تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,622 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,345,682 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,387,498 |
تحلیل روابط ساختاری بین آموزش خودمتمایزسازی با اضطراب امتحان و باورهای خودکارآمدی | ||
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی | ||
مقاله 3، دوره 15، شماره 1 - شماره پیاپی 55، تیر 1393، صفحه 34-43 اصل مقاله (314.03 K) | ||
نویسندگان | ||
طهمورث آقاجانی؛ سارا نعیمی* ؛ بهزاد شوقی | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، تحلیل روابط ساختاری بین آموزش خودمتمایزسازی با اضطراب امتحان و باورهای خودکارآمدی در بین دانشآموزان دختر سال چهارم دبیرستان شهرستان ساوه بود. جامعۀ آماری ٤٧٠ دانشآموز دختر در شهرستان ساوه در سال تحصیلی 91ـ1390 بود. با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری تصادفی طبقهای 114 نفر بهعنوان حجم نمونه در نظر گرفته شد. ابزار اندازهگیری پژوهش پرسشنامههای خودمتمایزسازی ( DSI ) (اسکورن و اسمیت، 2003)؛ پرسشنامۀ اضطراب امتحان (ساراسون، 1984)؛ و پرسشنامۀ خودکارآمدی کودکان و نوجوانان (SEQ-C ) (موریس، 2002) بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روش الگوسازی معادلات ساختاری با نرمافزار Smart PLS 2 و لیزرل 8/8 در دو قسمت انجام پذیرفت. در قسمت اول، ویژگیهای فنی پرسشنامه شامل پایایی، روایی همگرا و روایی واگرا بررسی گردید و اصلاحات لازم انجام شد. در قسمت دوم، ضرایب معناداری نرمافزار برای بررسی فرضیههای پژوهش مورد استفاده قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که خودمتمایزسازی بر میزان اضطراب دانشآموزان تأثیر معنادار دارد (01/0 P < ) و همچنین در رابطۀ میان این دو متغیر خودکارآمدی نقش میانجی را ایفا میکند. بهطوری که میتوان گفت خودمتمایزسازی بر خودکارآمدی (01/0 P < ) و همچنین خودکارآمدی بر میزان اضطراب امتحان (01/0 P < ) تأثیر دارد. همچنین تمام فرضیههای فرعی که تأثیر ابعاد خودمتمایزسازی (واکنشهای عاطفی ، آمیختگی با دیگران ، مواضع شخصی و گسلش عاطفی) را بر میزان اضطراب امتحان میسنجید، تأیید شد (01/0 P < ) . | ||
کلیدواژهها | ||
خودمتمایزسازی؛ اضطراب امتحان؛ خودکارآمدی؛ دانشآموزان دبیرستان؛ محیط آموزش | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 436 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 664 |