تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,003 |
تعداد مقالات | 83,617 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,291,736 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,346,629 |
رابطۀ تفکر انتزاعی با هوش هیجانی و مؤلفههای آن در پزشکان و معلمان شهر اصفهان | ||
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی | ||
مقاله 11، دوره 13، شماره 4 - شماره پیاپی 50، اسفند 1391، صفحه 11-11 اصل مقاله (274.94 K) | ||
نویسندگان | ||
الهه حجهفروش* ؛ مختار ملکپور؛ محسن گلپرور | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف تعیین رابطۀ تفکر انتزاعی و هوش هیجانی در پزشکان عمومی و معلمان شهر اصفهان اجرا شد. روش پژوهش همبستگی و جامعۀ آماری پزشکان عمومی و معلمان مقطع راهنمایی و متوسطه در شهر اصفهان بود که از میان آنها 77 پزشک و 180 معلم به شیوۀ تصادفی انتخاب و پرسشنامۀ هوش ریون بزرگسالان (ریون، 1938) و پرسشنامۀ هوش هیجانی (سیبریا شرینگ، 1995) برای آنها اجرا شد. دادهها از طریق ضریب همبستگی پیرسون تحلیل گردید. نتایج نشان داد که در نمونۀ کلی معلمان، بین تفکر انتزاعی با هوش هیجانی کلی، خودانگیزی، همدلی و مهارتهای اجتماعی رابطۀ معناداری وجود دارد (05/0 P < ). همچنین در معلمان زن بین تفکر انتزاعی با خودانگیزی، مهارتهای اجتماعی و هوش هیجانی کلی رابطۀ معناداری بهدست آمد، ولی در نمونۀ معلمان مرد بین تفکر انتزاعی و هوش هیجانی رابطۀ معناداری بهدست نیامد (05/0 P> ). نتایج در نمونۀ پزشکان نشان داد که در همۀ پزشکان و در پزشکان زن بین تفکر انتزاعی با خودانگیزی رابطۀ معنادار وجود دارد (05/0 P < )، ولی در پزشکان مرد بین تفکر انتزاعی با هوش هیجانی و مؤلفههای آن رابطۀ معناداری بهدست نیامد (05/0 P> ). | ||
کلیدواژهها | ||
تفکر انتزاعی؛ هوش هیجانی؛ معلمان؛ پزشکان | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 401 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 435 |