تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,551 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,521,942 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,559,983 |
نقش فناوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطاتی بر مدیریت و ساماندهی حملونقل شهری (نمونه موردی: منطقه 12 تهران | ||
فصلنامه علمی و پژوهشی نگرش های نو در جغرافیای انسانی | ||
مقاله 11، دوره 9، شماره 1 - شماره پیاپی 33، اسفند 1395، صفحه 187-205 اصل مقاله (831.63 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی استخراج ازرساله و پایان نامه | ||
نویسندگان | ||
جلال عظیمی آملی* 1؛ مصطفی رضایی2 | ||
1استادیار جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نور، نور، ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت شهری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران- شمال، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
چکیده موضوع مورد بررسی این مقاله، بررسی نقش فناوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطاتی بر مدیریت و ساماندهی حملونقل شهری تهران بوده است. هدف اصلی این تحقیق، شناخت محدوده مورد مطالعه به لحاظ برخورداری، دسترسی و میزان استفاده شهروندان از امکانات فناوری اطلاعات و ارتباطات، میزان کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) در سیستم حملونقل شهری و بررسی رابطه بین متغیر فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) و سیستم حملونقل در مدیریت بهینه شهری بوده است. روش مورد استفاده تحقیق نیزتوصیفی-تحلیلی بوده و جهت انجام این تحقیق با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده، تعداد ۳۸۳ نفر از ساکنان منطقه با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران انتخاب و مورد بررسی قرار گرفته است. دادههای گردآوری شده با استفاده از آزمونهای آماری توصیفی و تحلیلی در نرمافزار spss مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفته است. بر اساس نتایج بدست آمده، منطقه 12 شهرداری تهران به لحاظ بهرهمندی ساکنین آن از فناوریهای اطلاعات و ارتباطات (ICT) و سیستم حملونقل شهری از وضعیت مناسبی برخوردار نمیباشد. همچنین اکثریت شهروندان مورد مطالعه این منطقه براین باور بودهاند که استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در این منطقه موجب بهبود و ارتقاء مدیریت حملونقل شهری، ارتقای ظرفیت جادهها و بزرگراهها، جلوگیری از هدر رفت انرژی، زمان، هزینه و غیره شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
کلمات کلیدی: فناوری اطلاعات و ارتباطات؛ مدیریت شهری؛ حملونقل شهری؛ توسعه پایدار شهری؛ منطقه 12 تهران | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 643 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 397 |