تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,992 |
تعداد مقالات | 83,509 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,169,038 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,220,146 |
رابطۀ راهبردهای شناختی ـ فراشناختی و ویژگیهای جمعیتشناختی با عملکرد تحصیلی دانشجویان | ||
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی | ||
مقاله 3، دوره 16، شماره 2 - شماره پیاپی 60، شهریور 1394، صفحه 24-33 اصل مقاله (213.75 K) | ||
نویسندگان | ||
ناهید بابائی امیری1؛ محمد باقر کجباف* 2؛ محمدمهدی مظاهری3؛ غلامرضا منشئی3؛ هوشنگ طالبی2 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، ایران | ||
2عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان | ||
3عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان) | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش تعیین رابطۀ راهبردهای شناختی ـ فراشناختی با عملکرد تحصیلی و بررسی عوامل مؤثر بر آنها از قبیل سن، جنس، رشته، شغل، مصرف دارو و تعداد مشروطی دانشجویان بود. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد واحد یادگار امام(ره) شهر ری که در نیمسال اول 93ـ1392 مشغول به تحصیل بودند، میگردید (22904=N). با روش نمونهگیری طبقهای تصادفی 378نفر نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای اطلاعات شخصی و راهبردهای انگیزشی برای یادگیری (MSLQ) بود. برای تحلیل دادهها از رگرسیون، ضریب همبستگی پیرسون، آزمون تی و تحلیل واریانس یکطرفه استفاده شد. نتایج بیانگر رابطۀ مثبت و معنادار بین راهبردهای شناختی و فراشناختی با عملکرد تحصیلی دانشجویان بود (05/0P < ). بین عملکرد تحصیلی با کاربرد راهبردهای شناختی و فراشناختی در دانشجویان از نظر شغل، رشته و تعداد ترمهای مشروطی تفاوت معناداری وجود داشت (05/0P < ). اما از نظر جنسیت و مصرف دارو تفاوت معناداری بین دانشجویان وجود نداشت. | ||
کلیدواژهها | ||
راهبردهای شناختی و فراشناختی؛ عملکرد تحصیلی؛ ویژگیهای جمعیتشناختی دانشجویان | ||
مراجع | ||
Abu Shmais, W. (2003). Language learning Strategy use in Palestine.
Ames, C., & Archer, J. (1988). Achievement goals in the classroom: Student learning strategies and motivation processes. Journal of Educational Psychology, 80, 260-267.
Asgari, J. (2006). Assessment of risk factors of motivational deficiencies in university students from their viewpoints. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology (Andeesheh Va Raftar), 11(43): 462-55.
Biehler, R., & Snowman, J. (1993). Psychology applied to teaching. Houghton Mifflin
Biggs, G.B. (2007). Student approach to learning. Hawthorn, Victoria: Australian Council.
Buckingham, J. (1999). The puzzle of boys educational decline, are view of the evidence, Issue Analysis. Nov; 9. 235-241.
Buric, I., & Soric, I. (2012). The role of test hope and hopelessness in self-regulated learning: Relations between volitional strategies, cognitive appraisals and academic achievement. Education Journal, 8: 221-228.
Liem, A.D., Lau, S., & Nie, Y. (2008). The role of self-efficacy, task value, and achievement goals in predicting learning strategies, task disengagement, peer relationship, and achievement outcome. Journal of Learning and Individual Differences, 22(4), 523-529.
Elliot, A.J., Mc Gregor, H. (1999). Test anxiety and hierarchical model of approach and avoidance achievement motivation; Journal of personality and social psychology, 76(4), 628- 644.
Green, B.A., Miller, R.B., Crowson, M., Duke, B.L., & Akey, K.L. (2004). Predicting high school students cognitive engagement and achievement: contribution of classroom perception and motivation. Contemporary educational psychology, 29(4): 462-482.
Middleton, M., & Midgley, C. (2007). Avoiding the demonstration of lack of ability: an underexplored aspect of goal theory. Journal of educational psychology, 89: 710-718.
Miller, R.B., Greene, B.A., Motalvo, C.P., Rabindran, B., & Nichols, J.D. (1996). Engagement in academic work: The role of learning goals, future concequence, pleasing others, and perceived ability. Contemporary Educational psychology. 21, 388-422
Mokhtary, K., & Richard, A. (2002). Assesian Students Metacognitive Awareness of Strategies. Journal of Educational Psychology, 94(2), 710-718.
Kosnin, A.M. (2007). Self–regulated learning and academic in malaysian undergraduates. International Contemporary Educational Psychology, 33, 486-512.
Pajares, F., Miller, M.D. (1997). Mathematics self-efficacy and mathematical problem solving: Implication of using varying forms of assessment. Journal of Experimental-Education. 65, 213-228.
Pajares, F., Graham, L. (1999). Self-efficacy, motivation constructs, and mathematics performance of entering middle school student; Contemporary educational Psychology, 24, 124-139.
Pakdaman Savoji, A., Niusha, B., & Boreiri, L. (2013). Relationship between epistemological beliefs, self-regulated learning strategies and academic achievement. Journal of Social and Behavioral Sciences, 84, 1160–1165.
Peng, C. (2012). Self-Regulated Learning Behavior of College Students of Science and Their Academic Achievement. Journal of Physics Procedia, 33, 1446-1450.
Pintrich, P.R., Smith, D.A., Garcia, T., & Mc Keachie, W. (1991). A manual for the use of the motivated strategies for learning questionnaire (MSLQ). University of Michigan, National Center for Research to Improve Postsecondary Teaching and Learning, Ann Arbor, MI.
Pintrich, P.R., Smith, D.A., Garcia, T., Mckachie, W.J. (1993). Reliability and predicative validity of the Motivated Strategies for Learning Questionnaire (M.S.L.Q). Educational and psychological Measurement, 53, PP, 801-813.
Stipek, D.J. (2002). Motivation to learn: From theory to practice (4th ed.). Boston, Allyn & Bacon.
Schunk, D.H. (1998). Goal and self-evaluative influences during childrens cognitive skill learning. American Educational Research Journal, 33, 359-382.
Weinstein, C.E., & Hume, L.M. (1998) Study strategies for life long learning; Washington D.C. American Pychological Association.
Zimmerman, B.J., Pons, M. (1988). Construct education of a student selfregulated learning. Journal of Educational psychology, No.80, pp. 118-124.
Wolters, C.A. (2004). Advancing achievement goal theory: using goal, structures and goal orientation to predict student motivation, cognition and achievement. Journal of Educational Psychology, 96(2): 236-250.
Zimmerman, B.J. (1999). A social coghitive of self– regulated academic learning. Journal of Educational psychology. No. 81, pp. 125-134. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 478 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 350 |