تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,987 |
تعداد مقالات | 83,495 |
تعداد مشاهده مقاله | 76,810,014 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 53,906,622 |
پیش بینی نظم دهی یادگیری براساس اضطراب امتحان و اهداف پیشرفت با واسطه گری راهبردهای پردازش اطلاعات | ||
فصلنامه علمی پژوهش های یاددهی و یادگیری دانشگاه آزاد واحد بجنورد | ||
مقاله 3، دوره 12، شماره 52، آذر 1396، صفحه 41-60 اصل مقاله (441.54 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سارا ابراهیمی1؛ داود لکی* 2 | ||
1دانشآموخته دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
2. دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی عمومی و تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران (نویسنده مسئول) | ||
چکیده | ||
بسیاری از مشکلات یادگیری ناشی از فقدان مهارتهای شناختی و فراشناختی در دانشآموزان است در حالیکه مهارتهای یادگیری و مطالعه آموزشپذیرند. این پژوهش قصد دارد با تعیین نقش سازههای انگیزشی و راهبردهای پردازش اطلاعات در نظمدهی یادگیری (خودنظمدهی یادگیری و نظمدهی بیرونی) علل برخی مشکلات یادگیری را برای کمک به معلمان و دانشآموزان، بشناساند. بدین منظور پژوهش حاضر با طرح همبستگی بر روی جامعهای متشکل از 492 دانشآموز سال سوم رشتههای علوم انسانی، تجربی و ریاضی فیزیک شهر نور در سال تحصیلی 95-94 انجام شد که نمونهای متشکل از 264 دانشآموز با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای از آن انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامهای شامل زیر مقیاس نظمدهی یادگیری ورمونت (1998)، اضطراب امتحان از راهبردهای انگیزشی برای یادگیری پینتریچ و دی گروت (1994)، اهداف پیشرفت میگلی و کاپلان، میدلتون و میر (1998) و راهبردهای یادگیری از راهبردهای انگیزشی برای یادگیری پینتریچ و دی گروت (1994) استفاده شد. یافتههای حاصل از بهکارگیری تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد اضطراب امتحان و اهداف پیشرفت با راهبردهای پردازش اطلاعات عمیق و سطحی و راهبردهای پردازش اطلاعات با نظمدهی یادگیری رابطه معناداری دارد. اضطراب امتحان و اهداف پیشرفت نیز به واسطه رابطه با راهبردهای پردازش اطلاعات، به طور معناداری نظمدهی یادگیری را پیش بینی میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
واژگان کلیدی: یادگیری خودنظم داده شده؛ نظمدهی بیرونی؛ اضطراب امتحان؛ هدف تسلط؛ اهداف عملکردی و راهبردهای پردازش اطلاعات | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 402 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 339 |