تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,559 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,727,919 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,780,853 |
آسیب شناسی برنامه درسی شیمی در دوره متوسطه با استفاده از تکنیک دلفی | ||
پژوهش در برنامه ریزی درسی | ||
مقاله 5، دوره 10، شماره 38، مهر 1392، صفحه 46-55 اصل مقاله (1.04 M) | ||
نویسندگان | ||
احمد علی فروغی ابری1؛ محمد حسین یار محمدیان2؛ ندا رجاییان* 3 | ||
11دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد خوراسگان (اصفهان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران | ||
22استاد مرکز مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشگاه علوم پزشکی، اصفهان، ایران | ||
33کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی، واحد خوراسگان (اصفهان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
هدف اصلی در این پژوهش، آسیب شناسی برنامه درسی شیمی در دوره متوسطه با استفاده از تکنیک دلفی در نظر گرفته شد. تحقیق حاضر یک پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری را سرگروهها و دبیران شیمی شهر اصفهان تشکیل دادند که تعداد آنها 300 نفر بوده که با روش نمونهگیری تصادفی متناسب با حجم (بر حسب نواحی 6 گانه شهر اصفهان) و با کمک فرمول کوکران 167 نفر انتخاب شده است. پرسشنامه محقق ساخته دارای 23 سؤال بسته پاسخ و بر اساس طیف پنج گزینه لیکرت طراحی شد. دادههای حاصل از پرسشنامههای پژوهش از طریق آزمون فریدمن، t تک متغیره، تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در نهایت، فرایند تدوین دروس، محتوا، روش، فضای آزمایشگاهی و مشکلات اجرایی به عنوان مهمترین مشکلات برنامه درسی شیمی در دوره متوسطه شناسایی شد که محتوا با میانگین رتبه بندی 86/3 بالاترین و مشکلات اجرایی و فرآیند تدوین دروس با 50/2 پایین ترین رتبه آسیبها را به خود اختصاص دادند. همچنین کتابهای شیمی مقطع متوسطه شامل مشکلات فراوانی است که یک نگاه آسیب شناسانه به این درس، مسئوولان را موظف میدارد تا در راستای باز بینی مجدد این برنامه گامهای اساسی بردارند. | ||
کلیدواژهها | ||
آسیب شناسی؛ برنامه درسی شیمی؛ تکنیک دلفی؛ مقطع متوسطه | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 350 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 918 |