب رفتار و تعارض خانواده- کار بر حسب رفتار تشکیل شده است که آزمون تحلیل واریانس مرتبط با آن بیانگر تفاوت غیر معنیدار خرده مقیاس اول (تعارض کار- خانواده بر حسب رفتار) با (0.519 F=و 0.596p<)، تفاوت معنیدار خرده مقیاسدوم (تعارض خانواده- کار برحسب رفتار) با (4.613 F=و 0.011p<) و تفاوت غیر معنیدار مقیاس کلی (تعارض کار- خانواده- کار برحسب رفتار) با (5.536 F=و 0.081p<) بر حسب تحصیلات میباشد. جدول شماره (3): تفاوت میانگین شاخصهای تعارض کار- خانواده بر حسب تحصیلات پاسخگویان
- آزمون فرضیه سوم: بین تعارض کار- خانواده و سابقه کار پاسخگویان رابطه وجود دارد. برای آزمون این فرضیه از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد که نتیجه این آزمون را میتوان در جدول شماره (4) مشاهده نمود. میزان همبستگی کنش تعارض کار- خانواده کلی با سابقه شغلی افراد معنادار نمیباشد(0.033- r= و 0.57p<). یعنی هیچ ارتباط معنیداری بین این دو متغیر وجود ندارد. - آزمون فرضیه چهارم: بین تعارض کار- خانواده و درآمد پاسخگویان رابطه وجود دارد. برای آزمون این فرضیه از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد که نتیجه این آزمون را میتوان در جدول شماره (4) مشاهده نمود. میزان همبستگی تعارض کار- خانواده کلی با درآمد افراد معنادار میباشد و این رابطه یک رابطه معکوس می باشد. (0.216- r= و 0.000p<) یعنی به ازاء یک واحد افزایش در انحراف معیار درآمد به اندازه 0.216 از انحراف معیار تعارض کار- خانواده کاسته می شود. دراین جدول علاوه بر همبستگیهایی که توضیح آنها ارائه شد و مربوط به فرضیههای تحقیق میشوند سایر خرده مقیاسهای تعارض کار- خانواده از جمله تعارضهای، مرتبط با زمان، توان، و رفتار با متغیرهای مستقل سابقه کار و درآمد نشان داده شده است که به غیر از درآمد دیگر متغیرهای مستقل تغییر با خرده مقیاسهای تعارض کار- خانواده نیز ارتباط معنیدار و معکوس دارند.
جدول شماره (4): ضرایب همبستگی متغیرهای تعارض کار- خانواده با متغیرهای مستقل
نتیجهگیری این پژوهش با هدف شناخت میزان و عوامل موثر بر تعارض کار- خانواده بر اساس مدل گرین هاس و بیوتل انجام گرفت. گرین هاس و بیوتل تعارضات مبتنی بر زمان، توان و رفتار را به عنوان ابعاد مختلف تعارض کار- خانواده مطرح میکند. تعارض مبتنی بر زمان، هنگامی به وجود میآید که افراد به علت فشارهای حاصل از یک نقش، از انجام نقشهای دیگر باز میمانند. تعارض مبتنی بر تنش، اشاره به فشارهای تولید شده یک نقش داردکه بر روی عملکرد فرد در سایر حوزهها تاثیر میگذارد. تعارض مبتنی بر رفتار، به الگوهای خاص رفتاری درون یک نقش اشاره دارد که با انتظارات سایر نقشها ناسازگار استet al, 2009: 282) (Peters. نتایج تحقیق به طور خلاصه نشان میدهد میزان تعارض کار- خانواده بر حسب زمان در حد متوسط و کمی بیش از آن قرار دارد اما میزان تعارض خانواده- کار با میزانی اندکی کمتر از میانگین میباشد که نشان میدهد پاسخگویان تعارضاتی که کار آنها در خانواده و کارکرد خانوادگی آنها ایجاد میکند را بیش از میزان احساس تعارضی میدانند که خانواده در کارکرد شغلی آنها ایجاد نموده است. شاید به تعبیر دیگر بتوان عنوان نمود زمانی را که زنان شاغل در محیط شغلی سپری میکنند بیشتر در کارکرد خانوادگی آنها اختلال میکند در حالی که آنها کمتر اجازه میدهند که وظایف خانوادگیشان در شغلشان خللی وارد سازد. این موضوع شاید با نظر سایبر(1974)، همخوانی داشته باشد که در بررسیهای مرتبط با رابطه متقابل کار- خانواده با قبول فرضکمبود امکانات شخصی لازم برای حفظ تعهدات شغلی، معمولاً افراد روی پیوستار تعهد به کار در مقابل تعهد به خانواده جای داده میشدند. از نظر بایلبای و بایلبای(1989)، محدودیتهای ساختاری و هنجاری ناشی از تقسیم جنسیتی کار زنان را مجبور میکند از یکی به نفع دیگری بگذرند و به همین دلیل تعارض بیشتری را نسبت به مردان تجربه میکنند(سیدان، 1387). این موضوع را از نقطه نظر دیدگاه عقلایی نیز میتوان تبیین نمود. دیدگاه عقلایی بیان میکند که بین ساعات صرف شده در کار و خانواده و میزان تعارض تجربه شده رابطه مستقیمی برقرار است. هر چه اشخاص ساعات زیادتری را در نقش شغلی یا خانوادگی بگذرانند احتمال این که تعارض بین نقش را تجربه کنند زیادتر خواهد شد. افراد شاغل ساعاتی را که به خانواده اختصاص میدهند، کمتر از مقدار زمانی است که در شغل صرف میکنند. بنابراین احتمال تجربه تداخل شغل با خانواده بیشتر از تداخل خانواده با شغل میباشد. البته زنان در مقایسه با مردان بر حسب تقسیم جنسیتی کار تمایل یا اجبار بیشتری برای گذراندن ساعات زیادتر در خانه و امور خانوادگی دارند، لذا تداخل خانواده با شغل بیشتری را تجربه میکنند(رستگارخالد، 1385). البته این تبیین شاید بر خلاف تبیین پلک باشد. پلک(1977)، در نظریه تاثیرپذیری نامتقارن نقش- های کاری و خانوادگی مطرح مینماید که نقشهای زنان در خانه، نقشهای آنان درمحیط کار را تحت- الشعاع قرار میدهد، زیرا که زنان به طور سنتی و برحسب تقسیم کار مسئولیت اصلی در اداره امور و خواستههای خانواده را دارا هستند و درمقابل در میان مردان نقشهای مربوط به کار، نقشهای خانوادگی را تحت تاثیر قرار میدهند. به دلیل آن که آنان بیشتر بیرون ازخانه مشغول هستند و تمایل بیشتری دارند تا از اوقات خود در خانه برای رهایی از فشارهای محیط کار استفاده کنند(Frone et al, 1992)، همسو نبودن نقشهای اجتماعی و خانوادگی، موجب سستی و کاستی در نقشهای خانگی میشود و احتمال بروز تنش بین زن و شوهر را نیز افزایش میدهد(ساروخانی، 1373: 170). وجه دیگر تعارض کار- خانواده تعارضات مبتنی بر توانفرسایی میباشد که گویههای طرح شده بر اساس طیف 5 درجهای لیکرت میانگین بیانگر این مطلب است که آشفتگیهای ناشی از توانفرسایی مسئولیتهای شغلی اندکی بیش از میانگین (3.03) سبب میشود که فرد توان شرکت در فعالیتها و مسئولیتهای خانوادگی را از دست بدهد. این مساله را میتوان در ایفای نقشهای عاطفی زنان شاغل (میانگین 2.86) و انجام فعالیتهای لذتبخش (میانگین 3.04) نیز مشاهده کرد. از نظر هیبارد و پوپ تجمع نقشهای سنتی همسری و مادری و نقشهای جدید شغلی ممکن است به تضاد با نقش یا اضافهبار نقش منجر شود و سلامت زنان را به خطر اندازد. علاوه براین، احساس تقصیر و اضطراب که حاصل این تصور است که آنها نتوانستهاند به خوبی از عهده مسئولیت خانوادگی بر بیایند از علل عمده لطمه به سلامت روانی زنان محسوب میشود(احمدنیا، 1380: 74). اشتغال زنان بر روابط میان مادران و فرزندان آنان تاثیرگذار بوده و رشد عاطفی فرزندان را تحت تاثیر قرار خواهد داد(مهدوی، 1383: 18). در این مورد نیز نتایج نشان میدهد زنان شاغل مورد مطالعه بیش از آن که متوجه تعارضات شغلی مرتبط با خانواده باشد بیشتر بر تعارضات خانوادگی مرتبط با کار خود توجه نشان دادهاند. این مساله نشان میدهد پاسخگویانکمتر اجازه میدهند انرژی صرف شده درخانواده اختلالی در عملکرد شغلی آنان ایجاد کند. مطابق نظر مرتن(1957)، تعارض نقشها اساساً ریشه در ساختار اجتماعی دارد. او ویژگی اصلی ساختار اجتماعی جامعه را در این خصوصیت میبیندکه هر موقعیت اجتماعی نه با یک نقشواحد، بلکه با سلسلهای از نقشهای به هم پیوسته، که لازم و ملزوم یکدیگرند، شناخته میشود. بدین روی، هر گاه شخصی موقعیتی را اشتغال کند نه با یک انتظار واحد، بلکه همزمان با انتظارات متعدد رو به روست و غالباً برای افراد دشوار است که بتوانند به طور همزمان، جوابگوی الزامات متعدد باشند(روش بلا و اسپنله، 1372). گرین هاوس و بیوتل(1985)، بیان میکنند که همانگونه که هویتهای شغلی با خانوادگی فرد برای او مهم تر یا برجستهتر میشود، وی به آن نقش تعلق بیشتری میباید و ممکن است نسبت به ایفای آن، از سطوح بالاتری از انگیزش برخوردار گردد. در این حالت، فرد نسبت به فشارهای محیطی در آن نقش حساستر و موفقیتها و پاداشهای مربوط به آن نقش برایش مهم میگردد و در نتیجه تعهد زمانی بیشتر، به آن نقش پیدا میکند و این وضع روی هم رفته سبب فشارهایی میشود که میتواند باعث برخورد آن نقش با نقشهای دیگر فرد شود. بدین ترتیب، مرزهای کار– خانواده نفوذپذیر میشود. یعنی شخص اجازه میدهد که خواستهای یک نقش به حوزه نقش دیگر وارد شود و این تجاوزات به افزایش تعارض کار با خانواده منجر میشود(رستگارخالد، 1385). تداخل کردن رفتارها و هنجارهای کاری در رفتارها و هنجارهای خانوادگی و بلعکس یکی دیگر از ابعاد تعارضات میباشد که در تحقیق حاضر تحت عناوین تعارض کار- خانواده مبتنی بر رفتار و تعارض خانواده- کار مبتنی بر رفتار ذکر شده است که نتایج بیانگر میزان متوسط تعارض در این زمینه میباشد. چنین تداخلهایی ممکن است سبب بروز تعارضهای نقشی شود. زن شاغل اگر نتواند بین انتظارات نقشهای خود تعادل برقرار سازد دچار نوعی تعارض بین نقشی است که در آن فشارهای نقش بر آمده از حیطه کار و خانواده از هر دو طرف و از برخی جهات ناسازگار میباشد(Aycan, 2005). تعارض نقشی نه فقط از منظر افزودن انتظارات و توقعات بلکه به واسطه تاثیراتیکه در ایجاد هویت دوگانه در زنها میشود، میتواند در تشدید تعارضات نقش داشته باشد. هویتهای شغلی زنان اغلب تحتالشعاع نقشهای خانوادگی آنها است(چلبی، 1375: 24).
منابع احمدنیا، شیرین. (1380). برخی عوامل فرهنگی– اجتماعی مؤثر بر مشارکت محدود زنان. نامه انجمن جامعهشناسی ایران. ویژهنامه دومین همایش مسائل اجتماعی ایران، شماره 4. اعزازی، شهلا. (1376). جامعهشناسیخانواده (باتاکیدبرنقش،ساختاروکارکردخانوادهدردورانمعاصر). تهران: انتشارات روشنگران و مطالعات زنان. چاپ اول. بیگی، مینا. (1389). بررسی عوامل اثرگذار بر تضاد بین کار و خانواده. فصلنامه علوم مدیریت ایران. سال پنجم، شماره 20. چلبی، مسعود. (1375). جامعهشناسی نظم: تشریج و تحلیل نظم اجتماعی. تهران: نشرنی. رستگارخالد، امیر. (1385). خانواده -کار- جنسیت. انتشارات شورای فرهنگی- اجتماعی زنان. ساروخانی، باقر. (1373). مقدمهای بر جامعهشناسی خانواده. تهران: انتشارات سروش. چاپ اول. سیدان، فریبا. (1387). خانواده و ارتقای شغلی عوامل موثر بر میزان ارتقای شغلی زنان. مطالعات زنان. دوره 6، شماره 2، صص 116-89. کار، مهر انگیز. (1378). زنان در بازار کار ایران. تهران: روشنگران و مطالعات زنان. کاظمیپور، شهلا. (1383). نگرشمردمدربارهمنزلتمشاغلدرایرانوارزیابیمیزان ارتباطآنباویژگیهایاجتماعیاقتصادیافراد. تهران: مؤسسه کار و تامین اجتماعی. مهدوی، سید محمدصادق. (1383). خوانش انتقادی اشتغال زنان. حوراء (نشریه داخلی دفتر مطالعات و تحقیقات زنان). ش 8، ص 18. Aryee, Samul & Luk, Vivienne. (1996). Balancing two major parts of adult lifeexperience work and family identity among dual earner couples human relations. Studies sex roles Regression analysis families & family life dual career couplessocial research families & family life Employment. Vol, 49, lssue4. Aycan, Z. (2005). Relative Contributions of childcare.Spousal support and organizational support in reducing Work- family conflict for men and women: The case of turkey. Sexroles: a Journal of Research. Bielby, T. and Denies., D. Bielby (1989). family ties: balancing commitments to work and family in dual earner households American. Sociological review. Vo1. 54 october. Carlson, D. S., Kacmar, K. M., Williams, L., J. (2000). Construction and initial validation of amultidimensional measure of work-family conflict. Journal of Vocational Behavior. 56, P.p: 249-276. Clark, J. M. (1997). Role strain on working mothers. Missouri western state college. 1, P.p: 45-50. Duxbury, linda Elizabeth Christopher Alan, Higgins. (1991). Gender differences in work-family conflict. journal of applied psychology. vol. 76, no. 1. Frone Michal R. and Marcia Russell and M. Lynne Cooper. (1992). Antecedents andoutcomes of the work family interface. journal of applied psychology. Vol. 77, No. 1. P: 124. Goode, W., J. (1960). A theory of role strain American, Sociological Review. Greenhaus Jefry H, and Nicholas J. Beutell. (1985). sources of conflict between work and family roles. academy of management review. vol.10, no. 1. Roxburgh, Susan. (1999). Exploring the work and family relationship. journal offamily lssue Beverly Hillis. Vol. 2, No. 6. Peters, P., Dulk, L. d., & Lippe, T. v. (2009, August). The effects of time spatial flexibility and new working conditions on employees’ work-life balance: the Dutch case. Community, Work & Family. 12 (3), P.p: 279-297. Porter, S. & Ayman, R. (2010). Work flexibility as a mediator of the relationship between workfamily conflict and intention to quit. Journal of Management & Organization. 16 (3), P.p: 411-424. Sieber Asm, D. (1974). Toward a theory of role accumulation. Bureau of applied social research Columbia university, American Sociological, review. Vol. 39, August. Swanson V. & K., G. Power & R., J. Simpson. (1998). Occupational stress and family life: Acomparison of mate and female doctor. journal of occupational and organizationalpsychology. leiceter, Vol. 71, No. 3. P: 239.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
احمدنیا، شیرین. (1380). برخی عوامل فرهنگی– اجتماعی مؤثر بر مشارکت محدود زنان. نامه انجمن جامعهشناسی ایران. ویژهنامه دومین همایش مسائل اجتماعی ایران، شماره 4. اعزازی، شهلا. (1376). جامعهشناسیخانواده (باتاکیدبرنقش،ساختاروکارکردخانوادهدردورانمعاصر). تهران: انتشارات روشنگران و مطالعات زنان. چاپ اول. بیگی، مینا. (1389). بررسی عوامل اثرگذار بر تضاد بین کار و خانواده. فصلنامه علوم مدیریت ایران. سال پنجم، شماره 20. چلبی، مسعود. (1375). جامعهشناسی نظم: تشریج و تحلیل نظم اجتماعی. تهران: نشرنی. رستگارخالد، امیر. (1385). خانواده -کار- جنسیت. انتشارات شورای فرهنگی- اجتماعی زنان. ساروخانی، باقر. (1373). مقدمهای بر جامعهشناسی خانواده. تهران: انتشارات سروش. چاپ اول. سیدان، فریبا. (1387). خانواده و ارتقای شغلی عوامل موثر بر میزان ارتقای شغلی زنان. مطالعات زنان. دوره 6، شماره 2، صص 116-89. کار، مهر انگیز. (1378). زنان در بازار کار ایران. تهران: روشنگران و مطالعات زنان. کاظمیپور، شهلا. (1383). نگرشمردمدربارهمنزلتمشاغلدرایرانوارزیابیمیزان ارتباطآنباویژگیهایاجتماعیاقتصادیافراد. تهران: مؤسسه کار و تامین اجتماعی. مهدوی، سید محمدصادق. (1383). خوانش انتقادی اشتغال زنان. حوراء (نشریه داخلی دفتر مطالعات و تحقیقات زنان). ش 8، ص 18. Aryee, Samul & Luk, Vivienne. (1996). Balancing two major parts of adult lifeexperience work and family identity among dual earner couples human relations. Studies sex roles Regression analysis families & family life dual career couplessocial research families & family life Employment. Vol, 49, lssue4. Aycan, Z. (2005). Relative Contributions of childcare.Spousal support and organizational support in reducing Work- family conflict for men and women: The case of turkey. Sexroles: a Journal of Research. Bielby, T. and Denies., D. Bielby (1989). family ties: balancing commitments to work and family in dual earner households American. Sociological review. Vo1. 54 october. Carlson, D. S., Kacmar, K. M., Williams, L., J. (2000). Construction and initial validation of amultidimensional measure of work-family conflict. Journal of Vocational Behavior. 56, P.p: 249-276. Clark, J. M. (1997). Role strain on working mothers. Missouri western state college. 1, P.p: 45-50. Duxbury, linda Elizabeth Christopher Alan, Higgins. (1991). Gender differences in work-family conflict. journal of applied psychology. vol. 76, no. 1. Frone Michal R. and Marcia Russell and M. Lynne Cooper. (1992). Antecedents andoutcomes of the work family interface. journal of applied psychology. Vol. 77, No. 1. P: 124. Goode, W., J. (1960). A theory of role strain American, Sociological Review. Greenhaus Jefry H, and Nicholas J. Beutell. (1985). sources of conflict between work and family roles. academy of management review. vol.10, no. 1. Roxburgh, Susan. (1999). Exploring the work and family relationship. journal offamily lssue Beverly Hillis. Vol. 2, No. 6. Peters, P., Dulk, L. d., & Lippe, T. v. (2009, August). The effects of time spatial flexibility and new working conditions on employees’ work-life balance: the Dutch case. Community, Work & Family. 12 (3), P.p: 279-297. Porter, S. & Ayman, R. (2010). Work flexibility as a mediator of the relationship between workfamily conflict and intention to quit. Journal of Management & Organization. 16 (3), P.p: 411-424. Sieber Asm, D. (1974). Toward a theory of role accumulation. Bureau of applied social research Columbia university, American Sociological, review. Vol. 39, August. Swanson V. & K., G. Power & R., J. Simpson. (1998). Occupational stress and family life: Acomparison of mate and female doctor. journal of occupational and organizationalpsychology. leiceter, Vol. 71, No. 3. P: 239.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,907 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,150 |