| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,572,173 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,273,030 |
شناسایی ابعاد معلم اثربخش و اعتبار سنجی مولفههای آن توسط دبیران دوره متوسطه شهر یاسوج | ||
| پژوهش در برنامه ریزی درسی | ||
| مقاله 5، دوره 9، شماره 32، خرداد 1391، صفحه 68-81 اصل مقاله (1.4 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| مهدی سبحانی نژاد1؛ حامد زمانی منش* 2 | ||
| 1دانشگاه شاهد | ||
| 2دانشگاه شهید بهشتی | ||
| چکیده | ||
| هدف پژوهش حاضر شناسایی ابعاد معلم اثربخش و اعتبار سنجی مولفههای آن توسط دبیران دوره متوسطه شهر یاسوج و روش آن، تحلیلی ـ توصیفی است. بدین صورت که در بخش اول با تحلیل اسنادی، ابعاد معلم اثربخش و مولفههای آن شناسایی و در بخش دوم با روش توصیفی از نوع پیمایشی به اعتبار سنجی آنها پرداخته شده است. جامعه آماری در بخش اول، کلیه آراء نظری و نتایج پژوهشی مکتوب صاحب نظران شاخص پیرامون ابعاد معلم اثربخش و مولفههای مطرح در آنها است. بخش دوم جامعه آماری نیز همه دبیران دوره متوسطه شهر یاسوج در سال تحصیلی90 ـ 1389 را در بر میگیرد (740 N=) که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعداد 252 نفر نمونه برای آن برآورد و با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی انتخاب شدهاند. ابزار پژوهش دربخش اول، فرمهای فیش برداری و در بخش دوم، پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر ابعاد و مولفههای استخراجی از دیدگاه صاحب نظران گوناگون است که روایی صوری و محتوایی آن پس از مطالعه توسط متخصصان دانشگاهی تأیید شده است. پایایی پرسشنامه نیز طی محاسبه ضریب آلفای کرانباخ برابر با 90/0 است. اولویت بندی ابعاد معلم اثربخش به ترتیب شامل ابعاد شخصیتی، ارزشیابی، تدریس و مدیریت کلاس درس میشود. یافتههای جانبی نشان میدهد که دبیران زن به طور معناداری به بُعد ارزشیابی معلم اثربخش توجه ویژه داشتهاند و بر حسب متغیر سابقه خدمت، تفاوت معناداری نیز مشاهده نشد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| معلم؛ اثربخشی؛ ابعاد و مولفههای معلم اثربخش | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 585 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 355 |
||