تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,987 |
تعداد مقالات | 83,495 |
تعداد مشاهده مقاله | 76,810,028 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 53,906,632 |
ارائۀ مدلی جهت ارزیابی عوامل مؤثر بر برنامههای درسی پاسخگوی ادراک شده در مدارس هوشمند | ||
پژوهش در برنامه ریزی درسی | ||
مقاله 8، دوره 7، شماره 2 - شماره پیاپی 28، خرداد 1390، صفحه 72-83 | ||
نویسندگان | ||
فرهاد شفیعپور مطلق1؛ محمدحسین یارمحمدیان* 2 | ||
1گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد محلات | ||
2مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل مؤثر بر توسعۀ برنامههای درسی پاسخگوی ادراک شده در مدارس هوشمند است. جامعۀ آماری این پژوهش را کلیۀ معلمان مدارس هوشمند شهر تهران در سال تحصیلی 1390ـ 1388 تشکیل میدهد. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی است. روش نمونهگیری، خوشهای چند مرحلهای بوده که در نهایت 360 نفر از معلمان بهطور تصادفی انتخاب شدند. ابزار تحقیق سه پرسشنامۀ محققساخته (یکی در خصوص عوامل مؤثر بر برنامههای درسی پاسخگوی ادراک شده، دیگری در خصوص مؤلفههای برنامههای درسی پاسخگوی ادراک شده و پرسشنامۀ دیگر در خصوص ایجاد انگیزۀ دانشآموزان مدارس هوشمند) بوده است. روایی آنها به لحاظ محتوا تأمین شده و ضریب اعتبار آنها براساس آلفای کرونباخ به ترتیب معادل 93/0، 89/0 و 87/0 بهدست آمده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهند، از بین متغیرهای هفتگانۀ مورد مطالعه، توجه به تفاوتهای فردی (307/0)، توجه به یادگیری در حد تسلط (263/0)، و توجه به پژوهشمحوری (219/0)، به ترتیب بیشترین تأثیر کلی را بر برنامههای درسی پاسخگوی ادراک شده داشتهاند. براساس یافتههای به دست آمده از تحقیق 422/115= Chi-Square، 963/0=GFI، 921/0=AGFI، 000/0 =P-Value، 055/0 = RMSEA است. بر این اساس، برازش مدل مورد مطالعه در حد قابل قبول میباشد | ||
کلیدواژهها | ||
برنامۀ درسی پاسخگوی ادراک شده؛ ایجاد انگیزه در دانشآموزان؛ مدرسه هوشمند؛ فناوری اطلاعات و ارتباطات؛ اقتصاد دانشمحور؛ خودشکوفایی استعدادها؛ شاگردمحوری؛ تفاوتهای فردی؛ یادگیری در حد تسلط؛ پژوهشمحوری | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 294 |