تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,621 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,331,061 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,377,509 |
بررسی تحلیل عاملی تأییدی و همسانی درونی پرسشنامهی رویکردهای مطالعه برای دانشآموزان دورهی متوسطه | ||
فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی | ||
مقاله 5، دوره 11، شماره 1 - شماره پیاپی 39، فروردین 1396، صفحه 95-113 اصل مقاله (441.21 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
رزگار محمدی1؛ ایوب فیضی* 2؛ شلیر یاوری3 | ||
1عضو هیئت علمی گروه آموزش ابتدایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سقز | ||
2کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی | ||
3کارشناسی ارشد آموزش و بهسازی منابع انسانی | ||
چکیده | ||
امروزه شناخت رویکردهای مطلعهی دانشآموزان و وجود ابزارهای مناسب به منظور اندازهگیری آن به یک امر مهم در هر نظام آموزشی مبدل شده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی ساختار عاملی پرسشنامهی رویکردها و مهارتهای مطالعه (ASSIST) اینتویستل (2000) با استفاده از رویکرد تحلیل عاملی تأییدی انجام شد. روش این پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی است. نمونهی تحقیق 312 نفر از دانش آموزان دختر و پسر مشغول به تحصیل در دبیرستانهای شهرستان بانه در سال تحصیلی 93-1392 بودند که با توجه به گستردگی حجم جامعه با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای از میان مقاطع دوم، سوم و چهارم انتخاب شدند. به منظور ارزیابی کفایت مدل با استفاده از نرم افزار AMOS 18 از شاخص برازش تطبیقی، شاخص توکر-لویس، شاخص برازش هنجار شدهی مقتصد، شاخص برازش تطبیقی مقتصد، ریشهی میانگین مربعات خطای برآورد، شاخص نیکویی برازش، شاخص نیکویی برازش اصلاح شده و Chi-Square استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی، نشان دهندهی این است که الگوی سه عاملی برازش قابل قبولی با خرده مقیاسهای پرسشنامه دارد. ضرایب آلفای کرونباخ نیز نشان داد که ASSIST از پایایی نسبتاً قابل قبولی برخوردار است. در مجموع، نتایج این پژوهش به تقویت این ایده کمک کرد که مقیاس ASSIST اینتویستل (2000) ابزاری روا و پایا در پیشبینی رویکردهای مطالعهی دانشآموزان دورهی متوسطه میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
رویکردهای مطالعه؛ رویکرد عمیق؛ رویکرد راهبردی؛ رویکرد سطحی؛ تحلیل عاملی تأییدی؛ همسانی درونی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 237 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 290 |