تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,003 |
تعداد مقالات | 83,617 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,292,340 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,347,075 |
نقد مکتبی داستان های محمود دولت آبادی | ||
فصلنامه زبان و ادب فارسی | ||
مقاله 3، دوره 4، شماره 13، اسفند 1391، صفحه 41-74 اصل مقاله (1.23 M) | ||
نوع مقاله: علمی-پژوهشی | ||
نویسنده | ||
کیومرث رحمانی* | ||
عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور | ||
چکیده | ||
مکتب ادبی ناتورالیسم[1]در نیمهی دوم سدهی نوزدهم میلادی در فرانسه توسط «امیل زولا[2]»، رماننویس فرانسوی بنیاد گذاشته شد و سپس دامنهی نفوذ آن به برخی کشورهای اروپایی و امریکا کشیده شد. این مکتب در پایان امپراتوری دوم در فرانسه با الهام گرفتن از نظرات فلسفی- ادبی «تن[3]»، منتقد بنام فرانسوی و بهتأثیر ریشهی دارتر، کارهای بزرگ فیزیولوژیستها و پزشکان و طب تجربی «کلود برنار[4]» به وجود آمد. تأثیرپذیری عمدهی این مکتب از نظر شکل ظاهر از نظریههای بیولوژیکی «داروین» و همچنین کاربرد عقاید فلسفی «اگوست کنت» و... در مطالعات اجتماعی و استعمال عقاید تن در نظریههای «جبر علمی[5]» در ادبیات است. اینها (عقاید فلسفی کنت و تن) در تفسیر روابط زندگی بر اساس تحوّلات اجتماعی و تأکید بر دیدگاههای مربوط به هستی انسان از اصول کاربردی و مهم ناتورالیسم بهشمار میروند. بر این اساس اعتقاد ناتورالیستها این است که انسان تمایل به عینیت دارد و رفتار او مانند کار یک ماشین بهشمار میرود و دربارهی آن مثل یک ماشین قضاوت اخلاقی ناممکن میشود؛ چراکه به حکم عوامل سهگانهی وراثت و محیط و لحظه محتوم است؛ از اینرو میتوان با داشتن دانشی از مکانیزم پدیدههای فطری در انسان قطعات متحرکهی ظهور عقلانی و احساساتیاش را تحت تأثیر و نفوذ وراثت و محیط و لحظه نشان داد و همچنانکه یک دانشمند طبیعی در سلسله حوادث و علل و موجبات آنها تحقیق می کند، در ادبیات نیز چنین تحقیقی لازم و عملی است؛ زیرا هنرمند هم مانند شیمیدان و زیستشناس یا فیزیکدان میتواند با مواد کارش «تجربه» کند. در این مقاله سعی شده است داستانهای ناتورالیستی آثار محمود دولت آبادی، شناسایی و در حدّ توان شرح و بررسی شود؛ تا از این دریچه بهتر بتوان به جهانبینی و دنیای اندیشهی این نویسندهی توانمند نظری افکند. با این تعریف که ناتورالیسم نویسندگان ایران- نه بهتمام و کمال- تأثیرپذیر از ناتورالیسم نویسندگان غربی، بهویژه نویسندگان آمریکا و فرانسه است. [1]. naturalism [2]. Emil zola [3]. Taine [4]. Claude Bevnard [5]. Determinism | ||
کلیدواژهها | ||
ادبیات تطبیقی؛ ناتورالیسم؛ ناتورالیست؛ ناتو- رئالیست1؛ نویسندگان غربی؛ ادبیات داستانی ایران؛ محمود دولت آبادی | ||
مراجع | ||
1- اسحاقیان، جواد. (1383)، کلیدر، رمان حماسه و عشق، تهران، نشر گلآذین. 2- تروایا، هانری. (1377)، زولا، ترجمهی نادعلی همدانی، تهران، نشر البرز. 3- چهلتن، امیرحسن و فریاد فریدون. (1373)، ما نیز مردمی هستیم (گفتوگو با محمود دولتآبادی)، چاپ دوم، تهران، نشر چشمه و نشر پارسی. 4- دستغیب، عبدالعلی. (1378)، نقد آثار محمود دولت آبادی، تهران، انتشارات ایما. 5- دولتآبادی محمود (1383)، آن مادیان سرخ یال، تهران، مؤسّسهی انتشارات نگاه. 6- ــــــــــــــــ. (1384)، ادبار و آینه، تهران، مؤسّسهی انتشارات نگاه. 7- ــــــــــــــــ. (1382)، از خم چمبر، تهران، مؤسّسهی انتشارات نگاه. 8- ــــــــــــــــ. (1380)، روزگار سپریشدهی مردم سالخورده، اقلیمباد، چاپ ششم، تهران، نشر چشمه و فرهنگ معاصر. 9- ــــــــــــــــ. (1380)، روزگار سپریشدهی مردم سالخورده، برزخخس، چاپ سوم، تهران، نشر چشمه و فرهنگ معاصر. 10- ــــــــــــــــ. (1379)، روزگار سپریشدهی مردم سالخورده، پایانجغد، تهران، نشر چشمه و فرهنگ معاصر. 11- ــــــــــــــــ. (1383)، روز و شب یوسف، تهران، مؤسّسهی انتشارات نگاه. 12- ــــــــــــــــ. (1382)، سفر، تهران، مؤسّسهی انتشارات نگاه. 13- ــــــــــــــــ. (1382)، سلوک، چاپ چهارم، تهران، نشر چشمه و فرهنگ معاصر. 14- ــــــــــــــــ. (1368)، کارنامهی سپنج، تهران، انتشارات بزرگمهر (در 3 جلد). 15- ــــــــــــــــ. (1363)، کلیدر، چاپ سوم، تهران، نشر پارسی و فرهنگ معاصر (در 10 جلد). 16- سیّدحسینی، رضا. (1381)، مکتبهای ادبی، چاپ یازدهم (چاپ اول تحریر جدید)، تهران، انتشارات نگاه (جلد دوم). 17- فورست، لیلیان و اسکرین پیتر. (1376)، ناتورالیسم، ترجمهی حسن افشار، چاپ دوم، تهران، نشر مرکز. 18- قره باغی، علی اصغر. (1383)، واژگان و اصطلاحات فرهنگی، تهران، سوره مهر. 19- قربانی، محمّدرضا. (1373)، نقد و تفسیر آثار محمود دولت آبادی، تهران، نشر آروین. 20- میرصادقی، جمال. (1382)، داستاننویسهای نامآور ایران، تهران، نشر اشاره. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,093 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,053 |