تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,621 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,331,495 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,377,765 |
تأثیر آموزش حافظۀ فعال و فراشناخت بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر ناتوان در یادگیری ریاضی | ||
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی | ||
مقاله 4، دوره 12، شماره 43، فروردین 1390، صفحه 45-53 اصل مقاله (157.7 K) | ||
نویسندگان | ||
نغمه خدامی* 1؛ احمد عابدی2؛ سید حمید آتش پور1 | ||
1دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان،اصفهان | ||
2دانشگاه اصفهان | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش حافظۀ فعال و آموزش فراشناخت بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر دارای ناتوانِ یادگیری ریاضی اجرا شد. پژوهش از نوع آزمایشی و جامعۀ آماری شامل دانشآموزان دختر پایۀ سوم ابتدایی دارای ناتوانی یادگیری ریاضی بودند که از میان آنها، 30 نفر به شیوه نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب و با روش تصادفی در گروههای آزمایش (آموزش حافظۀ فعال و آموزش فراشناخت) و گواه قرار گرفتند. ابزارهای سنجش شامل مقیاس هوش کودکان وکسلر (شهیم، 1364)، آزمون ایران کیمت (محمد اسماعیل و هومن، 1381) و آزمون عملکرد تحصیلی ریاضی (فراهانی، 1386) بود. دادهها از طریق تحلیل کواریانس بررسی شد. یافتهها نشان داد آموزش حافظۀ فعال و آموزش فراشناخت بر عملکرد تحصیلی ریاضی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی مؤثر است (01/0P < ). نتایج آزمون تعقیبی توکی نشان داد بین دو روش آموزش حافظۀ فعال و فراشناخت، در بهبود عملکرد تحصیلی ریاضی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی تفاوت معناداری وجود ندارد (05/0P>). | ||
کلیدواژهها | ||
ناتوانی ریاضی؛ حافظۀ فعال؛ فراشناخت؛ دانشآموزان دختر | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 246 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 259 |