تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,556 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,597,698 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,653,921 |
استراتژی توسعه پایدار گردشگری در استان آذربایجان غربی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اکوسیستم های طبیعی ایران | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 3، دوره 8، شماره 1 - شماره پیاپی 27، خرداد 1396، صفحه 27-45 اصل مقاله (611.35 K) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: پژوهشی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
بهروز سبحانی* 1؛ وحید صفریان زنگیر2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1دانشیار اقلیم شناسی، گروه جغرافیای طبیعی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه محقق اردبیلی،ایران*(مسوول مکاتبات) sobhaniardabil@gmail.comemail: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2دانشجوی دکتری اقلیم شناسی، گروه جغرافیای طبیعی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه محقق اردبیلی، ایران | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Today, tourism is an industry beyond the socio-economic phenomenon has become global. West Azerbaijan province, a center of tourist attraction in the national and international level in the country is considered. The province because of its proximity to the lake, a neighborhood with several countries, each year hosts a large number of domestic and foreign tourists. In addition, the province has perfect weather and valuable natural potentials that have failed standard range of appropriate capacity to attract tourists. In this study, using multiple factors by examining the criteria for major, minor and major options Tourism SWOT and AHP methods were analyzed. Results indicate that there based on SWOT natural landscape with a score of 4/6 and 4/3 are attractive places of historical Rating strengths And lack of health facilities and lack of parking with a score of 0/37 to 0/36 points were identified as weaknesses. AHP method was determined by examining indicators of temperature with a total weight of 2/356, 1/546 and relative humidity with a total weight of natural landscapes Weight Assembly 0/986 with the most important criteria in West Azarbaijan province are attracting tourists | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلید واژه: گردشگری پایدار؛ مدلهای AHP و SWOT؛ استان آذربایجان غربی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
استراتژی توسعه پایدار گردشگری در استان آذربایجان غربی بهروز سبحانی*[1]، وحید صفریان زنگیر[2] تاریخ دریافت: 19/12/95 ، تاریخ پذیرش: 25/02/96
چکیده امروزه گردشگری فراتر از یک صنعت، به پدیدهای اجتماعی- اقتصادی در سطح جهانی تبدیل شده است. استان آذربایجان غربی یکی از مراکز جذب گردشگر در سطح ملی و بینالمللی در کشور به حساب میآید. این استان به دلیل همجواری با دریاچه ارومیه، همسایگی با چند کشور، هر ساله میزبان تعدادی زیادی از گردشگران داخلی و خارجی است. علاوه بر این، این استان دارای آب و هوای مناسب و پتانسیلهای طبیعی با ارزشی است که تاکنون از ظرفیت مناسب خود درحد استاندارد نتوانسته گردشگر جذب نماید. هدف از این تحقیق ارزیابی عوامل موثر در توسعه گردشگری استان آذربایجان غربی با بهرهگیری از روشهای SWOT و AHP میباشد. در این پژوهش دادههای عناصر اقلیمی از قبیل؛ درجه حرارت، رطوبت نسبی، و دادههای عوامل از قبیل؛ چشماندازهای طبیعی، جاذبههای تاریخی، راه ارتباطی و امکانات رفاهی استفاده شد. روش این تحقیق توصیفی و تحلیلی و از نوع کاربردی است. برای تجزیه و تحلیل دادهها و گزینههای مهم گردشگری استان با روشهای SWOT و AHP مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشاندهنده آن است که براساس شاخص SWOT وجود چشماندازهای طبیعی با امتیاز 6/4 و جاذبههای تاریخی با امتیار 3/4 جزو نقاط قوت و کمبود امکانات بهداشتی با امتیاز 37/0 و کمبود پارکینگ با امتیاز 36/0 جزو نقاط ضعف شناخته شدند. با بررسی روش AHP مشخص شد که شاخصهای دما با مجموع وزنی 356/2 ، رطوبت نسبی با مجموع وزنی 546/1 و چشماندازهای طبیعی با مجمع وزنی 986/0 مهمترین معیارها در جذب گردشگری استان آذربایجانغربی میباشند. کلید واژه: گردشگری پایدار، مدلهای AHP و SWOT، استان آذربایجان غربی
مقدمه
صنعت توریسم یکی از مهمترین صنایع در حال رشد نیمة دوم قرن بیستم است و به عنوان یکی از مهمترین صنایع برای رشد اقتصادی در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه می باشد. گردشگری یک صنعت پویا، بزرگ، متنوع و نیز یکی از بخش های رشد یابنده در سیستم اقتصاد ملی به شمار می رود، این صنعت با 200 میلیون شاغل (8 درصد کل اشتغال دنیا) و گردش مالی سالانه در حدود 4/5 تریلیون دلار، به بزرگترین و متنوع ترین صنعت دنیا تبدیل شده، به طوری که در بیش از 150 کشور، گردشگری یکی از پنج منبع مهم کسب ارز خارجی است و در 60 کشور رتبه اول را به خود اختصاص داده است (26). تعداد کل گردشگران از 25 میلیون نفر در سال 1950 به 760 میلیون نفر در سال 2004 افزایش یافته و پیشبینی میشود که این تعداد در سال 2020 به 56/1 میلیارد نفر برسد. این صنعت به سرعت در حال گسترش است بهطوری که یکی از بزرگترین زمینه کسب و کار در جهان تبدیل شده است (27). در پژوهش حاضر سعی برآن دارد که ضمن بررسی سوابق مطالعات انجام یافته با بهرهگیری از دو روش AHP و SWOT توسعه گردشگری استان آذربایجان غربی مورد تحلیل قرار گیرد. با توجه به اهمیت صنعت گردشگری و راهکارهای توسعه آن، تحقیقات متعددی انجام شده که میتوان به چند مورد اشاره نمود. (13) به تحلیل امکانات و محدودیتها برای پیشبرد منطقهی سیپروس به عنوان یک منطقهی توریستی ورزشی با استفاده از روش SWOT پرداختهاند. (24) به بررسی خطرات پیش روی گردشگرانی که از سرزمین چین عازم جنوب شرقی آسیا هستند پرداخته است و با بهرهگیری از روش AHP، پنج عامل : قانون، بهداشت، خدمات پزشکی، اقامتگاه و باد را به صورت منطقی مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار داده است. (4) ارزیابی مناطق مناسب ارزش یابی اکوتوریسم با استفاده ازGIS وAHP انجام دادهاند. (20) مطالعه نقاط قوت و ضعف و فرصتها و تهدیدهای توسعه توریسم را با روش راهبردی SWOT در پارک ملی بوجاق انجام داده و به این نتیجه رسیده منطقه برای توسعه توریسم از استعداد بیشتری برخوردار است. (1) مطالعه توریسم در کنیا و تحلیل استراتژی اقتصادی در جذب توریسم را بررسی نموده اند. (6) مطالعه گردشکری را با شاخص SPI انجام دادهاند. (5) مطالعه به منظور تعیین مناطق مناسب برای جذب توریسم را انجام داده است. (2) شناخت توانمندیهای گردشگری و ارائه الگوهای بهینه توسعه گردشگری از دیدگاه جغرافیای کاربردی در شهر ری را مورد بررسی قرار داده است و به این نتیجه رسیدند که ضعف زیر ساختی موجود در راستای رشد و توسعه گردشگری در این شهر متاثر از عدم شناخت آثار فوق و درنتیجه عدم برنامه ریزی صحیح و اصولی در این خصوص است. (3) برنامهریزی توسعه پایدار با تاکید بر گردشگری سرعین و روستاهای اطراف بررسی و به این نتیجه رسیده اند که رضایت مندی گردشگران در تحصیلات بالا پایین است. (10) برنامه ریزی راهبردی توسعه گردشگری شیراز را براساس روش SWOT مطالعه کردند. (17) به بررسی شاخصهای بیوکلیماتیک، AHP و SWOT برای ارزیابی آسایش انسان و توسعهی توریسم در محیط GIS در شهرستان سرعین پرداخته است. (16) ارزیابی توسعه گردشگری شهر زنجان را با استفاده از مدل SWOT مطالعه کردند و به این نتیچه رسیدهاند توان بالقوه استعداد منطقه مورد مطالعه برای جذب گردشگری در بلند مدت مشخص خواهد شد. (18) رتبهبندی عامل مکانی را با استفاده از روش سلسله مراتبی انجام داده است. (15) ارزیابی موانع توسعه گردشگری در استان لرستان را با استفاده از روش آماری مورد بررسی قرار داده و به این نتیجه رسیده اند که بین مراکز تعدد تصمیمگیری و توسعه نیافتگی صنعت گردشگری در استان رابطه معکوس وجود دارد. (7) عوامل موثر بر رضایت و فاداری گردشگران در استان اردبیل مطالعه و به این نتیجه رسیده اند که بین عوامل محیطی و رضایت گردشگران رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. (22) مقایسه صنعت گردشگری در شهرهای استان خراسان جنوبی با روش آماری انجام داده و به این نتیجه رسیده است که در صورت برنامه ریزی های مناسب و موعد مقرر می توان بیشتر از وضع موجود باعث جذب گردشگر و افزایش ماندگاری آنها شد. (23) مکانیابی دهکدههای گردشگری را با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی و مدل راهبردی SWOT مطالعه نمودهاند. (19) راهکارهای توسعه گردشگری با استفاده از روش SWOT در در لوسان کوچک انجام دادهاند. (9) سیستم اطلاعات جغرافیایی و کاربرد آن را در برنامه ریزی توریسم با استفاده از مدل AHP انجام داده است. (12) در کتاب مبانی برنامه ریزی صنعت گردشگری ضمن بررسی و مطالعه مقوله صنعت گردشگری از دیدگاههای متفاوت و جدید، با ارائه مبانی و اصول برنامهریزی آن پرداخته است. (11) شاخص عینی سنجش توسعه گردشگری میزان تمایل مجدد گردشگران خارجی برای سفر به ایران را مورد بررسی قرار دادهاند. (8) تحلیل عوامل موثر بر گسترش گردشگری در ناحیه ساحلی چابهار با استفاده از مدل راهبردی SWOT مطالعه و به این نتیجه رسیده اند که اصلاح سیستم مدیریتی و توسعه گردشگری زمستانی و انجام تبلیغات در سطح کشور با عث گسترش گردشگری در منطقه خواهد بود. (25) در بررسی جاذبه های گردشگری اورامانات به این نتیجه رسیده اند که مرحله اول استفاده از طبیعت و آب و هوای مطلوب و در مرحله بعد خرید از بازارچه مرزی جوانرود است. (21) شناخت پتانسیلهای گردشگری منطقه آبگرم سردابه در استان اردبیل با روش SWOT انجام و به این نتیجه رسیده است که مهمترین عامل جذب گردشگری در مرحله اول عامل محیطی و در مرحله دوم آبهای گرم منطقه است.
مواد و روشها منطقه مورد مطالعه
موقعیت خاص جغرافیایی و داشتن وضعیت مناسب آب و هوایی، این استان را از توان آبی بالایی برخوردار کرده است. موقعیت جغرافیایی استان: عرض جغرافیایی، بین 35 درجه و 58 دقیقه تا 39 درجه و 46 دقیقه عرض شمالی، طول جغرافیایی، 44 درجه و 3 دقیقه تا 47 درجه و 23 دقیقه طول شرقی قرار دارد. از مهمترین رودهای استان میتوان به ارس، زرینه رود، زاب، سیمینه رود، نازلو، گئدار، باراندوز، قطور و ... اشاره کرد. این استان با توجه به موقعیت جغرافیایی خود، تحت تاثیر چهار تودههوای عمده شامل تودههوای سرد شمالی، توده هوای قطبی سیبری، تودههوای قطبی بحری و تودههوای حاره بحری در طول سال میباشد. به دلیل واقع شدن استان در عرضهای جغرافیایی بالا و ارتفاع زیاد، میانگین سالانه دمای آن نسبت به میانگین سالانه دمای اکثر مناطق کشور کمتر بوده و جزء مناطق سردسیر کشور محسوب میشود. استان آذربایجان غربی با 43660 کیلومتر (با احتساب مساحت دریاچه ارومیه) و در شمال غربی کشور ایران که از شمال و غرب با سه کشور آذربایجان، ترکیه و عراق هم مرز است و از جنوب با استان کردستان و از جنوب شرقی با استان زنجان و از شرق با استان آذربایجان شرقی همسایه است و مرکز آن شهر زیبای ارومیه است (شکل 1).
شکل 1- موقعیت منطقه مورد مطالعه در ایران روش تحقیق
در این تحقیق دادههای عناصر اقلیمی از قبیل؛ درجه حرارت، رطوبت نسبی، درجه روز و دادههای عوامل از قبیل؛ چشماندازهای طبیعی، جاذبههای تاریخی، راه ارتباطی و امکانات رفاهی استفاده شد. هدف از این تحقیق ارزیابی عوامل موثر در توسعه گردشگری استان آذربایجان غربی با بهرهگیری از مدل SWOT می باشد. معیارهای مورد استفاده از قبیل؛ درجه حرارت هوا، آبهای گرم و سرد معدنی، رطوبت نسبی، چشمانداز طبیعی، راههای ارتباطی و مراکز اقامتی میباشند. روش این تحقیق توصیفی و تحلیلی و از نوع کاربردی است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از مدل SWOT استفاده شد. براساس مدل SWOT نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای استان آذربایجان غربی در ارتباط با مسایل توریستی مورد بررسی قرار گرفتند. در این پژوهش از روش سلسله مراتبی AHP و روش راهبردی SWOT به شرح زیر استفاده شده است. روش مقایسه زوجی(سلسله مراتبی): این روش بوسیله توماس ال ساعتی[3]( 1980) توسعه داده شده و در آن عمدتا از روش سلسله مراتبی تحلیلی (AHP)[4] برای تشکیل آرایه مورد نیاز استفاده میشود. در این تحقیق از چهار معیار اصلی؛ اقلیم، توپوگرافی، خاک و کاربری اراضی مد نظر قرار گرفت که اهمیت نسبی هر یک از معیارها، زیرمعیارها و گزینهها بررسی شد. روش محاسبه آن مستلزم انجام مراحل ذیل می باشد 1- محاسبه وزن (معیارها، زیرمعیارها و گزینهها) 2- محاسبه امتیاز نهایی گزینهها 3- بررسی سازگاری منطقی قضاوتها یا برآورد نسبت ثبات یا پایداری، عملیات زیر صورت می گیرد : الف) با ضرب وزن مربوط به اولین معیار در ستون اول از ماتریس اولیه از مقایسه دو به دو ، سپس دومین وزن در ستون دوم و به همین ترتیب کلیه معیارها محاسبه می شود. ب) با تقسیم بردارهای مجموع وزنی بر وزن های معیار ، بردار پایندگی تعیین میگردد. ت) در این مرحله برای تعیین نسبت پایندگی میبایست میزان لاندا (λ) و شاخص پایندگی (CI) مورد محاسبه قرار میگیرد. ارزش مربوط به λ به طور ساده شامل میانگین ارزش بردار پایندگی است : = 15ظ¾ط§غŒظ†ط¯ع¯غŒط¨ط±ط¯ط§ط± n"> λ CI = 15خ»max-nn-1"> شاخص سازگاری 1/0 =≤ CR = 15CIRI"> ضریب سازگاری RI ، بیانگر شاخص تصادفی است.
شاخص راهبردی SWOT به منظور تحلیل اطلاعات از تکنیک تحلیلی SWOT که ابزاری برای بهره برداری در مراحل مقدماتی تصمیمگیری و به عنوان پیش در آمد در امر برنامهریزی استراتژیک در نوع کاربردی آن تلقی میشود، استفاده شد. این مدل از جمله پرکاربردترین تکنیکها برای ایجاد نظم و مناسبات ویژه بین مسائل و تعیین مناسبترین راهبردها برای مداخله و هدایت محیط است. از این مدل برای نخستین بار در عرصه مدیریت صنعتی استفاده شد که قابلیت بالایی را در انتخاب استراتژی سودمند بر اساس تحلیل امکانات و محدودیتهای درونی و بیرونی از خود نشان داده است. به طور کلی این مدل یک ابزار برنامهریزی استراتژیک میباشد که تاکنون در زمینههای مختلف استفاده شده است. SWOT به عنوان ابزار بررسی نقاط قوت و ضعفهای درون سازمانی (درون ناحیه) و فرصتها و تهدیدهای محیط بیرون سازمانی (برون ناحیه) میباشد و در مفهوم کلی ابزاری برای بهرهبرداری در مراحل مقدماتی تصمیمگیری و به عنوان یک پیش درآمد در امر برنامهریزی استراتژیک در نوع کاربردی آن است. بنابراین این روش جهت انجام تحلیل وضعیت موجود و بررسی نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدها بهمنظور شناسایی مسائل استراتژیک و ارائه استراتژی های مناسب در بلند مدت برای یک ناحیه میباشد. در این مدل یک استراتژی مناسب، قوتها و فرصتها را به حداکثر و ضعفها و تهدیدها را به حداقل میرساند. بنابراین برای دستیابی به راهبردهای مناسب مدیریت کشاورزی و منابع آبی، نقاط قوت و ضعف، فرصت ها و تهدید ها در چارت حالت کلی WO، ST، WT، SO، پیوند داده میشوند و گزینههای استراتژی مناسب از میان آنها انتخاب میشوند(جدول 1) .
جدول1- ماتریسSWOTو نحوهی تعیین استراتژی
در این مدل برای بهدست آوردن نتایج نهایی از روش عددی وزن دهی استفاده شده است با دادن وزن به هر یک از عوامل فوق، جایگاه نسبی هر بخش روشن گردیده است. وزنها از 1 تا 5 متغیر بوده است به این ترتیب که پاسخ خیلی خوب امتیاز 5، خوب 4، متوسط 3، کم2 و خیلی کم 1 میباشد در مرحله بعد با توجه به امتیازات بهدست آمده، به رتبهبندی هر یک از مولفهها پرداخته شد. سپس امتیازات وزنی تمامی عوامل خارجی در یک ستون با هم جمع زده شد که بر اساس آن امتیاز کل آن سیستم محاسبه میشود. امتیاز وزنی کل نشان میدهد که یک سیستم چگونه به عوامل و نیروهای موجود بالقوه در محیط بیرون پاسخ میدهد. برآورد حجم نمونه به منظور تعیین حجم نمونه از روش کوکران استفاده گردید که شامل مراحل زیر میباشد: تعیین دقت احتمالی مطلوب پیشبرآورد واریانس به کارگیری فرمول برآورد حجم نمونه برای برآورد حجم نمونه یکی از مراحل اصلی برآورد واریانس صفت مورد نظر و یا پیش برآورد واریانس آن میباشد. معمولا واریانس مورد نظر را از تحقیقات و اطلاعات قبلی بهدست میآورند و در صورتی که مطالعهای در این زمینه وجود نداشته باشد با انتخاب یک نمونه کوچک واریانس آن صفت را به طور تقریبی محاسبه میکنند. دقت احتمالی مطلوب در این تحقیق برابر با 2 محاسبه شده است. به منظور ارائه فرمول مناسب برای برآورد حجم نمونه باید ابتدا روش نمونهگیری تعیین گردد. سپس با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه محاسبه میگردد.
فرمول کوکران: =Nحجم جامعه =s انحراف معیار =d دقت احتمالی مطلوب T = 96/1 نتایج
در این پژوهش برای تعیین شرایط و اولویتهای تعیینکنندهی جذب گردشگر در استان آذربایجانغربی: با روش AHP، شش معیار اصلی از قبیل؛ دما، چشماندازهای طبیعی، جاذبههای تاریخی، راه ارتباطی، امکانات رفاهی و رطوبتنسبی انتخاب شد. که در جدول 2 شاخص های مورد نظر مشخص شده است.
جدول 2- سلسله مراتب اولیهی شاخصهای انتخاب شده
برای محاسبه وزن معیار های تعیین شده عملیات زیر صورت پذیرفت: 1) مجموع ارزشهای مربوط به هر ستون از ماتریس مقایسهی دوبهدو محاسبه گردید(جدول3). 2) ماتریس استاندارد شده از مقایسهی دوبهدو مورد محاسبه قرار گرفت. بدینصورت که هر عنصر ماتریس بر مقدار کل ستون آن تقسیم گردید (جدول 4) و (شکل 2). 3) میانگین عناصر مطرح در هر ردیف از ماتریس استاندارد شده محاسبه و وزن نسبی تعیین گردید. مراحل محاسبات به شرح زیر میباشد:
جدول 3- ماتریس اولیهی سلسله مراتبی
جدول 4- ماتریس استاندارد شدهی سلسله مراتبی
شکل 2- نمودارمقایسهی میزان اهمیت شاخصها و وزنها
برای تخمین نسبت پایندگی یا سازگاری محاسبهی شاخصی به نام «نسبت پایداری» که از تقسیم «نسبت پایندگی» بر «شاخص تصادفی بودن» حاصل میگردد. برای برآورد نسبت پایداری عملیات زیر انجام میشود: الف) با ضرب وزن مربوط به اولین معیار در ستون اول از ماتریس اولیه از مقایسهی دوبهدو، سپس دومین وزن در ستون دوم معیارها محاسبه میشود. در نهایت جمع این ارزشها در طول ردیفها بردارهای مجموع وزنی به دست میآید.(جداول(5) و (6)).
جدول 5- نسبت پایداری معیارهای مورد بررسی روش سلسله مراتبی
با تقسیم بردارهای مجموعوزنی بر وزنهای معیار، بردار پایندگی تعیین گردید. جدول6- مجموع وزنی و بردار پایندگی
در این مرحله برای تعیین نسبت پایندگی میبایست میزان لاندا(λ) و شاخص پایندگی (CI) مورد محاسبه قرار گیرد. ارزش مربوط به λ به طور ساده شامل میانگین ارزش بردار پایندگی است که با رابطهی(1 و 2) محاسبه میشود. رابطه(1) = 15ظ¾ط§غŒظ†ط¯ع¯غŒ ط¨ط±ط¯ط§ط± n"> λ
رابطه(2) 1215/6 = 1536/7296"> =λ محاسبهی CI بر پایهی مشاهداتی است که در آنها میزان لاندا برای ماتریسهای مثبت دو سویه همواره بزرگتر یا برابر با تعداد معیارهای مورد نظر(n) است و اگر ماتریس مقایسهای دوبهدوی یک ماتریس دارای استحکام و پایندگی باشد، آنگاه خواهیم داشت (n = λ)، همچنین میتوان سنجهای از درجه عدم ثبات و پایندگی در نظر گرفت. با توجه به توضیحات ارائه شده، این سنجه با استفاده از رابطهی زیر استاندارد شده است. :CI مشخصکنندهی اندازهی انحراف از پایندگی است. در این مرحله نسبت پایندگی در قالب رابطهی(3 و 4)، تعیین میگردد. رابطه(3) 1 /0 CR = 15CIRI"> ≤ رابطه(4) 24/1=RI و 019/0= 150/0241/24"> =CR نسبت پایندگی به گونهای تعیین میشود که اگر1/0>CR باشد، در آن صورت این نسبت دلالت بر سطح قابل قبول پایندگی دارد؛ با وجود این اگر 1/0≤CR باشد، در آن صورت ارزشهای نسبت بیانگر قضاوتهای ناپاینده هستند. در چنین حالتی باید ارزشهای اولیه در ماتریس باید مورد بازبینی و تجدید نظر قرار گیرد. مقدار ضریب سازگاری کوچکتر از 1/0 و برابر 019/0 میباشد که میتوان عنوان نمود که قضاوتهای صورت گرفته با یکدیگر سازگار بوده و بین نتایج همگرایی وجود دارد. در ارزیابی شاخص استراتژی (SWOT) شناسایی عوامل محیطی داخلی و خارجی براساس ماتریس مربوطه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. عوامل داخلی موثر بر گردشگری هدف این مرحله بررسی محیط داخلی ناحیهی مطالعه شده جهت شناسایی نقاط قوت و ضعف است. در بررسی قوت و ضعف در منطقه، مجموعه عوامل به شرح جدول 7 تقسیمبندی شدند.
جدول 7- ماتریس عوامل داخلی موثر بر گردشگری استان آذربایجانغربی
عوامل خارجی موثر بر گردشگری
هدف این مرحله سنجش محیط خارجی محدودهی مورد مطالعه جهت شناسایی فرصتها و تهدیدهایی است که محدودهی مورد مطالعه در ارتباط با گسترش اکوتوریسم با آن مواجه است. بر اساس مطالعات انجام شده و بررسی وضعیت پیرامون ناحیهی مطالعه شده، مجموعهی فرصتها و تهدیدهای موجود و موثر بر این ناحیه از لحاظ گردشگری مورد توجه و بررسی قرار گرفتند که در جدول 8 قابل مشاهده است.
جدول 8- ماتریس عوامل خارجی موثر بر گردشگری استان آذربایجانغربی
تجزیه و تحلیل عوامل تأثیرگذار
همانطور که در جدول 9 نشان داده شده است، در محدودهی مورد مطالعه (استان آذربایجانغربی) تعداد 5 قوت داخلی در برابر 7 ضعف داخلی و تعداد 5 فرصت خارجی در برابر 4 تهدید خارجی شناسایی و بررسی شدهاند. به این ترتیب در مجموع 10 نقطه قوت و فرصت به عنوان مزیتها و 11 ضعف و تهدید به عنوان محدودیتها و تنگناهای استان آذربایجانغربی جهت گردشگری قابل شناسایی است.
جدول 9- عوامل تأثیرگذار اصلی بر توریسم استان آذربایجانغربی
در این قسمت سعی شد تا مزیتها و محدودیتهای عمدهی ناحیه با استفاده از مقیاس رتبهای تحلیل شود. به عبارت دیگر برای گزینههای این نوع مقیاس، سلسله مراتبی تعریف شد و ارزش عددی(رتبهای) به هریک از مراتب نسبت داده شد. این نوع نشانگرها از طریق سنجش نگرش افراد(نظرسنجی) و سوالاتی با طیف گزینههای درجهبندی شده (خیلی زیاد تا کم) مورد اندازهگیری قرارگرفته شدند؛ تا علاوه بر مشارکتیکردن، بتوان نتیجه را بصورت کمی و منطقی و اصولیتر بهدست آورد. در پژوهش حاضر حجم نمونه با استفاده از روش مورگان 400 نفر انتخاب شده است. پس از توضیع پرسشنامه، با توجه به نظرات ارائه شده محاسبات انجام شد که در جدولهای 10 و 11 نشان داده شده است. این جدول شامل موارد زیر است: 1- ستون یک: مهمترین عوامل تأثیرگذار فراروی منطقهی گردشگری عنوان شده است. 2- ستون دو: پس از شناسایی عوامل، به هر کدام از عوامل بر اساس نظر پرسششوندگان یک ضریب وزنی بین صفر (بیاهمیت) تا یک (بسیارمهم) اختصاص داده شد. هر عامل با امتیازی بین 1 تا 5 با توجه به معیارهای زیر بررسی گردیدند. سپس وزن عوامل بین صفر تا یک نرمالیزه گردید. در اینصورت جمع ضرایب وزنی اختصاص داده شده باید مساوی یک باشد. خیلیزیاد=5 زیاد=4 متوسط=3 کم=2 خیلیکم=1 3- ستون سه: امتیاز عوامل براساس اهمیت و موقعیت کنونی منطقه به روش وزندهی، بر اساس کلیهی عوامل، بررسی و سپس با توجه به فراوانی پاسخهای مربوط به هر یک از گزینهها، امتیاز مولفه محاسبه گردید که به آن «امتیاز وضع موجود» گفته میشود. 4- ستون چهار: در این قسمت امتیاز وزندار هر عامل محاسبه گردید. برای این منظور امتیاز هر ردیف از عوامل را در وزن آن ضرب کرده و در یک ستون جدید درج کرده و در نهایت جمع این امتیازات وزندار محاسبه شده، که حداقل آن 1 و حداکثر آن 5 میباشد. 5- ستون پنج: رتبهی هر یک از عوامل براساس امتیاز و وزن با توجه به تعداد عوامل، تعیین شده است.
جدول 10- خلاصهی تجزیه و تحلیل عوامل داخلی موثر بر گردشگری استان آذربایجانغربی
با توجه به جدول(10) از عوامل قوت درونی مولفهی وجود چشماندازهای طبیعی با امتیاز وزنی 45/0 مهمترین قوت و وجود جاذبههای تاریخی با امتیاز وزنی 39/0 بهعنوان دومین قوت
داخلی استان آذربایجانغربی شناخته شده است. وجود شرایط محیطی مناسب با ضریب وزنی 38/0 و مولفهی مستعد بودن استان جهت سرمایهگذاری در امر توسعهی گردشگری با امتیاز
وزنی 35/0 در رتبههای بعدی قرار گرفتهاند. فراهم بودن امکانات و تسهیلات مناسب با امتیاز وزنی 2/0 کمترین امتیاز را در بین مولفههای قوت داخلی استان آذربایجانغربی کسب نموده است. همینطور مولفهی کمبود امکانات بهداشتی با امتیاز وزنی 37/0 به عنوان برجستهترین و کمبود شدید پارکینگ با امتیاز وزنی 36/0 بهعنوان دومین عامل مهم ضعف داخلی محسوب شدهاند. تفاوتهای فرهنگی گردشگران و مردم بومی با امتیاز وزنی 32/0 ، نبود برنامهریزی در راستای توسعهی پایدار جاذبههای گردشگری با امتیاز وزنی 29/0 و کمبود تابلوها و علائم راهنمای گردشگران با ضریب وزنی 25/0، عدم تمایل مردم استان به سرمایهگذاری در زمینهی گردشگری با ضریب وزنی 22/0، در رتبههای بعدی قرار گرفتهاند. فقدان زیرساختهای مناسب با امتیاز وزنی 21/0 در آخرین رتبه از لحاظ ضعف داخلی شناخته شده است.
جدول 11- خلاصهی تجزیه و تحلیل عوامل خارجی موثر بر گردشگری استان آذربایجانغربی
با بررسی جدول(11) مشاهده میشود که از دیدگاه پرسششوندگان ایجاد امکانات تفریحی و ورزشی با ضریب وزنی 53/0 مهمترین فرصت بیرونی و مولفهی تهیه و تدوین برنامههای آموزشی جهت بالا بردن سطح فرهنگ جوامع محلی در ارتباط با نحوهی برخورد با گردشگران به همراه مولفهی همجواری با کشورهای همسایه بهطور مشترک با ضریب وزنی 52/0 بهعنوان دومین رتبه از عوامل مهم فرصت بیرونی شناسایی شدند. شبکهی ارتباطی مناسب با امتیاز وزنی 48/0 در پایینترین رتبه قرار دارد. طبق نظر گردشگران مولفهی عدم تراکم گردشگران در تمام فصول سال با ضریب وزنی 49/0 مهمترین تهدید، افزایش امکانات و خدمات به گردشگران در مناطق گردشگری رقیب در شهرهای استانهای مجاور با ضریب وزنی 37/0 بهعنوان دومین عامل تهدید کننده توریسم منطقه حساب شدهاند. از بین رفتن آداب و رسوم محلی با ضریبوزنی 27/0 و افزایش تخلفات اجتماعی و بزهکاری با افزایش ورود گردشگران با ضریب وزنی 26/0 بهعنوان مولفههای بعدی مورد محاسبه قرار گرفتهاند. پس از برسی نتایج بدست آمده از ماتریس تحلیل SWOT اقدام به تشکیل جدول اولویتبندی و رتبهبندی هر یک از عوامل تأثیرگذار در توسعهی توریسم استان آذربایجانغربی گردید (جدول 12).
جدول 12- اولویتبندی نهایی عوامل تأثیرگذار در توسعهی توریسم استان آذربایجانغربی
تدوین راهبردها و راهکارهای توسعهی گردشگری استان آذربایجانغربی
راهبردهای رقابتی/ تهاجمی (SO) این راهبردها برپایهی تمرکز بر نقاط قوت درونی و فرصتهای بیرونی استوار است. راهکارهای زیر ارائه میشود: با توجه به پتانسیل بالای استان آذربایجانغربی در جذب گردشگر به دلیل وجود چشماندازهای طبیعی و جاذبههای تاریخی زیاد، سرمایهگذاری بیشتر در امر توسعه ضروری به نظر میرسد. بهرهگیری مناسب از تمام جاذبههای تاریخی و چشماندازهای طبیعی جهت رقابت با سایرشهرستانهای هممرز استانهای توریستی مجاور و کشورهای همسایه. راهبردهای تنوع (ST) در این نوع استراتژی تلاش میگردد تا با استفاده از نقاط قوت داخلی برای جلوگیری از تأثیر منفی تهدیدات خارجی، سازوکارهایی در پیش گرفته شود و یا تهدیدات را از بین ببرد. راهکارهای زیر جهت تأمین برخی نیازهای منطقه در جهت رفع تهدیدها ارائه میشود: ● فراهم نمودن امکانات و تسهیلات ویژه در فصول کم تراکم سال جهت جذب بیشتر گردشگران. ● بهرهگیری از امکانات و تسهیلات استان در جهت فراهم کردن آسایش و رضایت گردشگران در تمام فصول سال. راهبردهای بازنگری (WO) هدف از استراتژی های WO این است که از مزیتهایی که در فرصتها نهفته است در جهت جبران نقاط ضعف استفاده شود؛ که در برگیرندهی موارد زیر است: ● ایجاد و احداث پارکینگهای متناسب با تراکم گردشگران. ● توسعهی مسیرهای توریستی و ایجاد و نصب علائم راهنما و تدوین دفترچههای رهنما برای گردشگران. ● آموزش و اطلاع رسانی به مردم در نحوهی برخورد با گردشگران و همچنین میبایست به گردشگران در زمینهی آداب و رسوم سنتی آموزش و اطلاعرسانی کافی صورت گیرد. ● توجه بیشتر به بهداشت منطقه و احداث دستشوییهای مناسب با تراکم مراجعین. ● آموزش و اطلاع رسانی و همچنین تشویق مردم به سرمایهگذاری در زمینهی گردشگری. راهبردهای تدافعی(WT) هدف از اجرای راهبردهای تدافعی، کم کردن نقاط ضعف داخلی و پرهیز از تهدیدات ناشی از محیط خارجی است. در چنین موقعی وضعیت نامناسب بوده و در وضع مخاطرهآمیز قرار خواهیم گرفت و باید سعی کنیم با انحلال، واگذاری، کاهش عملیات، ادغام و سایر روشها از چنین وضعیتی پرهیز نماییم. راهکارهای زیر ارائه میشود: ● تأمین آسایش و امنیت مناطق اکوتوریستی از بروز تخلفات اجتماعی و سایر موارد مختلف ● با افزایش تسهیلات در استانها و کشورهای همسایهی رقیب ، گسترش امکانات و تسهیلات ضروری گردشگران با ایجاد مراکز بهداشتی ضروری به نظر میرسد.
بحث و نتیجهگیری با بررسی شاخصهای مورد مطالعه با توجه به مدلهای به کار رفته در این پژوهش، ارزیابی معیارهای مهم محورهای توسعهی توریسم قابل دستیافتنی است. بدینصورت شاخصهای دما و رطوبت نسبی جزء اولویتهای برجستهی منطقهی مورد مطالعه در روش سلسله مراتبی شناسایی قرار گرفتند. از شاخصهای زیرساختی و ساخت و ساز شهری دو مولفهی راه ارتباطی و امکانات رفاهی بیشتر حائز اهمیت بوده و اولویت بالایی را نشان میدهند. وجود چشماندازهای طبیعی و جاذبههای تاریخی زیاد در استان آذربایجانغربی که جزء مولفههای اصلی در توسعهی گردشگری به ترتیب با ضریبهای وزنی 160/0 و 102/0 به شمار میروند، میتوان با توسعه و تجهیز هر چه بیشتر آنها استان را جزو مهمترین قطبهای گردشگری کشور نمود. طبق بررسیهای صورت گرفته از وضعیت موجود و انجام کار میدانی برای یافتن مزایا و محدودیتهای موجود در منطقه جهت توسعهی توریسم به وسیلهی استراتژی SWOT، استان از لحاظ پتانسیلهای جذب گردشگر بسیار مستعد است. وجود چشماندازهای طبیعی و همچنین جاذیههای تاریخی که در استان آذربایجان غربی، جزء نقاط قوت چشمگیر منطقه میباشند به عنوان مهمترین مزیت برای جذب گردشگر و توسعهی صنعت توریسم به حساب میآیند. از قابل توجهترین عواملی که به عنوان ضعف منطقه شناخته شدهاند، کمبود امکانات بهداشتی و کمبود شدید پارکینگ در مناطق گردشگری میباشد که با اولویت قرار دادن آنها و با مشارکت مسئولان دولتی و مردم، موانع توسعه بیشتر منطقه رفع میشود. از جمله عوامل فرصت خارجی موثر در توسعهی توریسم استان، امکانات تفریحی و ورزشی و امکان برنامهریزی و توسعه در نقاط گردشگری استان میباشد که با بهرهگیری از راهکارهای ارائه شده میتوان حداکثر استفاده را از شرایط حاکم نمود. از عوامل تهدید کنندهی توریسم استان عدم تراکم گردشگران در تمام فصول سال و افزایش امکانات و خدمات به گردشگران در شهرهای استانهای مجاور وکشورهای همسایه است که با توجه به راهکارهای تدافعی ارائه شده، این عوامل از لیست عوامل خارجی تهدید کنندهی منطقه خارج خواهند شد. طبق روش SWOT، با توجه به این که گردشگران مناسبترین محل را از نظر آسایش برای گردشگری انتخاب میکنند و تراکم گردشگران اکثرا در ماههای فصول گرم سال رخ میدهد، میتوان نتیجه گرفت که ماههای فصول گرم سال مناسبترین زمان برای آسایش انسان در استان آذربایجانغربی میباشد و نیز طبق روش AHP، عامل دما و رطوبت نسبی که بیشترین وزن را در وزندهی به خود اختصاص داده بودند جزء گزینههای اصلی برای جذب گردشگر میباشند.
References
[1]- دانشیار اقلیمشناسی، گروه جغرافیای طبیعی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه محقق اردبیلی،ایران*(مسوول مکاتبات) sobhaniardabil@gmail.comemail: [2] - دانشجوی دکتری اقلیمشناسی، گروه جغرافیای طبیعی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه محقق اردبیلی، ایران | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,185 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 647 |