تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,003 |
تعداد مقالات | 83,617 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,291,707 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,346,597 |
جایگاه اخلاق زیست محیطی در برنامه درسی دوره ابتدایی ایران | ||
پژوهش در برنامه ریزی درسی | ||
مقاله 5، دوره 10، شماره 36، فروردین 1392، صفحه 51-62 اصل مقاله (978.33 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
طاهره بیات1؛ پروین احمدی* 2؛ عبدالله پارسا3 | ||
11 کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی | ||
22ا عضو هیأت علمی دانشگاه الزهراء، تهران، ایران | ||
3عضو هیأت علمی دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی جایگاه اخلاق زیست محیطی در محتوای کتابهای درسی دوره ابتدایی به منظور بهبود محتوای کتابهای مورد نظر بوده است. روش تحقیق توصیفی است و با استفاده از تحلیل محتوا به جمعآوری اطلاعات پرداخته است. مفاهیم مرتبط با اخلاق زیست محیطی، با توجه به سه حیطه شناختی، عاطفی، مهارتی در قالب ابعاد متن، تکلیف، پرسش و تصویر مورد بررسی قرار گرفت. جامعه و نمونه آماری پژوهش، کتابهای فارسی (بخوانیم و بنویسیم)، علوم، تعلیمات اجتماعی و هدیههای آسمانی دوره ابتدایی (22جلد کتاب) در سال تحصیلی 91 ـ90 بود. یافتههای پژوهش نشان میدهد که کل مفاهیم مرتبط با اخلاق زیست محیطی در این کتابها، 535 واحد بوده که در بعد متن (45/36 درصد)، تکلیف (14/15 درصد)، پرسش (6/25) و در قالب تصویر (8/22) ارائه شده است. همچنین از کل مفاهیم مرتبط با اخلاق زیست محیطی، 78 درصد به حیطه شناختی، 13 درصد به حیطه عاطفی و 7/9 درصد به حیطه مهارتی اختصاص یافته است. در کتابهای درسی دوره ابتدایی به هدفهای شناختی (سطح دانش) بیشتر توجه شده است و کمترین توجه مربوط به سطح مهارت است. بیشترین توجه به اخلاق زیست محیطی در کتابهای علوم دوره ابتدایی تعلق دارد و کمترین توجه در کتاب هدیههای آسمان دوره ابتدایی صورت گرفته است. | ||
کلیدواژهها | ||
اخلاق زیست محیطی؛ دوره ابتدایی؛ کتابهای درسی؛ محتوای برنامه درسی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 598 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 282 |