تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,003 |
تعداد مقالات | 83,617 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,291,907 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,346,754 |
ساخت و اعتباریابی مقدماتی آزمون سنجش عملکرد شناختی مغز با تأکید بر نقش سن در دانشجویان | ||
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی | ||
مقاله 7، دوره 13، شماره 4 - شماره پیاپی 50، اسفند 1391، صفحه 7-7 اصل مقاله (425.53 K) | ||
نویسنده | ||
فریده حمیدی* | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف طراحی و ساخت اولیۀ یک آزمون عملکرد شناختی برای سنجش اثر بازداری در حافظۀ کاری و سنجش نقش سن در دانشجویان اجرا شد. پژوهش از نوع ساخت و اعتباریابی آزمون است. جامعۀ آماری پژوهش همۀ دانشجویان رشتههای علوم انسانی و ریاضی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی بودند که از میان آنها 100 نفر به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. ابزارهای سنجش، آزمون عملکرد شناختی مغز محققساخته و آزمون نگهداری توجه شنیداری ( PASAT ، سامپسون، 1956) بود. دادهها با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی (مؤلفههای اصلی و چرخش واریماکس) و آزمون t گروههای مستقل تحلیل گردید. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی، شش عامل به نامهای دقت شناسایی هدف ، خطای موضعی (مکانی) ، خطای راست دو ثانیه ، خطای راست سه ثانیه، خطای چپ سه ثانیه و خطای چپ دو ثانیه را به دست داد . همچنین نتایج آزمون t گروههای مستقل نشان داد که فقط در دقت شناسایی هدف (5/0 P≤ ) بین دانشجویان از نظر سن تفاوت معناداری وجود دارد (05/0 P < ). | ||
کلیدواژهها | ||
حافظۀ کاری؛ عملکردشناختی مغز؛ آزمون سرنخدهی (پرایمینگ)؛ سن | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 449 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 324 |