تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,003 |
تعداد مقالات | 83,617 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,291,924 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,346,767 |
تأثیر آموزش گروهی شناختی ـ رفتاری و مصونسازی در مقابل فشار روانی بر سازگاری اجتماعی و خودپندارۀ دانشآموزان دختر دبیرستانی | ||
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی | ||
مقاله 4، دوره 13، شماره 4 - شماره پیاپی 50، اسفند 1391، صفحه 4-4 اصل مقاله (317.59 K) | ||
نویسندگان | ||
محبوبه بیکمحمدی* ؛ مرتضی ترخان؛ بهمن اکبری | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف تعیین تأثیر آموزش گروهی شناختی ـ رفتاری و مصونسازی در مقابل فشار روانی بر سازگاری اجتماعی و خودپندارۀ دانشآموزان دختر دبیرستانی اجرا شد. پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون سه گروهی با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری شامل دانشآموزان دختر دبیرستانی بودند که از میان آنها با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای، 45 نفر انتخاب و در سه گروه (دو گروه آزمایش و یک گروه گواه) قرار گرفتند. ابزارهای سنجش، شامل پرسشنامۀ سازگاری اجتماعی (بل، 1968) و پرسشنامۀ خودپنداره (راجرز، 1951) بود. دادهها از طریق تحلیل کوواریانس چندمتغیری (مانکوا) تحلیل شد. نتایج نشان داد که آموزش گروهی شناختی ـ رفتاری نسبت به آموزش مصونسازی در برابر فشار روانی و گروه کنترل بر افزایش سازگاری اجتماعی دانشآموزان دختر تأثیر معناداری (01/0P < ) دارد. همچنین نتایج پژوهش نشان داد که آموزش شناختی ـ رفتاری و آموزش مصونسازی در برابر فشار روانی بر خودپندارۀ دانشآموزان دختر دبیرستانی تأثیر معناداری ندارند (05/0P>). | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش شناختی ـ رفتاری؛ آموزش مصونسازی در مقابل فشار روانی؛ سازگاری اجتماعی؛ خودپنداره؛ دانشآموزان دختر | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 338 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 223 |