تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,003 |
تعداد مقالات | 83,617 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,290,736 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,345,061 |
مطالعه تطبیقی ارزیابی اثرات حمل و نقل بر آلودگی شهر تهران مطالعه موردی منطقه 18 و 5 تهران | ||
فصلنامه زمین شناسی محیط زیست | ||
مقاله 3، دوره 11، شماره 39، شهریور 1396، صفحه 35-53 اصل مقاله (1.04 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علی اصغر قاسمی1؛ آزاده اربابی سبزواری* 2؛ معصومه سهرابی3 | ||
1دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه آزاد واحد اسلامشهر | ||
2دانشیارگروه جغرافیا دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر | ||
3دانشیارگروه زمین شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر | ||
چکیده | ||
آلودگی هوا فرایندی است که به حالتهای مختلف جوی وابسته بوده و پدیدههای جوی و آب و هوایی در شکل گیری این معضل دخیل است. امروزه در تهران و بسیاری از شهر های بزرگ و صنعتی دنیا به ویژه در کشورهای در حال توسعه، آلاینده های مختلف از طریق وسایل نقلیه موتوری، صنایع و منابع تجاری و خانگی در هوا تخلیه میشود. هدف این پژوهش مطالعه زمان تمرکز اوج آلاینده مونواکسیدکربن درساعات مختلف روز و بررسی ارتباط بین تراکم و غلظت آلاینده مونواکسید کربن با متغیرهای هواشناسی در منطقه 5 و 18 تهران است. در این مطالعه از روش آماری برای رسیدن به اهداف استفاده شد. ابتدا زمان تمرکز آلاینده در 4 بازه زمانی در منطقه مورد مطالعه شناسایی شد. به منظور محاسبه همبستگی و تحلیل رگرسیون بین مونواکسیدکربن با سرعت باد، حداقل دما و حداکثر دما از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیره در محیط SPSS وExcel استفاده شده است. نتایج رگرسیون چندگانه و درصد ضریب تغییرات تبیین شده در منطقه 18 با ورود 3 متغیر سرعت باد، حداقل دما و حداکثر دما در مدل بندی آلاینده CO ایستگاه مورد مطالعه نشان داد که متغیرهای مورد مطالعه، آلاینده COایستگاه شادآباد را به میزان 16/0 تبیین کردند. مچنین در منطقه 5 نتایج این مطالعه نشان داد، مقدار بیشنه غلظت آلاینده CO در طول روز در ساعت 8 صبح می باشد و پایین ترین مقدار ثبتی در ساعت 15 در طول دوره 9 ساله آماری می باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
آلاینده CO؛ شادآباد؛ زمان تمرکز؛ دما؛ باد؛ ایستگاه پونک | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 330 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 171 |