تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,622 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,345,691 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,387,507 |
امکان سنجی اجرای برنامه درسی با رویکرد معنوی در دوره متوسطه | ||
پژوهش در برنامه ریزی درسی | ||
مقاله 4، دوره 11، شماره 41، تیر 1393، صفحه 34-50 اصل مقاله (1.7 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
صمد ایزدی* 1؛ مصطفی قادری2؛ فاطمه حسینی3 | ||
11دانشیار دانشگاه مازندران، مازندران، ایران | ||
22استادیار علوم تربیتی، دانشگاه کردستان، کردستان، ایران | ||
33کارشناسی ارشد علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور آمل، مازندران، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف امکان سنجی اجرای برنامه درسی با رویکرد معنوی در دوره متوسطه صورت گرفته است. جامعه آماری تحقیق شامل 1813 نفر از دبیران زن دوره متوسطه (شاخه نظری) استان مازندران بود. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 317 نفر بود که به شیوه نمونهگیری طبقهای تناسبی انتخاب گردید. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. جهت سنجش اعتبار پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که برابر با a=%75 بر آورد شده است. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون t تک گروهی، تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) و آزمون همبستگی پیرسون انجام شد. یافتههای پژوهش نشان داد که دانش و مهارت دبیران در مقولههای هنر و زیبایی شناختی، اخلاق و روح همچنین نگرش اخلاق در سطح بالاتر از متوسط، است. همچنین امکانات مدارس برای اجرای برنامه درسی معنوی، در سطح زیاد ارزیابی شد. همچنین نگرش هنر و زیبایی شناختی و نگرش روح در حد کمتر از متوسط است. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA ) نشان داد که بین نمرات دانش، نگرش و مهارت دبیران و امکانات مدرسه در شهرهای مختلف تفاوت معنادار وجود دارد. نتایج همبستگی پیرسون نیز نشان داد که بین امکانات مدارس و نگرش و مهارت دبیران رابطه معنادار وجود دارد و بیشترین میزان رابطه بین امکانات مدارس و مهارت روح است، اما بین امکانات مدارس و دانش اخلاق و دانش روح رابطه معناداری مشاهده نشد. | ||
کلیدواژهها | ||
امکان سنجی؛ برنامه درسی معنوی؛ دوره متوسطه | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 480 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 372 |