تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,991 |
تعداد مقالات | 83,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 76,927,246 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 53,998,030 |
تأثیر نظارت و راهنمایی تعلیماتی بر پیشرفت تحصیلی زبان انگلیسی | ||
پژوهش در برنامه ریزی درسی | ||
مقاله 8، دوره 7، شماره 27، مهر 1389، صفحه 137-152 | ||
نویسندگان | ||
امیرحسین اورکی* 1؛ غلامرضا احمدی2؛ احمد علی فروغی ابری3 | ||
1کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، مدیر مجتمع آموزشی شهید کیانپور شهرستان ایذه | ||
2استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان اصفهان | ||
3استادیار و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان اصفهان | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش بررسی میزان تأثیر نظارت و راهنمایی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در پایۀ دوم راهنمایی در درس زبان انگلیسی در شهرستان ایذه است. با در نظر گرفتن دو فرضیه (تأثیر نظارت و راهنمایی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان و تأثیر یکسان آن در پیشرفت تحصیلی دختران و پسران) به روش نیمهتجربی با انتخاب 8 گروه نمونه که 4 کلاس تجربی و 4 کلاس گواه بوده بودند، در مدت 3 ماه با استفاده از چرخه نظارت و راهنمایی در 3 مرحلۀ برنامهریزی و تبادلنظر با گروه آزمایش قبل از مشاهدۀ کلاسها، بازخورد و تبادلنظر پس از مشاهده انجام گرفت. ابزار پژوهش دو آزمون یکی بهعنوان پیشآزمون و دیگری بهعنوان پسآزمون با استفاده از سؤالات هماهنگ از هر دو گروه استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل نتایج بهدست آمده از آمار توصیفی و آمار استنباطی به کمک نرمافزار SPSS استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که نظارت و راهنمایی تعلیماتی در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر و پسر در درس زبان انگلیسی دورۀ راهنمایی تحصیلی تأثیر زیاد و یکسانی دارد. نظارت و راهنمایی تعلیماتی برای همۀ معلمان در دورههای مختلف تحصیلی لازم و ضروری است و با توجه به نتایج بهدست آمده از این پژوهش، در حال حاضر اعمال نظارت و راهنمایی تعلیماتی در مدارس راهنمایی بهعنوان یک کمبود و مشکل در نظام آموزشی باید مورد توجه مسؤولان قرار گیرد و برای اعمال هرچه بهتر آن، برنامهریزی دقیق و اصولی براساس پیشنهادهای مطرح شده انجام گیرد | ||
کلیدواژهها | ||
نظارت و راهنمایی؛ پیشرفت تحصیلی؛ یادگیری؛ نظارت بالینی؛ رشد معلمان؛ ارزیابی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 772 |