تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,003 |
تعداد مقالات | 83,617 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,291,728 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,346,610 |
بررسی رابطه بین باورها و مؤلفههای ساخت و سازگرایی در محیط کلاس درس ریاضی | ||
پژوهش در برنامه ریزی درسی | ||
مقاله 8، دوره 10، شماره 36، فروردین 1392، صفحه 87-98 اصل مقاله (1.05 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فاطمه احمدپور مبارکه* 1؛ محمدرضا فدایی2؛ ابوالفضل رفیع پور3 | ||
11دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش ریاضی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران | ||
22استادیار دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان | ||
33استادیار دانشگاه شهید باهنر کرمان و مرکز پژوهشی ریاضی ماهانی | ||
چکیده | ||
فلسفه و دیدگاه معلمان ریاضی نسبت به ماهیت ریاضی نقش اساسی در تعیین تلقی آنها از فرایند یاددهی ـ یادگیری درس ریاضی دارد که این امر به نوبه خود بر کیفیت آموزشی تأثیر مستقیم میگذارد. هدف از انجام پژوهش حاضر توصیف و شناسایی باورهای مرکزی معلمان ریاضی ساخت و سازگرا است. در این مطالعه، باورهای 5 معلم ریاضی متوسطه به دقت مورد بررسی قرار گرفته و نیز میزان سازگاری محیط کلاسدرسهای این معلمان با اصول ساخت و سازگرایی سنجیده شده است. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه پیمایش باورها، پرسشنامه پیمایش ساخت و سازگرایی محیط کلاس درس، مصاحبه نیمهساختاری و مشاهده کلاس درس است. دادهها به روش تحلیل محتوا تلخیص و ساختاربندی شد. یافتههای حاصل از دادههای مربوط به 5 معلم نشان داد که محیط کلاس درس 2 نفر از آنها بیشترین سازگاری را با اصول ساخت و سازگرایی دارد. بررسی باورهای این 2 معلم منجر به شناسایی 6 باور مرکزی شد که با اصول ساخت و سازگرایی مطابق است. | ||
کلیدواژهها | ||
باورهای معلمان؛ روش تدریس؛ ساخت و سازگرایی؛ محیط کلاس درس؛ معلمان ریاضی متوسطه | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 328 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 215 |