تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,987 |
تعداد مقالات | 83,495 |
تعداد مشاهده مقاله | 76,810,033 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 53,906,642 |
بررسی رابطه رهبری توزیع شده با خوشبینی علمی معلمان ابتدایی مدارس پسرانه دولتی شهر تهران | ||
فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی | ||
مقاله 8، دوره 9، شماره 4، دی 1394، صفحه 127-148 اصل مقاله (502.7 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
امین هماینی دمیرچی* 1؛ سید محمد میر کمایی2؛ میترا عزتی3 | ||
1گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
3، گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف از اجرای این پژوهش بررسی رابطه رهبری توزیعشده با خوشبینی علمی معلمان مدارس ابتدایی پسرانه دولتی شهر تهران بود. روش پژوهش، توصیفی – همبستگی بوده و جامعه آماری پژوهش را تمامی معلمان مدارس ابتدایی پسرانه دولتی شهر تهران در سال تحصیلی 94-93 تشکیل میدادند (7848 نفر). برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد و تعداد 366 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند که گزینش آنها با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای و طبقهای انجام شد. جمعآوری دادهها براساس دو پرسشنامه رهبری توزیعشده و خوشبینی علمی معلمان صورت گرفت که ضریب آلفای کرونباخ آنها به ترتیب 0.87 و 0.92 به دست آمد. جهت تعیین روایی پرسشنامه، از روایی محتوایی و سازه استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها به کمک نرمافزار SPSS نسخه 22 صورت پذیرفت. نتایج پژوهش نشان داد که وضعیت رهبری توزیعشده و خوشبینی علمی معلمان ابتدایی پسرانه دولتی شهر تهران بالاتر از حد متوسط و میانگین نظری قرار دارد و بین رهبری توزیعشده با خوشبینی علمی معلمان رابطه مثبت و معناداری در سطح 01/0 وجود دارد. همچنین یافتههای پژوهش نشان داد که از بین هفت بعد رهبری توزیعشده؛ ابعاد تعامل مبتنی بر اعتماد، فرهنگ مدرسه، عمل رهبری، حمایت همهجانبه و ارزیابی و توسعه حرفهای هر یک به ترتیب 28/0، 19/0، 27/0، 13/0 و 19/0 خوشبینی علمی معلمان را پیشبینی میکنند و رویهمرفته ۶5/0 از خوشبینی علمی معلمان را تبیین مینمایند ولی دو بعد ماموریت و تصمیمگیری مشترک پیشبینی کننده مناسبی برای خوشبینی علمی معلمان نمیباشند. | ||
کلیدواژهها | ||
رهبری توزیعشده؛ خوشبینی علمی؛ معلمان ابتدایی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 252 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 371 |