تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,559 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,728,055 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,780,909 |
رابطه فرسودگی تحصیلی و یادگیری خود تنظیمی با عملکرد تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه | ||
پژوهش در برنامه ریزی درسی | ||
مقاله 10، دوره 10، شماره 38، مهر 1392، صفحه 116-128 اصل مقاله (1.65 M) | ||
نویسندگان | ||
محمد عظیمی* 1؛ موسی پیری2؛ تقی زوار2 | ||
11کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی، مدرس دانشگاه پیام نور، خلخال، ایران | ||
22 و 3استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی، آذربایجان شرقی، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه فرسودگی تحصیلی و یادگیری خود تنظیمی با عملکرد تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه اردبیل در سال تحصیلی 90 ـ 89 است. روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی و نمونه پژوهش شامل 379 نفر دانشآموز دختر و پسر بوده که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای از میان 162 دبیرستان انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها برای سنجش فرسودگی تحصیلی پرسشنامه برسو سال (1997) و برای یادگیری خودتنظیمی پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری سال (1990) و برای عملکرد تحصیلی معدل کل نیمسال اول بوده است. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین ابعاد فرسودگی تحصیلی و عملکرد تحصیلی رابطه منفی و بین یادگیری خودنظم داده و عملکرد تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. در تحلیل رگرسیون و تحلیل مسیر مشاهده شد که نسبت به یادگیری خودنظم داده، فرسودگی تحصیلی بیشترین واریانس عملکرد تحصیلی را پیش بینی میکند. همچنین تحلیل 2 t هتلینگ نشان داد که تفاوت معناداری با مقدارآماره (019/0=P؛27/0=2 t هتلینگ) بین ترکیب سه متغیر وابسته در دو گروه دانشآموزان دختر و پسر وجود دارد. تحلیلهای آزمون تی نمونههای مستقل نمایان ساخت که دانشآموزان دختر و پسر تنها در متغیر عملکرد تحصیلی تفاوت معناداری با هم دارند؛ به طوری که میانگین عمکرد تحصیلی دانشآموزان دختر32/17 و میانگین عملکرد تحصیلی دانش آموزان پسر 99/16 است. | ||
کلیدواژهها | ||
فرسودگی تحصیلی؛ یادگیری خودنظم داده؛ عملکرد تحصیلی؛ مدارس متوسطه | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,572 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,220 |