تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,987 |
تعداد مقالات | 83,495 |
تعداد مشاهده مقاله | 76,810,031 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 53,906,634 |
تجارب دانشجویان دکتری ریاضی از تأثیر تربیتی استاد راهنما در توسعه دانش تدریس | ||
پژوهش در برنامه ریزی درسی | ||
مقاله 1، دوره 9، شماره 32، خرداد 1391، صفحه 1-15 اصل مقاله (943.4 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
عظیمه سادات خاکباز* 1؛ جمیله علم الهدی1؛ نعمت الله موسی پور2؛ اسماعیل بابلیان3 | ||
1دانشگاه شهید بهشتی | ||
2دانشگاه شهید باهنر کرمان | ||
3دانشگاه تربیت معلم تهران | ||
چکیده | ||
استادان آینده آموزش عالی، دانشجویان دکتری کنونی هستند که آموزش آنان به منظور تدریس در دانشگاه، مورد غفلت واقع شده است. زیرا برنامه درسی دکتری ـ که عمدتاً انتظار میرود تا آنها را برای تدریس دانشگاهی آماده سازد ـ با تمرکز بر توسعه دانش پژوهشی و تخصصی رشتهای آنان تدوین شده است. یکی از مؤلفههای اثر گذار در این برنامه پیش از خدمت، استاد راهنماست که این پژوهش در صدد مطالعه آن است. پژوهش حاضر با استفاده از روش کیفی ـ پدیدارشناسی و با تمرکز بر سه شرکت کننده، از میان 19 مورد مطالعه انجام شده است. شرکت کنندگان، دانشجوی دکتری ریاضی هستند و در نخستین تجربه خود از تدریس ریاضی دانشگاهی درگیرند. دادههای این پژوهش از طریق مشاهده مشارکتی، مصاحبههای نیمه ساختاری، دفترچه خاطرات روزانه دانشجویان و طرح درسها و دیگر میدانی جمع آوری شده است. همچنین مصاحبه نیمه ساختاری با استادان راهنمای آنان صورت گرفته است. دادهها از طریق کدگذاری و مقوله بندی اشتراس و کوربین تجزیه و تحلیل شدهاند. تحلیل دادهها نشان از آن دارد که استاد راهنما به عنوان فردی اثرگذار در دنیای حرفهای و پژوهشی دانشجوی دکتری، میتواند در توسعه دانش تدریسی او بیشترین مداخله را داشته باشد و آن نقش را گاه به صورت استاد راهنما به عنوان یک مرشد، گاه به شکل استاد راهنما به عنوان الگوی عملی و گاه به شکل استاد راهنمای پنهان میگذارد. | ||
کلیدواژهها | ||
تدریس دانشگاهی؛ برنامه درسی دکتری؛ توسعه دانش تدریس؛ استاد راهنما | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 312 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 106 |