تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,621 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,331,357 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,377,660 |
مقایسه کهنالگوهای یونگ با شیوة عرفانی ابوسعید | ||
ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی | ||
مقاله 2، دوره 13، شماره 47، شهریور 1396، صفحه 67-97 اصل مقاله (461.55 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
تقی اژهای1؛ مهدی عرب جعفری* 2 | ||
1استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان | ||
2دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان | ||
چکیده | ||
عارفان مسلمان و یونگ نظریات و تعالیم همانندی دارند. کهنالگوهای یونگ، بهویژه دو کهنالگوی سایه و نقاب را میتوان به تعالیم عارفان مسلمان نزدیک دانست. ویژگیهایی که یونگ برای کهنالگوی سایه برمیشمارد، نزدیک به ویژگیهایی است که عارفان اسلامی برای نفس برمیشمارند و عبادتها و ریاضتهایی که عارفان برای رام کردن نفس انجام میدهند تا حدودی همانند کهنالگوی نقاب در نزد یونگ است. البته به دلیل متفاوت بودن هدف و مبانی معرفتی یونگ و عارفان، تفاوتهایی نیز در روش آنان وجود دارد. این پژوهش میکوشد این دو کهنالگو در نزد یونگ را با تعالیم ابوسعید ابوالخیر تطبیق و مقایسه کند. نگارنده کوشیده است با نگاهی مقایسهای شباهتها و تفاوتهای این دو شیوه معرفتی را تبیین کند و نمودهای سایه را در اندیشة ابوسعید بنمایاند و با یافتن انواع نقاب در دیدگاه وی نقش مثبت و منفی آنها را بیان کند. نتیجه پژوهش نشان میدهد که هدف یونگ سازگار و هماهنگ کردن انسان با جامعه و رساندن او به فردیت در همین اجتماع است، ولی هدف ابوسعید رساندن انسان به حقیقت است. | ||
کلیدواژهها | ||
عرفان اسلامی؛ ابوسعید ابوالخیر؛ یونگ؛ کهنالگوها؛ نقاب و سایه | ||
مراجع | ||
قرآن کریم. 1386. ترجمه مهدی الهی قمشهای. چاپ سوم. تهران: سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی. بتولی، سید محمدعلی. 1376. با یونگ و سهروردی (مبانی فلسفی و عصبشناختی نظریه یونگ). تهران: اطلاعات. جمالالدین ابوروح لطف الله بن ابی سعیدبن ابی سعد. 1384. حالات و سخنان ابوسعیدابوالخیر. مقدمه. تصحیح و تعلیقات محمدرضا شفیعی کدکنی. چاپ ششم. تهران: سخن. حافظ شیرازی، خواجه شمس الدین محمد. 1367. دیوان. باهتمام محمد قزوینی و قاسم غنی. چاپ پنجم. تهران: زوّار. دایر، وین. 1386. درمان با عرفان. ترجمه جمال هاشمی. چاپ دهم. تهران: شرکت سهامی انتشار. روضاتیان، سیده مریم و همکاران. 1391. «نقد و تحلیل کهنالگوی سایه با توجه به مفهوم نفس در عرفان»، نشریه ادب و زبان دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمان، س 15. ش 32. پاییز و زمستان. صص 85- 103. سجادی راد، صدیقه و کریم سجادی راد. 1389. «بررسی نقاب و سایه یونگ در غزلیات سنایی»، فصلنامه ادب و عرفان، دوره2، ش5، صص8-92. شریعت باقری، محمد و مهدی، عبدالملکی. 1387. تحلیل روانشناختی خودشکوفایی از دیدگاه مولانا و راجرز. چاپ دوم. تهران: دانژه. شفیعی کدکنی، محمدرضا. 1385. چشیدن طعم وقت. از میراث عرفانی ابوسعید ابوالخیر. تهران: سخن. شمیسا، سیروس. 1371. داستان یک روح. چاپ اول. تهران: فردوس و مجید. ـــــــــــــــ . 1381. نقد ادبی. چاپ سوم. تهران: فردوس. شولتز، دوان پی. سیدنی آلن شولتز. 1385الف. تاریخ روانشناسی نوین. ترجمه علی اکبر سیف و همکاران. تهران: رشد. ـــــــــــــــــــــــــــــ . 1385ب. نظریههای شخصیت. ترجمة یحیی سید محمدی. چاپ نهم. تهران: ویرایش. عزالدین کاشانی، محمودبن علی. 1385. مصباحالهدایه و مفتاحالکفایه. مقدمه. تصحیح و توضیحات عفت کرباسی و محمدرضا برزگر خالقی. چاپ دوم. تهران: زوار. غنی، قاسم. 1340. بحث در آثار و افکار و احوال حافظ. جلد دوم (تاریخ تصوف در اسلام) چاپ دوم. تهران: زوّار. فوردهام، فریدا. 1346. مقدمهای بر روانشناسی یونگ. ترجمة مسعود میربها. تهران: سازمان انتشارات اشرفی. قشقایی، سعید. 1390. «بررسی کهنالگوی سایه و انطباق آن با نفس در مثنویهای عطار»، فصلنامه ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی، س7، ش 25، زمستان. قشیری، ابوالقاسم عبدالکریم بن هوازن. 1387. رساله قشیریه. ترجمة ابوعلی حسن بن احمد عثمانی. تصحیح بدیع الزمان فروزانفر. چاپ اول. تهران: زوّار. کاکس، دیوید. 1383. روانکاوی و روانشناسی تحلیلی (مقدمه بر اثر ک. گ. یونگ). ترجمه سپیده رضوی. تهران: پیک فرهنگ. کزازی، میرجلال الدین. 1372. رؤیا، حماسه، اسطوره. تهران: مرکز. محمدبن منور میهنی. 1385. اسرارالتوحید فی مقامات شیخ ابوسعیدابوالخیر. مقدمه، تصحیح، تعلیقات محمدرضا شفیعی کدکنی. چاپ ششم. تهران: آگاه. محمدی، علی و مریم اسمعلیپور. 1391. «بررسی تطبیقی کهنالگوی نقاب در آرای یونگ و رد پای آن در غزلهای مولانا (غزلیات شمس)»، فصلنامه ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی، س8، ش26، صص 151-183. مورنو، آنتونیو. 1386. یونگ، خدایان و انسان مدرن. ترجمه داریوش مهرجویی. چاپ چهارم. تهران: مرکز. مولوی، جلال الدین محمد. 1386. فیه ما فیه. تصحیح بدیع الزمان فروزانفر. چاپ پنجم. تهران: نامک. میرباقری فرد، سید علی اصغر و همکاران. 1388. «علل پایبندی پیروان مکتب عرفانی بغداد به رعایت شریعت»، مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی، س17. ش 64. بهار، صص 65- 90. نجم رازی، عبدالله بن محمد. 1384. مرصادالعباد. به اهتمام محمدامین ریاحی. چاپ یازدهم. تهران: علمی و فرهنگی. هال، کالوین اس و ورنون جی نورد بای. 1375. مبانی روانشناسی تحلیلی یونگ. ترجمه محمد حسین مقبل. تهران: جهاد دانشگاهی تربیت معلم. یاوری، حورا. 1374. روانکاوی و ادبیات. چاپ اول. تهران: تاریخ ایران. یونگ، کارل گوستاو. 1368. چهار صورت مثالی. ترجمه پروین فرامرزی. مشهد: آستان قدس رضوی. ـــــــــــــــــ . 1372. روانشناسی ضمیر ناخودآگاه. ترجمه محمد علی امیری. تهران: علمی و فرهنگی. ــــــــــــــــ . 1377. انسان و سمبلهایش. ترجمه محمود سلطانیه. چاپ اول. تهران: جامی.
English Source
Jung.Carl Gustav. 1960. Archetype and the collective | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 716 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 749 |