تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,987 |
تعداد مقالات | 83,495 |
تعداد مشاهده مقاله | 76,810,032 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 53,906,636 |
تحلیل محتوای کتاب زیست شناسی پایه دوم متوسطه بر اساس تئوری هوشهای چندگانه گاردنر | ||
پژوهش در برنامه ریزی درسی | ||
مقاله 2، دوره 9، شماره 32، خرداد 1391، صفحه 16-27 اصل مقاله (1.28 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مریم یوسفی قصابسرایی* 1؛ کامیان خزایی2 | ||
11گروه برنامه ریزی درسی، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران | ||
22استادیار گروه علوم تربیتی، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران | ||
چکیده | ||
در این پژوهش به تحلیل محتوای کتاب زیست شناسی پایه دوم متوسطه بر اساس نظریه هوشهای چندگانه گاردنر پرداخته شده است. برای انجام تحقیق، شیوه تحلیل محتوا مورد استفاده قرار گرفت و جامعه آماری مورد استفاده کتاب زیست شناسی پایه دوم متوسطه انتخاب شد که به دلیل محدود بودن جامعه، سرشماری انجام گرفت. با تحلیل واحدهای گوناگون کتاب زیست شناسی دوم متوسطه، میزان کاربرد مولفههای هوشهای چندگانه گاردنر در شکل گیری محتوای کتاب، سنجیده و واحدهای تحلیل به صورت جملات در نظر گرفته شد. یافتهها حاکی از آن است که در کتاب زیست شناسی پایه دوم متوسطه، از نظر به کار گیری مولفههای هوشهای چندگانه بیشتر به هوش منطقی ـ ریاضی توجه شده بود. همچنین در کتاب مذکور، از مولفههای هوشهای چندگانه در قالبهای مختلف محتوا مانند متن، خودآزمایی، بیشتر بدانید و شکل به یک نسبت استفاده نشده بود. علاوه بر این، مولفههای هوش در فصلهای مختلف و کل کتاب به طور متقارن به کار نرفته بود. از نتیجه یافتههای موجود چنین بود که درکتاب زیست شناسی پایه دوم متوسطه، بیشتر بر هوش منطقی ـ ریاضی تمرکز شده و به سایر جنبههای هوش یا توجه نشده و یا بسیار کم مورد توجه قرار گرفته است. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل محتوا؛ هوشهای چندگانه؛ هوش هیجانی؛ زیست شناسی متوسطه | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 692 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 551 |