تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,987 |
تعداد مقالات | 83,495 |
تعداد مشاهده مقاله | 76,810,014 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 53,906,621 |
مشکلات مراکز آموزش از راه دور از دیدگاه دبیران و دانشآموزان دوره متوسطۀ شهر اصفهان در سال تحصیلی 88 ـ1387 | ||
پژوهش در برنامه ریزی درسی | ||
مقاله 8، دوره 6، شماره 23، مهر 1388، صفحه 149-177 | ||
نویسندگان | ||
مریم اعتضادی* ؛ زهره آقا کثیری؛ مژگان عارفی | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش بررسی مشکلات (فناوری اطلاعات، برنامهریزی درسی و مالی ـ اداری) مراکز آموزش از راه دور از دیدگاه دبیران و دانشآموزان دوره متوسطۀ شهر اصفهان بود. جامعه آماری پژوهش 4021 دانشآموز (دختر و پسر) و 402 دبیر دوره متوسطۀ این مراکز، در سال تحصیلی 88 ـ1387 بودند. افراد نمونه 300 دانشآموز و 110 نفر از دبیران مراکز آموزش از راه دور بودند که به روش تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. روش پژوهش توصیفی ـ پیمایشی بود. بهمنظور بررسی میزان مشکلات در این مراکز، از دو پرسشنامۀ محققساخته برای دانشآموزان و دبیران با درجهبندی لیکرت استفاده گردید. روایی صوری و محتوایی هر دو پرسشنامه با نظر متخصصان و کارشناسان در حد مطلوب گزارش گردید. پایایی هر دو پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ برای پرسشنامۀ دانشآموزان 87/0 و برای پرسشنامۀ دبیران 88/0 بهدست آمد. بهمنظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از روشهای آماری تحلیل واریانس، t تکمتغیره و t مستقل استفاده شد. نتایج نشان داد که از نظر دانشآموزان میزان مشکلات فناوری اطلاعات، برنامهریزی درسی، مالی ـ اداری در سطح خطای 05/0P≤ بیش از سطح متوسط و نیز از نظر دبیران، مشکلات فناوری اطلاعات و برنامهریزی درسی بیش از سطح متوسط بود. یافتههای دیگر پژوهش نیز بیانگر تفاوت معنادار (05/0P≤) در میزان مشکلات فناوری اطلاعات از نظر دانشآموزان برحسب ویژگیهای جنسیتی بود، همچنین تفاوت معناداری میان نظرات دانشآموزان و دبیران در میزان مشکلات مشاهده گردید. | ||
کلیدواژهها | ||
مراکز آموزش از راه دور؛ مشکلات مراکز آموزش از راه دور؛ دانشآموزان آموزش از راه دور؛ دبیران آموزش از راه دور؛ فناوری اطلاعات و ارتباطات | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 285 |