تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,987 |
تعداد مقالات | 83,495 |
تعداد مشاهده مقاله | 76,810,028 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 53,906,633 |
رابطه فراشناخت و عملکرد در درس متون تخصصی | ||
پژوهش در برنامه ریزی درسی | ||
مقاله 5، دوره 7، شماره 2 - شماره پیاپی 28، خرداد 1390، صفحه 42-52 | ||
نویسندگان | ||
فروغ تنساز* ؛ محترم نعمتطاووسی | ||
دانشگاه آزاد اسلامی ـ واحد تهران جنوب | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش بررسی تأثیر فراشناخت بر عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشکده تربیت معلم دانشگاه آزاد اسلامی در درس متون تخصصی بود. بدین منظور پس از انجام آزمون نهایی در این درس از میان 128 دانشجوی 4 کلاس درس متون تخصصی 32 نفر که بالاترین و 32 نفر که پایینترین نمرهها را کسب کرده بودند انتخاب شدند و از نظر سطوح مهارتهای فراشناختی مورد مقایسه قرار گرفتند. در این پژوهش مهارتهای فراشناختی بهعنوان متغیر مستقل، عملکرد تحصیلی بهعنوان متغیر وابسته و جنس بهعنوان متغیر کنترل در نظر گرفته شد. نتایج حاصل از اجرای آزمونهای آماری نشان دادند که بین دو گروه دارای عملکرد تحصیلی قوی و ضعیف از لحاظ سطوح فراشناختی تفاوت وجود دارد. افزون بر این نتایج دو گروه در هر یک از خردهمقیاسهای آگاهی، راهبردشناختی، برنامهریزی و خودبازبینی با یکدیگر تفاوت معنادار داشتند | ||
کلیدواژهها | ||
فراشناخت؛ عملکرد تحصیلی؛ آگاهی؛ راهبرد شناختی؛ برنامهریزی؛ خودبازبینی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 234 |