تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,995 |
تعداد مقالات | 83,547 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,402,519 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,424,510 |
بررسی تطبیقی خطاهای نگارشی دانشجویان ایرانی زبان های انگلیسی و عربی | ||
فصلنامه زبان و ادب فارسی | ||
مقاله 3، دوره 9، شماره 30، خرداد 1396، صفحه 43-64 اصل مقاله (760.99 K) | ||
نوع مقاله: علمی-پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مهدی حسین پناهی تازه آباد* 1؛ امید ورزنده2 | ||
1مربی و عضو هیئت علمی گروه زبان انگلیسی دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید مدرس سنندج | ||
2استادیار گروه زبان انگلیسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سنندج | ||
چکیده | ||
هدف از انجام این تحقیق بررسی خطاهای نگارشی دانشجویان ایرانی رشتههای زبان انگلیسی و زبان عربی از طریق مقایسهی آنها هم به صورت مجزا و هم با یکدیگر میباشد. اگرچه پیشتر مطالعات زیادی در حوزهی تحلیل خطاها در ایران انجام گرفته، کمتر به مقایسهی دو زبان خارجی رایج در ایران یعنی انگلیسی و عربی، پرداخته شده است. برای انجام این تحقیق، برگههای امتحان پایان ترم درس نگارش تعداد 107 دانشجوی رشتهی عربی (56 نفر) و انگلیسی (51 نفر) شاغل به تحصیل در دانشگاه کردستان و دانشگاه فرهنگیان، واقع در شهر سنندج، مورد استفاده قرارگرفت و خطاهای موجود در آنها برای انجام تحلیل توصیفی با استفاده از مجذور خی، با بهکاربردن دو جدول مجزا برای انگلیسی و عربی و یک جدول مشترک برای خطاهای مشترک آنها، در سه گروه اصلی برای هر زبان، دستهبندی شدند. نتایج تحلیل، تفاوتهای معنیداری را میان خطاهای صورتگرفته توسط دانشجویان انگلیسی و عربی نشان میدهد؛ با این وجود، در مواردی مانند مقایسهی خطاهای مشترک میان هر دو گروه، به دلیل ضعیفبودن میزان تأثیر، نتایج باید با احتیاط تفیسر گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
دانشجویان زبان انگلیسی؛ دانشجویان زبان عربی؛ تحلیل خطا؛ خطا؛ اشتباه | ||
مراجع | ||
. رضایی، مهرداد 1376. تأثیر زبان اول بر نوشتار زبان دوم (پایاننامهی کارشناسی ارشد)، دانشگاه شیراز. 2. سلیمانی، حبیب 1380. بررسی مقابلهای توانایی نوشتن در زبانهای خارجی و فارسی با تأکید بر نظم منطقی کلام و مهارت زبان (پایاننامهی کارشناسی ارشد)، دانشگاه تربیت معلم، تهران. 3. Al-Buainain, H. 2006. Students’ Writing Errors in EFL: A case study. Department of Foreign Languages.Qatar University.
4. Al-Buainain, H. A. and D. El-emadi, 1998. “The Relationship between Attitudes and Achievement in ESL at the University of Qatar”.Bulletin of the Documentation and Humanities, Vol. 10, University of Qatar (pp. 9- 42).
5. Corder, S.P. 1967. “The significance of learners’ errors”,reprinted in(1974, 1984):Error Analysis: Perspectives on Second Language Acquisition, London: Longman, pp. 19–27, originally in International Review of Applied Linguistics, Vol. 5, No. 4.
6. Corpuz, V. A. F. S. 2011. Error Correction in Second Language Writing: Teachers’ beliefs, Practices, and Students’ Preferences. Queensland University of Technology, Faculty of Education.
7. Diab, N. 1997. The Transfer of Arabic in the English Writings of Lebanese Students.Lebanese American University, Beirut- Lebanon.The ESP, São Paulo.Vol.18, No. 1, pp.71-83.Retrieved on March27,2009 from: http:// www2.Lael .pucsp.br/specialist/181diab.ps.pdf
8. Fallahi, M. 1991. Contrastive Linguistics and analysis of errors. Tehran: University of Iran.
9. Ferris, D. R. 2011. Treatment of Error in Second Language Student Writing. (2nd ed.) University of California: Davis.
10. Fisiak, J. 1981. Contrastive Analysis and the Language Teacher. Oxford: OUP.
11. Gass, S.M., &Selinker, L. 2008. Second Language Acquisition, an Introductory Course. (3rded.). University of Maryland.
12. Khansir, A. A. 2013. Error Analysis and Second Language Writing.Bushehr University of Medical Sciences and Health Services, Iran.Theory and Practice in Language Studies, 2(3), 363-370.
13. Mungungu, S.S. 2010. Error Analysis: Investigating the Writing of ESL Namibian Learners. Thesis for MA degree.University of South Africa.
14. Wu, H. P. & Garza, E. V. 2014. Types and Attributes of English Writing Errors in the EFL Context—A Study of Error Analysis.Journal of Language Teaching and Research, Vol. 5, No. 6, pp. 1256-1262. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 253 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 172 |