تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,559 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,727,983 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,780,885 |
مقایسه اثربخشی روشهای تدریس بحث گروهی و سخنرانی بر میزان یادگیری و رضایت دانشآموزان از تدریس، در درس دین و زندگی | ||
پژوهش در برنامه ریزی درسی | ||
مقاله 2، دوره 10، شماره 38، مهر 1392، صفحه 13-23 اصل مقاله (1008.26 K) | ||
نویسندگان | ||
حسن اسلامیان* 1؛ محمود سعیدی رضوانی2؛ یونس فاتحی3 | ||
11کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
22دانشیار علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
33کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، مقایسه میزان اثر بخشی روش تدریس بحث گروهی با روش تدریس سخنرانی بر میزان یادگیری و میزان رضایت دانشآموزان از تدریس بوده است. روش پژوهش، نیمه تجربی، با عنایت به استفاده از گروههای دست نخورده (intact) و از نوع دو گروهی (آزمایشی و گواه)و جامعه آماری آن دانشآموزان پایه سوم متوسطه یکی از دبیرستانهای شهر شیراز بود که همه دانشآموزان پایه سوم متوسطه (4 کلاس) در نیمسال تحصیلی 90 ـ 1389 در درس دین و زندگی در طرح مشارکت داده شدهاند و با استفاده از نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. در کلاسهای گروه آزمایش، روش تدریس بحث گروهی (در گروههای کوچک 5 نفره) و در کلاسهای گروه گواه، روش سخنرانی به کار گرفته شد. در پایان تدریس با هردو روش، جهت ارزشیابی میزان یادگیری مطالب درسی، آزمون20 سؤالی به صورت چهارگزینهای ناظر بر محتوای یکی از دروس کتاب به عمل آمد. همچنین در پایان هر روش تدریس و پس از انجام آزمون ارزشیابی یادگیری، پرسشنامه رضایت از تدریس نیز توسط دانشآموزان تکمیل شد. ابزار سنجش میزان رضایت دانشآموزان از تدریس، پرسشنامه محقق ساخته در مقیاس لیکرت بود که مشتمل بر 20 سؤال در 4 خرده مقیاس (ایجاد علاقمندی و تشویق به مشارکت در یادگیری، رعایت اصول و مقررات تدریس و یادگیری، مهارت و تسلط مدرس در تدریس و آزمون و ارزشیابی از مطالب درسی) بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار در دو سطح توصیفی (فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (آزمون t مستقل و تحلیل واریانس) استفاده شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که 1 ـ میانگین نمرات آزمون ارزشیابی یادگیری از دانشآموزان در روش بحث گروهی به طور معناداری از روش سخنرانی بیشتر بوده است. 2 ـ میانگین نمرات ارزشیابی میزان رضایت دانشآموزان از تدریس در روش بحث گروهی به طور معناداری از روش سخنرانی بیشتر بوده است. 3 ـ میانگین نمرات دانشآموزان رشته علوم تجربی در آزمون ارزشیابی از میزان یادگیری به طور معناداری بالاتر از میانگین نمرات دانشآموزان رشته علوم انسانی بوده است؛ ولی اثر تعاملی معناداری بین رشته و روش وجود نداشته است. همچنین در آزمون ارزشیابی میزان رضایت دانشآموزان از تدریس، بین میانگین نمرات دانشآموزان دو رشته مذکور تفاوت معناداری وجود نداشته است و اثر تعاملی معناداری نیز در این رابطه میان رشته و روش مشاهده نشده است. | ||
کلیدواژهها | ||
تدریس؛ سخنرانی؛ بحث گروهی؛ یادگیری؛ رضایت؛ دانشآموزان سال سوم متوسطه | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,038 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 394 |