تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,621 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,331,037 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,377,497 |
بررسی تأثیر کلاسهای پیش دبستانی بر رشد خلاقیت کودکان آموزش و پرورش اسلامشهر | ||
فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی | ||
مقاله 7، دوره 11، شماره 1 - شماره پیاپی 39، فروردین 1396، صفحه 133-147 اصل مقاله (284.6 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
امیر حسین مهدی زاده* 1؛ سعید مرادی1؛ اعظم السادات باقرپور2 | ||
1عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر | ||
2کارشناس ارشد مدیریت آموزشی | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر «بررسی تأثیر کلاسهای پیش دبستانی بر رشد خلاقیت کودکان اسلامشهر» میباشد. روش این پژوهش از نوع علی- مقایسهای میباشد. جامعه آماری این تحقیق 7192 نفر شامل کلیه دانش آموزان پایه اول ابتدایی اسلامشهر در سال تحصیلی 94-95 است. از تعداد 382 نفر حجم نمونهای است که بر اساس جدول بولا تعیین گردیدند 50 نفر از دنشآموزان پایه اول ابتدایی اسلامشهر (25 نفر شامل گروهی که دوره پیش دبستانی را گذراندهاند و 25 نفر شامل گروهی که دوره پیش دبستانی را نگذراندهاند) به روش تصادفی ساده انتخاب شده و مورد آزمون قرار گرفتندو روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند؛ برای گردآوری دادهها از پرسشنامه تصوریری خلاقیت تورنس (فرم B) با ضریب پایایی 80/0 استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون کولموگروفاسمیرنف (K-S) و یومان ویتنی با بهرهگیری از نرمافزار آماری SPSS-22 استفاده شد. نتایج این تحقیق نشان میدهد سپری کردن دوره پیش دبستانی بر میزان مؤلفههای خلاقیت (بسط، انعطاف، اصالت و سیالی) به طور معناداری اثربخش بوده است. بدین معنا که آموزش دوره پیش دبستان بر رشد خلاقیت دانش آموزان مؤثر میباشد و بین نمرات بدست آمده از آزمون دوگروه که دورههای پیش دبستانی را طی کرده و آنها که این دوره را طی نکردهاند تفاوت معنادار آماری وجود دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
خلاقیت؛ دوره پیش دبستانی؛ دبستان | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,038 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 866 |