تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,622 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,346,576 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,388,094 |
تحلیلی بر نظریه تجربه زیبایی شناسی جان دیویی | ||
پژوهش در برنامه ریزی درسی | ||
مقاله 5، دوره 11، شماره 41، تیر 1393، صفحه 51-62 اصل مقاله (1.25 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مریم انصاری* 1؛ حسنعلی بختیار نصرابادی2؛ محمدجواد لیاقت دار2؛ خسرو باقری3 | ||
11دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
22و3 دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
34استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
زیباییشناسی علمی است که در مورد ادراک مسائل مربوط به زیبایی بحث میکند. دیویی، فیلسوف بزرگ تعلیم و تربیت، در قرن بیستم زیباییشناسی را وارد مباحث تعلیم و تربیت کرد. وی با نگارش آثار متعددی پیرامون تجربه و هنر، برآن شد تا هنر و تجربه زیباشناسانه را به متن جریان زندگی عادی بازگرداند. پژوهش حاضر تلاش دارد تا با تأکید بر مؤلفههای زیباشناسانه تجربه از نگاه دیویی، تجربه زیباییشناسی را روشن سازد و ارتباط آن با تربیت را در این اندیشه بیابد. روش مطالعه به صورت تحلیلی است، بدین نحو که پس از توصیف مفاهیم کلیدی، تجربه زیبایی شناسی و مؤلفههای آن مورد تحلیل قرار گرفته، نقش آن در تربیت بیان شده است. نتایج نشان داد که در تجربه زیباییشناسی عوامل مؤثر و هنرمندانهای مانند احساس، ابراز و تخیل در کنار خردورزی از اجزای ضروری تربیت به شمار میآید و موجب تکمیل تجربه، درک، معنی و فهم ارزش در افراد می شود. این تجربه منجر به برانگیختن حساسیت و همدردی در بین افراد شده، به بهبود و درک روابط جهان طبیعی و اجتماعی میانجامد و رفتار و قضاوتهای اخلاقی را افزایش میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
تجربه؛ زیباییشناسی؛ تجربه زیباییشناسی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,274 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 757 |