تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,621 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,330,997 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,377,460 |
رابطه خلاقیت دبیران، ادراک آنان از رهبری خدمتگزار و معنویت محیط کاری در دبیرستانهای شهر اصفهان | ||
فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی | ||
مقاله 8، دوره 11، شماره 3 - شماره پیاپی 41، مهر 1396، صفحه 144-168 اصل مقاله (460.05 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
میترا میرزا آقایی کیا کلایی* 1؛ سعید رجایی پور2؛ سید حمیدرضا شاوران3 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه اصفهان | ||
2دانشیارگروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه اصفهان، | ||
3گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه اصفهان | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش بررسی رابطه خلاقیت دبیران، ادراک آنان از رهبری خدمتگزار و معنویت محیطکاری در دبیرستانهای شهر اصفهان بود. در این پژوهش از روش توصیفی از نوع همبستگی استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دبیران دبیرستانهای دوره دوم شهر اصفهان در سال تحصیلی 95-1394 و برابر با 3690 نفر بود که از این تعداد با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای 351 نفر انتخاب شدند.بمنظوراندازهگیریمتغیرهاازسهپرسشنامهخلاقیت بر اساس نظریه رندسیپ (1979)، پرسشنامه رهبری خدمتگزار بر اساس نظریه پترسون (2003) و پرسشنامه معنویت محیطکاری بر اساس نظریه میلیمن و همکاران (2003) استفاده گردید و پایایی آنها بر اساس ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 77/0 ، 97/0 و 91/0 تعیین شد.یافتههای پژوهش نشان داد بین خلاقیت دبیران با ادراک آنان از رهبری خدمتگزار و معنویت محیط کاری رابطه مستقیم، مثبت و معنادار وجود دارد(01/0p≤). همچنین بین ادراک دبیران از رهبری خدمتگزار با ادراک آنان از معنویت محیط کاری رابطه مثبت و معنادار وجود دارد و از میان مؤلفههای رهبری خدمتگزار فقط مؤلفه قابلیت اعتماد؛ و از بین مؤلفههای معنویت محیطکاری، معناداری در کار بهترین مؤلفه برای پیش بینی خلاقیت دبیران بودند. لذابه مدیران مدارس توصیه میشود از طریق ایجاد جو اعتماد در مدرسه، احساس معناداری در کار، شرایط لازم برای توانمندسازی دبیران در زمینه خلاقیت آنان را فراهم سازند. | ||
کلیدواژهها | ||
خلاقیت؛ دبیران دبیرستان؛ رهبری خدمتگزار؛ مدیریت مدرسه؛ معنویت محیطکاری | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 255 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 254 |