تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,003 |
تعداد مقالات | 83,617 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,292,294 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,347,049 |
بررسی تأثیر استقرار مدیریت کیفیت بر شاخص های عملکرد مطالعه موردی: شرکت صنایع سیمان دشتستان | ||
فصلنامه مدیریت راهبردی در سیستم های صنعتی (مدیریت صنعتی سابق) | ||
مقاله 4، دوره 8، شماره 24، شهریور 1392، صفحه 55-72 اصل مقاله (654.36 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مهران صادقی* 1؛ علی گیوه چیان1؛ سارا بازیاری2 | ||
1کارشناس ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه خلیج فارس بوشهر | ||
2کارشناس ارشد مهندسی صنایع غذایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات | ||
چکیده | ||
دههی اخیر شاهد تمرکز بسیاری از شرکتها بر مدیریت کیفیت به عنوان یک فعالیت اساسی جهت بهبود سودآوری، سهم بازار و مزیت رقابتی بوده است. این پژوهش با هدف تعیین میزان بهکارگیری اصول و فعالیتهای مدیریت کیفیت و میزان تأثیر هر یک از فعالیتها بر یکدیگر و بر شاخصهای عملکرد (عملکرد کارکنان و عملکرد عملیاتی) در شرکت صنایع سیمان دشتستان استان بوشهر انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیهی نیروهای شاغل در شرکت صنایع سیمان میباشد.در این مقاله برای تجزیه و تحلیل دادههای گردآوری شده از ضریب همبستگی، جهت آزمون فرضیهها از نرم افزارSpss و برای آزمون مدل پژوهش از روش مدلسازی معادلات ساختاری و نرم افزارLisrel استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهند که در بین روابط بین فعالیتهای مدیریت کیفیت در شرکت، کارتیمی بر بهبود مستمر بیشترین تأثیر را داراست. همچنین در بین روابط بین فعالیتهای مدیریت کیفیت و شاخصهای عملکرد، ارتباطهای تنگاتنگ بین کارتیمی با عملکرد کارکنان و توجه به مشتری با عملکرد عملیاتی از رابطهی قویتری نسبت به بقیه برخوردارند. با توجه به نتایج بهدست آمده نیز مشخص گردید که بایستی اقداماتی در راستای افزایش مشارکت گروهی و تیمی صورت گیرد و همچنین لازم است در شرکت مورد مطالعه، در کنار توجه به نتایج و محصولات، به مشتریان داخلی و خارجی توجه ویژهای شود تا از این طریق بتوان به رشد و بهبود شاخصهای عملکرد کمک نمود. | ||
کلیدواژهها | ||
مدیریت کیفیت؛ شاخص های عملکرد؛ مدل سازی معادلات ساختاری | ||
مراجع | ||
1-Akao,Y., & Shigeru, M. (1994). QFD: The Customer-driven approach to quality planning and development, APO.
2- Badri, M. A. (2001). A Combined AHP-GP Model for Quality Control System. International Journal of Production Economics, 27-40.
3-Chan, L. K., & Ming, L. (1998). Prioritizing the technical measures in Quality function deployment, Quality Engineering.
4- Danaeifard, H., & Alvani, M. (2004). Quantitative research methodology in management: a comprehensive approach, Safaar Press.
5- Dagdeviren, M., Yavuz, S., & Kilinc, N. (2009). Weapon Selection Using AHP and TOPSIS Method Under Fuzzy Environment. Journal of Expert Systems with applications, 8143-8151.
6- Dong, E., & Lee, T. K., & Arditi, D. (2009). Automated stochastic quality function deployment system for measuring the quality performance of design/build contractors.
7- Lee, D. E., & Arditi, D. (2006). Total Quality Performance of D/B Firms Using Quality Function Deployment, Journal of Construction Engineering and Management.
8- Momeni, M. (2006). Modern Topics in Operations Research. Tehran University Press.
9- Naderi, E., & Seyfenaraghi, M. (1992). Research and evaluation methods in humanities, Badr press.
10-Terninko, John. (1996). QFD: Customer driven product design, Prentice Hall.
11- Saaty, Y. L. (1980). The Analytic Hierarchy Process. New York: McGraw-Hill
12- Wang, J. J., & Yang, D. L. (2007). Using a Hybrid Multi Criteria Decision Aid Method for Information Systems Outsourcing. Journal of Computer and Operation Research, 34, 3691-3700
13-Yi, K., & Juan, Y., & Horng, P. (2009). Housing refurbishment contractor's selection based on a hybrid fuzzy-QFD approach Elsevier.
14- Yi, Q., & Yang, S., & Qing, W. (2003). A fuzzy quality function deployment system for buildable design decision-makings, Elsevier.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 239 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 135 |